Przegląd gamy modeli ciągników „Białoruś” Mińskiej Fabryki Traktorów.
O producencie
Historia Mińskiej Fabryki Traktorów rozpoczęła się 29 maja 1946 r. Następnie zajmował się produkcją silników.
Dopiero w 1953 roku zakład przekonfigurował swoje zdolności produkcyjne do produkcji ciągników. Produkty stały się tak popularne, że w 1958 roku z linii montażowej zjechał XNUMX-tysięczny białoruski ciągnik.
Wszystkie kolejne lata stały się dla Mińskiej Fabryki Traktorów serią nowych modyfikacji i nagród za wysoką wydajność i jakość maszyn.
Rok 1972 upłynął pod znakiem wypuszczenia milionowego traktora na Białorusi.
W kryzysowych dla kraju latach 90. sprzedaż spadła, ale zakład nie stracił pozycji lidera na rynku eksportowym.
Do rozwoju rynku europejskiego konieczne było przeprowadzenie pełnej certyfikacji wytwarzanych wyrobów, a przełomowym momentem w historii zakładu stał się maj 2000 roku, gdy firma otrzymała certyfikat jakości ISO-9001.
Produkty fabryki ciągników nie tylko zaczęły być dostarczane na rynek europejski, ale zaczęły z powodzeniem konkurować ze sprzętem innych krajów.
Dziś zakład prezentuje ponad sto modeli ciągników, które są przystosowane do pracy w różnych regionach klimatycznych i różnią się wieloma cechami.
Ogromną zaletą jest możliwość agregowania ciągników Belarus z szeroką gamą osprzętu, nie tylko własnej produkcji, ale również innych producentów.
Liczne kompleksy produkcyjne, które obsługują główny zakład, produkują części zamienne, opracowują niestandardowe urządzenia dodatkowe i sprzęt naprawczy.
Cała linia ciągników Belarus dostosowana jest do różnych warunków klimatycznych, co umożliwia eksploatację sprzętu w różnych regionach.
W przypadku korzystania z zawieszanego, półzawieszanego i ciągniętego sprzętu ciągniki mogą stać się niezbędnymi pomocnikami w rolnictwie do orki, zbioru i innych prac, w usługach komunalnych, a także w innych obszarach.
Gama modeli ciągników Białoruś
MTZ-40
Ciągnik Belarus MTZ-40 to mały, ale wydajny model wyposażony w silnik wysokoprężny o mocy 45 KM, który pozwala na ekonomiczne zużycie paliwa.
Indywidualną cechą modelu była dobra drożność w terenie dzięki zwiększonemu prześwitowi i wysokiemu wzorowi na oponach.
Ciągnik posiada również rewers dla wszystkich 7 biegów, co pozwala na zastosowanie go w wielu pracach nie tylko w rolnictwie, ale także w innych dziedzinach.
Właściciele zwracają jednak uwagę na niedoskonałość układu chłodzenia silnika i słaby rozruch zimą.
Czytaj więcej—>
MTZ-920
Ciągniki Belarus MTZ-920 i MTZ-921 należą do klasy trakcji 1,4 i wyróżniają się dobrą zwrotnością dzięki obecności napędu na wszystkie koła.
Poprawiony wygląd i wystrój wnętrza kabiny został zaprojektowany z myślą o wygodzie i komforcie kierowcy, czego praktycznie nie brano pod uwagę w poprzednich modelach wcześniejszej produkcji.
Silnik o mocy 81 KM został ulepszony iw pełni zgodny z europejskimi normami dotyczącymi toksyczności i hałasu.
Jeśli spojrzysz na zdjęcia ciągników różnych modyfikacji, nie można znaleźć zewnętrznych różnic. Modyfikacje ciągnika MTZ-920 (MTZ-952.2, MTZ-952, MTZ-900, MTZ-590 i MTZ-592) na rynku różnią się tylko ilością koni mechanicznych, w jaką wyposażony był silnik.
Wśród zalet ciągnika Belarus MTZ-920 są:
- Możliwość korzystania z szerokiej gamy załączników.
- Korzystanie z ekonomicznego silnika.
- Wysoka wydajność pracy, dzięki której zakup ciągnika szybko się zwraca.
- Niezawodne i proste jednostki zasilające.
- Niski koszt w porównaniu z innymi analogami.
- Wszechstronność w działaniu.
Czytaj więcej—>
MTZ-921
Belarus MTZ-921 prawie całkowicie powtarza charakterystykę swojego odpowiednika, z tą tylko różnicą, że ma silnik o mocy 89 KM.
Na rynku prezentowane są modyfikacje białoruskich modeli MTZ-921.2 i MTZ-921.3, które różnią się tylko mocą silnika i momentem obrotowym.
Czytaj więcej—>
MTZ-50 i MTZ-52
Ciągniki Belarus MTZ-50 i MTZ-52 należą do najbardziej znanych w przestrzeni postsowieckiej ze względu na ich niezawodność i bezpretensjonalność.
Silnik o mocy 55 KM zużył 8 l/h oleju napędowego. Skrzynia biegów z 9 biegami do przodu i 2 biegami wstecznymi.
Obecnie znanych jest kilka modyfikacji białoruskiego ciągnika MTZ-50, które zostały wyprodukowane przez różne zakłady: MTZ 60 i MTZ 62; MTZ 50X; MTZ 50K; T 50 i T 54 V; MTZ 50R; MTZ 52N; MTZ 50L.
Czytaj więcej—>
MTZ-622
Ciągnik Belarus MTZ 622 jest produkowany w zakładzie w Bobrujsku, który stał się częścią mińskiego koncernu „Białoruś”.
Niewielkie wymiary i stosunek do klasy trakcji 0,9 sprawiają, że ciągnik nadaje się do użytku w szklarniach, winnicach i innych ograniczonych obszarach.
Jego długość to 345 cm, szerokość 170 cm, wysokość kabiny 238 cm, waga ciągnika to 2200 kg, a ładowność 2800 kg.
Modele wyposażone są w nowoczesny silnik Lombardini LDW 2204T o mocy 62,2 KM.
Czytaj więcej—>
MTZ-892
Ciągnik Belarus MTZ 892 jest wyposażony w silnik o mocy 89 KM. i przystosowane do prac rolniczych.
Przy wadze 3,9 tony ciągnik jest wyposażony we wzmocniony system do korzystania z osprzętu. Dzięki obecności napędu na wszystkie koła maszyna łatwo manewruje w obszarach o dowolnej złożoności i nie ślizga się na lepkiej glebie.
Białoruś ma 9-biegową skrzynię biegów z 2 trybami korzystania z niskich prędkości.
Czytaj więcej—>
MTZ-1523
Ciągnik Belarus MTZ 1523 to uniwersalne urządzenie, które doskonale radzi sobie z pracą w rolnictwie, leśnictwie, jest stosowane w drogach i obiektach użyteczności publicznej.
Należy do 3 klasy trakcji. Belarus MTZ 1523 jest jednym z najmocniejszych modeli o wysokim momencie obrotowym, ponieważ jest wyposażony w silnik o mocy 155 koni mechanicznych.
Zbiornik paliwa mieści 250 litrów. olej napędowy, a zużycie to tylko 161,8 g/KM. za godzinę.
Posiada następujące modyfikacje 1523V, 1523.3, 1523V.3, 1523.4, 1523.5.
Czytaj więcej—>
MTZ-1221
Ciągnik Belarus MTZ-1221 należy do drugiej klasy trakcji i jest wyposażony w silnik wysokoprężny, 2-suwowy o mocy 4 KM.
Model jest na tyle ergonomiczny i funkcjonalny, że może konkurować z zagranicznymi producentami. Zużycie paliwa wynosi 2,3 l/h.
Dzięki niskiemu wałkowi przełożenia liczba biegów dochodzi do 18 do przodu i 8 do tyłu, osiągając prędkości do 33 km/h.
Czytaj więcej—>
MTZ 82
Ciągnik Belarus MTZ-82 to rodzaj legendarnego modelu, ponieważ dzięki swoim właściwościom technicznym jest w stanie wykonać dużą liczbę zadań.
Wymiary to 393x197x278 cm, natomiast prześwit to 46 cm, a całkowita waga urządzenia to 3770 kg.
Przy mocy silnika 81 KM zużycie to tylko 2 l/h. Skrzynia biegów posiada 9 biegów do przodu, które są podwojone dzięki zastosowaniu skrzyni redukcyjnej.
Na rynku maszyn rolniczych istnieją różne konfiguracje «Białoruś», takie jak MTZ 82.1, MTZ 82N, MTZ 82R, T-70V / S, MTZ 82K, T-80L i inne, które różnią się różnymi funkcjonalnościami.
Czytaj więcej—>
MTZ 80
Ciągnik Belarus MTZ-80 to najbardziej rozpoznawalna jednostka wśród maszyn rolniczych. Ciągnik, który przechodził wiele zmian, stał się lepszy i bardziej niezawodny.
Silnik o mocy 80 KM a chłodzenie cieczą dobrze „toleruje ciepło”. Skrzynia biegów Białorusi ma 9 biegów do przodu, które są podwojone dzięki zastosowaniu niskiego reduktora biegów.
Nośność układu hydraulicznego wynosi 3,2 tony.
Czytaj więcej—>
Konstrukcja ciągnika
Cechą charakterystyczną wszystkich ciągników na Białorusi był wygląd z kabiną umieszczoną za komorą silnika.
Zapewniało to doskonały dostęp do silnika i nie utrudniało prac konserwacyjnych ani naprawczych.
We wczesnych wersjach maszyn nie było potrzeby mówić o komforcie w kabinie, ponieważ główną wytyczną dla projektantów była poprawa jakości, niezawodności i wydajności konstrukcji.
Jednak stopniowo większą uwagę zaczęto przykładać do wygody i ergonomii. Kabiny „Białoruńczyków” zaczęto wyposażać w szerokie okna widokowe z włókna szklanego, co zapewniało dobrą szczelność i izolację.
Znaczących zmian dokonano również w systemie ogrzewania, który wcześniej praktycznie nie ogrzewał kabiny, a z czasem zaczął w pełni spełniać swoje funkcje.
Obecność lusterek wstecznych, reflektorów, świateł bocznych i dobra widoczność ze wszystkich stron pozwala na używanie ciągnika jako pojazdu nawet w nocy.
Kolejną charakterystyczną cechą ciągników MTZ „Belarus” jest montaż kół o małej średnicy na przedniej osi i znacznie większych kół na tylnej.
Rodzaje załączników
Aby zwiększyć funkcjonalność, można agregować dodatkowe załączniki, z pomocą których można orać, sadzić i zbierać, sprzątać śnieg i błoto, a także inne rodzaje prac.
Najczęściej używane:
- Kosiarki
- Brony
- Kultywatory
- Sprzęt dłutowy
- Grabie do zbierania suchego siana i trawy
- Widły
- Burowie
- Sprzęt do kopania lub koparka
- Wiadra
- Rozdrabniacze
- Wysypisko
- Sprzęt do odśnieżania
- nóż typu spychacz
- Szczotki
- Rozrzutniki
- Okuchniki
Funkcje operacji
Producent zaleca stosowanie oleju silnikowego M-8G do układu hydraulicznego ciągników w temperaturach do +5°C oraz M-10G w temperaturach od +5°C i powyżej.
Jako smar stosuje się Litol-24.
Do skrzyni korbowej silnika wysokoprężnego stosuje się olej silnikowy M-8DM w niskich temperaturach i M-10DM w wysokich temperaturach.
Ważny! Przed uruchomieniem silnika zimą wskazane jest wstępne podgrzanie do 20-30°C.
Bieganie
Nie zaleca się rozpoczynania eksploatacji ciągnika bez uprzedniego pełnego docierania.
Podczas docierania wszystkie części są docierane, co pomaga wydłużyć żywotność silnika.
Sama procedura nie wymaga od mechanika znacznych wysiłków, ale dzięki temu znacznie wydłuża się żywotność części, a także zapobiega występowaniu awarii.
Po raz pierwszy, co trwa około 20 godzin pracy, nie przekraczaj obciążenia silnika o więcej niż 50% pełnej mocy.
Podczas całego okresu docierania przeprowadzaj konserwację na każdej zmianie zgodnie ze wszystkimi zasadami.
Po zakończeniu docierania należy wykonać szereg czynności:
- Oczyść ciągnik z brudu;
- Wymień olej we wszystkich układach, filtr oleju silnika i układ hydrauliczny zaczepu;
- Smaruj elementy i mechanizmy;
- Wypłucz filtr zbiornika paliwa;
- Sprawdź skok pedałów sprzęgła i hamulca;
- Upewnij się, że wszystkie elementy złączne są zabezpieczone;
- Sprawdź ciśnienie w oponach.
Poważne awarie
Wszystkie ciągniki z gamy modeli Belarus są łatwe w naprawie i mogą korzystać z części innych producentów.
Poniżej znajdują się główne wady:
- Silnik może się nie uruchomić z powodu powietrza w układzie paliwowym lub nieprawidłowej pompy paliwowej.
- Awarie powodują zapychanie się elementów filtrujących.
- Przy stosowaniu paliwa niskiej jakości silnik może zachowywać się niestabilnie.
- Źle wyregulowane luzy zaworowe.
- Niebieski dym spalin jest spowodowany przedostaniem się oleju do komory spalania.
- Przegrzanie silnika.
- Podczas zmiany biegów pojawiają się hałasy.
- W układzie hamulcowym zużywają się okładziny tarcz łączących.
Który ciągnik jest lepszy: MTZ czy YuMZ?
Na to pytanie nie można odpowiedzieć jednoznacznie, ponieważ zawsze przy wyborze sprzętu należy kierować się wykonywaną pracą.
Podstawowym modelem do tworzenia ciągników MTZ i YuMZ był Białoruś MTZ-5, ale różnice mogą dotyczyć układania systemów, stosowania niektórych urządzeń elektrycznych, komponentów i innych rzeczy, które ogólnie mogą wpływać na działanie konkretnego ciągnik.
Poniżej kilka różnic między YuMZ i MTZ:
- Rodzina jednostek Belarus ma zawieszenie sprężynowe, a YuMZ – sztywne. Wpływa to znacznie na komfort podczas jazdy.
- YuMZ ma sprzęgło dwuprzepływowe, a MTZ sprzęgło jednoprzepływowe, które jest uważane za niższe pod względem wytrzymałości, żywotności i wysokiego zużycia.
- «Białoruś» wygrywa ze skrzynią biegów, która wykorzystuje 2 dźwignie do przełączania.
- MTZ ma znacznie ulepszony hydrauliczny układ zaczepu, który jest automatycznie regulowany.
- Jeśli weźmiemy pod uwagę regulację toru, YuMZ zapewnia możliwość zmiany wysokości i kąta przesunięcia. Wśród linii Mińska tylko MTZ-80 może się tym pochwalić.
Opinie właściciela
Andrew :
„Używam ciągnika MTZ-622 do pracy w szklarniach. Dzięki dobrej zwrotności i małym gabarytom okazuje się, że poradzi sobie z całą pracą szybko i sprawnie. Dobrą wiadomością jest to, że maszyna została ulepszona pod względem minimalizacji emisji toksycznych, ponieważ musisz pracować w pomieszczeniach. W ciągu roku eksploatacji nie było żadnych skarg na działanie mechanizmów.
Eugene
„Mogę powiedzieć tylko dobre rzeczy o ciągniku MTZ-1221, ponieważ jest to naprawdę potężna jednostka. Musiałem pracować na tym iw sektorze drogowym, do orki pola, do transportu lasu. Ten dzieciak „Białoruś” nie był w żaden sposób gorszy od URAL. Zadowolony ze sterowania, które jest łatwe w obsłudze nawet z załadowaną łyżką. Wśród niedociągnięć mogę zauważyć słabą oś przednią, ale jest to najprawdopodobniej spowodowane tym, że moja praca wymaga zwiększonego obciążenia przedniej osi. «