Wielkawola.pl

Recenzje Motobloki, Agrotechnika, Rolnicze
0 View
Artykuł Rating:
1 звезда2 звезды3 звезды4 звезды5 звезд

KAMAZ-54115: projekt i urządzenie. Charakterystyka techniczna i eksploatacyjna maszyny

KAMAZ-54115: projekt i urządzenie. Charakterystyka techniczna i eksploatacyjna maszyny

KamAZ-54115: projekt i urządzenie

Ciągnik siodłowy KamAZ-54115 był produkowany przez fabrykę samochodów Kama od ponad dziesięciu lat (od 2000 do 2011 roku). W tym czasie udało mu się zdobyć popularność wśród kierowców, zostać gwiazdą serii „Truckers”, ale w tym czasie zakład opanował produkcję bardziej nowoczesnych samochodów, chociaż dziś KamAZ-54115 często można znaleźć na drogach. Ciężarówka służy jako ciągnik siodłowy do przewozu towarów gospodarki narodowej na średnie i duże odległości, na podwoziu montowane są betonomieszarki, cysterny, wywrotki, dźwigi. Maszyna sprawdziła się podczas pracy w górach, w gorącym klimacie oraz w warunkach dalekiej północy.

KAMAZ-54115: projekt i urządzenie. Charakterystyka techniczna i eksploatacyjna maszyny

Wygląd zewnętrzny, wnętrze i koszt samochodu KamAZ-54115

Tworząc model samochodu, jego projektanci skupili się na poprawie przyczepności i nośności. Strukturalnie KamAZ-54115 nie różni się od swoich poprzedników — jest to rama, trzyosiowe podwozie z montowanym z przodu zespołem napędowym i zawieszeniem na resorach piórowych. Jednak niektóre elementy samochodu otrzymały inne rozmieszczenie, w szczególności filtr powietrza, zbiornik paliwa i koło zapasowe znajdują się teraz za kabiną.

Jeśli chodzi o samą kabinę, to nie uległa ona znaczącym zmianom. Jedną z nielicznych różnic w stosunku do poprzedników było zamontowanie kwadratowych reflektorów, zmienił się również kształt zderzaka, linie samej kabiny stały się bardziej opływowe. W kabinie zamontowano trzy standardowe fotele, fotel kierowcy posiada szereg regulacji mechanicznych: w zakresie odległości od kolumny kierownicy, nachylenia oparcia oraz wagi. Dodatkowo montowany jest śpiwór, aby kierowca mógł odpocząć podczas jazdy na długich dystansach.

Kierowcy charakteryzują kabinę KamAZ-54115 jako Spartan. Kilkugodzinne przebywanie za kierownicą samochodu może być poważnym sprawdzianem dla każdej osoby. Przede wszystkim mówimy o niedostatecznej izolacji akustycznej i cieplnej, braku klimatyzacji i silnych wibracjach wewnątrz kabiny. Deska rozdzielcza jest wykonana z metalu, nie daje informacji, a wskaźniki są umieszczone w taki sposób, że kierowcy może być trudno śledzić aktualny stan samochodu.

Ze względu na zaprzestanie produkcji modelu nie ma możliwości zakupu nowego KamAZ-54115. Jednocześnie na rynku wtórnym prezentowana jest wystarczająca liczba ofert sprzedaży tego samochodu.

Podwozie 2001 — 2003 wydania oferowane jest w cenie pół miliona rubli, wywrotka z lat 2006-2007 będzie kosztować 600 — 800 tysięcy rubli.

KAMAZ-54115: charakterystyka techniczna i eksploatacyjna maszyny

Wymiary gabarytowe i charakterystyka wagowa

  • Długość podwozia: 6 milimetrów;
  • Wysokość kabiny: 2 mm;
  • Wysokość całkowita: 3 mm;
  • Szerokość bez lusterek zewnętrznych: 2 mm;
  • Zewnętrzny całkowity promień skrętu: 9 metrów;
  • Prześwit: 290 milimetrów;
  • Rozstaw osi podwozia: 4 mm;
  • Masa własna: 7 kg;
  • Maksymalne dopuszczalne obciążenie siodła maszyny: 12 000 kg;
  • Maksymalna waga naczepy: 26 850 kg;
  • Dopuszczalna masa pojazdu w pociągu drogowym: 34 400 kg;
  • Prędkość przelotowa wg paszportu: 90 km/h.

KAMAZ-54115: projekt i urządzenie. Charakterystyka techniczna i eksploatacyjna maszyny

Silnik i zużycie paliwa KAMAZ-54115

Zdecydowana większość pojazdów KamAZ-54115 napędzana jest krajowym silnikiem Diesla KamAZ-740.31-240. Od dawna jest jednostką łatwą w utrzymaniu i obsłudze, bezpretensjonalną dla paliwa i smarów. Silnik jest wyposażony w system turbodoładowania i mechanizm wymuszonego dochładzania powietrza doładowującego.

KAMAZ-54115: projekt i urządzenie. Charakterystyka techniczna i eksploatacyjna maszyny

Silnik KAMAZ 740.31 240 KM

Zgodnie z jego cechami konstrukcyjnymi KamAZ-740.31-240 to ośmiocylindrowy turbodiesel z układem cylindrów w kształcie litery V. Objętość robocza silnika to 10,85 litra, jego moc znamionowa deklarowana jest na poziomie 240 koni mechanicznych przy prędkości 1 obr/min, a moment obrotowy to 900 Nm. Agregat wyposażony jest w nowoczesną wysokociśnieniową pompę paliwową (wysokociśnieniową pompę paliwową), której zastosowanie przyczynia się do całkowitego spalenia paliwa oraz redukcji szkodliwych emisji do atmosfery. Pod względem parametrów środowiskowych ta jednostka napędowa spełnia wymagania normy Euro 912.

Samochód nie jest bardzo ekonomiczny, w idealnych warunkach pracy KamAZ-54115 zużywa około 37 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów. Podczas obsługi uszkodzonej ciężarówki i jazdy po drogach o złej jakości liczba ta znacznie wzrasta. Fabrycznie podwozie dostarczane jest ze zbiornikami paliwa o pojemności 250 lub 350 litrów.

KAMAZ-54115: projekt i urządzenie. Charakterystyka techniczna i eksploatacyjna maszyny

Transmisja i zasilanie KAMAZ-54115

Samochód wyposażony jest w popularną krajową skrzynię biegów KAMAZ-152. Ta dziesięciobiegowa mechanika jest od dawna stosowana w ciągnikach, zapewniając wysoką trakcję i dobrą dynamikę przyspieszania. Jednostka składa się z głównej pięciobiegowej skrzyni biegów i dwustopniowej skrzyni biegów (dzielnika). W wyniku modernizacji manualnej skrzyni biegów KamAZ-152 otrzymał wzmocnione wielowypusty wału wejściowego, zmodernizowano sprzęgło synchronizatora, a w połączeniach kół zębatych i wału pośredniego dzielnika zastosowano technologię bezkluczykową. Zmiana biegów odbywa się zdalnie, z kabiny kierowcy, za pomocą wahliwej dźwigni.

KAMAZ-54115: projekt i urządzenie. Charakterystyka techniczna i eksploatacyjna maszyny

1 — podkładki regulacyjne; 2 — wał napędowy; 3 — pierścień wtrysku oleju; 4 — łożysko kulkowe; 5 — tylna pokrywa łożyska wału napędowego; 6 — pokrywa włazu; 7 — zespół synchronizatora dzielnika; 8 — koło zębate wału napędowego; 9 — łożyska przekładni wału napędowego; 10 — tylne łożysko wałeczkowe; 11 — wał pośredni

Współdziałanie dwóch jednostek (silnika i skrzyni biegów) odbywa się za pomocą ciernego, suchego sprzęgła dwutarczowego, wyposażonego w napęd hydrauliczny i pneumatyczny wzmacniacz.

Okablowanie ciągnika siodłowego KamAZ-54115 typu single-shot, 24 wolty. Wszystkie obwody elektryczne i urządzenia elektryczne samochodu są zasilane dwoma 12-woltowymi akumulatorami, a ciężarówka jest również wyposażona w dwukilowatowy generator 28-woltowy i konwerter napięcia.

Hamulce i zawieszenie ciągnika siodłowego KamAZ-54115

Główne hamulce samochodu są typu bębnowego. Każde koło posiada bęben hamulcowy o średnicy 400 milimetrów, łączna powierzchnia okładzin hamulcowych to 63 cm. Oprócz głównego układu hamulcowego wózek wyposażony jest w hamulec pomocniczy, rezerwowy i postojowy, zasilany sprężynowymi akumulatorami energii. Dodatkowo KAMAZ-54115 jest wyposażony w pneumatyczny system zwalniania. Bezpieczeństwo ciężarówki podczas jazdy po drogach publicznych wspomaga system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania ABC.

KAMAZ-54115: projekt i urządzenie. Charakterystyka techniczna i eksploatacyjna maszyny

Podstawą KamAZ-54115 jest nitowana rama, wzmocniona dwoma podłużnymi dźwigarami, które są połączone z belkami poprzecznymi. Przednie zawieszenie samochodu zostało zaprojektowane na półeliptycznych resorach piórowych, współpracujących z amortyzatorami hydraulicznymi typu teleskopowego. Tylne zawieszenie ma podobną konfigurację, ale jest wzmocnione większą ilością piór w sprężynach, co pozwala mu wytrzymać duże obciążenia.

Więcej parametrów technicznych i operacyjnych samochodu KamAZ-54115 jest dostępnych tutaj:

Parametry wagowe i obciążenia
Obciążenie sprzęgu siodłowego, kg12000
Masa całkowita pojazdu, kg19550
obciążenie tylnego wózka, kg14970
obciążenie przedniej osi, kg4580
Masa własna7400
obciążenie tylnego wózka, kg3620
obciążenie przedniej osi, kg3780
Masa naczepy brutto, kg26850
Pełna masa pociągu drogowego, kg34400
silnik
Model:740.31–240 (Euro-2)
Typ:diesel turbodoładowany z intercoolerem powietrze-powietrze
Maksymalna moc netto, kW (KM):176 (240)
przy prędkości wału korbowego, obr./min:2200
Maksymalny użyteczny moment obrotowy, Nm (kg cm):912 (93)
przy prędkości wału korbowego, obr./min:1100-1500
Rozmieszczenie i ilość butli:W kształcie litery V, 8
Objętość robocza, l:10,85
Otwór i skok, mm120 / 120
Współczynnik kompresji16,5
System zasilania
Pojemność zbiornika paliwa, l:500
Sprzęt elektryczny
Napięcie, V:24
Baterie, V/Ah:2 × 12/190
Generator, V/W:28 / 1000
Sprzęgło
Typ:tarcie, suche, dwutarczowe
Dysk:hydrauliczny z pneumatycznym wzmacniaczem
Średnica podszewki, mm350
główne koło zębate
Przełożenie:5,43
Hamulce
napędpneumatyczny
Wymiary średnica bębna, mm400
Szerokość okładziny hamulcowej, mm140
Całkowita powierzchnia klocków hamulcowych, cmXNUMX6300
Skrzynia biegów
Typ:mechaniczny, dziesięciobiegowy
Zarządzanie:mechaniczne, zdalne
Przełożenia w biegach:
17,82 — 6,38
24,03 — 3,29
32,50 — 2,04
41,53 — 1,25
51,00 — 0,815
ZX7,38 — 6,02
Koła i opony
Typ koładysk
Typ oponypneumatyczny, komorowy
Rozmiar obręczy7,5-20 (190-508)
Rozmiar opony10.00 R20 (280 R508)
Кабина
Typ:przód, umieszczony nad silnikiem, z wysokim dachem
Wykonanie:z miejscem do spania
Charakterystyka m/m wagi brutto
Prędkość maksymalna, nie mniej niż km/h:95
Maksymalny kąt nachylenia pokonany przez samochód przy pełnej masie,% (stopnie):30 (18)
Zewnętrzny całkowity promień skrętu pojazdu, m9

Instrukcja obsługi maszyny znajduje się tutaj:

Pobierz instrukcję obsługi

KAMAZ-54115: recenzja wideo na youtube

Samochód KamAZ-54115 na sprzedaż — recenzja od właściciela:

Przegląd i udoskonalenie modeli w skali KamAZ 54115:

Co piszą na forach: recenzje właścicieli i kierowców na temat samochodu KamAZ-54115

Andrey Selivanov, 43 lata, obwód smoleński:

Kupiłem KamAZ-54115 w 2007 roku i miesiąc później wyruszyłem w swój pierwszy lot. Wcześniej nie słyszałem nic o komforcie w kabinie tego samochodu i byłem bardzo zaskoczony odbijaniem tylnych osi (dotyczy to obciążenia 12 ton). Kabina trzęsła się, ale znośnie. Piekło zaczęło się w drodze powrotnej, gdy jechałem pusty — myślałem, że mój kręgosłup pozostanie na drodze Smoleńsk-Briańsk. Zdałem sobie sprawę, że nie można tak jeździć i umieścić zawieszenie pneumatyczne na tym „wstrząsaczu kości” — zupełnie inna sprawa. Nie było szczególnych problemów z dużymi podzespołami samochodu (mostki, skrzynia biegów, silnik), ale rozrusznik nie jest dobry.

Link do głównej publikacji