Ciągnik T-100. Przegląd, charakterystyka, cechy aplikacji i działania
Rozwój i wydanie
Ciągnik T-100, który otrzymał wśród użytkowników krótki dźwięczny przydomek „tkanie”, jest jednym z najpopularniejszych modeli ciągników gąsienicowych produkowanych w czasach sowieckich. Wypuszczenie modelu przypadło na lata 1963-1983. Zakład produkcyjny: Czelabińska Fabryka Traktorów. Prototypem T-100 był ciągnik T108, który był produkowany pod nazwą T100M.
Urządzenie posiada szeroki profil zastosowania, agregowane z wieloma rodzajami dodatkowego wyposażenia np. spychaczami, przyczepami samowyładowczymi typu ciężkiego, dźwigami, walcami, zgarniaczami. T-100 może również współpracować z konwencjonalnym sprzętem rolniczym, takim jak brona, siewnik, kopaczka do ziemniaków i tak dalej.
Powołanie ciągnika T-100
Głównym zakresem planowanego przez programistów ciągnika T-100 była praca w połączeniu z buldożerem D3-53, ale później wyposażenie spychacza zostało zmodyfikowane za pomocą układu hydraulicznego. Dla modelu buldożera D3-54 wydano wiele dodatkowego wyposażenia (bardziej zaawansowana wersja, która nastąpiła po D3-53), na przykład kosa do zarośli, urządzenie do wyrywania pniaków z ziemi, odkamieniacz, wypalanie gleby proszek, pogłębiacze gleby i inne.
Ciągnik T-100 służył również jako układacz rur, a w niektórych przypadkach jako dźwig. Tak więc cel ciągnika był bardziej przemysłowy niż domowy. Do sadzenia i prac kołchozowych w tym czasie używano lżejszych, bardziej zwrotnych modeli, których zarządzaniem mogła opanować każda osoba. Dzięki dużej wadze 11 100 kg. technika była stosowana w pracach leśnych, budownictwie i przedsiębiorstwach przemysłowych.
Skład i modyfikacje t100
Poziom możliwości technicznych ciągnika T100 pozwolił producentowi na wydanie 22 modyfikacji opartych na flagowym modelu. W asortymencie znajdują się następujące modele sprzętu, które później stały się popularne:
- T-100M — model, który jest oficjalnie nazywany modelem podstawowym, nie miał wyposażenia hydraulicznego i nie był przeznaczony do montażu zawiasów typu tylnego;
- T100MGS — z osprzętem hydraulicznym i tylnym systemem mocowania, chwytem WOM, przeznaczenie główne — rolnicze;
- Т100МГП — z wyposażeniem żyroskopowym i przednim układem zawieszenia jest sztywny zaczep, chwyt WOM, główny cel jest przemysłowy;
- T100MB — głównym przeznaczeniem jest bagno, zwiększono całkowitą powierzchnię gąsienicy;
- T100MBG — wersja bagienna T100MGP;
- T100T — głównym celem jest praca z układarką rur (nie ma systemów zawiasowych);
- T-100MGP-1 — lekki kaptur, bez kabiny, modyfikacja MGP100;
- T-100MZ — analog T130;
- T-100MZB — głównym celem jest bagno, analog T130;
- T-100MZGP to najnowsza modyfikacja w ofercie. Został wyposażony w hydraulikę, aby uprościć proces toczenia, łatwiejszy do kontrolowania.
Specyfikacje
Charakterystyczne cechy ciągnika T100 to: mocniejszy ulepszony silnik o wysokim momencie obrotowym, a także funkcja łatwego startu dzięki obecności silnika P-23. Część produkowanych maszyn jest nadal eksploatowana w Rosji, Białorusi, Ukrainie. Koszt tego modelu waha się od 150 do 300 tysięcy rubli (od 250 do 470 tysięcy hrywien).
Waga i wymiary T100
- Długość T-100 wynosi 4255 mm, wysokość 3059 mm, szerokość 2460 mm.
- Tor utworzony przez ciągnik wynosi 1880 mm, prześwit wynosi 31,1 cm.
- Siła trakcyjna przy umiarkowanej prędkości — 6000 kg., Na pierwszym biegu — 9500 kg., Na piątym biegu 2000 kg.
- Im szybciej maszyna się rozwija, tym bardziej zmniejsza się siła pociągowa.
- Waga T-100 wynosi 11100 kg.
Typ silnika
- Marka silnika ciągnika T100 — D108, diesel.
- Czterosuwowa, czterocylindrowa, nierozłączna komora spalania, która została umieszczona w tłoku silnika.
- Moc ciągnika wynosiła 108 KM przy prędkości wału korbowego 1070 obr/min.
- Objętość butli wynosi 15,53 litra.
- Masa silnika — 2100 kg.
Aby ułatwić rozruch silnika wysokoprężnego w zimnych porach roku, przy ujemnych temperaturach, inżynierowie wyposażyli samochód w silnik P-23 zasilany rozrusznikiem elektrycznym.
Pojemność zbiornika paliwa na urządzeniu to 235 litrów. Filtr oleju wyposażony jest w wirówkę reaktywną. Uruchomienie urządzenia stało się łatwiejsze dzięki zmniejszeniu stopnia sprężania paliwa. Wartość momentu obrotowego została zwiększona do 82 kGm.
Ciągnik skrzynia biegów T-100
- mechaniczne;
- pięć biegów do przodu, cztery biegi wsteczne;
- trójdrożny;
- odwracalny;
- stożkowa przekładnia centralna;
- koło napędowe jest zmontowane w blok z dolnym wałem;
- rodzaj mocowania napędzanego koła zębatego — do wału przekładni centralnej;
- sprzęgła obrotowe są suche, wielotarczowe.
Zakres prędkości ciągnika T-100 wynosił od 2 do 10 km/h podczas jazdy do przodu, od 2,8 do 7,6 km/h podczas jazdy do tyłu.
Skrzynia biegów i podwozie
Sprzęgło: suche, dwie napędzane tarcze. Mechanizm sterowania sprzęgłem: dźwignia-krzywka. Sprzęgłem można było sterować z kabiny kierowcy za pomocą dźwigni.
Podwozie półsztywne. Mechanizm podwozia obejmował gąsienice (2 sztuki), balanser i same gąsienice. Łańcuch gąsienicowy napędzany był kołem napinającym i specjalnym mechanizmem.
W momencie rozpoczęcia produkcji (lata 60.) kabina ciągnika T-100 była jedną z najwygodniejszych wśród urządzeń o podobnym przeznaczeniu i klasie trakcji. Miękkie siedzenie operatora, oświetlenie, wentylacja – wszystko to sprawiało, że praca operatora ciągnika była komfortowa. Współcześni uważają, że hałas powietrza w kabinie spowodowany przez system wymuszonej wentylacji jest małą wadą.
Sterowanie ciągnikiem T-100
Hamowanie ciągnika odbywało się za pomocą hamulców bocznych. Wejście w zakręt zapewniały sprzęgła cierne i hamulce. Podczas jazdy samochodem kierowca odczuwał dość silne wibracje, co było spowodowane rodzajem zawieszenia i obecnością toru, a nie kół.
W rolnictwie model nie znalazł szerokiego zastosowania ze względu na niską rozwiniętą prędkość, ale w branży „tkactwo” zyskało uznanie właśnie ze względu na wagę i płynny tryb ruchu.
Załączniki
Najpopularniejszym rodzajem mocowania do ciągnika tego modelu jest lemiesz spycharki. Oprócz lemiesza możesz używać następujących typów zawieszanych narzędzi:
- wciągarki;
- ściągacze do pni;
- pług bagienny;
- gejfer przyczepy;
- brona;
- obsypnik, zrywak, kuter-kultywator;
- siewniki;
- sadzarki do ziemniaków;
- przyczepy wywrotki;
- osprzęt do koparek;
- ładowarki łyżkowe.
Funkcje obsługi i konserwacji
Eksploatację ciągnika T100 należy prowadzić zgodnie z uniwersalnymi zasadami (odpowiednimi dla wszystkich ciągników gąsienicowych):
- obsługiwać sprzęt tylko siedząc w fotelu operatora;
- wchodzić do kabiny tylko w wyznaczonym miejscu, trzymając za uchwyt przy drzwiach kabiny i stawiając stopę na specjalnej bocznej platformie;
- przed rozpoczęciem pracy upewnij się, że na trajektorii ciągnika nie ma ciał obcych;
- aby zatrzymać urządzenie należy użyć hamulców, najpierw przestawiając dźwignię zmiany biegów w położenie neutralne, a dopiero potem zaciągnąć hamulec;
- dolne narzędzia zawieszane po zatrzymaniu ciągnika;
- używaj specjalnego oleju/smaru, aby utrzymać gąsienice w dobrym stanie;
- dla bezpieczeństwa operatora kontrola napięcia gąsienic odbywa się wizualnie, w niewielkiej odległości od ciągnika
Olej lub smar wydostaje się z zaworu spustowego pod wysokim ciśnieniem i jeśli wejdzie w kontakt ze skórą, może się zranić, więc nie patrz na zawór spustowy!!!
Konserwacja ciągnika gąsienicowego T-100 odbywa się zgodnie ze schematem:
- pierwszy serwis po 7 godzinach pracy (na koniec zmiany);
- potem po 120, 180, 240, 300, 360, 400 godzinach.
Czynności wykonywane przez operatora podczas konserwacji:
- regulacja sprzęgła;
- regulacja pedału hamulca;
- czyszczenie zewnętrznej powierzchni jednostek roboczych;
- wymiana filtrów paliwa;
- regulacja toru (naciąg).
Konserwując ciągnik do przechowywania w okresie zimowym/sezonowym, należy wykonać następujące czynności:
- spuścić płyn chłodzący;
- spuścić osad paliwa;
- wszystkie inne płyny (ze zbiornika wycieraczek, kondensatu z butli powietrza);
- przesuń dźwignie sterownicze w położenie neutralne;
- wyłącz baterię;
- zainstaluj podkładki (łóżka) pod ciągnikiem, aby część gąsienicowa nie stykała się z podłożem.
Poważne usterki i naprawy
Podczas jazdy ciągnikiem gąsienicowym T-100 operator może napotkać różne awarie. Poniższa lista przedstawia najczęstsze problemy i sposoby ich rozwiązywania:
- przerywana praca silnika (nie rozgrzany, brak paliwa, zablokowanie przewodu paliwowego i filtra — rozgrzać silnik, sprawdzić poziom paliwa, wymienić filtr, wyczyścić przewód paliwowy);
- stukanie silnika (regulacja luzu zaworowego);
- zadymiony wydech (złe paliwo, wnikanie wody do paliwa, zimny silnik — rozgrzej, zmień paliwo);
- zwiększone zużycie oleju (regulacja położenia pierścieni tłokowych, wyeliminowanie wycieku oleju);
- awarie gaźnika (regulacja, debugowanie w toku);
- ślizganie się sprzęgła (konieczne jest umycie okładzin ciernych naftą);
- nagrzewanie się taśm hamulcowych lub niedziałający hamulec po naciśnięciu (naprawa: regulacja hamulców, płukanie sprzęgieł bocznych bez włączania).
Opinie właściciela
Nikołaj, Rostów:
Biorąc pod uwagę rok produkcji, mogę powiedzieć, że w naszych czasach ta technika nadaje się tylko do złomu. Pod względem parametrów technicznych oczywiście trudno znaleźć samochody im dorównujące. W czasach sowieckich wszystkie buldożery zostały zaprojektowane tak, aby służyły przez wieki. Na potrzeby domowe po prostu nie widzę sensu kupować takiego whoppera. Do przemysłowych też — jak są pieniądze to kupiłbym amerykański buldożer od nowych, łatwiej się nim steruje i mniej kłopotów