Wielkawola.pl

Recenzje Motobloki, Agrotechnika, Rolnicze
Рейтинг статьи
1 звезда2 звезды3 звезды4 звезды5 звезд

KAMAZ-54112. Opis, charakterystyka techniczna i eksploatacyjna

Ciągnik siodłowy KAMAZ-54112

KamAZ-54112 jest obecny na linii produkcyjnej Zakładu Samochodowego Kama od ponad dwudziestu lat — od 1981 do 2006 roku. W rzeczywistości ciężarówka jest zmodernizowaną wersją wcześniejszego modelu — 5410. Biorąc pod uwagę doświadczenie w eksploatacji KamAZ 5410, projektanci zainstalowali w nowym samochodzie wzmocnioną ramę i silnik o ulepszonej przyczepności i właściwościach środowiskowych. Ciężarówka przeznaczona jest do transportu towarów na średnie i duże odległości, znalazła również zastosowanie w celach militarnych. Ten ciągnik siodłowy opuścił linię montażową zakładu w trzech wersjach: podstawowej, tropikalnej i arktycznej (do pracy w temperaturze -50Z). Dodatkowo produkowano małe partie maszyn do pracy ze specjalistycznymi przyczepami.

KamAZ-54112: cena zewnętrzna, wewnętrzna i samochodowa

Konstrukcja KamAZ-54112 oparta jest na nitowanej ramie, z przodu której znajduje się silnik. W samochodzie zainstalowano standardową przedłużoną kabinę KAMAZ z metalowym zderzakiem i okrągłymi reflektorami. Kabinę wyróżniały kanciaste kształty i duże lusterka, zapewniające wystarczającą widoczność. Szyba przednia jest prawie pionowa, jest podzielona na dwie części listwą.

KAMAZ-54112. Opis, charakterystyka techniczna i eksploatacyjna

Jeden stopień prowadzi do przedziału pasażerskiego, w środku zainstalowane są dwa lub trzy siedzenia, przewidziano miejsce do odpoczynku dla kierowcy. Siedzenie kierowcy i skrajne prawe siedzenie mają szereg regulacji. W swoich recenzjach kierowcy zwracają uwagę na wysokiej jakości pracę autonomicznego grzejnika i dobrą izolację akustyczną. Jednocześnie należy wspomnieć, że samochód został wyposażony w przestarzały, słabo ergonomiczny metalowy panel w starym stylu, którego wskaźniki i przyrządy nie zawsze były w stanie dostarczyć kierowcy wystarczających informacji o aktualnym stanie samochodu.

KAMAZ-54112. Opis, charakterystyka techniczna i eksploatacyjna

Ponadto często można było usłyszeć skargi na silne wibracje w kabinie KamAZ-54112 i obecność przetok. Kolumna kierownicy jest sztywno zamocowana na swoim miejscu, wyposażona jest w wspomaganie kierownicy (hydrauliczne wspomaganie kierownicy).

Osobno warto wspomnieć o prototypie nowej modyfikacji KamAZ-54112m. Zróbmy od razu zastrzeżenie, że samochód został wyprodukowany w jednym egzemplarzu i nie wszedł do serii. Główną różnicą między tą maszyną a bazą 54112a jest kabina RIAT z osobnym pokojem kierowcy, dwiema kojami, kuchenką gazową, telewizorem, prysznicem i stolikiem. Dziś KamAZ-54112m RIAT, wydany w 1995 roku, nadal podróżuje po drogach Rosji, jako przypomnienie nieudanego projektu.

Ze względu na zakończenie produkcji nie ma możliwości zakupu nowego ciągnika siodłowego KamAZ-54112.

Najlepszym rozwiązaniem byłby zakup ciężarówki z małym przebiegiem, wyjętej z wojska. Zwykle za taki samochód pytają około 700 tysięcy rubli. Samochody wyprodukowane na początku lat 90. oferowane są online za 350 000 — 450 000 rubli. Samochód wyprodukowany na początku 2000 roku może kosztować od 500 do 750 tysięcy rubli.

Weiterlesen:
Kamaz 65801. Dane techniczne pojazdu: silnik, sprzęgło, hamulce

KAMAZ-54112. Opis, charakterystyka techniczna i eksploatacyjna

Opis, charakterystyka techniczna i operacyjna KAMAZ-54112

Wymiary gabarytowe i parametry wagowe

  • Długość ciągnika: 6 milimetrów;
  • Szerokość ze złożonymi lusterkami zewnętrznymi: 2 mm;
  • Wysokość kabiny: 2 mm;
  • Wysokość pojazdu w górnej części wlotu powietrza: 3 mm;
  • Odległość między osiami przednią i tylną: 4 mm;
  • Zewnętrzny całkowity promień skrętu: 8 metrów;
  • Prześwit: 280 mm;
  • Kąt wejścia: 26;
  • Dopuszczalna masa własna pojazdu: 6 kg;
  • Maksymalne obciążenie siodła: 12 000 kg;
  • Masa naczepy brutto: 26 850;
  • Maksymalna masa ciągnika w składzie pociągu drogowego: 34 tony;
  • Rodzaj kół: dysk;
  • Typ i rozmiar opon: komorowe, 10.00 R20 (280 R508);
  • Prędkość maksymalna wg paszportu: 95 km/h.

KAMAZ-54112: zużycie silnika i paliwa

Samochód był wyposażony w kilka silników krajowych, na prototypie KamAZ-54112m RIAT zainstalowano bardziej nowoczesny silnik wysokoprężny Cummins o mocy 330 koni mechanicznych.

KAMAZ 740.31-240. Ośmiocylindrowy silnik wysokoprężny w kształcie litery V z turbodoładowaniem i wymuszonym dochładzaniem powietrza. Objętość robocza silnika wynosi 10,86 litra, moc znamionowa osiąga 240 koni mechanicznych, przy prędkości wału korbowego 2 obr./min. Pod względem parametrów środowiskowych turbodiesel spełnia wymagania normy Euro 200.

KAMAZ-54112. Opis, charakterystyka techniczna i eksploatacyjna

KamAZ 7403.10

KAMAZ 7403.10–260. Ma podobną charakterystykę do poprzedniego silnika, ale różni się kilkoma ustawieniami, dlatego jego moc to 210 koni mechanicznych przy prędkości obrotowej wału korbowego 2 obr/min. Silnik jest wyposażony w domowy układ paliwowy z pompą wysokiego ciśnienia i układem wtryskowym. Pod względem ilości szkodliwych substancji emitowanych do atmosfery silnik wysokoprężny KamAZ 600–7403.10 spełnia normę Euro 260.

Samochód nie jest szczególnie ekonomiczny. W idealnych warunkach, podczas jazdy po dobrej drodze z prędkością nie większą niż 70 km/h, zużycie paliwa wynosi 35 litrów. Realne zużycie paliwa przekracza tę wartość o 12-15%. W zależności od modyfikacji KamAZ-54112 jest wyposażony w zbiornik paliwa o pojemności 250, 350 lub nawet 500 litrów.

Sprzęt transmisyjny i elektryczny KAMAZ-54112

Ciągnik siodłowy KamAZ-54112 jest wyposażony w krajową manualną skrzynię biegów KamAZ-15. Ta dziesięciobiegowa skrzynia biegów jest montowana w ciężkich pojazdach poruszających się w ramach pociągu drogowego. „Mechanika” składa się z głównej pięciobiegowej skrzyni i dwustopniowej skrzyni biegów (dzielnika).

Ta kombinacja pozwala uzyskać 10 prędkości do przodu i dwie do tyłu.

Jednostka wykorzystuje kombinowany system smarowania: wszystkie główne części są smarowane rozbryzgowo, skrzynia biegów i łożyska przekładni są smarowane z dmuchawy oleju. Skrzynia biegów jest sterowana zdalnie za pomocą dźwigni typu rocker. Ręczna skrzynia biegów KamAZ-15 jest tania w utrzymaniu i eksploatacji, charakteryzuje się niezawodnością i zapewnia dobrą dynamikę przyspieszenia.

Weiterlesen:
Kamaz 43255: modyfikacje modelu, zastosowanie, funkcje, cena

Obwody elektryczne i urządzenia elektryczne KAMAZ-54112 zasilane są dwoma 12-woltowymi akumulatorami kwasowo-zasadowymi o łącznej wydajności 380 A/h. Na ciężarówce zainstalowany jest również generator 28 V o mocy dwóch kilowatów. Ponieważ wszystkie obwody mają napięcie robocze 24 V, samochód jest wyposażony w automatyczny regulator napięcia.

Poniżej możesz zapoznać się ze schematem obwodu elektrycznego ciągnika siodłowego KamAZ-54112:

KAMAZ-54112. Opis, charakterystyka techniczna i eksploatacyjna

1 — przekaźnik do wyłączania uzwojenia wzbudzenia generatora; 2 — generator; 3 — skrzynka bezpieczników; 4 — przekaźnik rozrusznika; 5 — starter; 6 — baterie; 7 — przełącznik „masy”; 8 — przycisk zdalnego wyłącznika „masy” baterii akumulatorów; 9 — przekaźnik silników elektrycznych nagrzewnicy; 10 — amperomierz; 11 — bezpieczniki 13.3722 (7.5 A); 12 — bezpiecznik PR310 (10 A); 13 – włącznik przyrządu i rozrusznika; I — do przekaźnika termicznego EFU.

Zawieszenie i układ hamulcowy KAMAZ-54112

Ze względu na swoją konstrukcję KamAZ-54112 jest trzyosiową ciężarówką ramową z układem kół sześć na cztery. Nitowana rama jest wzmocniona dwoma potężnymi podłużnymi dźwigarami na belkach poprzecznych. Przednie zawieszenie oparte jest na dwupiórowych resorach, które zapewniają miękkość samochodu, wraz z amortyzatorami hydraulicznymi typu teleskopowego. Tylne zawieszenie poddawane jest znacznie większym obciążeniom. Dlatego mając podobną konstrukcję, jest wzbogacony o dodatkowe sprężyny.

Osobno warto wspomnieć o sprzęgu siodłowym (SSU), który posiada dwa stopnie swobody (może się swobodnie poruszać w płaszczyźnie wzdłużnej i poprzecznej). Podczas jazdy w terenie i nierównych drogach ta funkcja SSU pozwala uniknąć dodatkowych obciążeń ramy i zawieszenia samochodu.

Układ hamulcowy KAMAZ-54112 spełnia międzynarodowe wymagania dotyczące bezpieczeństwa ruchu. Obejmuje hamulec główny, pomocniczy, rezerwowy i postojowy. Samochód wyposażony jest w hamulce bębnowe, każde koło wyposażone jest w bęben hamulcowy o średnicy 400 milimetrów, szerokość okładzin hamulcowych 140 mm.

Szczegółowe dane techniczne ciągnika siodłowego KamAZ-54112 są dostępne tutaj:

ModeleKamAZ-5410KamAZ-54112
Masa na sprzęg siodłowy, kg810011100
Masa własna66507000
w tym:
przednia oś33503520
na wózku33003480
Waga brutto1490018325
w tym:
przednia oś39404395
na wózku1096013930
Dopuszczalna masa brutto pociągu, kg2590033000
Maksymalna prędkość pociągu drogowego, km/h8080
Czas przyspieszania pociągu drogowego do 60 km/h, s7080
Max, wzrost pokonany przez pociąg drogowy,%1818
Bicie pociągu drogowego od 50 km/h, m800900
Droga hamowania pociągu drogowego od 60 km/h, m38,538,5
Kontrola zużycia paliwa przez pociąg drogowy, l/100 km:
przy 60 km/h32,034,0
przy 80 km/h40,446,1
Promień skrętu, m:
na zewnętrznym kole7,78,0
ogólnie8,59,0
Ciśnienie w oponach, kgf/cm2:
z przodu6,57,3
tylny4,35,3
Weiterlesen:
KAMAZ-4326. Specyfikacje i opis. Co piszą na forach: recenzje właścicieli

KAMAZ-54112: recenzja wideo na youtube

Kabina ciągnika KAMAZ-54112 starego modelu z koją:

Mała recenzja KamAZ-54112m RIAT:

Przegląd modelu KAMAZ-54112 z naczepą NEFAZ-96742:

Co mówią na forach: recenzje właścicieli ciągnika siodłowego KamAZ-54112

Pavel Sumakhov, 54 lata, obwód Wołgograd:

KamAZ-54112a kupiony w 2010 roku. Samochód pochodzi z 1987 roku, ze starą kabiną i silnikiem o mocy 210 koni mechanicznych. Pomimo tego, że samochód już dawno nie jest produkowany, rynek jest pełen oryginalnych części zamiennych, a ich koszt jest stosunkowo niewielki. Sam samochód jest dość niezawodny, łatwy w utrzymaniu i obsłudze. Lepiej nie jeździć na długich dystansach — w kabinie są silne wibracje, latem jest gorąco, zimą chłodno: ogólnie komfort lat 70-tych. Silnik jest dość zachłanny. Czasami na linii powrotnej dostaję 45 i 47 litrów na 100 km, ale silnik jest bezpretensjonalny pod względem jakości paliwa.

голоса
Рейтинг статьи
Ссылка на основную публикацию
Adblock
detector