Ciągnik T-150. Przegląd, charakterystyka, cechy aplikacji i działania
Rozwój i wydanie
Ciągnik T-150 to model produkowany przez Charkowską Fabrykę Traktorów od 1974 roku. W fabryce wciąż powstają modyfikacje i bardziej zaawansowane wersje flagowca. Model ciągnika T-150 jest poszukiwany, popularny wśród właścicieli gospodarstw rolnych i jest używany w przedsiębiorstwach przemysłowych i na placach budowy.
Prototypem T-150 był ciągnik T74. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, nowszy, bardziej zaawansowany model posiada:
- wyższa moc silnika;
- większa masa robocza;
- przedni środek ciężkości;
- inny rodzaj punktu kontrolnego;
- dwie wiodące gąsienice (w modelu podstawowym);
- obecność kierownicy;
- specyficzny nacisk na glebę — zmniejszony 2 razy;
- zmniejszone zużycie paliwa;
- siła trakcyjna zwiększona o 30%;
- sztywna klatka bezpieczeństwa kabiny (od 2013 roku wszystkie ciągniki T-150 firmy KhTZ są wyposażone w klatkę ochronną).
Flagowy T-150 ma szereg niedociągnięć, które są kompensowane jego przeznaczeniem funkcjonalnym. Najbardziej zauważalne wady to niska prędkość w porównaniu do modelu kołowego, a także zakaz jazdy po utwardzonych drogach publicznych.
Cel ciągnika
- transport towarów przyczepami;
- funkcja ciągnika;
- orka gleby;
- żniwny;
- uprawa;
- Bielenie;
- roboty asfaltowe;
- produkcja wycinka;
- zagospodarowanie dziewiczych terenów za pomocą niezbędnych narzędzi zawieszanych (pług, kuter);
- kosić trawę;
- sianokosy, zbiór siana.
Zakres modeli i modyfikacje
Zakład produkuje kilka modeli opartych na 150. ciągniku:
- T-150 — gąsienicowy — flagowy model, podstawa modyfikacji;
- T-150k — kołowy;
- T-154 — z hakiem holowniczym, przedłużoną ramą, bez skrzyni ładunkowej;
- T-156 — z łyżką pełni funkcje ładowarki;
- TL-157 to skider stosowany w przemyśle wyrębowym oraz w obiektach prywatnych do pracy z drewnem.
- T-156
- T-157
- T-150K
- T-150
Wersje 150 i 150k są do siebie dość podobne, mają przybliżone wartości wskaźników technicznych i charakterystyk. Wszystkie modyfikacje odnoszą się do klasy trakcji 3 tf. Analogi modeli są również produkowane w YaMZ — Yaroslavl Motor Plant. Są one wyposażone w inne typy silników, ale generalnie są podobne pod względem funkcjonalności do T-150.
W oparciu o maszyny zaprojektowane i wyprodukowane przez firmę KhTZ opracowano również ciągnik jednoosiowy z możliwością pracy na bazie walców asfaltowych i samobieżnych zgarniaczy. Producentem traktora jest Zakład Produkcji Instrumentów w Rybińsku.
Specyfikacje
Waga i wymiary
- Wymiary LSHV: 5735 (bez narzędzi ciągniętych) / 2340/3165 mm.
- Podstawa — 2860 mm, prześwit 40 cm.
- Promień skrętu — do 6 m.
Masa ciągnika T-150 wynosi 8100 — 8750 kg, w zależności od konfiguracji i modyfikacji. W związku z tym ciągnik z dużymi osprzętem będzie ważył więcej.
silnik
Typ silnika w ciągniku T-150 to sześciocylindrowa jednostka wysokoprężna SMD60, czterosuwowa z układem cylindrów w kształcie litery V. Obsługuje funkcję turbo. Dwutłokowa pompa zasilająca paliwo z funkcją dystrybucji paliwa.
Silnik wysokoprężny uruchamiany jest silnikiem benzynowym (z rozrusznika elektrycznego).
Skrzynia biegów ciągnik T-150
- Skrzynia biegów w ciągniku T-150 jest mechaniczna.
- Zmiany biegów można dokonywać w ruchu, biorąc pod uwagę obciążenie w każdym zakresie prędkości.
- Liczba biegów do przodu: 12, liczba biegów wstecznych: 4.
- Zakres prędkości (wsteczny) – od 5 do 9 km/h.
- Zakres prędkości jazdy do przodu wynosi od 3 do 30 km/h.
Schemat elementów sterujących ciągnika T-150 pokazano na poniższym zdjęciu. Na desce rozdzielczej przed operatorem ciągnika znajdują się takie czujniki jak manometr, wskaźnik ciśnienia oleju, amperomierz, czujnik temperatury płynu chłodzącego.
Dostępne są również dźwignie: zmiany biegów, zasilania paliwem, hamulca postojowego, układu hydraulicznego zamontowanych narzędzi, WOM, napędu przedniej osi.
Bezpośrednio przed operatorem znajduje się kierownica, poniżej pedału sprzęgła.
Skrzynia biegów i podwozie
Przekładnia mechaniczna. Zmiana biegów przez kierowcę ciągnika jest dozwolona bez zatrzymywania silnika i zatrzymywania maszyny podczas pracy. Zmiana zakresu prędkości w T-150 jest znacznie łatwiejsza niż w modelach ciągników wcześniejszej generacji.
Dostępne są cztery tryby jazdy:
- transport (maksymalna prędkość);
- wolny;
- pracownik;
- ruch do tyłu.
Układ kabiny
Kabina ciągnika T-150 jest całkowicie metalowa. Od 2013 roku wszystkie ciągniki, które zjechały z linii montażowej KhTZ, są wyposażone w ramę ochronną. Zwiększa wytrzymałość konstrukcji i pozwala chronić operatora przed sytuacjami awaryjnymi, np. przed spadającymi ładunkami na dach (podczas prac budowlanych).
Uszczelnienie kabiny jest dobre, kurz nie dostaje się do środka. Budynek jest ogrzewany i wentylowany. Są wycieraczki i daszek chroniący przed promieniami słonecznymi podczas pracy w lecie. Jest lusterko wsteczne. Dodatkowa opcja: dmuchanie szyby podczas zamglenia.
Załączniki
Do ciągnika T150, a także do 150k, zalecane są osprzęt produkowany przez KhTZ, a także sprzęt z innych fabryk ciągników (biorąc pod uwagę klasę trakcji sprzętu).
Najczęstsze załączniki:
- lemiesz spycharki;
- wciągarka;
- wywrotki i przyczepy;
- zrywak gleby;
- łyżki (ładowarki przyczepiane);
- ściągacze do pni;
- brony;
- siewniki;
- przetrząsacze;
- kosiarki;
- urządzenia do układania asfaltu;
- kultywatory przemysłowe;
- kafary;
- boraks;
- instalacja septyczna;
- skrobak;
- równiarka;
- pług zawieszany.
- Siewnik pneumatyczny uniwersalny Vega 16 Profi
- Wałek zębaty pierścieniowy KZK-10 i KZK-12,5
- Brona talerzowa 2-rzędowa
- Zawieszany pług odkładnicowy PNV-5.35 z przedpłużkiem
- Pług talerzowy zawieszany PD 3.3
- Głębosz przemiatany GRS-3.0
Funkcje obsługi i konserwacji
Zasady działania T-150 i modyfikacje:
- ciągnik uruchamia się dopiero po sprawdzeniu wszystkich połączeń, mocowań, będąc w kabinie operatora, zamknąć drzwi;
- zabrania się ruszania z uszkodzonym układem hamulcowym;
- system sygnalizacji i oświetlenie w kabinie muszą być zawsze sprawne;
- przed każdym uruchomieniem sprawdź wskaźniki ciśnienia płynu;
- kontrolować poziom paliwa, oleju;
- Wysokość siedzenia musi odpowiadać wzrostowi operatora, aby wszystkie dźwignie sterujące były dostępne.
Uniwersalne standardy konserwacji
- regularnie monitorować stan maszyny, co 50, 100 lub więcej godzin pracy, dokręcać podstawowe mechanizmy, elementy złączne i części;
- podczas pracy z osprzętem obserwuj mechanizm podnoszenia sprzętu, przymocuj wszystkie osprzęt do sztywnego zaczepu, aby uniknąć kolizji i awarii sprzętu podczas jazdy ciągnika;
- jeśli ciągnik nie jest eksploatowany przez cały sezon lub dłużej, maszyna jest „konserwowana” przed odstawieniem na postoju, szczegółowy schemat przygotowania ciągnika do „zimowania” jest opisany w instrukcji obsługi maszyny (główne zadania to: paliwo i spaliny, odizolować ciągnik od wilgoci, ustawić maszynę tak, aby gąsienica nie dotykała podłoża);
- wyciek oleju jest niedopuszczalny, jeśli zostanie wykryty wyciek lub plamy oleju na obudowie silnika, zetrzyj plamy i znajdź źródło wycieku.
Poważne usterki i naprawy
Częste problemy — jak je naprawić? Dane przedstawia poniższa tabela.
Awaria | Roztwór |
1. Przegrzanie oleju w skrzyni biegów | Przyczyna: Brudny olej, niski poziom oleju. Rozwiązanie: zmień paliwo, uzupełnij |
2. Trudności w zmianie biegów | Przyczyna: zaolejenie tarczy hamulcowej, niepełne rozłączenie sprzęgła. Rozwiązanie: regulacja sprzęgła, czyszczenie tarczy. |
3. Zacięcie przekładni skrzyni biegów | Przyczyna: zatkany filtr, wyłączenie pompy smarowania. Rozwiązanie: czyszczenie, wymiana zużytych części. |
4. Wyciek oleju | Przyczyna: uszkodzenie uszczelki, przekroczony poziom oleju. Rozwiązanie: wymiana uszczelki, spuszczenie oleju. |
Opinie właściciela
Igor, Smela:
Technika mi znana. Pracowałam i byłam zaskoczona, jak gładko idzie. Nawet bez ściskania sprzęgła można było wrzucić bieg i nie dać dużo obrotów silnikowi. Pod względem jakości pracy są same pozytywne wrażenia. Spośród konkurentów dla niego wyróżniłbym tylko K-700A, a pod względem funkcjonalności nie miał sobie równych