Traktory YuMZ. Przegląd, charakterystyka, cechy aplikacji i działania
Rozwój i wydanie
Ciągniki YuMZ to uniwersalne pojazdy kołowe, które wykonują prace rolnicze i transportowe. Deweloperem traktorów był Południowy Zakład Budowy Maszyn, zwany też zakładem. L. I. Breżniewa. Firma produkowała nie tylko ciągniki.Głównym przedmiotem produkcji zakładu były rakiety, silniki rakietowe, a także inne produkty high-tech, do opracowania i produkcji których rzucono siły konstruktorów, mechaników i inżynierów ówczesnego państwa radzieckiego. Inne nazwy YuMZ to Yuzhmash, DAZ (Dniepropietrowska Fabryka Samochodów).
Według opinii, która wypracowała się przez lata istnienia ciągników YuMZ, maszyny te zostały uznane za najlepsze na Ukrainie iw krajach sąsiednich. Ciągniki YuMZ zostały dostarczone do krajów bałtyckich, Rosji, Kazachstanu, Uzbekistanu i Polski. Część sprzętu była nawet eksportowana za granicę, m.in. na Kubę, Chiny i Japonię. Dwa lata po premierze pierwszego YuMZ 6 wyprodukowano już 100 tysięcy egzemplarzy tego sprzętu.
Rozpoczęcie produkcji rozpoczęło się wraz z uruchomieniem linii produkcyjnej ciągników MTZ-60LS na początku lat 5. ubiegłego wieku. Wyprodukowała je Mińska Fabryka Traktorów wraz z ukraińskimi inżynierami i mechanikami. Oznakowanie sprzętu zostało zachowane, a ciągniki, które opuściły przenośnik MTZ, stały się znane jako „Białoruś”.
Później, po stworzeniu własnej maszyny traktorowej z Yuzhmasha, kontynuowano produkcję i eksport znanego już «Białoruś». Pod koniec lat 70. w końcu pojawiła się marka YuMZ, której auta ze znakiem można teraz kupić w drodze iw dobrym stanie w całym kraju.
Maszyny ciągnikowe firmy YuMZ zostały uznane za najlepsze w tamtych latach i otrzymały znak „Znak jakości”. Ponadto wielokrotnie uznano je za najlepszą maszynę rolniczą roku. Technika ta wyróżniała się wysokim zasobem motorycznym, ponieważ bazą produkcyjną było przedsiębiorstwo obronne z najlepszymi specjalistami, materiałami i najnowszymi osiągnięciami technicznymi.
Skład
Gama modeli ciągników YuMZ była naprawdę obszerna. Konwencjonalnie można go podzielić na dwie kategorie — oryginalny MTZ 5 HP i YuMZ 6, które zawierały pewne modyfikacje maszyn:
- MTZ-5LS „Białoruś” — pod tym znakiem towarowym świat zobaczył oryginalny model MTZ-5LS;
- UMZ-6L „Białoruś”;
- UMZ-6M „Białoruś” (zaokrąglona osłona chłodnicy, jak w modyfikacjach 6L);
- YuMZ-6AL;
- YuMZ-6AM (podobnie jak AL, wyróżniały się prostokątną maską, wygodniejszą kierownicą i ulepszoną deską rozdzielczą);
- YuMZ-6KM;
- YuMZ-6KL (podobnie jak modele 6 KM, poprawiona widoczność kabiny, bez systemu mocowania rolniczego, przystosowany do pracy z osprzętem do spychacza, koparki).
- MTZ-5
- UMZ-6KM
- YuMZ-6KL
W skrócie oznaczenia litera „L” oznacza obecność silnika rozruchowego, a litera „M” oznacza obecność rozrusznika elektrycznego.
To właśnie MTZ-6 służył jako podstawa YuMZ 5 i ich modyfikacji. Ostateczna produkcja samochodów została wstrzymana w 2001 roku. Od tego czasu tylko używane modele ciągników YuMZ można znaleźć w gospodarstwach komunalnych, prywatnych i państwowych.
Wiadomo, że w 1974 roku dokumentacja do produkcji YuMZ6 została sprzedana Szwecji. To właśnie ten ciągnik posłużył jako podstawa do opracowania przyszłego ciągnika Volvo VM700.
Na zdjęciu ciągnik YuMZ-6AKM wykonujący odśnieżanie.
Specyfikacje
Ciągniki YuMZ zyskały popularność nie na próżno: są jednymi z najłatwiejszych w obsłudze, niezawodnych i trwałych maszyn, które wykonują dużą listę prac z glebą.
Ponadto są w stanie pracować w różnych warunkach temperaturowych, rynek oferuje ogromną ilość części zamiennych do tej techniki, a także wiele rodzajów osprzętu. Produkcja maszyn na licencji przedsiębiorstwa Yuzhmash jest obecnie prowadzona w zakładzie w Omsku.
Zakład Inżynierii Transportu produkuje modele ciągników ZTM60/62, które są dokładną kopią YuMZ6. Maszyny te są uważane za jedne z najbardziej niezawodnych w Rosji.
Wymiary, waga
- Wymiary gabarytowe ciągnika YuMZ: D4140/Sh1884/V2750. W zależności od modyfikacji mogą wystąpić niewielkie różnice w rozmiarze.
- Masa maszyny: od 3400 kg. do 3900 kg.
- Klasa trakcji ciągnika wynosi 1,4.
- Rozstaw osi 2450 mm., prześwit 64,5 mm.
- Promień skrętu 5000 mm.
silnik
YuMZ6 były wyposażone w czterosuwowy silnik wysokoprężny. Brakowało funkcji turbo. Marki zainstalowanych silników: D-65N, SMD-15N, D-65L.
- Silnik SMD-15
- Silnik D-65N
- Moc silnika: od 60 do 62 koni mechanicznych.
- Robocza objętość silnika wynosi od 4,94 litra. do 4,75 litra.
- Prędkość wału — 1800 obr./min.
- Zużycie paliwa w zależności od modyfikacji: od 3,8 do 4,2 litra. o godzinie pierwszej.
- Pojemność zbiornika paliwa wynosiła 90 litrów.
Skrzynia biegów
Skrzynia biegów jest pięciobiegowa, wyposażona w skrzynię biegów, która podwaja liczbę biegów (nie wszystkie modele, tylko ostatnia dekada produkcji).
Podwozie i skrzynia biegów
Produkowane samochody posiadały napęd na tylne koła, to samo dotyczy najnowszych modyfikacji.
- Sprzęgło dwuprzepływowe, suche.
- Sterowanie ciągnikiem możliwe jest na 5 biegach do przodu, 1 biegu wstecznym.
- Hamulce: tarczowe, suche.
Кабина
Kabina ciągnika YuMZ6 była przeszklona, uszczelniona, liczba miejsc wynosiła 1. Fotel operatora był miękki. Przed operatorem znajduje się deska rozdzielcza i kierownica, a także dźwignie zmiany biegów. W rosyjskich modelach analogów YuMZ6 często można znaleźć osłonę izolacyjną na siedzeniu operatora.
Sterowanie ciągnikiem
Kierowanie ciągnikiem. Przy zamówieniu bezpośrednio z fabryki można było wybrać rodzaj sterowania: mechaniczne lub hydrostatyczne. Kierownica z hydraulicznym wspomaganiem, regulowana do wzrostu operatora.
Zaleca się użytkowanie ciągnika na pochyłościach nie większych niż 10 stopni, jednak praktyczne zastosowanie pokazuje, że maszyna doskonale manewruje nawet na bardziej stromych zboczach.
Załączniki
Trudno wyróżnić najbardziej pożądane z załączników. Ze względu na szeroki zakres zastosowań YuMZ6 liczba próbek jest dość duża.
Najpopularniejsze urządzenia to:
- pługi dwu- i trzykorpusowe;
- hillerzy;
- łopaty do śniegu;
- przyczepy;
- wózki;
- siewniki;
- sadzarki do ziemniaków;
- kopaczki do roślin okopowych;
- brony;
- kosiarki;
- rozrzutniki siana;
- rozsiewacze nawozów.
- Wysypisko
- kopaczka do ziemniaków
- Brona talerzowa
- Pług zawieszany
Funkcje obsługi i konserwacji
Praca ciągnika YuMZ odbywa się zgodnie z następującymi zasadami:
- zmiana biegów odbywa się tylko przy wyłączonym sprzęgle;
- praca silnika na biegu jałowym w czasie nie powinna przekraczać 15 minut;
- po zmniejszeniu obciążenia pozwól silnikowi pracować przez kilka minut w trybie niskiego obciążenia, a dopiero potem go wyłącz;
- gdy ciągnik jest w ruchu, w kabinie może przebywać tylko jedna osoba;
- regularnie smaruj mechanizmy, kluczowe podzespoły ciągnika, używaj smaru uniwersalnego (ze specjalnymi oznaczeniami na różne pory roku);
- uruchamiać silnik tylko wtedy, gdy dźwignia zmiany biegów znajduje się w położeniu neutralnym;
- do silnika rozruchowego dozwolone jest użycie benzyny A76, A72, w przypadku braku takiej — A92, aby stworzyć palną mieszankę do działania PD, zmieszać 20 części benzyny i jedną część oleju do silników Diesla, a następnie wlać do silnik rozruchowy;
- paliwo należy chronić przez około 48 godzin przed wlaniem do zbiornika silnika wysokoprężnego;
- olej do DD — GOST 305-82, olej do PD — zgodnie z GOST 2084-77;
- do skrzyni biegów — TEP-15 lub TAP-15V.
Konserwacja ciągnika YuMZ6 odbywa się poprzez monitorowanie stanu następujących parametrów:
- ciśnienie w oponach;
- sterowanie mechanizmem tylnego podnośnika;
- poziom paliwa;
- kontrola ruchu wszystkich mechanizmów, stan elementów złącznych;
- praca silnika;
- konserwacja sezonowa w razie potrzeby;
- raz w roku — zapobieganie awariom skrzyni biegów.
W przypadku nowych modeli wymagane jest docieranie, aby wydłużyć żywotność ciągnika, tak aby wszystkie części pasowały i pasowały do rowków. Zabieg ten trwa około 6-8 godzin, podczas których ciągnik pracuje na 50% swojej wydajności. Po zakończeniu procedury konieczna jest wymiana oleju silnikowego.
Używane ciągniki nie wymagają docierania.
Pod koniec sezonu roboczego ciągnik należy odłożyć na mole. Należy go wyczyścić, odstawić w suche miejsce, spuścić olej, odłączyć przewody świecy zapłonowej i nasmarować części, aby nie powstała korozja.
Główne awarie ciągników YuMZ i ich eliminacja
Następnie rozważymy główne awarie, które mogą wystąpić podczas pracy ciągników YuMZ, a także sposoby ich wyeliminowania:
- silnik nie uruchamia się — może nie być wystarczająco ciepły lub filtry paliwa są zatkane;
- silnik diesla pracuje z przerwami, nie osiąga pełnej mocy — należy sprawdzić filtr paliwa, stan pompy paliwa;
- śmieciowy rozruch silnika — sprawdź śruby gaźnika, wymień uszczelkę, sprawdź stan świecy, w razie potrzeby oczyść świecę z nagaru lub wymień;
- zaczep nie pozostaje w pozycji podniesionej — wymienić uszczelki, sprawdzić stan złączy węży.
Recenzja wideo
Film przedstawia działanie ciągnika YuMZ6 z kosiarką rotacyjną.
Opinie właściciela
Iwan, Gostomel:
Posiadam ciągnik UMZ-6, na tabliczce producenta rok produkcji 82. Dawno, dawno temu był stale używany, najpierw przez swojego ojca na naszej stronie, teraz ja też go używam, ale trochę rzadziej. Ten model jest bez wspomagania, nie powiem, że ciężko nim zarządzać, można się do tego przyzwyczaić.
Zalety: przez moje 8 lat eksploatacji w ogóle się nie złamał, bierzemy pod uwagę rok produkcji! Jedyną naprawą była wymiana mechanizmu blokującego, ponadto nie zdejmowałem kabiny, zmieniałem ją przez właz. Bez problemu uruchamia się na mrozie i wszystko jest po to, jeśli złożysz zamówienie, możesz znaleźć wszystko.
Wady: FDA nie może być zainstalowany w tym modelu. Ale w porównaniu z zaletami to oczywiście drobiazgi.
Igor, Dniepr:
Gdzie po prostu nie używałem mojego YuMZ, poważnie. Mój samochód ma 85 lat. Sami oceń: z jego pomocą orzę, pielęgnuję, sieję, używam podczas sianokosów, używam też zraszacza nawozowego. W ogóle nie ma żadnych reklamacji, silnik nie przegrzewał się w mojej pamięci, chociaż w sezonie traktuję traktorem przyzwoicie. Ogólnie bardzo zależy mi na tym, aby ten model był ponownie produkowany na Ukrainie, znacznie droższe będzie zamówienie sprzętu analogowego z Rosji.