Ciągnik T-28. Przegląd, charakterystyka, cechy aplikacji i działania
Historia
Ciągnik T-28 to model ciągnika kołowego wyprodukowany przez fabrykę ciągników we Włodzimierzu (Rosja). Oficjalne daty produkcji modelu: 1958-1964. Poprzednikiem modelu była maszyna DT-24. Dzięki unikalnej konstrukcji jednostka cieszyła się dużą popularnością w swojej klasie trakcyjnej, była używana wszędzie w prywatnych i państwowych gospodarstwach rolnych, przedsiębiorstwach wiejskich i rolniczych.
Ciągnik T-28 jest wyposażony w regulowany prześwit, rozstaw kół również jest regulowany. Model posiada napęd na tylne koła, tylne koła można wymienić na inne o mniejszym rozmiarze. Ta funkcja umożliwia pracę maszyny między rzędami. Układ maszyny jest półramowy, na półramie znajduje się silnik wysokoprężny.
Powołanie ciągnika T-28
Ciągnik jest przeznaczony do pracy na każdej powierzchni, w tym na zboczach, ponieważ tylne koła można zamontować z tyłu. Zmniejszy to niestabilność maszyny podczas jazdy i da operatorowi możliwość dostosowania pozycji maszyny.
Ciągnik T-28 służy do następujących rodzajów prac:
- przetwarzanie odstępów między wierszami;
- orka;
- kosić trawę;
- prace transportowe w zakresie transportu towarów, plonów;
- uprawa w ogrodach, szklarniach, działkach domowych;
- zbiórka siana, transport do miejsca przechowywania;
- opryski nawozowe;
- praca siewna;
- uprawa;
- wstrząsający.
Cechy modelu ciągnika T-28:
- wysoka zdolność przełajowa w terenie, tereny nierówne;
- zmniejsza się specyficzny nacisk na glebę;
- łatwy dostęp do kluczowych jednostek sterujących, odpowiednio, możliwość samodzielnego wykonywania napraw;
- niezawodność, niska awaryjność.
Skład
Oprócz głównego modelu produkowanego we Włodzimierzu wyprodukowano również następujące modyfikacje T-28:
- T-28X (wraz z zakładem w Taszkencie) — zwiększony prześwit;
- T28X2 — zwiększona moc silnika, 40 KM;
- T28X4 — moc silnika 50 KM (T28X2, X4 i X były produkowane przez fabrykę w Taszkencie w latach 1970-1995).
- T-28A — napęd na przednie koła, rozstaw kół prowadzących jest stały;
- T-28P — ciągnik rzędowy, napęd na cztery koła;
- T-28M2, P2 — silnik D37V (zamiast wcześniej zainstalowanego D-30) T-28M, M2, P, P2 — zostały dodatkowo wyposażone w mechaniczną ładowarkę na tylne koła.
Specyfikacje
Model T-28 i jego modyfikacje już dawno zostały wycofane z produkcji, dlatego obecnie można kupić taki sprzęt za stosunkowo niewielkie pieniądze. Koszt ciągnika w dobrym stanie wynosi od 100 do 150 tysięcy rubli (30-60 tysięcy hrywien). Istnieje również duże zapotrzebowanie na części zamienne do T-28. Maszyna ma dużą zdolność przełajową, średnia waga. Istnieje mechanizm blokowania osi napędowej.
Ciągnik może z powodzeniem pracować na terenie kompleksów szklarniowych, w gospodarstwach hodowlanych, w przemyśle przetwórczym. Nowsze modyfikacje, pochodzące z około lat 80-tych, wyposażone są w przekładnię o nowej konstrukcji, na przykład ma wolny bieg, a także inne cechy techniczne.
Gabaryty i masa ciągnika T-28
Współcześni uwielbiają T-28 nie tylko za jego funkcjonalność, ale także za jego raczej niewielkie rozmiary.
- Masa ciągnika to zaledwie 2500 kg, a wymiary LSHV to: 4,07 x 2,1 x 2,92 m.
- Prześwit wynosi 82,5 cm.
- Dostępne prędkości: od 0,45 km/h do 25 km/h.
- Tor jest regulowany w zakresie od 1800 do 2400 mm.
Marka silnika, jego parametry
Flagowy model T-28 posiada dwucylindrowy, czterosuwowy silnik wysokoprężny.
- Marka silnika D-28.
- Rodzaj chłodzenia: powietrze.
- Moc znamionowa silnika ciągnika wynosi 28 KM / 20,6 kW.
- 2000 obr./min.
- Silnik wysokoprężny uruchamiany jest benzyną PD8.
Cechy silnika: mały rozmiar magneto, lżejszy gaźnik. Istnieje system smarowania czujnika godziny.
Również dzięki modernizacji zwiększono objętość zbiornika silnika rozruchowego, a sam silnik zaczął znajdować się w większej odległości od zbiornika.
Skrzynia biegów ciągnik T-28
Skrzynia biegów wielostopniowa — 6 biegów do przodu, 2 do tyłu. Zakres prędkości pozwalał na łatwe manewrowanie maszyną nawet na niewielkiej powierzchni gleby.
Układ kabiny
Kabina T-28: całkowicie metalowa, przeznaczona dla jednej osoby. Fotel operatora jest miękki. Integralność kabiny zapewnia sztywna rama. Miejsce pracy kierowcy jest wygodne, czujniki informacyjne znajdują się na przednim panelu pod kierownicą. Mechanizm sterujący to sterowanie, są dźwignie zmiany biegów.
Sterowanie ciągnikiem T-28
T-28 był sterowany za pomocą mechanizmu kierowniczego — kolumny kierownicy i wału kardana. Sterowanie odbywało się z miejsca, uruchamiając dźwignie zmiany biegów, hamulce, pedały sprzęgła. Dostępne są również dźwignie tylnego WOM, dźwignia paliwa. Całą pracą mechanizmów sterują kierowcy za pomocą deski rozdzielczej i odpowiednich osłon. Z zalet sterowania T28 można wyróżnić kąt obrotu kół prowadzących. Nawet podczas jazdy po miękkiej lub mokrej glebie ciągnik nie ugrzązł. Dzięki tej maszynie możesz łatwo jeździć w terenie.
Załączniki
Układ hydrauliczny i WOM sprawiają, że ciągnik T-28 jest maszyną wszechstronną. Dzięki szerokiej gamie osprzętu ciągnik może ułatwić pracę rolnikom w dużych i małych gospodarstwach.
W połączeniu z ciągnikiem dozwolone są następujące osprzęt:
- sprzęt do sadzenia ziemniaków;
- kopaczki do roślin okopowych;
- sprzęt do mielenia;
- brona;
- kosiarki różnych typów;
- siewniki;
- wózki i przyczepy;
- pługi wielokorpusowe;
- zraszacze;
- zraszacze;
- zraszacze do nawozów;
- przetrząsacze siana;
- widły;
- platforma załadunkowa (maksymalna masa ładunku dla platformy ładunkowej wynosi 2000 kg).
Na zdjęciu T-28 orka ogród — do orki używany jest pług domowej roboty
Zasady eksploatacji i konserwacji
Eksploatację T-28 należy prowadzić według następujących zasad:
- jak wszystkie ciągniki kołowe, T-28 musi kontrolować ciśnienie w oponach;
- dozwolona jest praca za kierownicą tylko przy zamkniętych drzwiach kabiny;
- używać urządzeń na zawiasach tylko po upewnieniu się, że wszystkie mocowania są prawidłowo zamocowane;
- sprawdzić poziom paliwa przed włączeniem maszyny;
- kontrolować poziom oleju;
- używaj tylko zalecanego paliwa, nie używaj paliwa złej jakości;
- czyścić filtry paliwa na czas.
Konserwacja ciągnika odbywa się zgodnie z instrukcją obsługi, a mianowicie:
- ponieważ nie ma nowych modeli T-28, nie ma potrzeby docierania i docierania kluczowych części silnika;
- przed każdym rozpoczęciem pracy sezonowej (jeśli ciągnik był na biegu jałowym) wymienić paliwo i olej;
- nigdy nie pozostawiaj ciągnika w magazynie z płynami — spuść olej i paliwo;
- nie przechowywać sprzętu w zawilgoceniu – zaleca się przykrycie ciągnika plandeką i monitorowanie dodatniej temperatury w pomieszczeniu, w którym się znajduje;
- przed uruchomieniem silnika sprawdź obecność benzyny w silniku rozruchowym;
- raz na sezon (wiosna-lato/jesień-zima) przeprowadzić pełną konserwację prewencyjną wszystkich ruchomych części, elementów złącznych, skrzyń biegów, gaźnika, w razie potrzeby naprawić lub wymienić zużyte części.
W przypadku nowych modeli wymagane jest docieranie, aby wydłużyć żywotność ciągnika, tak aby wszystkie części pasowały i pasowały do rowków. Zabieg ten trwa około 6-8 godzin, podczas których ciągnik pracuje na 50% swojej wydajności. Po zakończeniu procedury konieczna jest wymiana oleju silnikowego.
Używane ciągniki nie wymagają docierania.
Pod koniec sezonu roboczego ciągnik należy odłożyć na mole. Należy go wyczyścić, odstawić w suche miejsce, spuścić olej, odłączyć przewody świecy zapłonowej i nasmarować części, aby nie powstała korozja.
Możliwe usterki i ich eliminacja
Jakie awarie najczęściej napotykają właściciele T-28 i jak rozwiązywać problemy — patrz tabela poniżej. Awarie, których przyczyny nie można ustalić samodzielnie, należy wyeliminować w specjalnych centrach naprawczych. Jeśli napotkałeś problem i pomyślnie go naprawiłeś, zostaw swoją opinię na temat naprawy ciągnika T-28 w komentarzach do tego artykułu.
Tabela 1. Główne usterki ciągnika T-28
Usterka i jej przyczyna | Jak naprawić |
1. Zatkany przewód paliwowy (nagromadzenie zużytego paliwa). | Płukanie i przedmuchiwanie przewodu paliwowego. |
2. Regulacja pompy paliwa jest zepsuta. | Demontaż i regulacja pompy. |
3. Dym z silnika (przeciążony lub zimny silnik). | Dodatkowy czas nagrzewania. Zwolnij, zmniejsz obciążenie. |
4. Wszelkie obce hałasy podczas pracy silnika (zużycie pierścieni tłokowych, zwiększony luz między łożyskami, stukanie tłoka). | Wymiana pierścieni lub tłoków, wymiana łożysk, szlifowanie wału korbowego. |
5. Zwiększone zużycie oleju. | Sprawdź stan pierścieni tłokowych, sprawdź, czy nie ma wycieków oleju. |
Opinie właściciela
Stiepan, Tomsk:
Traktor wraz z działką dostałem od dziadka. W niedziałającej wersji samochód stał przez około sześć lat w garażu, nikt nie potrzebował tego ciągnika, krewni chcieli go złomować. Oczywiście trzeba było dokonać napraw. Przeszukał grupę tłoków, samodzielnie naprawił kabinę, wzmocnił i spawał, wymienił zardzewiałe sekcje. W efekcie dostałem auto z doskonałą przyczepnością silnika, średnim spalaniem. Z załączników nic do tego nie ma, wypożyczam tylko przyczepę, chcę zrobić lub kupić pług (na razie muszę obliczyć co będzie tańsze). Ciągnik jest dobry! polecam