Wielkawola.pl

Recenzje Motobloki, Agrotechnika, Rolnicze
Рейтинг статьи
1 звезда2 звезды3 звезды4 звезды5 звезд

Przegląd ciągnika MTZ-80. Projekt, obsługa i naprawa, wideo, recenzje

Ciągnik MTZ-80 (Białoruś): dane techniczne, zdjęcia, przegląd wideo

O producencie

Ciągnik MTZ-80 to jedna z najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawalnych jednostek wśród maszyn rolniczych. Produkcja odbywała się na Białorusi w Mińskiej Fabryce Traktorów, począwszy od 1974 roku.

Wystarczająca popularność ciągników nie pozwala na zamknięcie linii produkcyjnej, a sam model był wielokrotnie modernizowany i zmieniany.

Przodkiem był MTZ-50, który z MTZ-80 ma prawie całkowitą wymienność części i elementów.

Tradycyjne umiejscowienie silnika to z przodu duże koła na tylnej osi, które również napędzają, małe koła na przedniej osi oraz konstrukcja półramowa. Należy zauważyć, że jednostka jest produkowana tylko z napędem na tylne koła i nie planowano żadnych zmian w tym zakresie.

W tej chwili istnieje kilka modyfikacji modelu, które różnią się kompletnością, liczbą biegów, wyglądem, luzem i tym podobne.

Ciągnik MTZ-80 jest w rzeczywistości uniwersalnym urządzeniem, które może służyć nie tylko do wykonywania prac rolniczych, ale także do wykonywania różnych funkcji na placu budowy, w zakładach użyteczności publicznej, podczas rozładunku i załadunku mieszanek sypkich.

Dzięki ulepszonej zdolności do jazdy w terenie oraz doskonałej przyczepności i właściwości sprzęgania ciągnik jest wszechstronny w eksploatacji.

silnik

Mińska Fabryka Traktorów zajmuje się produkcją silników do ciągników. Silniki D-240 i D-243 są wyposażone w 4 cylindry z 4 cyklami i są zasilane olejem napędowym.

Nazwa ciągnika charakteryzuje się mocą, która wynosi 80 koni mechanicznych przy prędkości 2200 obr./min.

Zastosowano chłodzenie cieczą, więc ciągnik dobrze „tolerował ciepło”. Masa takiego silnika wynosiła 430 kg.

Ciągnik MTZ-80 (Białoruś): dane techniczne, zdjęcia, przegląd wideo

Silnik uruchamia się za pomocą rozrusznika elektrycznego, który jest wyposażony w model. Ta opcja jest używana w silnikach D-240/243, a dla 240L / 243L używany jest 10-konny silnik gaźnikowy PD-10.

Ich włączenie odbywa się bezpośrednio z kabiny, co jest bardzo wygodne dla kierowcy ciągnika. Blokowanie silnika jest zapewnione, gdy bieg jest włączony.

Weiterlesen:
Ciągnik T-170. Przegląd, charakterystyka, funkcje aplikacji

Jeśli istnieje potrzeba użytkowania urządzenia na mrozie, to można go łatwiej uruchomić dzięki elektrycznemu podgrzewaczowi pochodni.

Skrzynia biegów

Ciągnik MTZ-80 jest wyposażony tylko w ręczną skrzynię biegów z 18 biegami do przodu i 8 biegami wstecznymi, a także reduktor, który umożliwia płynne ruszanie za pomocą osprzętu.

Od 1985 roku niektóre modele są wyposażone w hydraulicznie sterowaną skrzynię biegów Powershift. Pozwala to na zmianę biegów bez rozłączania sprzęgła.

Nowoczesne modele wyposażone są w blokadę mechanizmu różnicowego, do włączenia której wystarczy przełączyć tryb pod deską rozdzielczą. A we wcześniejszych wersjach blokowanie odbywało się za pomocą pedału.

System hydrauliczny

Pojemność układu wynosi 25 litrów, a maksymalne ciśnienie to 20 MPa, natomiast nośność 3200 kg.

Załączniki

Wyposażenie w dwa niezależne wały odbioru mocy pozwala na zastosowanie różnych osprzętów, takich jak:

  • Burowie;
  • Grabie;
  • Brony talerzowe;
  • Rozdrabniacze gałęzi;
  • Kopaczki do ziemniaków;
  • Sadzarki do ziemniaków;
  • kosiarki;
  • Kultywatorzy;
  • Łopata;
  • Mulczery;
  • Kosiarki;
  • Opryskiwacze;
  • Pługi;
  • Rozsiewacze nawozów;
  • noże;
  • Szczotki do obiektów użyteczności publicznej;
  • Siewniki;
  • Przyczepy.

Ciągnik MTZ-80 (Białoruś): dane techniczne, zdjęcia, przegląd wideo

Kabina i sterowanie

Zaletą kabiny ciągnika MTZ-80 jest jej zamknięty typ, dzięki czemu dostarczane ciepło jest dobrze zachowane zimą, a schłodzone powietrze latem.

Dzięki mocowaniu do ciągnika za pomocą amortyzatorów drgania są redukowane podczas jazdy po wyboistych drogach.

Ciągnik MTZ-80 (Białoruś): dane techniczne, zdjęcia, przegląd wideo

Aby zapewnić optymalną widoczność kierowcy, ze wszystkich stron zainstalowano szerokie okna. W celu dodatkowej wentylacji przestrzeni wewnątrz kabiny znajduje się właz w suficie.

Siedzisko jest umieszczone na amortyzatorze, aby zapewnić kierowcy wygodę podczas jazdy.

Elementy sterujące są kompaktowe i łatwo dostępne dla kierowcy. Wszystkie niezbędne przełączniki znajdują się na desce rozdzielczej.

Rysunek pokazuje przybliżone położenie wszystkich dźwigni sterujących.

Ciągnik MTZ-80 (Białoruś): dane techniczne, zdjęcia, przegląd wideo

Wymiary i zużycie paliwa

Średnie zużycie paliwa wynosi 9 litrów na godzinę, czyli znacznie mniej w porównaniu do zmodernizowanego modelu. MTZ-82, który zużywa 12 l/h.

Weiterlesen:
Ciągniki Buhler Versatile - przegląd cech popularnych modeli

Moc silnika ma istotny wpływ na ten wskaźnik.

Ci, którzy starają się nie przekroczyć tej liczby, muszą terminowo przeprowadzać przeglądy techniczne i identyfikować możliwe awarie w działaniu wszystkich wiodących systemów, używać tylko zalecanych gum i nie obsługiwać silnika przy dużych prędkościach.

Rozstaw kół przednich wynosi 135 -185 cm, tylnych 180 — 210 cm.

Funkcje operacji

Istotnym problemem dla kierowcy jest praca urządzenia w sezonie zimowym, kiedy temperatura powietrza spada do +5°C i poniżej. Szczególną uwagę należy zwrócić na płyn w chłodnicy, który może zamarznąć, co utrudnia uruchomienie silnika.

Aby zapobiec występowaniu takich problemów, konieczne jest przygotowanie ciągnika do sezonu oraz przeprowadzenie odpowiedniej konserwacji.

Wskazane jest stosowanie płynu niezamarzającego zamiast wody, która jest bardziej odporna na niskie temperatury. Poniższe wskazówki pomogą Ci uniknąć awarii:

  • Nie uruchamiaj silnika, jeśli w zbiorniku nie ma wody.
  • Uruchom silnik dopiero po rozgrzaniu gorącą wodą.
  • Sprawdź temperaturę cieczy i nie obniżaj jej. Krytyczna temperatura to 40 °C i poniżej.
  • Przed spuszczeniem wody odczekaj, aż silnik ostygnie do 50°C.
  • Jednocześnie spuszczając płyn chłodzący, spuść wodę z grzałki (jeśli jest) i z systemu grzewczego.
  • Ważne jest, aby woda nie zamarzała w kranach odpływowych.
  • Miej oko na ciężar właściwy płynu niezamarzającego (nie niższy niż 1,055).
  • Używaj oleju napędowego zgodnie z porą roku.
  • Używaj sezonowego oleju napędowego.
  • Jeśli planowany jest długi czas bezczynności ciągnika, olej ze skrzyni korbowej należy spuścić do pojemnika.
  • Zimny ​​silnik napełniany jest olejem rozgrzanym w kąpieli wodnej.

Docieranie ciągnika

Kluczem do długiej żywotności ciągnika jest docieranie. Szacowany czas to 60 godzin.

Znaczenie tej procedury polega na tym, że wszystkie części i zespoły są docierane. Jednak wszystko musi być zrobione poprawnie.

Eksperci zalecają pierwsze 25 godzin pracy ciągnika w lekkich pracach, bez użycia osprzętu, a następny czas można spędzić w polu, ale bez obciążenia i z wykorzystaniem układu hydraulicznego.

Weiterlesen:
Ciągniki YuMZ. Przegląd, charakterystyka, funkcje aplikacji

Nie przeciążaj silnika.

Po zakończeniu docierania ciągnika MTZ 80 należy wykonać następujące czynności:

  • Rozgrzej silnik i dokręć wszystkie elementy mocujące, a także wyreguluj luzy zaworowe.
  • Spuść olej po wyłączeniu silnika i tylnego przystawki odbioru mocy.
  • Przepłucz wszystkie korki i filtry olejem napędowym.
  • Wlej świeży olej i nasmaruj wszystkie części ciągnika. Szczegółowy opis znajduje się w instrukcji obsługi.
  • Sprawdź ciągnik pod kątem wycieków.
  • Wyreguluj łożyska i dokręć mocowania kół.
  • Upewnij się, że wszystkie mechanizmy działają poprawnie i zabierz się do pracy.
  • Olej silnikowy należy wymieniać co 100 godzin pracy. Do zatoki najlepiej nadają się radzieckie oleje według GOST: M-10G2k lub M-10DM.
  • Olej przekładniowy należy wymienić po 1 tysiącu radełkowanych godzin. Tap-15v służy do wymiany.
  • Pod koniec sezonu roboczego ciągnik należy odłożyć na mole. Należy go wyczyścić, odstawić w suche miejsce, spuścić olej i benzynę, odłączyć przewody świecy zapłonowej i nasmarować części, aby nie powstała korozja.

Poważne awarie

Najczęstsze awarie ciągników MTZ-80 to:

  1. Silnik nie uruchamia się z powodu obecności powietrza w układzie paliwowym lub awarii pompy paliwa.
  2. Elementy filtrujące są często zatkane.
  3. Przy stosowaniu paliwa niskiej jakości silnik może zachowywać się niestabilnie.
  4. Źle wyregulowane luzy zaworowe.
  5. Z powodu przedostawania się oleju do komory spalania spaliny przybierają postać niebieskiego dymu.
  6. Przegrzanie silnika.
  7. Podczas zmiany biegów pojawiają się hałasy.
  8. W układzie hamulcowym zużywają się okładziny tarcz łączących.

Recenzja wideo

Opinie właściciela

Na forach wielu właścicieli i tych, którym zdarzyło się obsługiwać ciągnik MTZ-80, zwraca uwagę na łatwość obsługi i zwrotność urządzenia. Ponadto, dzięki prostej konstrukcji, samodzielna naprawa ciągnika nie jest trudna.

Sergei:

„Ciągnik jest bardzo dobry i niezawodny. Pomimo tego, że istnieje teraz wiele analogów, ze względu na swoją zwrotność i łatwość konserwacji cieszy się zasłużoną miłością. Należy zauważyć, że konkretnie moja jednostka często się psuje, ale na części zamienne w dowolnym specjalistycznym rzędzie z łopatą. Aby wymienić część, nie potrzebujesz wiele uwagi, po prostu skorzystaj z instrukcji. Używam go do wszystkich niezbędnych prac na polu.”

maksyma

Weiterlesen:
Ciągnik T-30. Przegląd, charakterystyka, funkcje aplikacji

„Miałem okazję pracować przy takim ciągniku w młodości, ale jako test najpierw zaproponowali, że go zmontują. Udało się to dzięki obecności dużej liczby szczegółowych instrukcji. Chciałbym zwrócić uwagę na dobrą obsługę, wyraźny transfer działań, dzięki czemu można manewrować po serwisie. Chciałem jakoś wyrównać na nim drogę, ale nie wyszło, bo okazał się za lekki. W nim, kiedy pokonujesz wyboje, trzęsie się konkretnie, nadal musisz się do tego przystosować. Generalnie nadaje się do prostych prac domowych.

Alexander

„Pracowałem przy tym ciągniku i chcę powiedzieć, że lepszego sprzętu nie znajdziesz. Główną zaletą jest niezawodność, moc i skrzynia biegów z szerokim zakresem zmiany biegów. Musiałem go w pełni wykorzystać zarówno w terenie, jak i do transportu. Jako wady chcę wyróżnić niewygodną, ​​małą kabinę, w której nie można nawet włożyć torby. Rzadkie i drobne awarie nie wpłynęły na moją opinię o ciągniku.”

Zapraszamy do wystawienia opinii na temat ciągnika MTZ-80, jeśli jesteś właścicielem lub musiałeś obsługiwać jednostkę.

голоса
Рейтинг статьи
Ссылка на основную публикацию
Adblock
detector