Wielkawola.pl

Recenzje Motobloki, Agrotechnika, Rolnicze
Рейтинг статьи
1 звезда2 звезды3 звезды4 звезды5 звезд

KAMAZ-5410: legendarny model ciężarówki. Charakterystyka techniczna i eksploatacyjna

KAMAZ-5410: legendarny model ciężarówki

Samochód ten najlepiej charakteryzuje się tym, że był produkowany przez fabrykę Kama przez 30 lat. Konsumenci otrzymali pierwsze egzemplarze ciągnika siodłowego KamAZ-5410 w 1976 roku, ostatnia ciężarówka zjechała z linii montażowej zakładu Kama nie tak dawno temu — w 2010 roku. Samochód zyskał taką popularność dzięki prostocie konstrukcji, niezawodności i niskim kosztom utrzymania. Nie wspominając o wszechstronności tej maszyny. Jest używany jako ciągnik siodłowy, na jego podwoziu montowane są cysterny, nadwozia wywrotki i platformy, montowane są dźwigi i inne manipulatory. Przez długi czas KamAZ-5410 wiernie wykonywał służbę wojskową, ta ciężarówka była używana do transportu sprzętu, sprzętu wojskowego i personelu do najbardziej odległych i trudno dostępnych regionów.

KAMAZ-5410: legendarny model ciężarówki. Charakterystyka techniczna i eksploatacyjna

KamAZ-5410: wewnętrzny i zewnętrzny

Dzięki swojej konstrukcji KamAZ-5410 jest trójosiową ciężarówką ramową z montowanym z przodu zespołem napędowym i dwiema osiami napędowymi (układ kół sześć na cztery). Nad silnikiem wysokoprężnym znajduje się całkowicie metalowa kabina, która po podniesieniu zapewnia dostęp do silnika. Ciężarówka została wyprodukowana w kilku modyfikacjach klimatycznych, w tym arktycznych i tropikalnych. Według producenta KamAZ-5410 był eksportowany do ponad 40 krajów świata.

Wygląd zewnętrzny samochodu to proste i zwięzłe rozwiązania. Na zewnątrz standardowa kabina Kamaza została wyposażona w okrągłe reflektory (po zmianie stylizacji zastąpiono je kwadratowymi), lusterka o różnych kątach widzenia oraz oddzieloną listwą przednią szybę. Bezpretensjonalny kształt ciężarówki skłonił wielu właścicieli do zainwestowania w mały tuning, aby nadać swojemu samochodowi bardziej nowoczesny wygląd.

KAMAZ-5410: legendarny model ciężarówki. Charakterystyka techniczna i eksploatacyjna

Wnętrze kabiny cechuje również prostota i praktyczność. W kabinie zainstalowano dwa lub trzy fotele, fotel kierowcy jest regulowany w zakresie nachylenia oparcia i odległości od kolumny kierownicy. Łóżko było opcjonalne. Deska rozdzielcza wykonana jest z metalu, nie jest zbyt pouczająca, a jej wygląd trudno nazwać nowoczesnym. Komfort kierowcy zapewnia niezależna nagrzewnica i wentylator.

Weiterlesen:
KAMAZ-5490: nowoczesny ciągnik główny

Ze względu na zakończenie produkcji nie można kupić nowego KamAZ-5410. Jednocześnie na rynku wtórnym jest wystarczająco dużo ofert, aby sprzedać model. Ile trzeba zapłacić za używany samochód, zależy od jego stanu technicznego, przebiegu i roku produkcji. Modele z końca lat 80. — początku lat 90. będą kosztować 200-350 tysięcy rubli, za samochód wyprodukowany na przełomie XX i XXI wieku trzeba będzie zapłacić pół miliona rubli lub więcej.

Dobra wiadomość czeka na kolekcjonerów makiet. Nie tak dawno kazańska firma „Elecon” rozpoczęła produkcję modelu KamAZ-5410, dziś można go kupić w cenie 1 — 100 rubli.

KamAZ-5410: charakterystyka techniczna i operacyjna

Wymiary i ładowność

  • Długość podwozia: 6 milimetrów;
  • Szerokość bez lusterek: 2 mm;
  • Wysokość: 2 mm;
  • Prześwit: 280 mm;
  • Zewnętrzny promień skrętu (bez naczepy): 8,5 metra;
  • Masa własna pojazdu: 6 kg;
  • Maksymalne obciążenie siodła: 8 kilogramów;
  • Masa całkowita przyczepy: 14 kg;
  • Maksymalna dopuszczalna masa w pociągu drogowym: 25 900 kg;
  • Typ koła: bezdyskowy;
  • Rodzaj opon: komorowe, pneumatyczne;
  • Rozmiar opon: 9.00R20 (260R508)
  • Maksymalna prędkość pojazdu: 85 km/h.

Jednostka napędowa i zużycie paliwa KAMAZ-5410

Debiutanckie modyfikacje KamAZ-5410 zostały wyposażone w krajowy silnik wysokoprężny KamAZ-740.10. Silnik jest prosty i niezawodny w działaniu, ale ma dwie istotne wady. Po pierwsze zużywa zbyt dużo paliwa, a po drugie emituje do atmosfery dużą ilość szkodliwych substancji. Silnik ten otrzymał wskaźnik ekologiczny Euro 0, co oznacza zakaz jego eksploatacji w wielu regionach Rosji. Zgodnie z jego projektem jest to atmosferyczne osiem w kształcie litery V o pojemności roboczej 10,85 litra i mocy znamionowej 210 koni mechanicznych.

KAMAZ-5410: legendarny model ciężarówki. Charakterystyka techniczna i eksploatacyjna

Większość ciągników siodłowych i wywrotek KamAZ-5410 w ostatnich latach produkcji była napędzana bardziej nowoczesnym silnikiem KamAZ-740.11. Ta ósemka wysokoprężna w kształcie litery V ma funkcję turbodoładowania i dochładzania powietrza, jej pojemność skokowa wynosi 10,85 litra, a moc znamionowa sięga 240 KM. Pod względem parametrów środowiskowych turbodiesel spełnia normy Euro 1.

Weiterlesen:
KAMAZ-43114. Opis techniczny i charakterystyka maszyny

Niektóre modyfikacje KamAZ-5410 zostały wyposażone w rzędowy sześciocylindrowy turbodiesel BMZ-31.06.01 (Euro 2) o pojemności skokowej 9,5 litra i mocy znamionowej 260 KM.

Jak już wspomniano, samochodu nie można nazwać ekonomicznym. Wersje wyposażone w silnik KamAZ-740.10 zużywają od 40 do 50 litrów paliwa na 100 kilometrów. Modyfikacje ciężarówek napędzane innymi silnikami spalają o 10-15% mniej. Wózek wyposażony jest w dwa rodzaje zbiorników paliwa: 350 lub 500 litrów.

Transmisja i zasilanie KAMAZ-5410

Skrzynia biegów KamAZ-5410 odpowiada za zmianę momentu obrotowego i przeniesienie go na osie napędowe w KamAZ-15. Ten dziesięciobiegowy podręcznik składa się z pięciobiegowego pudełka i przedniego dwubiegowego rozdzielacza. Tak więc, ze względu na obecność dzielnika, liczba biegów wzrasta do dwunastu: dziesięć do przodu i dwa do tyłu. Zmiana biegów odbywa się zdalnie z kabiny kierowcy za pomocą dźwigni kołyskowej, na rozdzielaczu znajduje się przełącznik pneumomechaniczny. Wysokie przełożenie (7,82 — 0,815) gwarantuje dobrą dynamikę przyspieszania oraz zapewnia kierowcy komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy.

KAMAZ-5410: legendarny model ciężarówki. Charakterystyka techniczna i eksploatacyjna

Interakcja jednostki napędowej i skrzyni biegów odbywa się za pomocą suchego sprzęgła dwutarczowego typu membranowego. Jednostka wyposażona jest w napęd hydrauliczny i pneumatyczny wzmacniacz.

KAMAZ-5410 jest wyposażony w jednoprzewodową 24-woltową instalację elektryczną. Obwody elektryczne i urządzenia elektryczne zasilane są dwoma 12-woltowymi akumulatorami i 28-woltowym generatorem o mocy dwóch kilowatów. Ponadto samochód jest wyposażony w regulator napięcia.

Hamulce i zawieszenie KAMAZ-5410

Wózek wyposażony jest w podstawowe hamulce bębnowe. Na każdym kole zamontowany jest bęben o średnicy 400 milimetrów, a szerokość okładzin hamulcowych wynosi 140 mm. w większości modeli naczep, z którymi współpracuje KamAZ-5410, zaangażowany jest system z połączonym napędem. Oprócz systemu zwalniania kół wózek jest wyposażony w hamulec pomocniczy, rezerwowy i postojowy.

Przednie zawieszenie zaprojektowano na dwupiórowych resorach współpracujących z amortyzatorami hydraulicznymi. Przednie końce sprężyn za pomocą odłączanych uch i kołków są przymocowane do wsporników. Tylne końce przednich sprężyn są przesuwne, oparte na wymiennych krakersach ochronnych. Tylne zawieszenie ma podobną konstrukcję, z tą różnicą, że jest więcej resorów piórowych, ponieważ tył samochodu jest bardziej obciążony.

Weiterlesen:
Kamaz 65207: modyfikacje i przeznaczenie maszyny. Cechy obsługi i konserwacji

Więcej informacji na temat parametrów technicznych ciągnika siodłowego KamAZ-5410 można znaleźć tutaj:

ModeleKamAZ-5410KamAZ-54112
Masa na sprzęg siodłowy, kg810011100
Masa własna66507000
w tym:
przednia oś33503520
na wózku33003480
Waga brutto1490018325
w tym:
przednia oś39404395
na wózku1096013930
Dopuszczalna masa brutto pociągu, kg2590033000
Maksymalna prędkość pociągu drogowego, km/h8080
Czas przyspieszania pociągu drogowego do 60 km/h, s7080
Max, wzrost pokonany przez pociąg drogowy,%1818
Bicie pociągu drogowego od 50 km/h, m800900
Droga hamowania pociągu drogowego od 60 km/h, m38,538,5
Kontrola zużycia paliwa przez pociąg drogowy, l/100 km:
przy 60 km/h32,034,0
przy 80 km/h40,446,1
Promień skrętu, m:
na zewnętrznym kole7,78,0
ogólnie8,59,0
Ciśnienie w oponach, kgf/cm2:
z przodu6,57,3
tylny4,35,3

Recenzja wideo KamAZ-5410

Przegląd ciężarówki do przewozu zboża KamAZ-5410:

KAMAZ-5410 z silnikiem YaMZ-238 V8

Przegląd kabiny dla KamAZ-5410, z niskim dachem i koją:

Co piszą na forach: recenzje właścicieli i kierowców KamAZ-5410

Anton Stepanishchev, 43 lata, region Riazań:

Kupiłem KamAZ-5410 całkiem niedawno, kupiłem samochód wyprodukowany w 1995 roku, więc nie było potrzeby mówić o zadowalającym stanie technicznym. Zakup tak starej ciężarówki wynika z braku środków, choć w naprawę trzeba było sporo zainwestować. Teraz jeżdżę jako naczepa na średnie dystanse, silnik pracuje normalnie, choć spala ok. 45 litrów paliwa, kabina jest ciepła i niezbyt hałaśliwa. Ale wibracja jest odczuwalna. Myślę, że popracować jeszcze kilka lat – żeby odłożyć na nowszą ciężarówkę, przecież ten samochód w zasadzie się wyczerpał.

голоса
Рейтинг статьи
Weiterlesen:
KAMAZ-65206. Wymiary, przekładnia i wyposażenie elektryczne, systemy bezpieczeństwa i zawieszenie
Ссылка на основную публикацию
Adblock
detector