Przegląd ciągnika DT-54. Opis, działanie, praca wideo, recenzje
Wśród ciągników krajowych istnieje wiele modeli, które nie są już produkowane, ale nawet dziś cieszą się popytem, sławą i szacunkiem dla montażu. Wszystko to można w pełni powiedzieć o legendarnym ciągniku DT 54.
Został opracowany przy użyciu zaawansowanych technologii tamtych czasów. Ciągnik DT 54 jest wyposażony w zaczep gąsienicowy. W drugiej połowie XX wieku była liderem w swoim segmencie rynku.
Ze względu na wysokie parametry techniczne i niski koszt model ten cieszył się dużym zainteresowaniem wśród konsumentów.
Specyfikacje
- Waga i wymiary
Masa ciągnika DT 54 spełnia normy ciągników gąsienicowych trakcyjnych i wynosi 5400 kg.
Całkowite wymiary tego modelu to 366×186×230 cm.
Szerokość toru — 1,44 m.
- silnik
Silnik DT 54 jest uważany za standard drugiej połowy XX wieku.
Silnik to czterosuwowy silnik wysokoprężny chłodzony wodą. Jego moc sięga 54 koni mechanicznych.
Średnie zużycie paliwa wynosi 205 g/KM na godzinę. Pojemność zbiornika paliwa została zaprojektowana na 185 litrów, sam zbiornik znajduje się za kabiną.
Długą żywotność uzyskuje się dzięki dwustopniowemu systemowi czyszczenia oleju i przepływowi powietrza wlotowego.
Aby ułatwić zimny start zimą, ciągnik DT 54 ma podwójną skrzynię biegów i dekompresor z dwoma trybami.
W standardowym wyposażeniu ciągnika DT 54 znajduje się licznik godzin, który pozwala regulować pracę techniczną.
- Skrzynia biegów
Skrzynia biegów jest zaprojektowana na 6 kroków: 5 do przodu i 1 do tyłu, za pomocą których można wybrać optymalną prędkość jazdy ciągnika DT 54 w zakresie 3,6-7,9 km/h.
- Podwozie i skrzynia biegów
Dzięki obecności dwuzakresowego reduktora prędkości ciągnik DT 54 może być używany do przesadzania i prac transportowych w odpowiednich trybach.
W tym modelu po raz pierwszy zainstalowano oddzielną kontrolę tarcia dla skrętu oraz urządzenie hamujące dla każdego toru.
Ciągnik DT 54 ma wał odbioru mocy z przekładni. Napędza osprzęt i przyczepy.
W zestawie dostawczym znajduje się oczko przyczepy, które służy do holowania maszyn i przyczep.
- Kabina i elementy sterujące
W okresie zimowym kabina ciśnieniowa pozwala na zatrzymanie ciepła przekazywanego przez chłodnicę.
Właściciele zauważają słaby widok z tyłu w ciągniku DT 54.
Wszystkie dźwignie sterujące znajdują się w pobliżu siedzenia właściciela i umożliwiają regulację przebiegu maszyny podczas pracy.
Stosowanie
Ciągnik DT 54 zyskał popularność dzięki doskonałej zdolności do jazdy w terenie nawet w najtrudniejszych warunkach.
Z powodzeniem może być stosowany do orki ciężkich gleb, pracy jako spychacz w budownictwie czy odśnieżania terenu, ciągnięcia drewna czy holowania ciężkich przyczep i maszyn.
Również na forach można znaleźć opinie o pracy DT 54 jako koparki.
Eksploatacja
Serwis
Dzięki swoim wysokim parametrom technicznym maszyna ta jest łatwa w utrzymaniu.
- Aby wydłużyć żywotność ciągnika DT 54, konieczne jest jego dotarcie, aby wszystkie części zużyły się i weszły w rowki. Zabieg trwa około 8 godzin. W tej chwili silnik może być obciążony tylko połową mocy. Pod koniec procedury wymień olej silnikowy.
- Jeśli nie planujesz używać ciągnika DT 54 przez dłuższy czas, musisz go wyczyścić, postawić w suchym miejscu, spuścić olej i benzynę, odłączyć przewody świecy zapłonowej i nasmarować części, aby nie powstała korozja .
- Olej silnikowy należy wymieniać zgodnie z instrukcją użytkowania co 100 godzin pracy. Do wymiany zaleca się użycie M-10G2k lub M-10DM.
- Radziecki Tap-15V doskonale sprawdza się jako smar przekładniowy. Olej przekładniowy należy wymieniać co 1000 godzin pracy.
- Przed wymianą oleju rozgrzej silnik i spuść odpady.
- Ciągniki DT 54 napędzane są olejem napędowym. Paliwo musi być napełnione czystym i świeżym.
Poważne usterki i naprawy
Ciągniki DT 54 zyskały dużą popularność dzięki prostocie konstrukcji, łatwości konserwacji i możliwości wymiany części.
Aby przeprowadzić większość napraw, wystarczy zapoznać się z instrukcją obsługi, gdzie kolejność ich realizacji pokazana jest w formie zdjęcia.
Silnik nie uruchamia się: | Brak oleju lub paliwa; Brud dostał się do filtra powietrza lub paliwa; Świeca zapłonowa nie iskrzy; Gaźnik nie jest prawidłowo ustawiony |
Nadmierne wibracje pochodzą z ciągnika DT 54: | Dostępność paliwa i oleju; Mocowanie łączników na urządzeniu; Osprzęt montażowy |
Hamulce nie działają: | Zwiększył się luz pedału (dostosuj jego położenie); Zużyta tarcza lub klocek hamulcowy (wymień odpowiednie części). |
Jeśli układ hydrauliczny nie podnosi narzędzia: | W układzie hydraulicznym nie ma wystarczającej ilości oleju (konieczne jest doprowadzenie go do pożądanego znaku); Pompa układu hydraulicznego jest wyłączona (powinna być włączona); Zawór bezpieczeństwa jest zablokowany (trzeba go zdemontować i wyczyścić). |
Rozrusznik nie działa: | Zerwanie lub słaby kontakt drutu (przylutuj lub połącz); Słabe ładowanie akumulatora (naładuj go); Zwarcie (oczyść powierzchnię kolektora lub wymień szczotki); Słaby kontakt przełącznika magnetycznego (przekręć skok przełącznika o 2-3 obroty). |
Wideo
Poniżej znajduje się przegląd wideo przedstawiający sposób orki za pomocą ciągnika DT 54 z pięcioma pługami:
Poniższy przegląd wideo pokazuje pomoc DT 54 podczas zbioru sianokiszonki:
Opinie właściciela
Poniżej kilka recenzji z forów tematycznych od osób, które zetknęły się już z ciągnikiem DT 54 w pracy:
Oleg:
„Długo pracowałem nad najnowszą wersją DT-54. Silnik pracuje jak w zegarku, zmiana biegów i hamowanie odbywa się z dużym wysiłkiem. Pod względem właściwości trakcyjnych może śmiało konkurować z bardziej nowoczesnymi modelami. Po trzech latach eksploatacji wymienił hydraulikę na bardziej niezawodną. Wadą jest mały zasób kół zębatych i gąsienic. Zestaw zostaje wymazany za kilka sezonów ”