Ciągnik T-74. Przegląd, charakterystyka, cechy aplikacji i działania
Historia
Ciągnik T-74 jest rozwinięciem fabryki traktorów w Charkowie. Model jest ulepszoną wersją ciągnika T-75, podobną konstrukcją do D-54. Maszyna miała przeznaczenie rolnicze, służyła również do operacji transportowych. Ciągnik T-74 przeznaczony jest do pracy w klimacie umiarkowanym, nie jest zalecany do pracy w trudnych warunkach atmosferycznych (silny mróz, intensywne upały itp.).
Okres produkcji T-74: od 1962 do 1983 roku. Łączna liczba modeli, które zjechały z linii montażowej, wyniosła ponad 800 tysięcy egzemplarzy. Kopia modelu została wyprodukowana w fabryce traktorów Ałtaj. Ciekawostka z historii: przy wjeździe do rosyjskiego miasta Kirejewsk (obwód Tula) na specjalnym cokole zainstalowany jest oryginalny ciągnik T-74. Obiekt ma wartość historyczną, jest obiektem wystawienniczym.
T-74 odnosi się do ciągników gąsienicowych, w czasach „stalinowskich” ciągnik otrzymał niewypowiedziane drugie imię — „Stalinets”. Później, po upadku reżimu stalinowskiego, zapomniano o tej nazwie. Sprzęt należy do klasy trakcji 3 tf.
Powołanie ciągnika T-74
T-74 i jest obecnie dość popularny wśród rolników. Technikę stosuje się do następujących celów:
- żniwny;
- siew nasion;
- wszelkiego rodzaju zabiegi na glebie (orka, kultywacja, bronowanie, hilling, odchwaszczanie, opryskiwanie nawozem);
- koszenie trawy, zbiór siana;
- zbiór siana;
- przewóz dowolnego ładunku, w tym. zbiór;
- Roboty budowlane;
- aktywność łagodząca;
- odśnieżanie lemieszem;
- podlewanie;
- wyrównanie gleby.
Ciągnik T-74 ma wiele zalet, na przykład:
- dobra przyczepność nawet w trudnym terenie (stoki, teren);
- wysoka manewrowość;
- doskonały krzyż;
- umiejętność prowadzenia pojazdów na terenach podmokłych;
- przewóz ładunków wielkogabarytowych, ciężkich;
- ekonomiczne zużycie paliwa i smarów;
- prosta konserwacja;
- możliwość samodzielnego dokonywania napraw;
- odpowiednie typy części zamiennych z modeli ciągników o podobnej funkcjonalności, a także podobieństwo części zamiennych w modyfikacjach i modelu głównym;
- minimalny czas przestoju nawet teraz — części zamienne do T-74 można łatwo znaleźć na rynkach samochodowych lub w sklepach internetowych.
Wśród niedociągnięć można zauważyć:
- trudny rozruch silnika przy silnym mrozie;
- niski poziom tłumienia drgań;
- niezbyt przemyślana izolacja termiczna i akustyczna kabiny;
- niska prędkość ruchu.
Właściciele ciągników T-74 zauważają również wysoki stopień zużycia części, które stykają się ze sobą — na przykład gąsienice.
Skład
Ciągnik T-74 był popularny i poszukiwany, w związku z czym fabryka w Charkowie wyprodukowała pięć modyfikacji maszyny:
- T-74S1 — układ hydrauliczny z oddzielnym agregatem;
- T-74S9 — bez mechanizmu sprzęgającego, podobny w parametrach technicznych do C1;
- Т-74С4 — zaczep, układ hydrauliczny z oddzielnym agregatem;
- T-74S3 — bez układu hydraulicznego;
- T-74S2 — bez głównego cylindra, bez zaczepu.
Koszt oryginalnego T-74, a także modyfikacji, jest w przybliżeniu taki sam i wynosi od 100 do 400 tysięcy rubli, w zależności od stanu ciągnika, liczby osprzętu do niego i przebiegu.
Specyfikacje
Cechy konstrukcyjne nadwozia ciągnika: sztywna podstawa kanału, typ nadwozia — prostokątny. Zawieszenie równowagi. Kabina, podwozie i skrzynia biegów są na niej oparte. Ciągnik mimo imponujących rozmiarów nie jest trudny w prowadzeniu, z łatwością wykonuje skręt. Konstrukcja maszyny jest pod wieloma względami podobna do modeli ciągników T54 i T75.
Gabaryty i waga T-74
- Waga T-74 wynosi 5870 kg.
- Wymiary 4,23×1,85×2,33m.
- Obciążenie gleby podczas ruchu wynosi 44 kg/cmXNUMX.
- Rozstaw toru 1,43 m, prześwit 28 cm.
- Rozstaw osi 1,62 metra.
Z przodu korpusu maszyny znajdują się dwa reflektory, a także mocowanie do różnych przystawek. Typ zaczepu do łączenia z zamontowanymi narzędziami jest sztywny.
Marka silnika
Marka silnika zainstalowanego w T-74 to SMD-14A. Silnik pracuje z mocą 75 KM. Maksymalna liczba obrotów silnika to 1830 na minutę. Jednostkowe zużycie oleju napędowego wynosi 195 g/ehp/godz. Pojemność zbiornika 218 l. Silnik jest czterocylindrowy, rodzaj spalania paliwa to komora wirowa.
Powietrze wchodzące do silnika jest oczyszczane w cyklonowym filtrze powietrza. Pył obecny w powietrzu jest wychwytywany, a następnie odprowadzany do rury wydechowej. Cykloniczny rodzaj czyszczenia przedłuża żywotność silnika i zmniejsza potrzebę częstej konserwacji. Chłodnicę oleju można wyłączyć w zimnych porach roku. Główny silnik wysokoprężny uruchamiany jest za pomocą jednostki rozruchowej PD-10M2.
Skrzynia biegów ciągnik T-74
Skrzynia biegów T-74 jest dwurzędowa. Urządzenie jest typu mechanicznego, wyposażone w sprzęgło dwutarczowe.
Układ kabiny
Kabina T-74 podwójna, ogrzewana, zamykana z drzwiami na ścianach bocznych. Ogrzewanie kabiny odbywa się poprzez doprowadzenie ciepłego powietrza z pracującego silnika. Dopływ powietrza można regulować specjalną przepustnicą. Kabina wyposażona jest w ręczną wycieraczkę szyby przedniej (po prawej stronie). Panel sterowania z czujnikami i dźwigniami sterującymi znajduje się przed operatorem ciągnika.
Jak steruje się ciągnikiem T-74
Prędkość silnika wysokoprężnego jest kontrolowana za pomocą dźwigni sterującej. Samochód wjeżdża w zakręt dzięki pedałowi hamulca i dźwigni sterującej. Zmiana biegów w ciągniku T-74, podobnie jak w wielu innych modelach ciągników gąsienicowych, jest dopuszczalna tylko przy rozłączonym sprzęgle.
Nośność maszyny to 2000 kg. WOM (wał odbioru mocy połączony ze skrzynią biegów) jest przeznaczony do sterowania osprzętem. Główna praca z ciągnikiem odbywa się na drugim, trzecim i czwartym biegu.
Piąty i szósty są rzadziej używane — są niezbędne do wykorzystania trakcji podczas transportu ładunku i pracy ze specjalistycznym sprzętem. Na pierwszym biegu można w krótkim czasie pokonać opory o zwiększonej złożoności.
Załączniki
Ciągnik T-74 może pracować w połączeniu z następującymi osprzętem:
- pługi wielokorpusowe;
- kosiarka;
- brona;
- widły;
- przyczepy i wózki;
- hillerzy;
- siewniki i przetrząsacze;
- ostrze łopaty;
- kultywator.
Zasady eksploatacji i konserwacji T-74
Eksploatacja ciągnika T-74 musi odbywać się zgodnie z zasadami użytkowania maszyn rolniczych i ochrony pracy w produkcji rolniczej.
Przestrzegaj następujących zasad podczas obsługi T-74:
- przed uruchomieniem upewnić się, że ciągnik jest sprawny, że w komorach paliwowych znajduje się odpowiednia ilość oleju, oleju napędowego, płynów chłodzących, elektrolitu itp.;
- ustawić dźwignię biegów w pozycji neutralnej i dopiero wtedy uruchomić silnik;
- przy pracującym silniku zabrania się smarowania mechanizmów ruchomych lub przeprowadzania napraw;
- nie wychodź z kabiny ani nie wchodź do niej, gdy ciągnik jest w ruchu;
- podczas pracy na zboczach nie dopuszczaj do obecności pasażerów w kabinie;
- transportować ładunki nieprzekraczające nośności urządzenia;
- kontrolować ciśnienie oleju w układzie — ciśnienie oleju w układzie hydraulicznym wynosi zwykle 1,0 MPa.
Konserwacja odbywa się zgodnie z instrukcją, w razie potrzeby — częściej np. w przypadku nieplanowanej awarii lub niekorzystnych warunków pracy (duży poziom zapylenia, wilgotność).
W przypadku nowych modeli wymagane jest docieranie, aby wydłużyć żywotność ciągnika, tak aby wszystkie części pasowały i pasowały do rowków. Zabieg ten trwa około 6-8 godzin, podczas których ciągnik pracuje na 50% swojej wydajności. Po zakończeniu procedury konieczna jest wymiana oleju silnikowego.
Pod koniec sezonu roboczego ciągnik należy odłożyć na mole. Należy go wyczyścić, odstawić w suche miejsce, spuścić olej, odłączyć przewody świecy zapłonowej i nasmarować części, aby nie powstała korozja.
Podczas konserwacji szczególną uwagę zwraca się na:
- regulacja napięcia gąsienic;
- stan silnika (brak zewnętrznego hałasu, brak dymu);
- funkcjonalność punktu kontrolnego;
- płynna praca osprzętu i stan WOM;
- poziom płynów paliwowych, smarowanie kluczowych części ruchomych.
Przestrzegać bezpieczeństwa przeciwpożarowego. W kabinie operatora ciągnika musi znajdować się gaśnica i łopata. Punktem mocowania łopaty jest taśma mocująca zbiornik paliwa.
Możliwe usterki i ich eliminacja
Główne usterki silnika T-74 i sposoby ich naprawy pokazano w poniższej tabeli:
Recenzja wideo
Przydatna recenzja wideo w modelu T-74:
Opinie właściciela
Fiodor Iwanowicz, Riazań:
Pracuję na ciągnikach kołowych, ale ciągniki gąsienicowe znacznie lepiej sprawdzają się w pracy z glebą. Po pierwsze, wszystkie są ciężkie, przechodzą przez każdą glebę jak w zegarku. Zasób mojego T-74 jest już prawie wyczerpany, ale nadal używam go kilka razy w sezonie podczas jazdy. Moja opinia może nie jest popularna, ale technologia z ostatnich lat wciąż staje się przestarzała, teraz jest wystarczająco dużo nowoczesnego sprzętu do wysokiej jakości pracy i chociaż nie jest tania, jest znacznie lepsza niż stara pod względem komfortu.