Przegląd skidera TT-4. Charakterystyka, zalecenia dotyczące konserwacji, filmy z pracy
Ciągnik TT 4 po raz pierwszy zjechał z linii montażowej ATZ w 1970 roku. Jest przeznaczony do transportu dużego drewna.
Ponadto skider TT 4 może ładować drewniane słupy na specjalne platformy i pociągi.
Najczęściej maszyna ta pełni funkcję transportową transportu drewna z lasu do magazynów.
Dzięki gąsienicom to urządzenie może poruszać się nawet w bagnistych warunkach.
TT4 został opracowany na podstawie TDT-75. Konstruktorzy po prostu zmodyfikowali kabinę i wymienili silnik na bardziej nowoczesny.
Ciągnik TT 4 ma zamknięte dno, co zapobiega uszkodzeniom mechanicznym spowodowanym jazdą po nierównej pokrywie leśnej, gdzie często znajdują się pniaki, zaczepy i duże głazy.
Model ten nie należy do rodziny niskobudżetowych skiderów. ATZ oferuje swoim klientom przeglądanie katalogu z modelami kilkuletniej produkcji.
Cena modelu z 2000 roku wyniesie od 700 tysięcy do 1 miliona rubli.
Sprzedaż nowszych egzemplarzy zaczyna się od 2 mln.
Co mogę powiedzieć, jeśli cena wymiany silnika wynosi około 200 tysięcy rubli.
Specyfikacje
- Waga i wymiary
Masa ciągnika TT 4 sięga 12 800 kg, a jego wymiary to 600 × 250 × 275 cm.
Szerokość torów wynosi 50 cm, prześwit TT 4 wynosi 49 cm, a rozstaw osi 2 m.
- silnik
Ciągnik gąsienicowy TT 4 jest wyposażony w specjalny silnik wysokoprężny o mocy 110 KM.
Cylindry silnika znajdują się w pozycji pionowej. Temperatura silnika jest utrzymywana przez chłodzenie wodą.
Smarowanie cylindrów może odbywać się na dwa sposoby: przez natrysk lub pod wysokim ciśnieniem.
Paliwo dostaje się do komory spalania przez wtrysk.
Silnik skidera TT 4 uruchamiany jest dzięki rozrusznikowi, który zimą jest dodatkowo podgrzewany.
Gazy spalinowe przechodzą przez podwójną filtrację w celu ich maksymalnego oczyszczenia.
Paliwo przechodzi przez potrójny system oczyszczania: zgrubny, dokładny i kontrolny. W ten sposób do silnika dostarczany jest już oczyszczony olej napędowy.
- Skrzynia biegów
Skider TT 4 ma 12 biegów: 8 kroków do przodu i 4 do tyłu.
Dzięki temu można ustawić wymaganą prędkość ruchu w zależności od wykonywanej pracy oraz masy przewożonego ładunku.
- Podwozie i skrzynia biegów
Skrzynia biegów tego modelu obejmuje skrzynię biegów, tylną oś i zwolnicę.
Skider TT 4 posiada suche sprzęgło, które jest na stałe załączone. Sprzęgło wyposażone jest w dwie tarcze.
Główne koło zębate składa się z dwóch kół zębatych stożkowych, które są wyposażone w zęby śrubowe.
W podwoziu zastosowano półsztywne zawieszenie. Posiada 4 wózki (2 tylne i 2 resorowane). Z każdej strony znajduje się 5 solidnych rolek.
Gąsienice są napinane za pomocą mechanizmu korbowo-śrubowego. Aby zmniejszyć wibracje, montuje się na nich sprężynowe amortyzatory.
Tylna oś jest dodatkowo wzmocniona, aby wytrzymać duże obciążenia podczas pracy.
- Kabina i elementy sterujące
Kabina skidera TT 4 wyposażona jest w siedzenia dla dwóch osób, które znajdują się po lewej stronie silnika. Położenie fotela operatora można regulować na wysokość dzięki hydraulicznemu amortyzatorowi.
Z przodu zainstalowana jest deska rozdzielcza, a obok niej dźwignia do otwierania kratek na chłodnicy. Za nią znajduje się dźwignia wciągarki.
Ponadto ciągnik TT4 jest wyposażony w elektryczne szyby. Przed wejściem do kabiny operatora napływający strumień powietrza można ogrzać za pomocą chłodnicy.
Aby zapobiec tworzeniu się skorupy lodowej na przedniej szybie, zainstalowano jej ogrzewanie.
Ciągnik TT4 posiada 2 wciągarki. Jeden z nich ma ciąg 9 tf, drugi 12 tf.
Stosowanie
Podczas standardowej pracy skidera TT4 do oczyszczania terenu leśnego z błota i śniegu wykorzystywane są pługi i łopaty.
W ten sam sposób przygotowuje się grunt podczas budowy dróg.
Jeśli nieznacznie zmienisz konstrukcję urządzenia, możesz użyć specjalnych przystawek do wiercenia, układania rur, instalowania słupów i kabli.
Serwis
Przed przystąpieniem do pełnej eksploatacji ciągników gąsienicowych TT 4 należy zapoznać się z instrukcją obsługi. Zawiera ilustrowane informacje dotyczące montażu, konserwacji oraz schemat kinematyczny urządzenia.
- W celu zmielenia części i mechanizmów ciągnik jest dojeżdżany z częściową prędkością. W tym okresie zaleca się wykonywanie wszystkich prac, unikając zwiększonych obciążeń.
- Po zakończeniu docierania konieczna jest wymiana oleju silnikowego i przekładniowego.
- Karoseria ciągnika TT 4 powinna być regularnie czyszczona z kurzu i plam olejowych, należy kontrolować ciśnienie w oponach, a pedały sprzęgła i hamulca należy regulować co 50-100 godzin pracy.
- Pod koniec prac polowych przeprowadzana jest konserwacja, a mianowicie: ciągnik jest oczyszczany z brudu, suszony, olej i paliwo są spuszczane, części są smarowane, aby nie powstała korozja, przykryć i umieścić w suchym miejscu
- Olej silnikowy należy wymieniać co 100 godzin jazdy. Ma to na celu wyeliminowanie powstających tam zanieczyszczeń mechanicznych i zapobieganie awariom części. Najlepiej używać M-10G2k lub M-10dm.
- Olej przekładniowy należy wymieniać jeszcze rzadziej, tylko 1 raz na 1000 przepracowanych godzin. Do tych celów możesz użyć Tap-15v.
- Silnik w TT4 to diesel. Ta maszyna jest bezpretensjonalna pod względem jakości paliwa, ale nadal zaleca się uzupełnianie czystego i świeżego oleju napędowego.
Poważne usterki i naprawy
Jednym z głównych powodów popularności ciągników TT 4 jest ich wytrzymałość, łatwość konserwacji i zdolność do pracy w najtrudniejszych warunkach.
Sposoby na wyeliminowanie większości awarii zilustrowane są w formie diagramów w instrukcji obsługi i nie będzie problemów z tym.
Większość części zamiennych można odzyskać na zwykłym rynku. Jeśli szukasz w Internecie, możesz znaleźć cały katalog części zamiennych ze sklepów internetowych, które sprzedają sprzęt zrywkowy.
Wielu właścicieli ciągników TT 4 boryka się z problemem uruchomienia silnika. Oto, co może być tego przyczyną:
- Brak oleju lub paliwa;
- Wnikanie obcych cząstek do filtrów paliwa i powietrza;
- Awaria układu zapłonowego;
- Nieprawidłowe ustawienie mieszanki paliwowej w gaźniku.
Jeśli z ciągnika TT 4 dochodzi do bardzo dużych wibracji, oto, co musisz sprawdzić:
- Czy w odpowiednich przedziałach jest paliwo i olej;
- Czy połączenia śrubowe na korpusie są dokręcone;
- czy osprzęt lub ładunki są odpowiednio zabezpieczone;
- Czy ślady są prawidłowe?
Ostatni punkt wymaga szczególnej uwagi. Najsłabszym i najbardziej wrażliwym punktem skidera są gąsienice.
Średni czas ich działania wynosi 2 lata, potem stają się nudne i stają się bezużyteczne.
Raz na trzy miesiące należy je sprawdzać pod kątem poważnych uszkodzeń i w razie potrzeby spawać. Na forach dostępnych jest wiele zdjęć i filmów, które pokazują, jak monitorować stan tej części TT 4.
Wideo
Poniżej filmowa recenzja zrywki z ciągnikiem TT 4 zimą:
A oto przegląd wideo z pracy TT 4 latem:
Opinie właściciela
Na forach można znaleźć dużą liczbę zdjęć i recenzji wideo na temat pracy z ciągnikiem TT 4. Oto kilka z nich:
Wasilij:
„Świetna maszyna do wyrębu. Wyposażony jest w mocną tarczę i potężną wyciągarkę. Nie było problemów z opanowaniem zarządzania. Często służy nie tylko do zrywania lasu, ale także jako ładowarka. Zgodnie z jego właściwościami technicznymi doskonały model, ale cena wciąż jest nieco wysoka ”.