Ciągnik T-90. Przegląd, charakterystyka, cechy aplikacji i działania
Produkcja modeli
Ciągnik T-90 jest rozwinięciem Fabryki Traktorów Pawłodar. Przedsiębiorstwo rozpoczęło swoją działalność w 1966 roku, a w 1968 roku wyprodukowano model ciągnika, poprzednika T-90. Tym modelem był ciągnik DT-75. Do tej pory niewielu rolników potrafiło dokładnie opisać model T-90 i pomylić go z DT-75. W niektórych źródłach można znaleźć wzmiankę, że T-90 jest bardziej zaawansowaną wersją DT-75.
Modele Caterpillar cieszyły się zasłużoną popularnością wiele dekad temu, są popularne do dziś. T-90 należy do klasy trakcji 3 t. Oznacza to, że ciągnik jest w stanie poruszać się i transportować na przyczepach o masie całkowitej do 3000 kg.
Ciekawy fakt historyczny: pod marką T-90 w Rosji produkowany jest czołg bojowy, który ma drugą oficjalną nazwę „Vladimir”. Projektantem czołgu jest Rosjanin Władimir Iwanowicz Potkin. Charakterystyczne jest, że w budowie czołgów bardzo często występuje model o nazwie T-90s — jest to system kierowania ogniem czołgu, zmodernizowany i uzupełniony przez rosyjskich inżynierów i projektantów.
Dostępne modyfikacje
Jedną z modyfikacji T-90 jest ciągnik T-90S. Model jest eksperymentalny, ta maszyna nie otrzymała szerokiej dystrybucji. Dokładne kopie wzoru dekoracyjnego są dostępne w sprzedaży. Konstrukcja T-90s jest pod wieloma względami podobna do modelu ciągnika T-70s.
Kolejną modyfikacją T-90 jest model gąsienicowy T-90P. W naszym artykule możesz obejrzeć film o modyfikacji T-90P.
Poniższe zdjęcie przedstawia zmniejszoną dokładną kopię modelu T-90 i jego porównanie z modelem T-70S.
Bardziej nowoczesną modyfikacją T-90 był ciągnik T-95 (95.4), również produkowany przez fabrykę ciągników Pawłodar. Model należy do klasy trakcji 4 ton, ma większą siłę uciągu i ładowność niż T-90. Maszyna została wycofana z produkcji.
Obecnie można znaleźć tylko rzadkie egzemplarze sprawnego T-90, głównie w prywatnych gospodarstwach rolnych lub byłych przedsiębiorstwach państwowych. Współczesnym „naśladowcą” t-90 jest T-150.
Powołanie ciągnika T-90
W latach 60. i kolejnych latach T-90 był używany głównie do takich celów:
- działalność rolnicza;
- wszystkie rodzaje pracy z glebą;
- transport towarów;
- siew roślin;
- żniwny;
- kosić trawę;
- wyrównanie gleby;
- retencja śniegu;
- prace rekultywacyjne;
- Mężczyźni w pracy.
Specyfikacje
T-90 nie był powszechnie używany i jest obecnie uważany za rzadki model. Charakterystyki techniczne maszyny są imponujące. Główne cechy: niska prędkość ruchu, nawet maksymalna; wysoki zasób silnika; Wielka moc.
Wymiary i waga
- Waga urządzenia to 6565 kg. bez załączników.
- Całkowite wymiary T-90 to: 4660x1740x3036 (DShV w mm).
silnik
Ciągnik T-90 jest wyposażony w silnik wysokoprężny D-440-21. Silnik czterocylindrowy, układ chłodzenia — wodny. Jest turbosprężarka i tłumik, co pozwala zmniejszyć hałas wydechu i zmniejszyć szkodliwy wpływ na słuch operatora. Moc silnika 70 KM (95 kW). Liczba obrotów WOM na minutę wynosi 1000 razy.
PPC
Ciągnik jest wyposażony w siedmiobiegową manualną skrzynię biegów. Tylny WOM, jednobiegowy. Maksymalna prędkość jazdy do przodu wynosi 11 km/h, a maksymalna prędkość do tyłu to 4,5 km/h. To właśnie ten zakres prędkości sprawia, że T-90 jest najwygodniejszy do manipulacji w rolnictwie. Podwozie zawiera zawieszenie równoważące. Ogniwa gąsienic są jednoczęściowe, odlewane, materiał ogniw to stal manganowa.
Kabina operatora na podwójnym typie T-90. Dla zwiększenia bezpieczeństwa kierowcy kabina została wyposażona w metalową ramę. Cechy kabiny — wygłuszenie, wysokiej jakości panoramiczne szyby, dobra widoczność dla kierowcy, miękka wyściółka wnętrza, system ogrzewania, system chłodzenia powietrzem (przez odparowanie), spryskiwacze szyb, dodatkowe siedzenie dla drugiego pasażera. Fotel operatora jest regulowany w zależności od wzrostu kierowcy.
Sterowanie jednostką
Sterowanie realizowane było przez operatora za pomocą dźwigni sterujących i kierownicy. Panel przedni, znajdujący się z przodu kierowcy, został wyposażony w czujniki paliwa. Również w kokpicie znajdowały się dźwignie zmiany biegów. Rozpoczęcie ruchu odbywało się poprzez uruchomienie silnika rozruchowego, a następnie poprzez automatyczne uruchomienie silnika wysokoprężnego.
Załączniki
Do agregacji z ciągnikiem T-90 odpowiednie są wszelkie osprzęty stosowane do ciągników gąsienicowych o podobnej masie, na przykład:
- pług śnieżny, użytkowy;
- brona;
- nóż;
- kosiarka;
- przetrząsacz;
- kombajn ziemniaczany;
- sadzarka do ziemniaków;
- przyczepa wywrotka lub konwencjonalna.
Modyfikacja T-90P:
Konserwacja i eksploatacja
Do napełnienia zbiornika paliwa silnika rozruchowego T-90 zastosowano mieszankę benzyny A72 lub A76 i oleju silnikowego (stosunek 1:20). Sam silnik pracował na oleju napędowym o wysokiej czystości. Nie zalecamy używania paliwa złej jakości, może to pogorszyć funkcjonalność silnika.
Główne usterki w działaniu ciągnika
Podobnie jak w przypadku obsługi innych ciągników gąsienicowych, podczas obsługi T-90 mogą pojawić się pewne trudności z powodu nieprawidłowego działania urządzenia. W przypadku poważnych uszkodzeń należy skontaktować się z serwisem naprawczym w celu uzyskania pomocy. Główne problemy w działaniu silnika wysokoprężnego wskazano w poniższej tabeli.
Opinie właściciela
Nikołaj, obwód rostowski:
I pracowałem z tym, jak dla mnie projekt jest pokrywany z DT-75, nic niezwykłego. Jedyną istotną różnicą techniczną dla mnie jako kierowcy jest to, że ten ciągnik świetnie współpracuje z lemieszem, jak tubylec, do tego jest rewers i pompa olejowa.