Ciągnik T-70. Przegląd, charakterystyka, cechy aplikacji i działania
Historia
Ciągnik T-70 jest rozwinięciem inżynierów Zakładu Montażu Traktorów w Kiszyniowie. Zakład powstał w 1961 roku, a już w 1974 roku rozpoczęła się masowa produkcja modelu T-70. Podczas tworzenia bazy technicznej zakładu w Kiszyniowie wszystkie siły wiodących przedsiębiorstw budowy maszyn ZSRR, w szczególności KhTZ (Charków), MTZ (Mińsk) i Ałtaj Plant (ATZ), zostały wrzucone do zakładu . Model jest techniką drugiej klasy trakcji.
Poprzednikami modelu ciągnika gąsienicowego T-70 były takie ciągniki jak T-50V, T-54V. Wygląd i konstrukcja były podobne do ciągnika MTZ-80. Pomimo wysiłków specjalistów z Kiszyniowa T-70 nie zyskał tak dużej popularności, jak traktor białoruski.
Powołanie ciągnika T-70
Ciągnik T-70 to uniwersalna maszyna do wykonywania manipulacji rolniczych. Przeznaczenie ciągnika było czysto rolnicze. Maszyna może być używana do wszystkich rodzajów prac glebowych:
- orka;
- Bielenie;
- uprawa;
- żniwny;
- transport zbiorów;
- kosić trawę;
- uprawa buraków;
- uprawa winnic.
Skład
Wśród modyfikacji T-70 produkowanych przez Kiszyniowski Zakład Montażu Traktorów można wyróżnić:
- T-70S — do przerobu buraków cukrowych (rok produkcji 1974);
- T-70V — do uprawy winnic;
- T-70 SM — ulepszona kabina, przeniesienie zaworu hydraulicznego na tylną ścianę kabiny;
- T-70VKh — ciągnik do obróbki upraw chmielu (zmodyfikowany układ hydrauliczny).
Wszystkie modyfikacje T-70 miały tylko niewielkie różnice, ponieważ były technicznie takie same, z jedynym niuansem, że były używane do pracy z niektórymi uprawami. Opinie rolników na temat tego modelu są w większości pozytywne. Dzięki wąskiemu zastosowaniu w rolnictwie ciągnik T-70 stał się idealną maszyną do pracy z glebą oraz do uprawy różnych roślin.
Specyfikacje
Cechy techniczne ciągnika T-70 są podobne do modelu MTZ-80. Najczęstszą skargą właścicieli tego modelu są problemy z podwoziem. Na przykład zęby kół zużywają się, napięcie części gąsienicy słabnie. Pomimo tego, że fabryka w Kiszyniowie produkująca ciągniki już dawno przestała istnieć, w sklepach internetowych, zwykłych sklepach z częściami zamiennymi, a także na rynkach budowlanych, nadal można znaleźć większość części zamiennych do T-70 w dobrym stanie.
Części zamienne i podzespoły do istniejących ciągników T-70 w Kiszyniowie można kupić w zakładzie Tracom – firma powstała na bazie dawnego zakładu. Koszt używanego modelu T-70 różni się w zależności od ogólnego stanu maszyny i może wynosić 120-400 tysięcy rubli. Zakład wyprodukował ostatnią partię modeli odpowiednio w 2007 roku, model z późniejszego roku produkcji będzie kosztował więcej.
T-70 jest kompaktowy.
- Całkowite wymiary maszyny to 3330x1650x2970 mm.
- Rozstaw osi to 1895 mm, rozstaw to 1350 mm.
- Prześwit 46 cm.
- Masa urządzenia to 4000 kg.
- Gąsienicowa część ciągnika pozwala maszynie wywierać umiarkowany nacisk na glebę — tylko 0,7.
- Najniższa prędkość to 4,8 km/h.
- Maksymalna rozwinięta prędkość to 11,3 km/h.
- Siła pociągowa maszyny jest dość duża — około 2000 kg.
silnik
Wszystkie ciągniki T-70 są wyposażone w silnik D-240. Diesel, czterocylindrowy i czterosuwowy, chłodzenie wodne. Początkowo silnik wysokoprężny był uruchamiany przy użyciu mniejszego rozruchowego silnika benzynowego. Modyfikacje nowszego modelu rozpoczęły się z miejsca dzięki rozrusznikowi elektrycznemu.
- Całkowita moc silnika to 78 KM.
- Prędkość 2100 obr./min.
- Poziom zużycia paliwa 190g/KM.
Silnik uruchamia operator ciągnika z kabiny sterowniczej. Starsze modyfikacje są uruchamiane przez uruchomienie rozruchowego silnika benzynowego, co bardzo utrudniało rozpoczęcie pracy ze sprzętem podczas silnych mrozów. Dlatego modele z rozrusznikiem elektrycznym były bardziej popularne i teraz są sprzedawane za wyższą cenę. Silnik jest łatwy w utrzymaniu i, o czym świadczą opinie właścicieli, można go uruchomić na oleju napędowym nie najwyższej jakości. D-240 jest ceniony przez mechaników za szybkie wyszukiwanie części zamiennych i wysoką łatwość konserwacji.
Skrzynia biegów ciągnik T-70
Przekładnia mechaniczna. Ilość biegów: 10 (8 do przodu, 2 do tyłu). Skrzynia biegów ze wzmocnieniem hydraulicznym znacznie ułatwia sterowanie ciągnikiem, a także zmianę prędkości podczas jazdy.
Główną zaletą skrzyni biegów w T-70 jest to, że nie ma potrzeby zatrzymywania ciągnika w celu zmiany prędkości.
Skrzynia biegów i podwozie
Sprzęgło zamknięte, jednotarczowe, suche. Operator ciągnika steruje sprzęgłem za pomocą specjalnego pedału. Sprzęgło jest połączone z wałem skrzyni biegów. Podwozie T-70 składa się z łańcuchów gąsienicowych, rolek podporowych, zawieszenia, wózka gąsienicowego i dwóch par kół (prowadzenie i napęd). W modyfikacji T-70C występowały gąsienice z ogniwami 200 mm, tuleje były wymienne. W innych modyfikacjach ciągnika wymiary łańcucha gąsienicowego wynosiły 300 mm.
Układ kabiny
Kokpit T-70 mógł pomieścić dwie osoby. Typ kabiny: zamknięta. Materiał kabiny: metal. Regulacja była możliwa tylko dla fotela kierowcy – możliwa była zmiana wysokości fotela. Standardowe wyposażenie kabiny: lusterko wsteczne, ogrzewanie, osłona przeciwsłoneczna, płyn do mycia szyb, chłodnica. Wewnątrz kabiny znalazło się miejsce na apteczkę, termos i wieszak na ubrania.
Sterowanie ciągnikiem T-70
W zarządzaniu T-70 nie było żadnych szczególnych cech. Standardowy suchy hamulec taśmowy typu pływającego dawał kierowcy możliwość hamowania w dwóch kierunkach — do przodu i do tyłu. Skrętu dokonano poprzez uruchomienie dźwigni w kabinie operatora. Dźwignie zostały wyposażone we wspomagacze hydrauliczne dla większego komfortu kierowcy. Podczas jazdy T-70 eksperci radzą zwracać uwagę na funkcjonalność sprzęgieł obrotowych, a także na stan taśm hamulcowych — części te ulegają szybkiemu zużyciu.
Załączniki
Lista osprzętu do ciągnika T-70 jest dość obszerna, ponieważ ten model sprzętu był używany wyłącznie do przetwarzania upraw, winogron, chmielu i innej użytecznej roślinności.
Zaleca się współpracę z ciągnikiem za pomocą następujących osprzętów:
- kultywator tnący;
- hillerzy;
- pług dwuskibowy;
- kopaczka do ziemniaków;
- sadzarka do ziemniaków;
- brona;
- siewnik;
- przetrząsacz;
- kosiarka;
- zamontowane grabie i widły;
- dyfuzor nawozów, opryskiwacze;
- dozwolone jest używanie wywrotek, wózków.
Ciągnik T-70 Orka:
Zasady eksploatacji i konserwacji
Eksploatację T-70 należy prowadzić według następujących zasad:
- monitorować działanie wskaźników paliwa na desce rozdzielczej;
- monitorować sprawność wszystkich mechanizmów, terminowo eliminując awarie;
- jeździć ciągnikiem tylko przy zamkniętych drzwiach kabiny;
- przełączanie prędkości w tym modelu można wykonać bez wyłączania silnika — przełączaj płynnie, bez szarpnięć;
- monitorować stan akumulatora, w odpowiednim czasie dodawać elektrolit;
- na różne pory roku używaj paliwa w zależności od pory roku (istnieją specjalne marki zimowego i letniego oleju napędowego);
- poziom płynu chłodzącego nie powinien spaść poniżej 100 mm od górnego końca szyjki zbiornika;
- zabrania się uruchamiania silnika wysokoprężnego z uszkodzonym układem chłodzenia!
- Jeśli temperatura powietrza jest niska po uruchomieniu, pozwól silnikowi się rozgrzać — przez kilka minut na biegu jałowym.
Warunki konserwacji ciągnika T-70 podano w poniższej tabeli. Docieranie nie jest wykonywane, ponieważ nie są produkowane nowe egzemplarze ciągnika.
Możliwe usterki i ich eliminacja
Dalej — o możliwych awariach silnika T-70 i sposobach ich eliminacji. Pamiętaj, że w przypadku awarii, której nie możesz samodzielnie naprawić, musisz skontaktować się z centrum napraw. Zalecamy również zapoznanie się z instrukcją obsługi tego sprzętu.
Recenzja wideo
Film przedstawiający ciągnik T-70
Opinie właściciela
Aleksander, Lebedian:
Dla gospodarki prywatnej nie można sobie wyobrazić lepszego T-70. Mały, kompaktowy. Nie wygląda jak mini traktor, ale inne modele do prywatnego domu lub domku są zbyt duże lub za małe, ale ten jest w sam raz. Modele kołowe z gąsienicami w orce nie są porównywalne, do tych celów najlepiej nadają się modele gąsienicowe. A prędkość jest odpowiednia, a jedność z glebą i oszczędność zużycia paliwa to solidne plusy. Wadą jest to, że nie da się go przejechać na duże odległości z własnym napędem. Trzeba załadować na platformę — i tak przenosić.