KAMAZ-5490: nowoczesny ciągnik główny
Opis
Na początku XXI wieku udział KamAZ w postsowieckim rynku ciągników siodłowych nie przekraczał 5%, znacznie ustępując wszystkim światowym markom. Aby temu zaradzić, projektanci fabryki rozpoczęli projektowanie nowoczesnego ciągnika, który mógłby konkurować z wyrobami zagranicznych producentów. KamAZ-5490 zadebiutował w 2011 roku na targach transportowych ComTrans 20, a seryjna produkcja ciężarówki rozpoczęła się pod koniec 2013 roku. Samochód przeznaczony jest do transportu towarów na duże odległości. (Zdjęcie). Mercedes-Benz Actros i KamAZ-5490 są uważane za analogi KamAZ-5460.
Według liderów Kama Automobile Plant, KamAZ-5490 nie ma analogów w krajowym przemyśle motoryzacyjnym. Rzeczywiście, samochód wchłonął wszystkie najlepsze współczesne rozwiązania i szybko zyskał popularność na rynku przewozów długodystansowych.
Dzięki swojej konstrukcji KAMAZ-5490 jest dwuosiowym ciągnikiem ramowym z układem kół 4 * 2. Silnik samochodu montowany jest z przodu ramy, pod kabiną Mercedes Axor. Wnętrze ciągnika wyposażone jest w najnowocześniejszy sprzęt motoryzacyjny. Dostęp do kabiny ułatwia obecność antypoślizgowych stopni, a dzięki dużym lusterkom praktycznie zniknęły „martwe punkty”, co znacznie ułatwia pracę kierowcy.
W kabinie zamontowano wygodne fotele z wieloma regulacjami, zwracamy również uwagę na obecność wygodnego, obszernego łóżka (niektóre modyfikacje wyposażone są w dwa śpiwory). Zamiast zwykłego wentylatora w kabinie zainstalowano klimatyzator (dodatkowo samochód jest wyposażony w autonomiczną nagrzewnicę), deska rozdzielcza stała się bardziej informacyjna i ergonomiczna, kolumna kierownicy ma hydrauliczny wzmacniacz (GUR).
Dziś Kama Automobile Plant oferuje nowy KamAZ-5490 w najprostszej konfiguracji w cenie 3,3 miliona rubli. Na rynku sprzętu używanego ciągnik z lat 2015-2017 oferowany jest za 2 500 000 — 3 050 000 rubli.
Charakterystyka techniczna i eksploatacyjna KAMAZ-5490
Wymiary ciągnika i ładowność
- Długość: 6 090 milimetrów;
- Wysokość ciężarówki: 3 mm (bez spojlera), 705 mm ze spojlerem;
- Szerokość: 2 mm (z rozłożonymi lusterkami), bez luster — 950 mm;
- Prześwit (prześwit): 220 mm;
- Wysokość siodełka: 1 milimetrów;
- Masa pojazdu gotowego do jazdy: 7 kg;
- Maksymalna dopuszczalna masa holowanej przyczepy: 36 100 kg;
- Całkowita masa pojazdu: 44 tony;
- Maksymalna prędkość: 100 km/h.
Elektrownia i zużycie paliwa KAMAZ-5490
W wersji standardowej KAMAZ-5490 jest wyposażony w krajowy ośmiocylindrowy silnik wysokoprężny w kształcie litery V KAMAZ-740.75-440. Jednostka wyposażona jest w system turbodoładowania z funkcją intercoolingu. Pojemność silnika to 11,76 litra, jego moc znamionowa to 440 koni mechanicznych, przy prędkości wału korbowego 1 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 900 Nm. Zgodnie z parametrami środowiskowymi silnik ten spełnia normy Euro 2.
Droższe konfiguracje pojazdów napędzane są przez niemiecki silnik Daimler OM-457LA, który w zakresie przyjazności dla środowiska spełnia parametry Euro 5. Silnik ma pojemność roboczą 11,97 l, ale wyróżnia się dużą mocą (428 koni mechanicznych) i oszczędnym . Ten sześciocylindrowy, czterosuwowy silnik jest wyposażony w nowoczesny układ paliwowy PLD i technologię turbodoładowania z intercoolerem. Silnik wyposażony jest w filtr czyszczący z pompą tłokową i wysokiej jakości filtr powietrza Liebherr, a także w jednocylindrową sprężarkę powietrza WABCO.
Tempo zużycia paliwa zależy od warunków pracy, zainstalowanego silnika i sprawności technicznej wózka. Ciągniki wyposażone w silnik Daimler OM-457LA zużywają około 33 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów. Jednostka napędowa KamAZ-740.75-440 jest bardziej żarłoczna i może zużywać do 40 litrów oleju napędowego. Wszystkie modyfikacje auta wyposażone są w pojemny zbiornik paliwa o pojemności 800 litrów, co zapewnia duży margines podróży bez tankowania.
Niedawno pojawiła się wersja KamAZ-5490 NEO z silnikiem wysokoprężnym. W tej modyfikacji część oleju napędowego (około 40%) zostaje zastąpiona gazem metanowym. Całkowita pojemność butli gazowych, które znajdują się w specjalnych kapsułach, wynosi 64 metry sześcienne.
Skrzynia biegów, hamulce, zasilanie KAMAZ-5490
W zależności od konfiguracji KamAZ-5490 jest wyposażony w jedną ze skrzyń biegów:
- ZF 16S 2220. Sprawdzona 16-biegowa manualna skrzynia biegów jest stosowana w wielu wywrotkach, ciągnikach i podwoziach. Skrzynia biegów składa się z czterostopniowej skrzyni biegów, dzielnika biegów i demultiplikatora. Wszystkie prędkości jazdy do przodu włączane są za pomocą synchronizatorów, tylne ze sprzęgłem zębatym.
- ZF16S2221. Cechą tej manualnej skrzyni biegów jest to, że bieg wsteczny włączany jest nie przez przełącznik położenia neutralnego, ale przez zawór rozprzęgający. Ponadto skrzynka jest wyposażona w wielobiegowy mechanizm blokujący, który zapobiega błędnym przełączeniom.
- ZF 12AS2130. Automatyczna skrzynia biegów ze sprzęgłem krzywkowym z suchym sprzęgłem. Konstrukcja przekładni zawiera dzielnik, demultiplikator i trzystopniową jednostkę główną. Skrzynia zapewnia płynny start i doskonałą dynamikę przyspieszania, dodatkowo znacznie ułatwia pracę kierowcy.
Współdziałanie silnika i mechanicznej skrzyni biegów odbywa się za pomocą jednotarczowego sprzęgła membranowego z napędem hydraulicznym i pneumatycznym wzmacniaczem.
Obwody i urządzenia elektroniczne i elektryczne ciągnika zasilane są dwoma akumulatorami o łącznej pojemności 420 Ah. Samochód posiada również trzykilowatową prądnicę oraz regulator napięcia.
Hamulce i zawieszenie KAMAZ-5490
KAMAZ-5490 to jeden z nielicznych pojazdów zakładu Kama, wyposażony w wydajne hamulce tarczowe, z napędem elektropneumatycznym. Kierowców ucieszy również obecność w kabinie czujnika stanu klocków hamulcowych.
Samochód wyposażony jest w szereg nowoczesnych systemów bezpieczeństwa:
- EBS: tak zwany pedał elektroniczny, który nie ma fizycznego kontaktu z układem hamulcowym pojazdu. Zamiast tego wysyła sygnał do elektronicznej jednostki sterującej, która rozdziela siłę hamowania na koła;
- ESP: aktywny system bezpieczeństwa, który pomaga uniknąć poślizgu samochodu podczas hamowania;
- ASR: system kontroli trakcji, który zapobiega utracie przyczepności kół i zmniejsza obciążenie przekładni;
Przednie zawieszenie samochodu wykonane jest na dwóch półeliptycznych resorach, współpracujących z amortyzatorami. Aby zapewnić bezpieczeństwo podczas pokonywania zakrętów i toczenia wózka, zainstalowano tutaj stabilizator. Tylne zawieszenie jest pneumatyczne, z systemem sterowania ECAS.
Szczegółowe dane techniczne ciągnika siodłowego KamAZ-5490 można znaleźć na stronie producenta:
Diagnostyka usterek w ciągniku siodłowym KamAZ-5490
Pojazd wyposażony jest w elektroniczną jednostkę sterującą, która pomaga zdiagnozować usterkę bez wychodzenia z kabiny ciężarówki. Po uruchomieniu silnika zapala się przycisk „CHECK” na desce rozdzielczej, jeśli nie zgaśnie w ciągu trzech sekund, oznacza to, że system wykrył usterkę. Następnie wciskamy przycisk diagnostyczny, który wyświetla kod błędu. Możesz odszyfrować kod w tabeli:
Kody błędów KAMAZ 5490 | System sterowania urządzeniami elektrycznymi z jednostki CBCU3-E | ||
Kod błędu SPN | Kod błędu FMI | Dekodowanie błędu |
7001 | 5 | Otwórz w łańcuchu lewego przedniego wskaźnika rozmiaru |
7002 | 5 | Otwórz w łańcuchu prawego przedniego wskaźnika rozmiaru |
7003 | 5 | Przerwa w łańcuchu lewego do przodu wskaźnika skrętu |
7004 | 5 | Otwórz w łańcuchu prawego przedniego kierunkowskazu |
7005 | 5 | Otwarty obwód w lewym przednim obwodzie PTF |
7006 | 5 | Otwórz w łańcuchu prawego przedniego PTF |
7007 | 5 | Otwarty obwód w obwodzie lewego reflektora świateł drogowych |
7008 | 5 | Otwarty obwód w prawym obwodzie reflektora świateł drogowych |
7009 | 5 | Otwarty obwód w obwodzie lewego światła mijania |
7010 | 5 | Otwórz w łańcuchu prawego światła mijania |
7011 | 5 | Obra w obwodzie lewego DRL |
7012 | 5 | Otwarty obwód w prawym obwodzie DRL |
7013-7020 | Zarezerwuj |
KAMAZ-5490: recenzja wideo na youtube
KamAZ-5490 po przejechaniu pół miliona kilometrów:
Jazda próbna nowego KamAZ-5490 z automatyczną skrzynią biegów (dwa śpiwory):
Gaz-diesel KamAZ-5490 NEO — cechy operacyjne:
Co piszą na forach: recenzje właścicieli i kierowców na temat ciągnika KamAZ-5490
Vladislav Spepankov, 39 lat, obwód leningradzki:
Pracuję nad KamAZ-5490 przez trzeci miesiąc, otrzymałem go nowy z zerowym przebiegiem. Samochód bez wątpienia jest o rząd wielkości lepszy i wygodniejszy niż inne ciągniki Kamaz. Dość wygodna kabina, wysokiej jakości farsz z importu. Ale zgromadzenie, jak zawsze, jest kiepskie. Nie tylko całe wnętrze musiało zostać skręcone, ale miesiąc później pękła rura zbiornika wyrównawczego, która na czas dobrze zareagowała na czujnik.