Wielkawola.pl

Recenzje Motobloki, Agrotechnika, Rolnicze
Рейтинг статьи
1 звезда2 звезды3 звезды4 звезды5 звезд

Ciągnik T-16. Przegląd, charakterystyka, cechy aplikacji i działania

Ciągnik T-16. Przegląd, charakterystyka, funkcje aplikacji

Historia

Ciągnik T-16 to model produkowany przez fabrykę ciągników w Charkowie. Pierwszy T-16 zjechał z linii montażowej w 1961 roku. Produkcja ciągnika trwała do 1967 roku.

Ciągnik T-16. Przegląd, charakterystyka, funkcje aplikacji

Ciągnik T-16

W rzeczywistości T-16 to zmodernizowane, zmodyfikowane podwozie samobieżne DSSh14. To właśnie ten model poprzedził wprowadzenie T-16 do produkcji seryjnej.

Cechy wyróżniające:

  • bardziej zaawansowany silnik;
  • opony niskiego ciśnienia;
  • zdalne cylindry;
  • zamontowany układ hydrauliczny.

Ciągnik T-16. Przegląd, charakterystyka, funkcje aplikacji

Łączna liczba wyprodukowanych egzemplarzy T-16, według oficjalnych danych, wyniosła 600 tys. Obecnie ten model ciągnika jest również dość popularny, zwłaszcza na wsiach, w branżach zaopatrzeniowych (zbiór i zbiór siana), a także do pracy na działkach domowych.

Istotną zaletą ciągnika T-16 nad produkowanymi w tym samym czasie analogami jest jego wszechstronność, wysoka zwrotność i dobra zwrotność na dowolnej glebie, w tym na glebie o wysokim poziomie wilgoci.

Zamiar :

  • manipulacje rolnicze (takie jak opryskiwanie upraw środkami przeciwpasożytniczymi);
  • pracować w połączeniu z kultywatorami;
  • współpracować z kombajnami;
  • operacje ładunkowe (po wydaniu w kolejnych latach ciągnik stał się popularny właśnie ze względu na swoje funkcje ładunkowe);
  • model, zwany także „chastycznym” w kółkach rolniczych, był stosowany w kołchozach, PGR-ach, a następnie w PGR-ach i PGR-ach;
  • dzięki przystawkom możliwe jest podłączenie do agregatu piły tarczowej, wyciągarki, generatora;
  • transport materiałów budowlanych;
  • usuwanie gruzu budowlanego.

Skład

Podczas masowej produkcji ciągnika T-16 firma KhTZ nie produkowała swoich modyfikacji, jednak w 1967 roku, kiedy zaprzestano produkcji T-16, świat zobaczył bardziej zaawansowaną wersję, modyfikację zwaną T-16M.

Ciągnik T-16. Przegląd, charakterystyka, funkcje aplikacji

Ciągnik T-16M

Poprawiono charakterystykę T-16M w porównaniu z modelem podstawowym. Na przykład samochód otrzymał silnik o mocy 25 koni mechanicznych, nowe oznaczenie. Poprawiono również funkcjonalność punktu kontrolnego. Dodatkowo zamontowano kabinę z ramą ochronną, drzwiami oraz markizą przed słońcem. Minimalna prędkość ruchu modyfikacji wynosiła 1,6 km/h.

Weiterlesen:
Ciągnik T-25. Przegląd, specyfikacje, opinie właścicieli

Wypuszczanie T-16M trwało włącznie do 1955 roku. Jednostka zyskała dużą popularność, była aktywnie wykorzystywana do robót publicznych, układania asfaltu i operacji rolniczych nie tylko na Ukrainie, ale także w krajach sąsiednich.

Ciągnik T-16. Przegląd, charakterystyka, funkcje aplikacji

Ciągnik T-16 MG

Kolejną dostępną modyfikacją jest T-16-MG, produkowany od 1986 roku. Wyposażony w ulepszony silnik, którego moc pozostała taka sama — 25 KM, ale sam projekt został wzmocniony i unowocześniony. Dodatkowo istniały dwa przystawki odbioru mocy: synchroniczny i niezależny.

Teraz można znaleźć sprawny ciągnik T-16 we wsiach, miasteczkach i wsiach w całej Rosji, a ponadto można kupić ciągnik T-16 w stanie używanym. Cena takiego sprzętu różni się w zależności od ogólnego stanu, średnio używany egzemplarz kosztuje od 45 do 95 tysięcy hrywien (120-180 tysięcy rubli).

Specyfikacje

Parametry techniczne ciągnika T-16 sprawiły, że stał się ulubieńcem wielu pokoleń rolników. Spośród cech konstrukcyjnych urządzenia szczególnie możliwe jest wyróżnienie tylnej lokalizacji silnika.

  • Klasa trakcji 0,6.
  • Wymiary opon kół napędowych to 9.50-32, prowadnice to 6.50-16.
  • Nośność platformy wywrotki znajdującej się przed kabiną wynosi 1000 kg.

Gabaryty i masa ciągnika T-16

Wymiary „Podwozia” są następujące: DVSH — 3280/2600/2000 mm. Prześwit 56 mm., Masa całkowita ciągnika 1685 kg. bez załączników.

Marka silnika, jego parametry

T-16 jest wyposażony w silnik D-16. Silnik to diesel, jego początkowa moc wynosiła 16 KM, jednak podobną jednostkę zainstalowano w modyfikacji 1967 T-16M, ale o zwiększonej mocy — 25 KM.Czterosuwowy silnik był chłodzony powietrzem, miał tylny układ, dwa cylindry. Funkcję urządzenia rozruchowego pełnił rozrusznik elektryczny.

Silnik D-16 został wyposażony w dystrybutor gazu, mechanizm korbowodu. Zużycie oleju napędowego na godzinę wynosi 272 g/kW/h. Silnik został dostarczony z filtrem paliwa, filtrem dokładnym i filtrem płytowym, aby odfiltrować wszystkie możliwe zanieczyszczenia i grube cząstki.

Weiterlesen:
Ciągnik Białoruś (MTZ): przegląd wideo gamy modeli, działanie, specyfikacje silnika

Skrzynia biegów ciągnik T-16

  • Siedmiobiegowa skrzynia biegów, manualna.
  • Minimalna prędkość wynosiła 1,6 km/h, maksymalna – 17,5 km/h.

    Skrzynia biegów ciągnik T-16

Jak na ciągnik o takiej wadze i funkcjonalności, ten zakres prędkości był optymalny do stosowania w uprawach i ogrodach przydomowych. Instalacja hamulcowa: hamulec taśmowy.

Skrzynia biegów i podwozie

Sprzęgło typu ciernego, jednotarczowe. Hamowanie odbywa się za pomocą hamulca taśmowego. Cechy działania: urządzenie praktycznie nie było używane zimą, w niskich temperaturach. Było to ułatwione dzięki cechom konstrukcyjnym, takim jak lokalizacja silnika.Ciągnik T-16. Przegląd, charakterystyka, funkcje aplikacji

Układ kabiny

Kabina ciągnika T-16 była bardzo wygodna. Oparty był na ramie, na której zamocowano kluczowe elementy. Modyfikacje w kolejnych latach zostały ulepszone, a kabina została wyposażona w dach, drzwi, szklane panele — dzięki czemu T-16 stał się pełnoprawnym ciągnikiem, wygodnym w obsłudze. W lecie część konstrukcji mogła zostać usunięta.

Rama została przymocowana do podwozia ciągnika i chroniła operatora przed ewentualnymi uszkodzeniami w przypadku przewrócenia się maszyny. Ponadto pełnił funkcję ochronną — chronił operatora przed spalinami lub deszczem. Dach kabiny można było podnieść. Były środki do czyszczenia szkła, osłona przeciwsłoneczna, haczyk do wieszania ubrań.

Fotel pojedynczy, regulowany do wzrostu operatora, wyposażony w podłokietniki i stałe oparcie.

Sterowanie ciągnikiem T-16

Proces sterowania T-16 odbywał się poprzez naciskanie pedałów, które były połączone ze sobą końcówkami i palcami, a także dźwigniami sterującymi umieszczonymi wewnątrz kabiny. Tylna skrzynia biegów (a także silnik).

Załączniki

Lokalizacja zamontowanych dział na T-16: przód.

Firma KhTZ wyprodukowała ogromny wybór osprzętu do ciągników własnej produkcji, wśród których są:

  • ładowarka;
  • kosiarka;
  • opryskiwacz upraw;
  • układarka;
  • stacja sprężarek;
  • wciągarki różnych typów;
  • wysypisko komunalne;
  • wózek (przyczepa).

Ciągnik T-16 z pługiem

Spośród zawieszanych narzędzi do celów rolniczych T-16 współpracował z:

  • nóż;
  • pług;
  • rozpruwacz;
  • hillerzy;
  • brona.
Weiterlesen:
Przegląd ciągnika MTZ-82. Projekt, docieranie, obsługa, wideo

Ciągnik T-16 z kosiarką

Dodatkowo wykorzystano również mniej popularne załączniki, na przykład:

  • Piła łańcuchowa;
  • szczotka chodnikowa;
  • platformy ładunkowe do ładowarek.

Ciągnik T-16 z łyżką

To właśnie w połączeniu z osprzętem ciągnik T-16 stał się tak popularny i niezbędny w rolnictwie, usługach komunalnych i budowach. I choć rzeczywista moc urządzenia jest mniejsza niż niektórych nowoczesnych mini traktorów, to korzystanie z tej maszyny nadal pozwala zautomatyzować pracę rolnika i ułatwić zarządzanie dużymi działkami i domkami.

Zasady eksploatacji i konserwacji

Zasady bezpiecznej eksploatacji ciągnika T-16:

  • zamykać drzwi kabiny podczas jazdy;
  • dostosować wysokość siedziska do wzrostu operatora;
  • naprawiać silnik i demontować skrzynię biegów dopiero po ostygnięciu silnika;
  • monitorować poziom ciśnienia płynu chłodzącego;
  • wskaźniki kontrolne oleju napędowego, poziomu oleju;
  • Nie palić w pobliżu pracującego silnika maszyny.

Zasady serwisowania ciągnika T-16:

  • jak każdy sprzęt tej klasy, T-16 musi okresowo sprawdzać stan części urządzenia, części mocowanych, zawiasów, skrzyń biegów, kontrola ta jest wykonywana co 50, 100, 200 lub więcej godzin;
  • na okres bezczynności „na ćma” ciągnik spuszczając paliwo i przechowując maszynę w suchym pomieszczeniu;
  • w trudnych warunkach eksploatacyjnych (duża wilgotność, duża zawartość pyłu itp.) może zajść konieczność nieplanowanej konserwacji, należy ją wykonać zgodnie z instrukcją obsługi ciągnika;
  • Zutylizuj wszystkie zużyte płyny do recyklingu;
  • unikaj wycieków oleju i paliwa, zwłaszcza w gorące letnie dni — zarówno olej, jak i olej napędowy są wysoce łatwopalne i łatwopalne.

W przypadku nowych modeli wymagane jest docieranie, aby wydłużyć żywotność ciągnika, tak aby wszystkie części pasowały i pasowały do ​​rowków. Zabieg ten trwa około 6-8 godzin, podczas których ciągnik pracuje na 50% swojej wydajności. Po zakończeniu procedury konieczna jest wymiana oleju silnikowego.

Używane ciągniki nie wymagają docierania.

Pod koniec sezonu roboczego ciągnik należy odłożyć na mole. Należy go wyczyścić, odstawić w suche miejsce, spuścić olej, odłączyć przewody świecy zapłonowej i nasmarować części, aby nie powstała korozja.

Weiterlesen:
Ciągnik T-30. Przegląd, charakterystyka, funkcje aplikacji

Możliwe usterki i ich eliminacja

Możliwe usterki ciągnika, metody eliminacji

AwariaRoztwór
1. Przegrzanie oleju w skrzyni biegówPowód: olej niskiej jakości lub jego niski poziom. Środek zaradczy: zmiana paliwa, uzupełnienie
2. Trudności w zmianie biegówPrawdopodobnie doszło do smarowania tarczy hamulcowej; występuje niecałkowite rozłączenie sprzęgła. Wyeliminowany przez regulację sprzęgła, czyszczenie tarczy.
3. Skrzynia biegów nie działa prawidłowo, koła zębate się zacinająZatkany filtr, wyłączenie pompy smarowania. Pomaga oczyścić filtr, wymienić zużyte części.
4. Wyciek olejuByć może uszczelki są uszkodzone, poziom oleju w zbiorniku jest za wysoki. Rozwiązanie: wymiana uszczelki, spuszczenie oleju.

Recenzja wideo

Ten film przedstawia pracę ciągnika T-16 z pługiem

Opinie właściciela

Aleksander, Charków:

O tym ciągniku mogę powiedzieć tak: wiem o nim ze słów mojego ojca, pracował w PGR w czasach sowieckich, jeździł właśnie takimi maszynami. Jeździł zarówno Władimirem, jak i stu częściami znanymi całemu związkowi, ale w kwestii zarządzania T-16 był po prostu „w faworytach”. Z zalet samochodu, w moim już dojrzałym spojrzeniu (pracuję również na stronie, operuję mini traktorem innego modelu), wyróżnia się liczba osprzętu z HTZ, w Charkowie można jeszcze kupić dowolną część do niego w reklamie. Jako maszyna rolnicza nie używałem jej osobiście, zgodnie z jej przeznaczeniem — przewoziłem towar wózkiem. Z jej pomocą nie można było pracować z glebą. Ale wcale nie jest trudno nim zarządzać, właśnie na takich maszynach można się uczyć.

голоса
Рейтинг статьи
Ссылка на основную публикацию
Adblock
detector