Wielkawola.pl

Recenzje Motobloki, Agrotechnika, Rolnicze
0 View
Artykuł Rating:
1 звезда2 звезды3 звезды4 звезды5 звезд

KAMAZ-5490: nowoczesny ciągnik główny

KAMAZ-5490: nowoczesny ciągnik główny

Opis

Na początku XXI wieku udział KamAZ w postsowieckim rynku ciągników siodłowych nie przekraczał 5%, znacznie ustępując wszystkim światowym markom. Aby temu zaradzić, projektanci fabryki rozpoczęli projektowanie nowoczesnego ciągnika, który mógłby konkurować z wyrobami zagranicznych producentów. KamAZ-5490 zadebiutował w 2011 roku na targach transportowych ComTrans 20, a seryjna produkcja ciężarówki rozpoczęła się pod koniec 2013 roku. Samochód przeznaczony jest do transportu towarów na duże odległości. (Zdjęcie). Mercedes-Benz Actros i KamAZ-5490 są uważane za analogi KamAZ-5460.

KAMAZ-5490: nowoczesny ciągnik główny

Według liderów Kama Automobile Plant, KamAZ-5490 nie ma analogów w krajowym przemyśle motoryzacyjnym. Rzeczywiście, samochód wchłonął wszystkie najlepsze współczesne rozwiązania i szybko zyskał popularność na rynku przewozów długodystansowych.

Dzięki swojej konstrukcji KAMAZ-5490 jest dwuosiowym ciągnikiem ramowym z układem kół 4 * 2. Silnik samochodu montowany jest z przodu ramy, pod kabiną Mercedes Axor. Wnętrze ciągnika wyposażone jest w najnowocześniejszy sprzęt motoryzacyjny. Dostęp do kabiny ułatwia obecność antypoślizgowych stopni, a dzięki dużym lusterkom praktycznie zniknęły „martwe punkty”, co znacznie ułatwia pracę kierowcy.

W kabinie zamontowano wygodne fotele z wieloma regulacjami, zwracamy również uwagę na obecność wygodnego, obszernego łóżka (niektóre modyfikacje wyposażone są w dwa śpiwory). Zamiast zwykłego wentylatora w kabinie zainstalowano klimatyzator (dodatkowo samochód jest wyposażony w autonomiczną nagrzewnicę), deska rozdzielcza stała się bardziej informacyjna i ergonomiczna, kolumna kierownicy ma hydrauliczny wzmacniacz (GUR).

Dziś Kama Automobile Plant oferuje nowy KamAZ-5490 w najprostszej konfiguracji w cenie 3,3 miliona rubli. Na rynku sprzętu używanego ciągnik z lat 2015-2017 oferowany jest za 2 500 000 — 3 050 000 rubli.

Charakterystyka techniczna i eksploatacyjna KAMAZ-5490

Wymiary ciągnika i ładowność

  • Długość: 6 090 milimetrów;
  • Wysokość ciężarówki: 3 mm (bez spojlera), 705 mm ze spojlerem;
  • Szerokość: 2 mm (z rozłożonymi lusterkami), bez luster — 950 mm;
  • Prześwit (prześwit): 220 mm;
  • Wysokość siodełka: 1 milimetrów;
  • Masa pojazdu gotowego do jazdy: 7 kg;
  • Maksymalna dopuszczalna masa holowanej przyczepy: 36 100 kg;
  • Całkowita masa pojazdu: 44 tony;
  • Maksymalna prędkość: 100 km/h.
Weiterlesen:
Kamaz 4350. Główne parametry i parametry techniczne. Recenzje i recenzje wideo

KAMAZ-5490: nowoczesny ciągnik główny

Elektrownia i zużycie paliwa KAMAZ-5490

W wersji standardowej KAMAZ-5490 jest wyposażony w krajowy ośmiocylindrowy silnik wysokoprężny w kształcie litery V KAMAZ-740.75-440. Jednostka wyposażona jest w system turbodoładowania z funkcją intercoolingu. Pojemność silnika to 11,76 litra, jego moc znamionowa to 440 koni mechanicznych, przy prędkości wału korbowego 1 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 900 Nm. Zgodnie z parametrami środowiskowymi silnik ten spełnia normy Euro 2.

Droższe konfiguracje pojazdów napędzane są przez niemiecki silnik Daimler OM-457LA, który w zakresie przyjazności dla środowiska spełnia parametry Euro 5. Silnik ma pojemność roboczą 11,97 l, ale wyróżnia się dużą mocą (428 koni mechanicznych) i oszczędnym . Ten sześciocylindrowy, czterosuwowy silnik jest wyposażony w nowoczesny układ paliwowy PLD i technologię turbodoładowania z intercoolerem. Silnik wyposażony jest w filtr czyszczący z pompą tłokową i wysokiej jakości filtr powietrza Liebherr, a także w jednocylindrową sprężarkę powietrza WABCO.

KAMAZ-5490: nowoczesny ciągnik główny

Silnik Daimler Daimler OM457LA

Tempo zużycia paliwa zależy od warunków pracy, zainstalowanego silnika i sprawności technicznej wózka. Ciągniki wyposażone w silnik Daimler OM-457LA zużywają około 33 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów. Jednostka napędowa KamAZ-740.75-440 jest bardziej żarłoczna i może zużywać do 40 litrów oleju napędowego. Wszystkie modyfikacje auta wyposażone są w pojemny zbiornik paliwa o pojemności 800 litrów, co zapewnia duży margines podróży bez tankowania.

Niedawno pojawiła się wersja KamAZ-5490 NEO z silnikiem wysokoprężnym. W tej modyfikacji część oleju napędowego (około 40%) zostaje zastąpiona gazem metanowym. Całkowita pojemność butli gazowych, które znajdują się w specjalnych kapsułach, wynosi 64 metry sześcienne.

KAMAZ-5490: nowoczesny ciągnik główny

Skrzynia biegów, hamulce, zasilanie KAMAZ-5490

W zależności od konfiguracji KamAZ-5490 jest wyposażony w jedną ze skrzyń biegów:

  • ZF 16S 2220. Sprawdzona 16-biegowa manualna skrzynia biegów jest stosowana w wielu wywrotkach, ciągnikach i podwoziach. Skrzynia biegów składa się z czterostopniowej skrzyni biegów, dzielnika biegów i demultiplikatora. Wszystkie prędkości jazdy do przodu włączane są za pomocą synchronizatorów, tylne ze sprzęgłem zębatym.
  • ZF16S2221. Cechą tej manualnej skrzyni biegów jest to, że bieg wsteczny włączany jest nie przez przełącznik położenia neutralnego, ale przez zawór rozprzęgający. Ponadto skrzynka jest wyposażona w wielobiegowy mechanizm blokujący, który zapobiega błędnym przełączeniom.
  • ZF 12AS2130. Automatyczna skrzynia biegów ze sprzęgłem krzywkowym z suchym sprzęgłem. Konstrukcja przekładni zawiera dzielnik, demultiplikator i trzystopniową jednostkę główną. Skrzynia zapewnia płynny start i doskonałą dynamikę przyspieszania, dodatkowo znacznie ułatwia pracę kierowcy.
Weiterlesen:
KAMAZ-43114. Opis techniczny i charakterystyka maszyny

Współdziałanie silnika i mechanicznej skrzyni biegów odbywa się za pomocą jednotarczowego sprzęgła membranowego z napędem hydraulicznym i pneumatycznym wzmacniaczem.

Obwody i urządzenia elektroniczne i elektryczne ciągnika zasilane są dwoma akumulatorami o łącznej pojemności 420 Ah. Samochód posiada również trzykilowatową prądnicę oraz regulator napięcia.

KAMAZ-5490: nowoczesny ciągnik główny

Schemat połączeń KAMAZ 5490

Hamulce i zawieszenie KAMAZ-5490

KAMAZ-5490 to jeden z nielicznych pojazdów zakładu Kama, wyposażony w wydajne hamulce tarczowe, z napędem elektropneumatycznym. Kierowców ucieszy również obecność w kabinie czujnika stanu klocków hamulcowych.

Samochód wyposażony jest w szereg nowoczesnych systemów bezpieczeństwa:

  • EBS: tak zwany pedał elektroniczny, który nie ma fizycznego kontaktu z układem hamulcowym pojazdu. Zamiast tego wysyła sygnał do elektronicznej jednostki sterującej, która rozdziela siłę hamowania na koła;
  • ESP: aktywny system bezpieczeństwa, który pomaga uniknąć poślizgu samochodu podczas hamowania;
  • ASR: system kontroli trakcji, który zapobiega utracie przyczepności kół i zmniejsza obciążenie przekładni;

Przednie zawieszenie samochodu wykonane jest na dwóch półeliptycznych resorach, współpracujących z amortyzatorami. Aby zapewnić bezpieczeństwo podczas pokonywania zakrętów i toczenia wózka, zainstalowano tutaj stabilizator. Tylne zawieszenie jest pneumatyczne, z systemem sterowania ECAS.

Szczegółowe dane techniczne ciągnika siodłowego KamAZ-5490 można znaleźć na stronie producenta:

KAMAZ-5490: nowoczesny ciągnik główny

Diagnostyka usterek w ciągniku siodłowym KamAZ-5490

Pojazd wyposażony jest w elektroniczną jednostkę sterującą, która pomaga zdiagnozować usterkę bez wychodzenia z kabiny ciężarówki. Po uruchomieniu silnika zapala się przycisk „CHECK” na desce rozdzielczej, jeśli nie zgaśnie w ciągu trzech sekund, oznacza to, że system wykrył usterkę. Następnie wciskamy przycisk diagnostyczny, który wyświetla kod błędu. Możesz odszyfrować kod w tabeli:

Kody błędów KAMAZ 5490 | System sterowania urządzeniami elektrycznymi z jednostki CBCU3-E
Kod błędu SPNKod błędu FMIDekodowanie błędu
70015Otwórz w łańcuchu lewego przedniego wskaźnika rozmiaru
70025Otwórz w łańcuchu prawego przedniego wskaźnika rozmiaru
70035Przerwa w łańcuchu lewego do przodu wskaźnika skrętu
70045Otwórz w łańcuchu prawego przedniego kierunkowskazu
70055Otwarty obwód w lewym przednim obwodzie PTF
70065Otwórz w łańcuchu prawego przedniego PTF
70075Otwarty obwód w obwodzie lewego reflektora świateł drogowych
70085Otwarty obwód w prawym obwodzie reflektora świateł drogowych
70095Otwarty obwód w obwodzie lewego światła mijania
70105Otwórz w łańcuchu prawego światła mijania
70115Obra w obwodzie lewego DRL
70125Otwarty obwód w prawym obwodzie DRL
7013-7020Zarezerwuj
Weiterlesen:
KAMAZ-4310: wymiary i nośność, przekładnia, wyposażenie elektryczne i inne cechy

KAMAZ-5490: recenzja wideo na youtube

KamAZ-5490 po przejechaniu pół miliona kilometrów:

Jazda próbna nowego KamAZ-5490 z automatyczną skrzynią biegów (dwa śpiwory):

Gaz-diesel KamAZ-5490 NEO — cechy operacyjne:

Co piszą na forach: recenzje właścicieli i kierowców na temat ciągnika KamAZ-5490

Vladislav Spepankov, 39 lat, obwód leningradzki:

Pracuję nad KamAZ-5490 przez trzeci miesiąc, otrzymałem go nowy z zerowym przebiegiem. Samochód bez wątpienia jest o rząd wielkości lepszy i wygodniejszy niż inne ciągniki Kamaz. Dość wygodna kabina, wysokiej jakości farsz z importu. Ale zgromadzenie, jak zawsze, jest kiepskie. Nie tylko całe wnętrze musiało zostać skręcone, ale miesiąc później pękła rura zbiornika wyrównawczego, która na czas dobrze zareagowała na czujnik.

Link do głównej publikacji