Ciągnik LTZ-155. Opis, dane techniczne, konserwacja, wideo, recenzje
Historia powstania
Kołowy LTZ 155 to uniwersalny traktor do uprawy rzędowej oparty na układzie scalonym.
Zgodnie z mocą silnika oznaczenie ciągnika było kilkakrotnie zmieniane — początkowo nazywało się LTZ-100, następnie ULT 150k, LTZ-145, a dopiero potem LTZ-155.
Od początku lat 80-tych do 1995 roku, kiedy uruchomiono seryjną produkcję 155 modeli. W konstrukcji ciągnika wprowadzono różne ulepszenia, które umożliwiły stworzenie unikalnego modelu o racjonalnych właściwościach technicznych na poziomie współczesnych wymagań.
Jedną z ważnych zalet nowego ciągnika było rozłożenie ciężaru konstrukcji wzdłuż osi: 60% na przedniej osi, 40% na tylnej osi.
Ta separacja umożliwiła zainstalowanie w ciągniku kół o tej samej średnicy i rezygnację z balastowania. Prawie wszystkie koła okazały się napędzać, a osie były zunifikowane i wymienne
W oparciu o model 145 opracowano specjalistyczne modyfikacje dla różnych branż — o niskim prześwicie, przemysłowej i leśnej.
Wersja LTZ-155, po ulepszeniu, zaczęła mieć masę 5,6 tony przy gabarytach 4670x2355x3070 mm. wobec 4,7 tony dla modelu LTZ-145.
W 2000 roku powstała modyfikacja LTZ-155U, która wyróżniała się niższym kosztem i brakiem mechanizmu do obracania tylnych kół.
Ciągnik LTZ-155 znacznie wyprzedzał swoje czasy pod względem funkcjonalności, ale w 2004 r. produkcja sprzętu została wstrzymana z powodu bankructwa Lipieckiej Fabryki Traktorów, a tych kilka modeli, które miały szczęście zobaczyć światło, zostało jeszcze zachowanych przez niektórych rzemieślnicy kierowcy ciągników.
Specyfikacje
silnik
Ciągnik jest wyposażony w czterocylindrowy silnik wysokoprężny D-442-47.
Jego zalety:
- Praca jest możliwa w dwóch trybach — normalnym (150 KM) i ekonomicznym (120 KM).
- Oszczędne zużycie oleju napędowego, dzięki pojemnemu zbiornikowi (230 litrów), ciągnik jest w stanie pracować bez tankowania na dwie zmiany.
- Zwiększona trwałość elementów i części.
- Skrzynia biegów jest mechaniczna, sprzęgło suche jednotarczowe. Skrzynia biegów zapewnia prędkość 16 do przodu/8 do tyłu w zakresie 2,09-35,1 km/h. (do przodu) i 2,58-12 km/h. (odwrócić).
Cechy konstrukcyjne i technologiczne
- Możliwość kopiowania rzeźby gleby.
- Obecność właściwości trakcyjnych klasy 3,0 i 1,5, co pozwala na agregację z potężnymi maszynami rolniczymi.
- Optymalne warunki pracy kierowcy ciągnika dzięki wygodnej kabinie: ogrzewanie, przeszklenie, regulacja fotela, wygodny panel sterowania.
- Doskonała zwrotność dzięki wybieranym trybom podwozia, w tym synchronicznemu chodowi chodu na wszystkie koła, opcjom zmiany biegów tylko z tyłu lub tylko z przodu.
- Zmniejszenie liczby napraw dzięki racjonalnemu dostępowi do głównych podzespołów i mechanizmów ciągnika.
- Zwiększona zdolność przełajowa na trudnym terenie — bagnistym iw trudnych miejscach.
Hydraulika i system mocowania
Ciągnik LTZ charakteryzuje się racjonalną kompatybilnością z załącznikami różnych modyfikacji różnych producentów — około 120 sztuk.
Ciągnik jest optymalnie agregowany z różnymi zamontowanymi narzędziami: broną, pługiem, siewnikiem, różnymi kombajnami i kosiarkami, podbieraczem, wózkami o różnych modyfikacjach. Niedroga agregacja z lemieszami, przyczepami, łyżkami pozwala na wykorzystanie ciągnika jako sprzętu domowego i budowlanego.
Dzięki układowi hydraulicznemu typu oddzielnego agregatu, na tylnym zaczepie zapewniona jest regulacja pozycyjna, mocy, wysokości i typu mieszanego położenia sprzętu rolniczego.
Zaczep wyposażony jest we wspomaganie hydrauliczne. Obsługę zdalnych siłowników hydraulicznych i innych narzędzi hydrostatycznych zapewniają cztery pary niezależnych wyjść hydraulicznych.
Kierowca ciągnika, bez wychodzenia z kabiny, jest w stanie wykonać wszystkie niezbędne manipulacje.
Dzięki dobrej zdolności terenowej, niewielkiemu naciskowi na glebę i małemu promieniowi skrętu 4,5 m zapewniona jest duża zwrotność ciągnika.
W zależności od rodzaju montowanych narzędzi istnieje możliwość wyboru różnych rozstawów kół w zakresie 140-206 cm.
Podczas wykonywania międzyrzędowej obróbki upraw rolnych instalowane są koła bliźniacze.
Nośność zawiasów wynosi: na przedniej osi — 2,5 t, na tylnej — 5,0 t. Oba zawiasy wyposażone są w ogranicznik mechaniczny, automatyczne sprzęgło i zdalną kontrolę trzypunktową.
LTZ-155 może wykonać cały zakres prac agrotechnicznych, w tym przedsiewną, uprawę siewną, zbiór zbóż i innych upraw.
Funkcje obsługi i konserwacji
Konserwacja
Długi okres remontu LTZ zapewnia wysoka jakość komponentów i części.
Dzięki przemyślanej, racjonalnej konstrukcji LTZ5 przez wiele lat był uważany za jeden z najlepszych ciągników, ponieważ wraz z różnymi osprzętem skutecznie pełnił funkcje kombajnu, ciężarówki i ładowarki.
Ze względu na wysoką wymienność komponentów z podobnymi częściami innych modeli, LTZ należy do kategorii sprzętu o wysokiej łatwości konserwacji.
Ciągnik LTZ zużywa olej napędowy i nie jest kapryśny w swoim składzie. Jako olej silnikowy stosuje się nowoczesne oleje syntetyczne i półsyntetyczne do silników Diesla z uwzględnieniem sezonu eksploatacji sprzętu.
Litol-24 służy do smarowania trących się elementów i części.
W celu zmielenia części i mechanizmów ciągnik jest dojeżdżany z częściową prędkością. W tym okresie zaleca się wykonywanie wszystkich prac, unikając zwiększonych obciążeń. Po zakończeniu docierania konieczna jest wymiana oleju silnikowego i przekładniowego.
Należy regularnie czyścić korpus ciągnika z kurzu i plam oleju, sprawdzać ciśnienie w oponach oraz regulować pedały sprzęgła i hamulca co 50-100 godzin pracy.
Po zakończeniu prac polowych przeprowadzana jest konserwacja, a mianowicie: ciągnik jest oczyszczany z brudu, suszony, spuszczany olej i paliwo, części są smarowane, aby nie powstała korozja, przykrywane i odstawiane w suche miejsce.
Poważne awarie
Produkcja ciągników spadła na lata niestabilności ekonomicznej, w wyniku której niektóre próbki trafiły do sprzedaży z wadami i wadami fabrycznymi. W związku z tym pojawiło się wiele komentarzy ze strony właścicieli.
Ponadto z biegiem czasu asortyment części zamiennych coraz bardziej się zmniejsza, co prowadzi do bezproduktywnych przestojów sprzętu.
Jednak przedsiębiorstwo Uralvagonzavod, oparte na ULTZ 150k, opracowało ulepszony model ciągnika RT-M160.
Oczywiście nie będzie można teraz spotkać nowego ciągnika LTZ, ale używane modele wciąż znajdują się w gospodarstwach.
Dlatego kupując ciągnik tego modelu, należy zwrócić szczególną uwagę na skrzynię biegów i stan hydrauliki. Jeśli podczas testowania silnika przy umiarkowanych obciążeniach dymi, najprawdopodobniej jest problem z układem paliwowym.
Oto niektóre z najczęstszych awarii i sposoby ich naprawy:
Załącznik nie podnosi się: | Poziom oleju w układzie hydraulicznym spadł poniżej znaku minimum (dolej oleju); Pompa układu hydraulicznego jest wyłączona (włącz ją); Zablokowany hydrauliczny zawór nadmiarowy (zdemontuj i wyczyść zawór). |
Zły hamulec: | Zwiększył się luz pedału (dostosuj jego położenie); Zużyta tarcza lub klocek hamulcowy (wymień odpowiednie części). |
Przegrzanie skrzyni biegów: | Mały luz przekładni lub łożyska (regulacja); Brak oleju lub jego słaba jakość (dolej odpowiedni do tego modelu olej do wymaganego poziomu); |
Rozrusznik nie działa: | Zerwanie lub słaby kontakt drutu (przylutuj lub połącz); Słabe ładowanie akumulatora (naładuj go); Zwarcie (oczyść powierzchnię kolektora lub wymień szczotki); Słaby kontakt przełącznika magnetycznego (przekręć skok przełącznika o 2-3 obroty). |
Rzeczywisty koszt ciągnika w ruchu waha się w granicach 120-500 tysięcy rubli.
Recenzja wideo pracy
Ciągnik LTZ-155 w eksploatacji:
Opinie właściciela
Leonid Pietrowicz:
„Używam ciągnika LTZ 155 od 19 lat. Mam małą farmę hodowlaną. Wszystkie prace wykonuję ciągnikiem, zdolność do jazdy w terenie jest doskonała, każda może być agregowana z zaczepem. Nie mam problemów z naprawą, wszystko rozwiązane. Niezawodna jednostka»
Sperma, Saratów:
„LTZ 155 dostałem od ojca w doskonałym stanie. Staram się utrzymać go w tym samym duchu. Przez ostatnie 3 lata wymieniałem wtryskiwacze w silniku, robiłem kilka kosmetycznych napraw. W kokpicie trochę to przerobiłem i zrobiłem specjalne okno do wentylacji, czyli wentylacja to za mało. I działa całkiem nieźle.