Ciągnik T-16. Przegląd, charakterystyka, cechy aplikacji i działania
Historia
Ciągnik T-16 to model produkowany przez fabrykę ciągników w Charkowie. Pierwszy T-16 zjechał z linii montażowej w 1961 roku. Produkcja ciągnika trwała do 1967 roku.
W rzeczywistości T-16 to zmodernizowane, zmodyfikowane podwozie samobieżne DSSh14. To właśnie ten model poprzedził wprowadzenie T-16 do produkcji seryjnej.
Cechy wyróżniające:
- bardziej zaawansowany silnik;
- opony niskiego ciśnienia;
- zdalne cylindry;
- zamontowany układ hydrauliczny.
Łączna liczba wyprodukowanych egzemplarzy T-16, według oficjalnych danych, wyniosła 600 tys. Obecnie ten model ciągnika jest również dość popularny, zwłaszcza na wsiach, w branżach zaopatrzeniowych (zbiór i zbiór siana), a także do pracy na działkach domowych.
Istotną zaletą ciągnika T-16 nad produkowanymi w tym samym czasie analogami jest jego wszechstronność, wysoka zwrotność i dobra zwrotność na dowolnej glebie, w tym na glebie o wysokim poziomie wilgoci.
Zamiar :
- manipulacje rolnicze (takie jak opryskiwanie upraw środkami przeciwpasożytniczymi);
- pracować w połączeniu z kultywatorami;
- współpracować z kombajnami;
- operacje ładunkowe (po wydaniu w kolejnych latach ciągnik stał się popularny właśnie ze względu na swoje funkcje ładunkowe);
- model, zwany także „chastycznym” w kółkach rolniczych, był stosowany w kołchozach, PGR-ach, a następnie w PGR-ach i PGR-ach;
- dzięki przystawkom możliwe jest podłączenie do agregatu piły tarczowej, wyciągarki, generatora;
- transport materiałów budowlanych;
- usuwanie gruzu budowlanego.
Skład
Podczas masowej produkcji ciągnika T-16 firma KhTZ nie produkowała swoich modyfikacji, jednak w 1967 roku, kiedy zaprzestano produkcji T-16, świat zobaczył bardziej zaawansowaną wersję, modyfikację zwaną T-16M.
Poprawiono charakterystykę T-16M w porównaniu z modelem podstawowym. Na przykład samochód otrzymał silnik o mocy 25 koni mechanicznych, nowe oznaczenie. Poprawiono również funkcjonalność punktu kontrolnego. Dodatkowo zamontowano kabinę z ramą ochronną, drzwiami oraz markizą przed słońcem. Minimalna prędkość ruchu modyfikacji wynosiła 1,6 km/h.
Wypuszczanie T-16M trwało włącznie do 1955 roku. Jednostka zyskała dużą popularność, była aktywnie wykorzystywana do robót publicznych, układania asfaltu i operacji rolniczych nie tylko na Ukrainie, ale także w krajach sąsiednich.
Kolejną dostępną modyfikacją jest T-16-MG, produkowany od 1986 roku. Wyposażony w ulepszony silnik, którego moc pozostała taka sama — 25 KM, ale sam projekt został wzmocniony i unowocześniony. Dodatkowo istniały dwa przystawki odbioru mocy: synchroniczny i niezależny.
Teraz można znaleźć sprawny ciągnik T-16 we wsiach, miasteczkach i wsiach w całej Rosji, a ponadto można kupić ciągnik T-16 w stanie używanym. Cena takiego sprzętu różni się w zależności od ogólnego stanu, średnio używany egzemplarz kosztuje od 45 do 95 tysięcy hrywien (120-180 tysięcy rubli).
Specyfikacje
Parametry techniczne ciągnika T-16 sprawiły, że stał się ulubieńcem wielu pokoleń rolników. Spośród cech konstrukcyjnych urządzenia szczególnie możliwe jest wyróżnienie tylnej lokalizacji silnika.
- Klasa trakcji 0,6.
- Wymiary opon kół napędowych to 9.50-32, prowadnice to 6.50-16.
- Nośność platformy wywrotki znajdującej się przed kabiną wynosi 1000 kg.
Gabaryty i masa ciągnika T-16
Wymiary „Podwozia” są następujące: DVSH — 3280/2600/2000 mm. Prześwit 56 mm., Masa całkowita ciągnika 1685 kg. bez załączników.
Marka silnika, jego parametry
T-16 jest wyposażony w silnik D-16. Silnik to diesel, jego początkowa moc wynosiła 16 KM, jednak podobną jednostkę zainstalowano w modyfikacji 1967 T-16M, ale o zwiększonej mocy — 25 KM.Czterosuwowy silnik był chłodzony powietrzem, miał tylny układ, dwa cylindry. Funkcję urządzenia rozruchowego pełnił rozrusznik elektryczny.
Silnik D-16 został wyposażony w dystrybutor gazu, mechanizm korbowodu. Zużycie oleju napędowego na godzinę wynosi 272 g/kW/h. Silnik został dostarczony z filtrem paliwa, filtrem dokładnym i filtrem płytowym, aby odfiltrować wszystkie możliwe zanieczyszczenia i grube cząstki.
Skrzynia biegów ciągnik T-16
- Siedmiobiegowa skrzynia biegów, manualna.
- Minimalna prędkość wynosiła 1,6 km/h, maksymalna – 17,5 km/h.Skrzynia biegów ciągnik T-16
Jak na ciągnik o takiej wadze i funkcjonalności, ten zakres prędkości był optymalny do stosowania w uprawach i ogrodach przydomowych. Instalacja hamulcowa: hamulec taśmowy.
Skrzynia biegów i podwozie
Sprzęgło typu ciernego, jednotarczowe. Hamowanie odbywa się za pomocą hamulca taśmowego. Cechy działania: urządzenie praktycznie nie było używane zimą, w niskich temperaturach. Było to ułatwione dzięki cechom konstrukcyjnym, takim jak lokalizacja silnika.
Układ kabiny
Kabina ciągnika T-16 była bardzo wygodna. Oparty był na ramie, na której zamocowano kluczowe elementy. Modyfikacje w kolejnych latach zostały ulepszone, a kabina została wyposażona w dach, drzwi, szklane panele — dzięki czemu T-16 stał się pełnoprawnym ciągnikiem, wygodnym w obsłudze. W lecie część konstrukcji mogła zostać usunięta.
Rama została przymocowana do podwozia ciągnika i chroniła operatora przed ewentualnymi uszkodzeniami w przypadku przewrócenia się maszyny. Ponadto pełnił funkcję ochronną — chronił operatora przed spalinami lub deszczem. Dach kabiny można było podnieść. Były środki do czyszczenia szkła, osłona przeciwsłoneczna, haczyk do wieszania ubrań.
Fotel pojedynczy, regulowany do wzrostu operatora, wyposażony w podłokietniki i stałe oparcie.
Sterowanie ciągnikiem T-16
Proces sterowania T-16 odbywał się poprzez naciskanie pedałów, które były połączone ze sobą końcówkami i palcami, a także dźwigniami sterującymi umieszczonymi wewnątrz kabiny. Tylna skrzynia biegów (a także silnik).
Załączniki
Lokalizacja zamontowanych dział na T-16: przód.
Firma KhTZ wyprodukowała ogromny wybór osprzętu do ciągników własnej produkcji, wśród których są:
- ładowarka;
- kosiarka;
- opryskiwacz upraw;
- układarka;
- stacja sprężarek;
- wciągarki różnych typów;
- wysypisko komunalne;
- wózek (przyczepa).
Spośród zawieszanych narzędzi do celów rolniczych T-16 współpracował z:
- nóż;
- pług;
- rozpruwacz;
- hillerzy;
- brona.
Dodatkowo wykorzystano również mniej popularne załączniki, na przykład:
- Piła łańcuchowa;
- szczotka chodnikowa;
- platformy ładunkowe do ładowarek.
To właśnie w połączeniu z osprzętem ciągnik T-16 stał się tak popularny i niezbędny w rolnictwie, usługach komunalnych i budowach. I choć rzeczywista moc urządzenia jest mniejsza niż niektórych nowoczesnych mini traktorów, to korzystanie z tej maszyny nadal pozwala zautomatyzować pracę rolnika i ułatwić zarządzanie dużymi działkami i domkami.
Zasady eksploatacji i konserwacji
Zasady bezpiecznej eksploatacji ciągnika T-16:
- zamykać drzwi kabiny podczas jazdy;
- dostosować wysokość siedziska do wzrostu operatora;
- naprawiać silnik i demontować skrzynię biegów dopiero po ostygnięciu silnika;
- monitorować poziom ciśnienia płynu chłodzącego;
- wskaźniki kontrolne oleju napędowego, poziomu oleju;
- Nie palić w pobliżu pracującego silnika maszyny.
Zasady serwisowania ciągnika T-16:
- jak każdy sprzęt tej klasy, T-16 musi okresowo sprawdzać stan części urządzenia, części mocowanych, zawiasów, skrzyń biegów, kontrola ta jest wykonywana co 50, 100, 200 lub więcej godzin;
- na okres bezczynności „na ćma” ciągnik spuszczając paliwo i przechowując maszynę w suchym pomieszczeniu;
- w trudnych warunkach eksploatacyjnych (duża wilgotność, duża zawartość pyłu itp.) może zajść konieczność nieplanowanej konserwacji, należy ją wykonać zgodnie z instrukcją obsługi ciągnika;
- Zutylizuj wszystkie zużyte płyny do recyklingu;
- unikaj wycieków oleju i paliwa, zwłaszcza w gorące letnie dni — zarówno olej, jak i olej napędowy są wysoce łatwopalne i łatwopalne.
W przypadku nowych modeli wymagane jest docieranie, aby wydłużyć żywotność ciągnika, tak aby wszystkie części pasowały i pasowały do rowków. Zabieg ten trwa około 6-8 godzin, podczas których ciągnik pracuje na 50% swojej wydajności. Po zakończeniu procedury konieczna jest wymiana oleju silnikowego.
Używane ciągniki nie wymagają docierania.
Pod koniec sezonu roboczego ciągnik należy odłożyć na mole. Należy go wyczyścić, odstawić w suche miejsce, spuścić olej, odłączyć przewody świecy zapłonowej i nasmarować części, aby nie powstała korozja.
Możliwe usterki i ich eliminacja
Możliwe usterki ciągnika, metody eliminacji
Awaria | Roztwór |
1. Przegrzanie oleju w skrzyni biegów | Powód: olej niskiej jakości lub jego niski poziom. Środek zaradczy: zmiana paliwa, uzupełnienie |
2. Trudności w zmianie biegów | Prawdopodobnie doszło do smarowania tarczy hamulcowej; występuje niecałkowite rozłączenie sprzęgła. Wyeliminowany przez regulację sprzęgła, czyszczenie tarczy. |
3. Skrzynia biegów nie działa prawidłowo, koła zębate się zacinają | Zatkany filtr, wyłączenie pompy smarowania. Pomaga oczyścić filtr, wymienić zużyte części. |
4. Wyciek oleju | Być może uszczelki są uszkodzone, poziom oleju w zbiorniku jest za wysoki. Rozwiązanie: wymiana uszczelki, spuszczenie oleju. |
Recenzja wideo
Ten film przedstawia pracę ciągnika T-16 z pługiem
Opinie właściciela
Aleksander, Charków:
O tym ciągniku mogę powiedzieć tak: wiem o nim ze słów mojego ojca, pracował w PGR w czasach sowieckich, jeździł właśnie takimi maszynami. Jeździł zarówno Władimirem, jak i stu częściami znanymi całemu związkowi, ale w kwestii zarządzania T-16 był po prostu „w faworytach”. Z zalet samochodu, w moim już dojrzałym spojrzeniu (pracuję również na stronie, operuję mini traktorem innego modelu), wyróżnia się liczba osprzętu z HTZ, w Charkowie można jeszcze kupić dowolną część do niego w reklamie. Jako maszyna rolnicza nie używałem jej osobiście, zgodnie z jej przeznaczeniem — przewoziłem towar wózkiem. Z jej pomocą nie można było pracować z glebą. Ale wcale nie jest trudno nim zarządzać, właśnie na takich maszynach można się uczyć.