KAMAZ-55102. Wymiary i parametry techniczne. Układ napędowy i zużycie paliwa
KamAZ-55102: popularny radziecki rolnik
W Związku Radzieckim przez długi czas brakowało pojazdów o dużej ładowności na potrzeby rolnictwa. Już pod koniec lat 70. inżynierowie i projektanci fabryki Kama zaczęli rozwiązywać ten problem. W rezultacie w 1980 roku rozpoczęła się seryjna produkcja rolniczej wywrotki KamAZ-55102, ostatni samochód tego modelu zjechał z linii montażowej w naszym stuleciu.
Nowy model miał konstrukcję ramową z silnikiem z przodu, różniącą się nadwoziem ze składanymi bokami i rozładunkiem po bokach. Kolejną różnicą była kolorystyka ciężarówki, która w większości była pomarańczowa. Dno auta ogrzewane jest spalinami. Jednak ten model był również produkowany w postaci podwozia z zamontowanym sprzęgiem siodłowym, co umożliwiało eksploatację samochodu jako kawałka ciągnika.
Na zewnątrz i wewnątrz KAMAZ-55102
Strukturalnie KamAZ-55102 to trójosiowa ciężarówka ramowa (układ sześciu na cztery koła) z odchylaną kabiną, bezpośrednio pod którą znajduje się silnik wysokoprężny. Samochód został wyposażony w kabinę w starym stylu z metalowym zderzakiem i przednią szybą oddzieloną listwą. Przy pierwszej modyfikacji zainstalowano okrągłe reflektory, następnie zastąpiono je kwadratowymi. Jak już wspomniano, większość wywrotek była pomarańczowa, a do podnoszenia i opuszczania nadwozia używany jest siłownik hydrauliczny.
Jeden krok prowadzi do kabiny, otwierając drzwi, znajdujemy dwa lub trzy miejsca, fotel kierowcy posiada mechanizmy regulacji w kilku płaszczyznach, za siedzeniami znajduje się wygodna koja. Jednosekcyjna deska rozdzielcza samochodu wykonana jest z metalu, posiada dogodne umiejscowienie kierunkowskazów, choć nie posiada powłoki antyrefleksyjnej. Kolumna kierownicza jest wyposażona we wspomaganie kierownicy, falownik (przetwornica napięcia), autonomiczna grzałka i wentylator znajdują się również w kabinie. Kabina posiada ochronę przed hałasem, ciepłem i wibracjami, chociaż często można usłyszeć skargi kierowców na pracę tych ostatnich.
Ile kosztuje KamAZ-55102
Wypuszczanie modelu już dawno zostało przerwane, więc nie ma możliwości zakupu nowego samochodu. Jednocześnie na rynku wtórnym jest wystarczająco dużo ogłoszeń na sprzedaż używanej ciężarówki KamAZ-55102. Maszyny wyprodukowane na początku lat 90., w dobrym stanie technicznym, są dostępne w sprzedaży w cenie 750 000 tysięcy rubli, dla rolnika-wywrotki, wyprodukowanego na początku 2000 roku, żądają od 1 300 000 rubli.
KamAZ-55102: opis, charakterystyka techniczna i operacyjna
Wymiary i charakterystyka wagi
- Długość wywrotki z platformą: 7 milimetrów:
- Długość pojazdu z uchylną kabiną: 8 mm;
- Szerokość bez lusterek zewnętrznych: 2 mm;
- Wysokość rury wlotu powietrza: 2 mm;
- Prześwit: 280 mm;
- Całkowity promień skrętu: 9,3 metra, na kole zewnętrznym — 8,5 metra;
- Wspinaczka: 30;
- Kąt przechyłu korpusu: 50;
- Objętość platformy ładunkowej z nadstawkami: 18 metrów sześciennych:
- Całkowita waga załadowanego samochodu ciężarowego: 8 kg;
- Nośność: 7 kg;
- Dopuszczalna masa przyczepy: 11 kg;
- Rodzaj kół: dysk;
- rodzaj i rozmiar opon; komora, 10.00 R20 (280 R508);
- Maksymalna prędkość KAMAZ-55102: 80 km/h.
Jednostka napędowa i zużycie paliwa KAMAZ-55102
Większość modeli samochodów KAMAZ-55102, które można dziś znaleźć na drogach kraju, jest wyposażona w jeden z dwóch rodzajów silników: KAMAZ 740.31-240 lub KAMAZ 740.
KAMAZ 740.31-240. Ośmiocylindrowa jednostka wysokoprężna z układem cylindrów w kształcie litery V i systemem turbodoładowania, który opiera się na dwóch sprężarkach i turbinie gazowej. Silnik jest wyposażony w technologię wymuszonego dochładzania powietrza i podgrzewacz. To ostatnie urządzenie umożliwia uruchomienie silnika nawet przy 50-stopniowym mrozie.
Objętość robocza tego turbodiesla wynosi 10,86 litra, przy prędkości wału korbowego 2 obr./min jednostka rozwija moc znamionową 200 koni mechanicznych. Zastosowanie wysokociśnieniowej pompy paliwowej (wysokociśnieniowej pompy paliwowej) pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa oraz ograniczenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Deklarowany zasób silnika silnika wynosi 240 800 kilometrów.
Zgodnie z parametrami środowiskowymi KAMAZ 740.31-240 spełnia wymagania międzynarodowej normy Euro 2.
KAMAZ 740 (Euro 10). Pod wieloma względami ta jednostka napędowa jest podobna do poprzedniego silnika, różnice pojawiają się w drobnych szczegółach i ustawieniach silnika. Jedyną istotną różnicą jest nieco mniejsza moc tego turbodiesla — 210 koni mechanicznych.
Zużycie paliwa KAMAZ-55102 zależy od jego przydatności i warunków pracy. Zużycie paliwa podczas jazdy bez przyczepy wynosi tylko 24 litry na 100 kilometrów przy prędkości 60 km/h. W obecności przyczepy liczba ta wzrasta do 35 litrów. Jeśli samochód porusza się z prędkością 80 km/h, zużycie paliwa wyniesie 31 lub 47 litrów na 100 km (bez przyczepy/z przyczepą). W podstawowej konfiguracji KamAZ-55102 jest wyposażony w zbiornik paliwa o pojemności 175 litrów, wiele wywrotek jest wyposażonych w dodatkowe zbiorniki.
Sprzęt transmisyjny i elektryczny KAMAZ-55102
Głównym elementem przekładni KamAZ-55102 jest skrzynia biegów modelu KamAZ-14 lub KamAZ-15. Oba skrzynie są pięciobiegowe, ale nie ma podziału na pierwszą mechanikę, która ogranicza liczbę biegów do przodu do pięciu. Dzięki zastosowaniu dwustopniowego rozdzielacza w punkcie kontrolnym KamAZ-15 udało się uzyskać dziesięć prędkości do przodu i dwie do tyłu. Wszystkie biegi do przodu włączane są za pomocą synchronizatorów, biegi wsteczne — przez sprzęgła skrzyni biegów. Pudełkiem steruje się zdalnie za pomocą wahadłowej dźwigni.
Wózek wyposażony jest w suche dwutarczowe sprzęgło membranowe z napędem hydraulicznym i pneumatycznym wspomaganiem.
Urządzenia elektryczne i obwody elektryczne samochodu są zasilane dwoma akumulatorami kwasowo-zasadowymi 12 V o łącznej wydajności 380 A / h, napięcie robocze — 24 V. Okablowanie jest jednożyłowe, w kabinie ciężarówki zainstalowany jest falownik do kontroli napięcia. Dodatkowo maszyna wyposażona jest w potężny dwukilowatowy generator.
Schemat ideowy KAMAZ-55102 dostępny jest tutaj:
Układ hamulcowy i zawieszenie KAMAZ-55102
Układ hamulcowy samochodu obejmuje obecność czterech hamulców, które mają wspólne szczegóły konstrukcyjne, ale mogą działać niezależnie. KamAZ-55102 jest wyposażony w pneumatyczne hamulce bębnowe, każde koło jest wyposażone w bęben o średnicy 400 mm z okładzinami hamulcowymi o szerokości 140 mm. Producent przewidział obecność mechanizmu do awaryjnego zwalniania kół wózka.
Głównym elementem konstrukcyjnym pojazdu rolniczego KamAZ-55102 jest nitowana rama, która jest wzmocniona dwoma podłużnymi dźwigarami i belkami poprzecznymi. Oba wózki (tylny i przedni) są wyposażone w stabilizatory zapobiegające niebezpiecznemu przechyleniu pojazdu i chroniące go przed przewróceniem. Przednie zawieszenie składa się ze sprężyn, które pełnią swoją funkcję w połączeniu z amortyzatorami hydraulicznymi. Tylne zawieszenie jest wzmocnione dodatkowymi resorami piórowymi, co pozwala mu wytrzymać duże obciążenia.
Szczegółowe parametry techniczne wywrotki KamAZ-55102 przedstawiono tutaj:
KamAZ-55111 | KamAZ-55102 | |
Nośność, kg | 13000 (10000) | 7000 |
Masa własna | 9050 | 8480 |
w tym: | ||
przednia oś | 3850 | 3500 |
na wózku | 5200 | 4980 |
Waga brutto | 22200 | 15630 |
w tym: | ||
przednia oś | 5500 | 4500 |
na wózku | 16700 | 11130 |
Dopuszczalna masa przyczepy, kg | 11500 | |
Maksymalna, prędkość pojazdu, km / h | 90 | 80 |
ten sam pociąg drogowy | 80 | |
Czas przyspieszania pojazdu do 60 km/h, s | 50 | 35 |
Bicie samochodu od 50 km/h, м | 800 | 700 |
Maks. wspinaczka samochód, % | 25 | 30 |
Kontroluj zużycie paliwa samochód przy 60 km/h, l/100 km | 28,0 | 24,0 |
To samo, pociągi drogowe | 35,0 | |
Kontroluj zużycie paliwa samochód przy 80 km/h, l/100 | 39,0 | 31,0 |
To samo, pociągi drogowe | 47,0 | |
Promień skrętu, m: | ||
na zewnętrznym kole | 8,0 | 8,5 |
ogólnie | 9,0 | 9,3 |
Objętość ciała, m: | ||
z głównymi bokami | 6,6 | 7,9 |
z dodatkowymi deskami | 10,1 | |
z bokami przedłużającymi | 15,8 | |
Załadowany czas podnoszenia korpus przy 2200 obr/min, s | 19 | 18 |
Pusty czas opuszczania ciało, z | 18 | 18 |
kąt wywrotu, grad: | ||
назад | 60 | |
na boki | 50 | |
Wysokość całkowita z platformą obróconą o 50°, mm | 4000 | |
Zwiększenie całkowitej szerokości samochodu do boku rozładunku, mm | 1290 |
KamAZ-55102: przegląd wideo ciężarówki na youtube
Szczegółowy przegląd pracownika rolniczego KamAZ-55102, wydanie 1990:
KamAZ-55102: recenzja i przegląd właściciela:
Uruchamianie zimnego silnika KAMAZ-55102:
Recenzje właścicieli i kierowców KamAZ-55102:
Egor Arzamastsev, 52 lata, region Kaługa:
Posiadam wydanie KamAZ-55102, 1989. Samochód oczywiście jest stary, widział wiele rzeczy w swoim życiu, ale nadal sprawdza się w transporcie towarów rolnych. Z zalet samochodu wyróżnię wysoką łatwość konserwacji i względną taniość w utrzymaniu. Silnik jest wystarczający, nie ma też specjalnych skarg na pudełko. Wśród niedociągnięć zwracam uwagę na niską zdolność przełajową nieobciążonej maszyny, jeśli uderzy w mokry tlenek glinu, dalszy ruch staje się problematyczny. Silnik też jest żarłoczny, czego nie zrobiłem, a mniej niż 42 litry na 100 km nie działa.