KAMAZ-43114. Opis techniczny i charakterystyka maszyny
KAMAZ-43114: ciężarówka z napędem na wszystkie koła, terenowa
Pierwszy KamAZ-43114 opuścił linię montażową zakładu Kama w 1996 roku, ale historia jego powstania rozpoczęła się nieco wcześniej. Faktem jest, że model został opracowany na podstawie doświadczeń wojny w Afganistanie, gdzie aktywnie wykorzystywano wojskowe pojazdy terenowe. Bazując na zdobytym doświadczeniu, wykorzystując komponenty i podzespoły ze starszych modeli, opracowano nowy wojskowy pojazd terenowy. Jednak od razu znalazł zastosowanie na polu cywilnym. W szczególności interesują się przemysłem gazowym i naftowym, samochód jest używany jako nośnik drewna, montuje się na nim różne nadbudówki i manipulatory. Samochód brał również udział w zawodach sportowych. Doskonale sprawdziła się na słynnym rajdzie Paryż-Dakar.
Wypuszczanie modelu KamAZ-43114 zostało przerwane w 2015 roku, zastąpiono go bardziej nowoczesną ciężarówką KamAZ 5350.
Na zewnątrz i wewnątrz KAMAZ-43114
Ciężarówka wyróżnia się surowymi, nieco agresywnymi formami i dość dużym prześwitem. Dzięki swojej konstrukcji jest to trzyosiowe podwozie ramowe z trzema osiami napędowymi i montowanym z przodu zespołem napędowym. Samochód wyposażony był w pojedynczą lub dzieloną (w zależności od roku produkcji) przednią szybę, duże lusterka oraz metalowy zderzak. W zależności od celu KamAZ-43114 może być wyposażony w wciągarkę napędzaną przystawką odbioru mocy.
W przedziale pasażerskim zainstalowano trzy fotele, koja jest dostępna tylko dla wersji pokładowej samochodu. W wystroju wnętrz wyróżniały się lakoniczne formy i asceza. Metalowy jednoczęściowy panel zapewniał wystarczającą ilość informacji do prowadzenia samochodu. Układ kierowniczy otrzymał hydrauliczny wzmacniacz. Samochód został wyposażony w czujnik zanieczyszczeń filtra powietrza, autonomiczną nagrzewnicę i podgrzewacz wstępny. Wersje wojskowe pojazdu w dachu kabiny miały włazy do strzelania lub ewakuacji załogi. Wersje cywilne różniły się kolorem kabiny. W szczególności do przemysłu wydobywczego dostarczono jasnopomarańczowe samochody.
Ile kosztuje KamAZ-43114
Nowe samochody nie są oferowane do sprzedaży, ponieważ ich produkcja została przerwana kilka lat temu. Na rynku wtórnym cena KamAZ-43114 zależy od wielu czynników. W szczególności z przebiegu, roku produkcji i stanu technicznego. Dziś można kupić ciężarówkę z lat 2002 — 2005 w zadowalającym stanie technicznym w cenie od 900 000 do 1 350 000 rubli, w zależności od konfiguracji.
KamAZ-43114: opis techniczny i charakterystyka maszyny
Wymiary gabarytowe i charakterystyka wagowa
- Pełna długość samochodu z karoserią: 7 milimetrów;
- Wysokość rury wlotu powietrza: 3 mm;
- Szerokość (bez lusterek zewnętrznych): 2 mm;
- Prześwit: 365 milimetrów;
- Całkowity promień skrętu: 11 metrów;
- Długość/szerokość platformy ładunkowej: 4 892/2 470 mm;
- Wysokość skrzyni ładunkowej: 1 mm;
- Wysokość deski: 730 mm;
- Masa własna brutto: 9 kilogramów;
- Ładowność pojazdu terenowego KamAZ-43114: 6 kg;
- Dopuszczalna masa pojazdu w pociągu drogowym: 27 350 kg (w terenie 22 850 kg);
- Głębokość brodzenia: 1,5 metra;
- Maksymalna prędkość wózka: 90 kilometrów na godzinę.
Jednostka napędowa i zużycie paliwa KAMAZ-43114
Samochód jest napędzany przez elektrownię krajowej produkcji KAMAZ-740.31-240. Strukturalnie jest to ośmiocylindrowy silnik wysokoprężny z układem cylindrów w kształcie litery V, systemem turbodoładowania i technologią wymuszonego chłodzenia powietrzem. Samochód wyposażony jest w turbosprężarkę, której głównymi elementami są turbina i kompresor, dzięki czemu do silnika trafia sprężone powietrze.
Turbodiesel KamAZ-740.31-240 o prędkości obrotowej wału korbowego 2 obr./min rozwija moc znamionową 200 koni mechanicznych, a jego objętość wynosi 240 litra. Silnik ma standardowy zasób silnika dla silników domowych — 10,86 800 kilometrów, jest wyposażony w podgrzewacz przedrozruchowy, który ułatwia rozruch w zimnych porach roku. Słabym punktem KamAZ-000-740.31 jest jego ekologiczność: spełnia wymagania normy Euro 240. Jedną z cech silnika jest ekran dźwiękochłonny, który zmniejsza poziom emitowanego hałasu.
Zużycie paliwa pod wieloma względami zależy od pory roku eksploatacji i obciążenia samochodu. Latem podczas jazdy po utwardzonej drodze KamAZ-43114 zużywa 33,5 litra na 100 kilometrów, zimą liczba ta wzrasta do 37,3 litra. W podstawowej konfiguracji samochód terenowy wyposażony jest w dwa zbiorniki paliwa o łącznej pojemności 420 litrów (210 + 210).
Niektóre modyfikacje samochodu mogą być wyposażone w główny zbiornik o pojemności 170 litrów i dodatkową pojemność 125 litrów.
System transmisji i zasilania pojazdu terenowego KamAZ-43114
Sprawdzona skrzynia biegów KamAZ-154 służy jako przekładnia w ciężarówce. Ta dziesięciobiegowa mechanika składa się z głównej pięciobiegowej skrzyni i dwustopniowej skrzyni biegów (dzielnika), która zapewnia 10 prędkości do przodu i dwie do tyłu. Główne części ręcznej skrzyni biegów smarowane są natryskowo, olej do kół zębatych rozdzielacza i skrzyni głównej pochodzi ze specjalnej dmuchawy oleju. Ponadto pojazd terenowy jest wyposażony w dwustopniową skrzynię rozdzielczą z napędem pneumatycznym i blokowanym centralnym mechanizmem różnicowym. Siła trakcyjna z silnika na przednią i tylną oś jest przenoszona za pomocą wałów Cardana.
Konstrukcja samochodu zapewnia obecność suchego sprzęgła dwutarczowego z napędem hydraulicznym i pneumatycznym wzmacniaczem, dzięki czemu silnik i skrzynia biegów współdziałają.
Samochód KamAZ-43114 jest obsługiwany za pomocą okablowania jednoprętowego, wszystkie jego obwody elektryczne i urządzenia elektryczne są zasilane dwoma 12-woltowymi akumulatorami, każdy o wydajności 190 A / h. Dodatkowo ciężarówka wyposażona jest w 28-woltowy generator o mocy 2 kilowatów oraz konwerter napięcia.
Schemat ideowy zasilania ciężarówki KamAZ-43114 jest dostępny tutaj:
Układ hamulcowy i zawieszenie KAMAZ-43114
Za bezpieczeństwo samochodu odpowiadają pneumatyczne hamulce bębnowe, które od dawna udowodniły swoją skuteczność i niezawodność. Każde koło posiada bęben hamulcowy z odlewanymi zaciskami, o średnicy 400 milimetrów, szerokość klocków hamulcowych 140 mm. Hamulec postojowy zasilany akumulatorami energii jest sterowany z kabiny kierowcy. Bezpieczeństwo wózka zwiększa obecność hamulca zapasowego i pomocniczego. Wszystkie układy hamulcowe mają wspólne elementy, ale działają autonomicznie.
Głównymi częściami przedniego zawieszenia KamAZ-43114 są dwie piętnastopiórowe resory, części montażowe i dwa amortyzatory hydrauliczne, teleskopowe. Przy projektowaniu tylnego zawieszenia inżynierowie wykluczyli obecność amortyzatorów. Główną pracę tutaj wykonują półeliptyczne sprężyny, balanser i drążki strumieniowe. Aby zapobiec silnemu przewróceniu się i przewróceniu samochodu, zainstalowano stabilizator poprzeczny.
Szczegółowe specyfikacje pojazdów można znaleźć tutaj:
Parametry wagowe i obciążenia | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Masa własna podwozia, kg | 7670 | ||||||||||||||||||
— obciążenie przedniej osi, kg | 4300 | ||||||||||||||||||
— obciążenie tylnego wózka, kg | 3370 | ||||||||||||||||||
Dopuszczalna masa nadbudowy z ładunkiem, kg | 7600 | ||||||||||||||||||
Dopuszczalna masa całkowita z zabudową, kg | 15420 | ||||||||||||||||||
— obciążenie przedniej osi, kg | 5490 | ||||||||||||||||||
— obciążenie tylnego wózka, kg | 9930 | ||||||||||||||||||
Masa przyczepy brutto, kg | 7500 (* 12000) | ||||||||||||||||||
Pełna masa pociągu drogowego, kg | 22920 (* 27420) | ||||||||||||||||||
silnik | |||||||||||||||||||
Model | 740.31-240 | ||||||||||||||||||
Typ | diesel z turbodoładowaniem, z dochładzaniem powietrze-powietrze | ||||||||||||||||||
Maksymalna moc netto, kW (KM) | 165 (224) | ||||||||||||||||||
Moc znamionowa, brutto, kW (KM) | 176 (240) | ||||||||||||||||||
przy prędkości obrotowej wału korbowego, obr/min | 2200 | ||||||||||||||||||
Maksymalny użyteczny moment obrotowy, Nm (kg cm) | 912 (93) | ||||||||||||||||||
przy prędkości wału korbowego, obr/min | 1100:1500 | ||||||||||||||||||
Lokalizacja i liczba cylindrów | W kształcie litery V, 8 | ||||||||||||||||||
Objętość robocza, l | 10,85 | ||||||||||||||||||
Otwór i skok, mm | 120 / 120 | ||||||||||||||||||
Współczynnik kompresji | 16,5 | ||||||||||||||||||
System zasilania | |||||||||||||||||||
Pojemność zbiornika paliwa, l** | 210 + 210 lub 170 + 125 lub 210 | ||||||||||||||||||
Sprzęt elektryczny | |||||||||||||||||||
Napięcie, V | 24 | ||||||||||||||||||
Baterie, V/A h | 2 × 12/190 | ||||||||||||||||||
Generator, V/W | 28 / 2000 | ||||||||||||||||||
Sprzęgło | |||||||||||||||||||
Typ | tarcie, suche, dwutarczowe | ||||||||||||||||||
napęd | hydrauliczny z pneumatycznym wzmacniaczem | ||||||||||||||||||
Skrzynia biegów | |||||||||||||||||||
Typ | mechaniczny, dziesięciobiegowy | ||||||||||||||||||
Управление | mechaniczne, zdalne | ||||||||||||||||||
Przełożenia w biegach | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||
Skrzynia rozdzielcza | |||||||||||||||||||
Typ | mechaniczny, dwustopniowy z blokowanym centralnym mechanizmem różnicowym | ||||||||||||||||||
Управление | pneumatyczny | ||||||||||||||||||
Przełożenia | |||||||||||||||||||
— pierwszy bieg (niski) | 1,692 | ||||||||||||||||||
— drugi bieg (najwyższy) | 0,917 | ||||||||||||||||||
główne koło zębate | |||||||||||||||||||
Przełożenie | 6,53 | ||||||||||||||||||
Hamulce | |||||||||||||||||||
napęd | pneumatyczny | ||||||||||||||||||
Wymiary: średnica bębna, mm | 400 | ||||||||||||||||||
Szerokość okładziny hamulcowej, mm | 140 | ||||||||||||||||||
Całkowita powierzchnia klocków hamulcowych, cm2 | 6300 | ||||||||||||||||||
Koła i opony | |||||||||||||||||||
Typ koła | dysk | ||||||||||||||||||
Typ opony | pneumatyczne, sterowane ciśnieniem | ||||||||||||||||||
Rozmiar obręczy | 12,2-20,9 (310-533) | ||||||||||||||||||
Rozmiar opony | 425/85 R21 (1260×425-533Р) | ||||||||||||||||||
Кабина | |||||||||||||||||||
Typ | umieszczony nad silnikiem, z wysokim dachem | ||||||||||||||||||
Wersja** | bez łóżka lub z łóżkiem | ||||||||||||||||||
Charakterystyka a/m o masie brutto 15420 kg | |||||||||||||||||||
Maksymalna prędkość, nie mniej niż, km/h | 90 | ||||||||||||||||||
Kąt wspinania, nie mniej niż, % | 31 | ||||||||||||||||||
Zewnętrzny całkowity promień skrętu, m | 11,3 | ||||||||||||||||||
Wyposażenie dodatkowe** | |||||||||||||||||||
— wciągarka z przystawką odbioru mocy (WOM); | |||||||||||||||||||
— WOM do napędu jednostek zabudów specjalnych. | |||||||||||||||||||
* Dozwolone podczas jazdy na drogach o utrudnionej nawierzchni | |||||||||||||||||||
pokryty. | |||||||||||||||||||
** W zależności od konfiguracji. |
Instrukcja techniczna i instrukcja obsługi KAMAZ-43114 są dostępne tutaj:
Pobierz instrukcję obsługi
Recenzja wideo KamAZ-43114
Przegląd kabiny i elementów sterujących KamAZ-43114:
Urządzenie, charakterystyka wydajności i konserwacja ciężarówki wojskowej KamAZ-43114:
Premiera wojskowej trzyosiowej ciężarówki KAMAZ-43114:
Co piszą na forach: recenzje właścicieli i kierowców na temat ciężarówki KamAZ-43114
Fedor Pomerantsev, 51 lat, obwód Wołogdy:
Wózek do przewozu drewna KamAZ-43114 został zakupiony w 2016 roku, samochód był świeży — 2012 rok wydania. Zakupiłem ten model, biorąc pod uwagę warunki eksploatacji w terenie. Nie ma żadnych skarg na moc silnika, drożność i niezawodność głównych jednostek. Kilka miesięcy po zakupie musiałem zmienić krzyżak wału napędowego, w zeszłym roku wyrzuciłem chłodnicę — kupiłem nowy: KamAZ ogólnie ma z tym problemy. Ogólnie dobry samochód.