Ciągnik Kirovets — od K-700 do Kiryushy. Przegląd parametrów technicznych modeli, filmy, recenzje
Produkcja
Lata sześćdziesiąte dla Związku Radzieckiego były naznaczone wieloma znaczącymi wydarzeniami w rozwoju gospodarki i różnych sektorów gospodarki narodowej, w tym produkcją własnych ciężkich ciągników Kirovets.
Ciągniki DT-54 i DT-75 (54 i 75 KM), które istniały w tym czasie, nie miały wystarczającej mocy do wykonywania zadań na dużą skalę, nie nadawały się do rozwoju dziewiczych ziem, intensywnej pracy w trudnych warunkach.
Zadaniem było stworzenie potężnych jednostek.
Pierwsza maszyna K-700 pojawiła się na polu w 1962 roku, a po 7 latach fabryka Kirowa w Leningradzie produkowała 20 tysięcy ciągników rocznie.
Prototypem Kirovets był 215-konny ciągnik John Deere 8010 Goliaph.
Ponieważ nie można było kupić tego ciągnika, w Szwecji zakupiono nowy ciągnik Wagner WA14 (Kanada), który ma podobną konstrukcję.
Projektanci zdemontowali maszynę na śrubę i stworzyli na jej podstawie ciężki ciągnik Kirovets K-700.
Ciągniki kołowe Kirovets były pierwotnie przeznaczone do złożonych prac polowych w agregacji z różnymi narzędziami rolniczymi.
Ponadto potężne jednostki doskonale poradziły sobie w pracach drogowych, transportowych, budowlanych, rekultywacyjnych. Przez lata z linii montażowej zjechało około 500 tysięcy ciągników Kirovets.
Dziś Kirovsky Zavod JSC znacznie rozszerzył własne obszary działalności, w tym energetykę, produkcję metalurgiczną i inne obszary.
Rozwój i produkcja maszyn rolniczych jest prowadzona przez spółkę zależną JSC Petersburg Tractor Plant.
Skład
Petersburska Fabryka Traktorów produkuje 7 modyfikacji ciągników Kirovets i 17 modeli sprzętu specjalnego i drogowego stworzonego na bazie Kirovets: spychacze, walce do asfaltu, ładowacze czołowe, maszyny do pozyskiwania drewna, skrobaki, wywrotki, ciągniki.
K-424
W sierpniu 2017 roku wprowadzono do produkcji nowoczesną modyfikację K-424, jedno z najnowszych opracowań.
Nowy ciągnik K-4 należy do czwartej klasy trakcji, jest znacznie mniejszy pod względem masy i wymiarów niż jego starszy brat i zdążył już uzyskać czułą nazwę „Kiryusha”.
Prototyp K-424 był testowany w 2015 regionach Rosji od 7 roku.
- K-424 jest wyposażony w ekonomiczny 6-cylindrowy silnik wysokoprężny o zasobach silnika 10 tysięcy godzin, automatyczną skrzynię biegów ZF, mocny układ hydrauliczny i zunifikowany zaczep
- Nośność przedniego i tylnego osprzętu odpowiednio 4,5 t i 6,5 t
- Masa «Kirjuszy» 10,0 ton, gabaryty 6,9×2,5×3,4 m, prześwit agrotechniczny 0,5 m
- Pojemność podwójnego zbiornika paliwa wynosi 700 l.
- Jednostka posiada przegubową ramę, co znacznie zwiększa zwrotność i rozszerza możliwości ciągnika
- Przestronna dwumiejscowa klimatyzowana kabina zaprojektowana zgodnie z nowoczesnymi standardami motoryzacyjnymi
- Podstawowy model ma moc 240 KM, trwają prace nad stworzeniem ciągników Kirovets 3 klasy trakcyjnej o mocy 190 KM.
- „Kirjusza” przeznaczona jest dla małych i średnich gospodarstw rolnych o powierzchni 500-2000 ha
K-700
Początkowo ciągnik miał moc 220 KM. Kilka lat później opracowano modyfikację K-700A o mocy 235 KM, ze zwiększonym rozstawem osi i rozstawu, oponami radialnymi, manualną skrzynią biegów z przełączaniem bez siły hamowania.
Kirovets był tak wydajny, że w ciągu godziny uprawiał 2 hektary ziemi uprawnej, zastępując w ten sposób trzy ciągniki DT-54, był doskonale agregowany z 53 typami osprzętu.
K-701
Ta jednostka klasy trakcji 5 znacznie różniła się od poprzedniego modelu, pojawiły się ulepszenia w jej konstrukcji: dwa zbiorniki paliwa, oryginalne urządzenie obracające z dwóch łamanych półram, które były zawiasowe.
Biegi były włączane w ruchu, nie było sprężyn. Opracowano wersje K-701-01-ZST i K-70102-ZST, różniące się mocą silnika.
Charakterystyka techniczna ciągników Kirovets:
wskaźniki | K-700 | K-701 |
Moc | 200 | 300 |
Wymiary dł. x szer. x wys., mm | 6820h2850h368 | 6400h2900h3685 |
Waga, kg | 12800 | 11450 |
Biegi do przodu/do tyłu | 16 / 8 | 16 / 8 |
Nośność, kg | 5600 | 5500 |
Zbiornik paliwa, l | 450 | 450 |
K-701 miał szereg wad: środek ciężkości przesunięty do przodu (ze względu na specyfikę umiejscowienia silnika) powodował niestabilność samochodu w trudnych warunkach, brakowało elastycznego zawieszenia podwozia, skomplikowane prace naprawcze były możliwe tylko przy dodatkowym podnoszeniu urządzenia.
Maszyny zostały również skrytykowane z powodu nadmiernego nacisku na glebę.
W połowie lat osiemdziesiątych pojawiła się trzecia generacja ciągników Kirovets K-701M o mocy 335-350 KM, a produkcja K-700 i K-701 została przerwana w 2002 roku.
Nie jest łatwo znaleźć modele 701. nawet na rynku używanego sprzętu, ich cena waha się w granicach 360-500 tysięcy rubli. Zmodyfikowane modele K-701-M1, które są obecnie produkowane, kosztują co najmniej 1,2-1,4 miliona rubli.
K-703
Petersburg Tractor Plant produkuje unikalny ciągnik rolniczy-transformator K-703M-12-03.2 o mocy 350 KM.
Uniwersalna maszyna ma układ przegubowy, ładowność 6 ton i wykonuje szeroki zakres ciężkich prac rolniczych.
K-704
Ciągniki serii K-704 produkowane są przez St. Petersburg Machine-Building Plant pod znakiem towarowym STANISLAV.
Skrót oznacza pierwsze litery nazwy: ciągnik rolniczy do celów rolno-przemysłowych, budownictwo inżynieryjne,
leśne, drogowe, militarno-przemysłowe.
Produkują uniwersalny ciągnik rolniczy K-704-4R „STANISLAV” w 4 modyfikacjach — „Classic”, „Optimum”, „Combi”, „Universal”.
Maszyny klasy trakcji 5-9 są wielofunkcyjne, dostępne w zakresie mocy 240-400 KM, przy ich tworzeniu wykorzystano oryginalne rozwiązania naukowo-techniczne.
K-734, K-744
Maszyny K-734 (250 KM) i K-744 (350 KM) należą do czwartej generacji ciągników, modele pojawiły się w 1995 roku w wyniku wspólnych prac rozwojowych z niemieckimi inżynierami.
Wersje te były po raz pierwszy dostarczane za granicę, praktycznie nie było wtedy w kraju kupować tak drogiego sprzętu. Po 5 latach pojawił się model K-744R, dostosowany do realiów rynku krajowego i krajów WNP.
Linia K-744R została wyprodukowana z silnikiem o mocy 250, 300, 350 KM.
Osie ciągników posiadają samoblokujące mechanizmy różnicowe, tylna oś ma sztywne połączenie, przednia oś mocowana jest do ramy za pomocą sprężyn z amortyzatorami hydraulicznymi.
Wymiary ciągnika z podnoszonym zaczepem: 7,1×2,865×3,845 m, ładowność 8500 kg.
Potężna maszyna jest w stanie zapewnić efektywną obróbkę co najmniej 5 tysięcy hektarów powierzchni w sezonie.
Kirovets K-744 doskonale radzi sobie z wszelkimi pracami ekonomicznymi i budowlanymi — odśnieżaniem, załadunkiem i transportem ciężkich ładunków, służy jako ciągnik i pojazd holowniczy.
W 2014 roku model K-744 przeszedł całkowitą modernizację, od 2016 roku w ciągniku zamontowana jest najnowsza automatyczna skrzynia biegów T5 wyposażona w system Command Post.
Znacznie obniżono poziom hałasu, zwrócono dużą uwagę na ergonomię kabiny, poprawiono konstrukcję zaczepu rolniczego, zainstalowano nowoczesne urządzenie holownicze, a dodatkowo rozbudowano hydraulikę.
Zmodernizowano układy osprzętu elektrycznego i kierowniczego, a konstrukcja ciągnika stała się bardziej nowoczesna.
Opracowano 8 modyfikacji ogólnego przeznaczenia w zakresie mocy 300-428 KM. klasa trakcji 5-8: P1, P2, P3, P4.
Każdy z modeli dostępny jest w dwóch wersjach „Standard” i „Premium”. Standardowe pojazdy są wyposażone w silniki z Tutaevsk Motor Plant TMZ-8481, a klasa premium jest wyposażona w silniki Mercedes OM460LA, które wyróżniają się ekonomicznym zużyciem paliwa.
Wyjątkowość modernizacji przejawiała się w możliwości doposażenia ciągnika w dodatkowe wyposażenie:
- Specjalny zestaw do «wymiany butów» ciągnika na gąsienicę.
- Ostrze buldożera.
- Zestaw do mechanicznej ochrony podczas zagospodarowywania gruntów pierwotnych i ugorowanych.
- Zestaw do podwojenia kół.
Cena ciągników K-744R w standardowej konfiguracji wynosi 6,7-7,7 miliona rubli, segment premium to 9,2-9,8 miliona rubli. Ponadto sprzęt gospodarstwa domowego można korzystnie kupić w leasingu z dobrym rabatem od producenta.
K-9000
K-9000 nie jest konkretnym modelem, ale prototypem kilku modyfikacji ciągników Kirovets szóstej generacji. Linijka należy do 9 klasy trakcji.
Ostatnie trzy cyfry w oznaczeniu wskazują moc maszyny. Pod względem parametrów technicznych ciągnik nie ustępuje najlepszym modelom światowym, cena na rynku jest dość przystępna i znacznie niższa niż sprzęt zagraniczny.
Maszyny są zaprojektowane do obróbki rozległych obszarów do 5000 hektarów i wyprodukują co najmniej 3 godzin pracy silnika w sezonie.
Cechy serii K-9000:
- Moc silnika Diesla MERCEDES-BENZ 345-516 KM
- Zbiornik paliwa — 1030 litra.
- Obecność automatycznego systemu podgrzewania paliwa.
- Przegubowa rama zapewnia dużą zwrotność.
- Zastosowanie systemów POWERSCHIFT i TWINDISK dla optymalnej zmiany przełożeń.
- Zastosowanie trzypunktowego układu zawieszenia WALTERSCHIED w celu zapewnienia działania mechanizmów przegubowych zdolnych wytrzymać obciążenia do 10,0 ton.
Obsługa i konserwacja
Przez lata eksploatacji ciągniki Kirovets wykazały racjonalne właściwości techniczne, dobrą przyczepność, bezpretensjonalność w obsłudze i konserwacji.
Zalety ciągników Kirovets są niezaprzeczalne — niezawodność, wysoka łatwość konserwacji, trwałość, wydajność, zwiększona wydajność, przystępna konserwacja.
Maszyny racjonalnie wykonują zadania w każdych warunkach klimatycznych. Nie ma problemów z częściami zamiennymi, drobne awarie eliminują sami operatorzy.
W każdym kolejnym modelu ciągnika Kirovets twórcy w jak największym stopniu uwzględniali i eliminowali niedociągnięcia swoich poprzedników.
Tak więc K-744R jest wyposażony w specjalny wizualny schemat smarowania w celu szybkiej konserwacji, szyjka wlewu oleju jest umieszczona w wygodnym dostępnym miejscu.
Okresy międzyserwisowe planowych przeglądów zostały wydłużone do 250 godzin, okres gwarancji dla wszystkich modeli K-744R został wydłużony do 2 lat.
Ciągniki Kirovets zużywają olej napędowy, smary, oleje silnikowe określonej klasy, w zależności od warunków pracy.
Konserwacja — prewencyjna i na każdą zmianę, producent zaleca przeprowadzanie jej zgodnie z instrukcją obsługi maszyn.
Instrukcja obsługi ciągnika Kirovets K-700, 744
Poważne usterki, naprawy
Pomimo niezawodności działania, łatwości konserwacji, dobrej konserwacji, ciągniki Kirovets mają również wady.
Starsze modele mogą się przewrócić w trudnych warunkach pracy. Właściciele czasami zauważają słabą jakość wykonania, wyciek oleju, nieprawidłową pracę skrzyni biegów, hydrauliki.
W wielu modelach wymagania bezpieczeństwa środowiskowego nie są spełnione.
Podczas montażu ciągników Kirovets K-9000 zastosowano wiele importowanych komponentów, co komplikuje i zwiększa koszty ich naprawy.
Naprawa ciągników wyposażonych w systemy telemetryczne wymaga bardzo profesjonalnego podejścia.
Przegląd wideo
Kirowec K-700
K-9000 w pracy z broną chwastownika
Opinie właściciela
Ciągnik Kirovets K744R2, recenzja:
Peter:
„Mój Kirovets 701 jest dość stary, kupiłem go używany, sam go naprawiłem. Ale nawet cena, którą zapłaciłem w 4 sezonach. Niezawodny samochód. Kabina jest duża i ciepła. Nie miałem żadnych problemów z częściami zamiennymi.
Władimir StiepanowiczStawropol:
„Ciągnik Kirovets 424 został kupiony przez firmę rolniczą 2 lata temu. Silnik YaMZ, moc 240 KM, duża ładowność 6 ton. Używamy go jako agregatu rolniczego z różnymi osprzętem oraz jako ciągnika. Sprzęt jest niezawodny, nie zawodzi, prawdziwy nowoczesny samochód. Dzierżawiliśmy 10 lat, już mamy dobry zysk. Na samym początku były wycieki oleju, po skontaktowaniu się z serwisem usterka została wyeliminowana.