Ciągnik T-4. Przegląd, charakterystyka, cechy aplikacji i działania
Historia
Ciągnik T-4 jest rozwinięciem ATZ — Altai Tractor Plant. Model ten był produkowany od 1964 do 1970 roku i zyskał dużą popularność wśród rolników. Model ma zarówno zalety, jak i wady, które są równoważone przez jego szeroką charakterystykę funkcjonalną i zakres.
Teraz ciągnik T-4 można kupić tylko w stanie używanym, nowe modele od dawna nie opuszczają linii montażowej. Koszt T-4 na Ukrainie waha się od 35 do 50 tysięcy hrywien, w zależności od stanu. Możesz kupić «Altaets» w Rosji za 150-250 tysięcy rubli. Zewnętrzna konstrukcja T-4 przypomina nieco białoruski skider Oneżec, ale funkcjonalność obu maszyn jest inna.
Powołanie ciągnika T-4
Obecnie, tak jak poprzednio, ciągnik gąsienicowy Altaets jest używany głównie jako spychacz, główne obszary jego pracy to orka, zbieranie plonów, roboty ziemne, siew, sadzenie.
Ze względu na dużą wagę i dużą moc spychacz może przetwarzać nawet zamarzniętą ziemię. Aby wykonać wszystkie te czynności, T-4 jest wspomagany nie tylko wagą, ale także różnymi dodatkami. Ciągnik jest również agregowany z narzędziami półzawieszanymi.
Skład i modyfikacje T-4
Oryginalny T-4 był produkowany przez ATZ tylko do 1970 roku. W przyszłości świat widział dwie popularne modyfikacje technologii, a mianowicie:
- T-4A — produkowany od 1970 do 1998 roku. Napędzany sześciocylindrowym silnikiem D130. Różni się wysoką wydajnością i właściwościami jezdnymi. Głównym celem tej maszyny jest nadal uprawa ziemi;
- T-4AP — posiada silnik wysokoprężny, siłowniki hydrauliczne i zawiasy, istnieje możliwość zamontowania ostrza przed korpusem urządzenia.
Teraz na rynku maszyn rolniczych bez trudu można znaleźć oba modele w stanie używanym, z różnym przebiegiem, ale flagowy model T-4 nadal jest w czołówce.
Specyfikacje
T-4 wyróżnia się charakterystycznymi cechami technicznymi, na przykład półsztywne zawieszenie i niska prędkość maksymalna (około 9 km / h) określają pewien tryb pracy, do którego trzeba się przyzwyczaić. Funkcjonalność torów w niektórych modelach, sądząc po recenzjach na forach rolniczych, jest słabym punktem tej techniki.
Za siłę modelu do dziś uważa się potężny silnik i zdolność do pracy na absolutnie każdej glebie.
Waga i wymiary urządzenia
- Masa ciągnika T-4 wynosi 7750 kg. W tym przypadku siła uciągu wynosi 4000 kg/s.
- Modyfikacje masy: T-4A (8145 kg), T-4AP (9000 kg).
- Wymiary gabarytowe T-4: 4684 x 1952 x 2545 mm.
- Prześwit 34 cm.
- Długość podstawy podłużnej wynosi 2552 mm.
Typ silnika, typ napędu
Ciągnik T-4 jest napędzany czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 95,6 KM (130 kW). Marka silnika A-01M. Rodzaj chłodzenia — ciecz.
W celu zasilania tej techniki w urządzeniu zainstalowano mniejszy silnik benzynowy o mocy 10 KM. Uruchamia się go z fotela kierowcy, uruchamiając rozrusznik elektryczny lub ręcznie przesuwając linkę koła zamachowego.
W zimie dekompresor pomaga uruchomić silnik. Pojemność zbiornika paliwa — 32 litry.
Zalecanym paliwem do silnika jest olej napędowy, zgodnie z GOST 305-73. Paliwo do rozruchowego silnika benzynowego: mieszanka benzyny silnikowej 72 i 76 (GOST 2084-77) z olejem do silników wysokoprężnych (stosunek 20:1). Jednostkowe zużycie paliwa — 251 g/kW/godz.
Skrzynia biegów, przekładnia i układ jezdny ciągnika T-4
Półsztywne zawieszenie pozwala ciągnikowi osiągnąć maksymalną prędkość 9 km/h. Cechy charakterystyczne:
- podczas jazdy drży;
- tylne położenie przekładni napędowej;
- blok gąsienicowy jest zamontowany na stałej osi.
Taki system mocowania pozwala na zastosowanie takich przystawek montowanych z przodu jak lemiesz, niwelator, pług śnieżny.
Skrzynia biegów T-4 jest mechaniczna, wyposażona w bieg wsteczny. Rodzaj kół zębatych w skrzyni biegów i skrzyni biegów jest cylindryczny, z prostymi zębami. Ciągnik T-4 pracuje na 8 biegach do przodu i 4 biegach wstecznych. Układ hamulcowy typu taśmowego.
Ciągnik gąsienicowy T-4 jest wyposażony w dwumiejscową kabinę. Kabina wyposażona jest w nagrzewnicę i system wentylacji. Lokalizacja kabiny — na amortyzatorach. Fotel ze sprężynami, których główną funkcją jest tłumienie drgań podczas jazdy. Kabina jest ciśnieniowa, pyłoszczelna, z dobrą widocznością dzięki szerokiej przedniej szybie. Uchwyty znajdują się z boku kabiny dla wygody operatora wskakującego do maszyny.
Sterowanie ciągnikiem
Ciągnik sterowany jest silnikiem rozruchowym PD-10U. Zarządzanie odbywa się za pomocą dźwigni dekompresora — zdalnie, z fotela kierowcy. Jeśli akumulator jest rozładowany, ciągnik można uruchomić ręcznie, przesuwając linkę koła zamachowego. Przed kierowcą, na specjalnym panelu, znajdują się czujniki paliwa, manometr, dźwignia sterująca; na dole kabiny znajdują się pedały hamulca.
Załączniki
Przystawki typu przedniego montowane są na ciągniku T-4 za pomocą specjalnych płyt mocowanych na specjalnych sekcjach ram. Płyty są spawane na zewnątrz i są przeznaczone do montażu lemieszy, łyżek i innych osprzętów spycharek.
Tylny podnośnik obejmuje montaż osprzętu według schematu trzypunktowego i dwupunktowego. Rodzaj układu hydraulicznego — oddzielny agregat. Przystawka odbioru mocy na urządzeniu jest typu zależnego z przystawką odbioru mocy z rewersyjnej skrzyni biegów. Ze względu na szerokie możliwości montażu osprzętu, lista dział, z którymi może współpracować T-4, jest ogromna.
Główna lista osprzętu do sprzętu tego typu i klasy trakcji to:
- pług czteroskibowy;
- brona talerzowa;
- lemiesz spycharki;
- ostrze śnieżne;
- siewniki dowolnego typu;
- nóż do uprawy;
- śnieżna kula;
- szczotka do czyszczenia/ogólnodostępna;
- zamontowany dźwig-manipulator;
- widelce do siana;
- rozsiewacze nawozów;
- kopaczki przesiewowe/wibracyjne do ziemniaków;
- sadzarki do ziemniaków typu przemysłowego.
Wybierając osprzęt, możesz zwrócić uwagę nie tylko na osprzęt produkowany przez Ałtajską Fabrykę Traktorów, ale także na wyposażenie do ciągników gąsienicowych innych producentów (czwarta klasa trakcji, zastosowanie przemysłowe i półprofesjonalne).
Na przykład możesz użyć dużej liczby załączników z ciągników KhTZ i MTZ (KhTZ-201, MTZ 2022, MTZ-2103, Belarus 2022).
Cechy obsługi i konserwacji T-4
Warunki utrzymania:
- podczas docierania (po 8 godzinach) — nie wykonywane, ponieważ nie są produkowane nowe modele T-4;
- po włamaniu (co 50 godzin);
- następnie co 125 godzin.
Podczas konserwacji sezonowej (wiosna-lato/zima-jesień) wykonaj następujące czynności kontrolne:
- poziom oleju;
- wydajność silnika, układu hamulcowego, układu kierowniczego;
- upewnij się, że nie ma wycieku oleju, paliwa;
- po zakończeniu pracy zawsze oczyść powierzchnię ciągnika i kluczowych mechanizmów z resztek ziemi, piasku, plam olejowych;
- pamiętaj, że przy ujemnych temperaturach powietrza pobór paliwa z układu oczyszczania paliwa należy opróżniać codziennie, a przy dodatnich temperaturach – raz na trzy zmiany robocze.
Konserwując ciągnik do przechowywania w okresie zimowym/sezonowym, należy wykonać następujące czynności:
- spuścić płyn chłodzący;
- spuścić osad paliwa;
- wszystkie inne płyny (ze zbiornika wycieraczek, kondensatu z butli powietrza);
- przesuń dźwignie sterownicze w położenie neutralne;
- wyłącz baterię;
- zainstaluj podkładki (łóżka) pod ciągnikiem, aby część gąsienicowa nie stykała się z podłożem.
Główne awarie i ich usuwanie
Główne usterki ciągnika T-4 i sposoby ich eliminacji przedstawiono w tabeli 1.
1 stołowy.
Rodzaj usterki | Lekarstwo |
1. Głośna, trudna zmiana biegów | Regulacja hamulca sprzęgła, regulacja drążka blokującego |
2. Zmniejszone lub zerowe ciśnienie oleju | Uzupełnienie oleju |
3. Mechanizm sterowania ciągnikiem jest zepsuty (zakłócenia w działaniu hamulców) | Regulacja szczeliny między taśmą hamulcową a bębnem |
4. Głośna tylna oś | Regulacja napięcia łożyska stożkowego |
5. Załącznik nie podnosi się ani nie obniża | Wymiana sprężyny zacisku mechanizmu pompy |
6. Bateria szybko się wyczerpuje | Czyszczenie powierzchni baterii |
Opinie właściciela
Siergiej, Terytorium Krasnodaru:
Ziemia w moim regionie jest trudna do uprawy, gliniasta. Jeśli nie orkasz głęboko, w trzecim roku robi się gęstsza, a plony drastycznie spadają. Diesel T-4 dał mi do przerobienia średnio 15 hektarów w jesienny dzień, no cóż, ilość wilgoci w ziemi też ma znaczenie. Z zawiasów używam pługa odkładnicowego. Z niedociągnięć w T-4: podwozie jest zatkane błotem. Generalnie na trudne gleby dobrze byłoby mieć mniejszy, lżejszy ciągnik, nie taki ciężki, ale szybszy.