KAMAZ-5460. Jednostka napędowa i zużycie paliwa. Transmisja i zasilanie. Co piszą na forach: recenzje właścicieli
KAMAZ-5460: ciągnik siodłowy dalekiego zasięgu
Rozwój tego samochodu rozpoczął się w połowie lat 90., a seryjna produkcja ciągnika siodłowego KamAZ-5460 została opanowana w 2003 roku. Według producenta jest to pierwsza ciężarówka Kama Automobile Plant, która słusznie może być pozycjonowana jako ciągnik dalekobieżny. W 2010 roku ciężarówka przeszła głęboką zmianę stylizacji, w wyniku której na rynku pojawił się model KamAZ 5460-046-22 o ulepszonych osiągach i bardziej nowoczesnym wyglądzie zewnętrznym.
Konstrukcyjnie KAMAZ-5460 to dwuosiowe podwozie ramowe z jedną (tylną) osią napędową (formuła cztery na dwa koła) i silnikiem przednim. Produkcja auta trwa do dziś, popyt na nią jest stały, małe partie traktorów są sprzedawane zagranicznym przewoźnikom.
Zewnętrzny, wewnętrzny i koszt KamAZ-5460
Ciężarówka wyposażona jest w kabinę typu cabover z wysokim dachem, nową kratą wlotu powietrza oraz odpornym na wstrząsy, odlewanym zderzakiem. Ciągnik otrzymał nowe reflektory, jednoczęściową przednią szybę z trzema wycieraczkami oraz duże lusterka o różnych kątach widzenia. Dostęp do kabiny ułatwiają dwa stopnie z powłoką antypoślizgową, należy zauważyć klamki i zamki, które ciężarówka odziedziczyła po VAZ-2108.
Wnętrze samochodu wyposażone jest w dwa lub trzy fotele Pilot, wyposażone w zawieszenie pneumatyczne i mechanizmy regulacji we wszystkich płaszczyznach. W zależności od konfiguracji KamAZ-5460 jest dostarczany z jednym lub dwoma śpiworami na przystankach gazowych. Warto zwrócić uwagę na unowocześnioną trzyczęściową tablicę przyrządów wykonaną z wysokiej jakości tworzywa sztucznego z powłoką antyrefleksyjną. Kierowcy zwracają uwagę na udany układ panelu i jego atrakcyjny wygląd. Kolumna kierownicy posiada mechanizm regulacji zasięgu i pochylenia, wspomaganie kierownicy (hydrauliczne wspomaganie kierownicy) jest dostępne w standardzie.
Koszt nowego odnowionego ciągnika siodłowego KamAZ-5460 waha się od 4 200 000 do 4 850 000 rubli. Samochód wyprodukowany w latach 2014-2015 można kupić w cenie 2 200 000 rubli.
Opis, charakterystyka techniczna i operacyjna KAMAZ-5460
Wymiary gabarytowe i nośność
- Długość podwozia: 6 milimetrów;
- Szerokość bez zewnętrznych lusterek bocznych: 2 mm;
- Wysokość ciągnika ze zmienioną kabiną: 3 mm;
- Wysokość sprzęgu siodłowego (SSU): 1 mm;
- Masa własna pojazdu: 7 kg;
- Maksymalne obciążenie siodła (SSU): 8 kg;
- Maksymalna waga przewożonej naczepy: 32 000 kg;
- Masa całkowita pojazdu KamAZ-5460 w pociągu drogowym: 40 000 kg;
- Rodzaj kół: tarczowe odlewane z aluminium lub stali;
- Typ i rozmiar opony: bezdętkowe/ 315/60 R22,5
- Maksymalna prędkość ciągnika: 90 km/h.
Jednostka napędowa i zużycie paliwa KAMAZ-5460
Główna linia jednostek napędowych, które wyposażają KamAZ-5460, składa się z trzech krajowych silników z turbodoładowaniem:
- KAMAZ-740.61-320;
- KAMAZ 740.50-360;
- KAMAZ-64-420.
KAMAZ-740.61-320. Ten czterosuwowy silnik wysokoprężny spełnia wymagania normy Euro 3. Silnik ma imponującą pojemność skokową 11,8 litra i przy prędkości wału korbowego 1 obr./min rozwija moc znamionową 900 koni mechanicznych. Wskaźnik ten uzyskuje się dzięki obecności układu turbodoładowania, którego głównymi elementami są dwie turbosprężarki i turbina gazowa. Należy pamiętać, że ten silnik wykorzystuje technologię ONV (wymuszone chłodzenie powietrzem doładowującym), a turbodiesel jest również wyposażony w elektroniczną jednostkę sterującą. Instalacja KamAZ-320-740.61 została przeprowadzona na małych partiach ciężarówek KamAZ-320, ponieważ na rynku używane są samochody z mocniejszymi silnikami.
KAMAZ 740.50-360. W przypadku większości cech ten silnik nie różni się od swojego poprzednika. Jest to ośmiocylindrowy silnik wysokoprężny z układem cylindrów w kształcie litery V i zapadnięciem się 90. Jednak dzięki zmianie niektórych ustawień i drobnym zmianom w konstrukcji moc silnika wzrosła do 360 koni mechanicznych, choć jego indeks środowiskowy spadł do normy Euro 2.
KAMAZ-64-420. Najmocniejszy i najbardziej popularny silnik w gamie silników KamAZ-5460. Produkcja tego silnika rozpoczęła się w 2008 roku, jego parametry środowiskowe są zgodne z wymaganiami Euro 3. Strukturalnie KamAZ-64-420 to ośmiocylindrowy czterosuwowy silnik wysokoprężny w kształcie litery V z układem turbodoładowania i funkcją wymuszonego chłodzenia powietrzem. Pojemność robocza silnika nie uległa zmianie — 11,76 litra, ale jego moc znamionowa, przy prędkości obrotowej wału korbowego 1 obr./min, wzrosła do 900 koni mechanicznych, maksymalny moment obrotowy — 420 Nm, przy prędkości obrotowej 1864 obr./min. Silnik wyposażony jest w elektroniczny układ sterowania, który pomaga oszczędzać paliwo i ogranicza emisję szkodliwych substancji do atmosfery.
Wskaźnik zużycia paliwa KamAZ-5460 zależy od stanu technicznego ciężarówki i warunków pracy. Podczas jazdy po płaskich drogach z prędkością 70-80 km/h i naczepą do 20 ton samochód zużywa 25-27 litrów oleju napędowego. Podczas transportu ciężkich ładunków po nierównych drogach w górzystym terenie ciągnik może zużywać od 40 do 50 litrów paliwa.
W podstawowej konfiguracji KAMAZ-5460 jest wyposażony w dość pojemny zbiornik paliwa o pojemności 500 litrów, modyfikacja KAMAZ-5460-046-22 jest wyposażona w 700-litrowy zbiornik.
Transmisja i zasilanie KAMAZ-5460
KAMAZ-5460 jest agregowany z mechaniczną szesnastobiegową skrzynią biegów ZF 16S151 niemieckiej firmy ZF Friedrichshafen AG. Skrzynia biegów składa się z głównej ośmiobiegowej skrzyni, dwustopniowego rozdzielacza i demultiplikatora. Prędkości do przodu włączane są za pomocą synchronizatorów, tylne — przez sprzęgło zębate. Pudełkiem steruje się zdalnie za pomocą wahadłowej dźwigni. W interakcji między silnikiem a skrzynią biegów pośredniczy jednotarczowe sprzęgło membranowe MFZ-430 firmy ZF SACHS. Sprzęgło wyposażone jest w napęd hydrauliczny i pneumatyczny wzmacniacz.
Najlepsze modele ciągnika KamAZ-5460 są wyposażone w automatyczną dwunastobiegową skrzynię biegów ZF-Astronic12AS 1931TO. Automatyczna skrzynia biegów zapewnia doskonałą dynamikę przyspieszania, a jednocześnie jej użytkowanie nie prowadzi do znacznego wzrostu zużycia paliwa. Skrzynia wyposażona jest w elektropneumatyczny system sterowania i jest agregowana z automatycznym sprzęgłem.
Za zasilanie urządzeń elektrycznych i podzespołów elektronicznych samochodu odpowiada jednożyłowe okablowanie o napięciu sieciowym 24 V. Samochód wyposażony jest w dwa 12-woltowe akumulatory o pojemności 190 Ah oraz 28-woltowy dwukilowatowy generator. Za stabilizację napięcia odpowiada falownik umieszczony w kabinie ciężarówki.
Układ hamulcowy i zawieszenie KAMAZ-5460
Ciągnik siodłowy KamAZ-5460 jest wyposażony w nieco przestarzałe, ale dość skuteczne hamulce bębnowe. Każde koło wyposażone jest w pneumatyczny mechanizm hamulcowy o średnicy bębna 420 mm i szerokości klocka 1800 mm. Oprócz głównego, za bezpieczeństwo wózka odpowiada hamulec zapasowy, pomocniczy i postojowy, w razie potrzeby możliwe jest awaryjne zwolnienie kół za pomocą specjalnego mechanizmu pneumatycznego. Wszystkie układy hamulcowe samochodu mają wiele wspólnych części i zespołów, ale jednocześnie są w stanie pracować autonomicznie. Wózek wyposażony jest w system ABC, co znacznie zwiększa bezpieczeństwo maszyny podczas jazdy po drodze.
Pierwsze wersje KamAZ-5460 miały tradycyjne zawieszenie na resorach piórowych, z którego później częściowo zrezygnowano, instalując tylny wózek na zawieszeniu pneumatycznym. Pod tym względem wzrosła płynność jazdy, a także udało się zmniejszyć wysokość siodła. Przednie zawieszenie jest realizowane według starego schematu, w którym główną rolę odgrywają półeliptyczne resory z hydraulicznymi amortyzatorami. Aby zapobiec niebezpiecznym przechyłom i przewróceniu się wózka, przedni wózek wyposażony jest w stabilizator.
Szczegółowe parametry techniczne i operacyjne ciągnika siodłowego KamAZ-5460 można zobaczyć tutaj:
Parametry wagowe i obciążenia | ||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Masa własna pojazdu, kg | 7350 | |||||||||||||||||||||||||||
— obciążenie przedniej osi, kg | 4680 | |||||||||||||||||||||||||||
— obciążenie tylnej osi, kg | 2670 | |||||||||||||||||||||||||||
Obciążenie sprzęgu siodłowego, kg | 8700 (* 10500) | |||||||||||||||||||||||||||
Masa całkowita pojazdu, kg | 16200 (* 18000) | |||||||||||||||||||||||||||
— obciążenie przedniej osi, kg | 6200 (* 6500) | |||||||||||||||||||||||||||
— obciążenie tylnej osi, kg | 10000 (* 11500) | |||||||||||||||||||||||||||
Masa naczepy brutto, kg | 32500 | |||||||||||||||||||||||||||
Pełna masa pociągu drogowego, kg | 40000 | |||||||||||||||||||||||||||
silnik | ||||||||||||||||||||||||||||
Model | 740.63–400 (Euro-3) | |||||||||||||||||||||||||||
Typ | diesel z turbodoładowaniem, z dochładzaniem powietrze-powietrze | |||||||||||||||||||||||||||
Maksymalna moc netto, kW (KM) | 294 (400) | |||||||||||||||||||||||||||
przy prędkości obrotowej wału korbowego, obr/min | 1900 | |||||||||||||||||||||||||||
Maksymalny użyteczny moment obrotowy, Nm (kg cm) | 1764 (180) | |||||||||||||||||||||||||||
przy prędkości wału korbowego, obr/min | 1250:1350 | |||||||||||||||||||||||||||
Lokalizacja i liczba cylindrów | W kształcie litery V, 8 | |||||||||||||||||||||||||||
Objętość robocza, l | 11,76 | |||||||||||||||||||||||||||
Otwór i skok, mm | 120 / 130 | |||||||||||||||||||||||||||
Współczynnik kompresji | 16,8 | |||||||||||||||||||||||||||
System zasilania | ||||||||||||||||||||||||||||
Pojemność zbiornika paliwa, l | 500 | |||||||||||||||||||||||||||
Sprzęt elektryczny | ||||||||||||||||||||||||||||
Napięcie, V | 24 | |||||||||||||||||||||||||||
Baterie, V/A h | 2 × 12/190 | |||||||||||||||||||||||||||
Generator, V/W | 28 / 2000 | |||||||||||||||||||||||||||
Sprzęgło | ||||||||||||||||||||||||||||
Typ | membrana, jednotarczowa mod. MFZ-430 fa. ZF SACHS | |||||||||||||||||||||||||||
napęd | hydrauliczny z pneumatycznym wzmacniaczem | |||||||||||||||||||||||||||
Średnica dysku napędzanego, mm | 430 | |||||||||||||||||||||||||||
Hamulce | ||||||||||||||||||||||||||||
napęd | pneumatyczny | |||||||||||||||||||||||||||
Wymiary: średnica bębna, mm | 420 | |||||||||||||||||||||||||||
Szerokość okładziny hamulcowej, mm | 180 | |||||||||||||||||||||||||||
Całkowita powierzchnia klocków hamulcowych, cm2 | 4800 | |||||||||||||||||||||||||||
Skrzynia biegów | ||||||||||||||||||||||||||||
Model | ZF16S151 | |||||||||||||||||||||||||||
Typ | mechaniczny, szesnastobiegowy | |||||||||||||||||||||||||||
Управление | mechaniczne, zdalne | |||||||||||||||||||||||||||
Przełożenia w biegach | ||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||
główne koło zębate | ||||||||||||||||||||||||||||
Typ | pojedynczy, z przekładnią hipoidalną | |||||||||||||||||||||||||||
Przełożenie** | 3,58 lub 3,36 | |||||||||||||||||||||||||||
Koła i opony | ||||||||||||||||||||||||||||
Typ koła** | dysk aluminiowy lub stalowy | |||||||||||||||||||||||||||
Typ opony | bezdętkowe | |||||||||||||||||||||||||||
Producent** | f. „Michelin” (Francja) lub ż. Bridgestone (Japonia) | |||||||||||||||||||||||||||
Rozmiar obręczy | 9,0-22,5 | |||||||||||||||||||||||||||
Rozmiar opony | 315 / 60 R22,5 | |||||||||||||||||||||||||||
Кабина | ||||||||||||||||||||||||||||
Typ | umieszczony nad silnikiem, z bardzo wysokim dachem | |||||||||||||||||||||||||||
Egzekucja | dwuosobowa z baldachimem aerodynamicznym | |||||||||||||||||||||||||||
sprzęg siodłowy | ||||||||||||||||||||||||||||
Typ SSU | z dwoma stopniami swobody, odlew | |||||||||||||||||||||||||||
Producent** | f. „JOST” 37 S-150 lub 37 S-185, lub f. «GEORG FISCHER» SK-S 36.20/150 lub SK-S 36.20/185 | |||||||||||||||||||||||||||
Średnica sworznia sprzęgającego, mm | 50,8 (2 cala) | |||||||||||||||||||||||||||
Charakterystyka pociągu drogowego o masie brutto 40000 XNUMX kg | ||||||||||||||||||||||||||||
Maksymalna prędkość, nie mniej niż, km/h | 90 | |||||||||||||||||||||||||||
Zestaw ciągnika zawiera | ||||||||||||||||||||||||||||
— tylne zawieszenie pneumatyczne; | ||||||||||||||||||||||||||||
— niezależne ogrzewanie kabiny. | ||||||||||||||||||||||||||||
* Dozwolone przez konstrukcję podczas jazdy po drogach z naciskiem na oś 130 kN (13 tf). | ||||||||||||||||||||||||||||
** W zależności od konfiguracji. |
Recenzja wideo KamAZ-5460
KamAZ-5460: recenzja wideo od właściciela:
KAMAZ-5460: przed i po remoncie:
Co mówią na forach: recenzje właścicieli i kierowców
Iwan Iwanow, 36 lat, obwód moskiewski:
Pracuję nad zmianą stylizacji KamAZ-5460 już trzeci rok. Zewnętrznie kabina została zaktualizowana, ale w środku nadal jest niewygodna, plecy zaczynają boleć po 150-200 km. Mam silnik KamAZ 740.50-360, jego moc wyraźnie nie wystarcza, aby zjechać ciężarówką w dół, nie ma mowy o przyspieszeniu. Ogólnie wrażenia nie są najbardziej pozytywne.