KamAZ-6460: opis i parametry techniczne. Recenzje wideo i recenzje kierowców
KAMAZ-6460: ciągnik siodłowy nowej generacji
Jednym z problemów rosyjskiego przemysłu motoryzacyjnego jest brak w linii produkowanych modeli ciągnika siodłowego spełniającego dzisiejsze wymagania. Kolejnym potwierdzeniem tego jest KamAZ-6460, który został zaprojektowany pod koniec ubiegłego wieku, ale nadal jest poszukiwany na rynku krajowym.
Produkcja seryjna samochodu rozpoczęła się w 2003 roku. Jej głównym celem jest przewóz towarów w konfiguracji naczepowej na średnie i duże odległości. Jednak cysterny i wywrotki produkowane są na podstawie podwozia KamAZ-6460, które działają nie tylko na utwardzonych drogach, ale także w warunkach terenowych. maszyna jest produkowana do dziś, na rynku dostępnych jest kilka modyfikacji tego ciągnika siodłowego.
Na zewnątrz i wewnątrz KAMAZ-6460
Dzięki swojej konstrukcji KamAZ-6460 jest trzyosiową ciężarówką ramową z dwiema tylnymi osiami napędowymi (układ kół sześć na cztery). Z przodu na nitowanej ramie znajduje się silnik, zamknięta kabina, uchylna kabina.
Samochód kilkakrotnie zmieniał swój wygląd, ze względu na modernizację kabiny. Przy pierwszych modyfikacjach zainstalowano standardową Kamazowską, niewygodną kabinę o kanciastych kształtach, a ponadto bez koi. Jednak sytuacja szybko się zmieniła. Fabryka opracowała bardziej nowoczesną i wygodną kabinę, wyposażoną w plastikowy zderzak, lusterka zewnętrzne o różnych kątach widzenia oraz jednoczęściową przednią szybę z trzema wycieraczkami. W kabinie zamontowano trzy fotele z zawieszeniem pneumatycznym, wszystkie regulowane w kilku płaszczyznach. W zależności od modyfikacji maszyna wyposażona jest w jedno lub dwa łóżka.
Producent zadbał również o wymianę deski rozdzielczej. Stara, metalowa deska rozdzielcza została zastąpiona nowoczesnym, trzyczęściowym, ergonomicznym panelem z powłoką antyrefleksyjną. Kolumna kierownicy jest wyposażona w hydrauliczny wzmacniacz, w kabinie zainstalowano autonomiczną grzałkę. Niektóre modyfikacje są wyposażone w opcje takie jak klimatyzacja, radio, elektryczne szyby i podgrzewany fotel kierowcy. Kabina posiada wysokiej jakości izolację akustyczną, należy również zwrócić uwagę na dobrą widoczność z fotela kierowcy.
Dziś producent na swojej stronie internetowej oferuje nowy KamAZ-6460 w cenie 3 090 000 rubli.
W sieci jest wystarczająco dużo ogłoszeń o sprzedaży używanych samochodów. Możesz kupić ciągnik siodłowy KamAZ-6460 w dobrym stanie technicznym, wyprodukowany w latach 2011-2013, w cenie 2 200 000 — 2 300 000 rubli. Modele 2007-2008 oferowane są za 800-900 tysięcy rubli.
KamAZ-6460: opis i dane techniczne
Wymiary gabarytowe i charakterystyka wagowa
- Długość podwozia: 6 milimetrów;
- Wysokość kabiny: 2 mm;
- Szerokość bez lusterek zewnętrznych: 2 mm;
- Wysokość SSU (urządzenie sprzęgające siodło): 1 410 mm;
- Masa własna brutto: 9 kilogramów;
- Maksymalne obciążenie siodełka (SSU): 16 500 kg;
- Maksymalna waga naczepy: 36 500 kg;
- Maksymalna waga KAMAZ-6460 jako części pociągu drogowego: 46 ton;
- Typ koła: dysk:
- Typ i rozmiar opon: pneumatyczne, radialne, 315/80 R22,5;
- Prędkość przelotowa: 90 km/h.
Silnik i zużycie paliwa KAMAZ-6460
Od 2009 roku głównym silnikiem samochodu stał się krajowy turbodiesel KamAZ-740.63-400. Ten czterosuwowy ośmiocylindrowy silnik z układem cylindrów w kształcie litery V spełnia międzynarodowe normy Euro 3 i ma moc silnika wynoszącą 800 000 kilometrów. Przy objętości 11,76 litra jednostka napędowa rozwija moc znamionową 400 koni mechanicznych. W niemałym stopniu ułatwia to system turbodoładowania z dwoma turbosprężarkami oraz technologia wymuszonego dochładzania powietrza doładowującego.
Silnik wyposażony jest w elektroniczną jednostkę sterującą oraz nowoczesny układ paliwowy z wysokociśnieniową pompą paliwową (wysokociśnieniowa pompa paliwowa).
Samochody używane do transportu międzynarodowego wyposażone są w nowocześniejszy silnik Cummins L360. Ten rzędowy sześciocylindrowy silnik wysokoprężny charakteryzuje się dużą mocą (365 koni mechanicznych przy 2 obr./min) przy pojemności skokowej zaledwie 200 litra. Silnik wysokoprężny posiada układ turbodoładowania oraz mechanizm pośredniego wymuszonego chłodzenia powietrza doładowującego.
W celu zmniejszenia hałasu blok cylindrów zaprojektowano w wersji bez rękawów. Cummins L360 jest wyposażony w układ paliwowy Common Rail, który poprawia trakcję i właściwości dynamiczne oraz zmniejsza zużycie paliwa. Aby ułatwić rozruch w zimnych porach roku, turbodiesel jest wyposażony w elektryczną nagrzewnicę powietrza dolotowego. Silnik Cummins L360 został certyfikowany zgodnie z normami Euro 3.
W ostatnich latach w Kama Automobile Plant zaczęli produkować ciągniki siodłowe KamAZ-6460 wyposażone w silniki wysokoprężne zgodne z Euro 5 i Euro 6. Na drogach nie ma tak wielu takich samochodów, są one produkowane w małych partiach i wyróżniają się wysokimi kosztami.
Zużycie paliwa podwozia KamAZ-6460 wynosi tylko 27,5 litra na sto kilometrów. Należy pamiętać, że zużycie paliwa podczas jazdy samochodem z załadowaną naczepą gwałtownie wzrasta i często osiąga 50-60 litrów paliwa na 100 km z silnikiem KamAZ-740.63-400. Samochody wyposażone w turbodiesel Cummins L360 zużywają 45-48 litrów paliwa. KAMAZ-6460 jest wyposażony w pojemny zbiornik o pojemności 600 litrów, który pozwala przejechać ponad 1 kilometrów bez tankowania.
Sprzęt transmisyjny i elektryczny KAMAZ-6460
Samochód jest wyposażony w niezawodną i sprawdzoną od dawna mechaniczną szesnastobiegową skrzynię biegów. Jednostka składa się z głównej czterostopniowej skrzyni biegów, demultiplikatora i dwustopniowego rozdzielacza. Skrzynia biegów jest sterowana zdalnie za pomocą dźwigni wahliwej, prędkości do przodu włączane są przez synchronizator, tylne za pomocą reduktora biegów.
Współdziałanie skrzyni biegów i silnika odbywa się za pomocą membranowego sprzęgła jednopłytkowego, suchego typu z napędem hydraulicznym i pneumatycznym wzmacniaczem.
Zasilanie urządzeń elektrycznych i obwodów elektrycznych KAMAZ-6460 odbywa się z dwóch 12-woltowych akumulatorów, każdy o wydajności 190 A / h. Obwody samochodu wykorzystują 24-woltowe jednożyłowe okablowanie, co oznacza obecność konwertera napięcia. Maszyna jest również wyposażona w dwukilowatowy generator 28 V.
Układ hamulcowy i zawieszenie KAMAZ-6460
Wszystkie koła ciągnika siodłowego KAMAZ-6460 są wyposażone w pneumatyczne hamulce bębnowe (średnica bębna hamulcowego — 420 mm, szerokość okładziny hamulcowej — 180 mm). W celu poprawy bezpieczeństwa ruchu samochód wyposażony jest w kilka układów hamulcowych: główny, zapasowy, postojowy i pomocniczy. Wszystkie systemy mają części wspólne, ale działają autonomicznie, a w przypadku awarii jednego z nich są duplikowane przez drugi. Ponadto samochód jest wyposażony w pneumatyczny system awaryjnego zwalniania kół.
W konstrukcji samochodu zastosowano zawieszenie na sprężynach z wykorzystaniem amortyzatorów teleskopowych. Wszystkie główne elementy i zespoły ciągnika siodłowego są zamontowane na ramie wzmocnionej wzdłużnymi dźwigarami, na belkach poprzecznych. Stabilność naroży przedniego wózka zapewnia stabilizator poprzeczny. Głównymi częściami tylnego zawieszenia są dwie półeliptyczne resory z drążkami reakcyjnymi, tylny wózek wyposażony jest również w drążek stabilizujący.
Szczegółowe dane techniczne ciągnika siodłowego KamAZ-6460 można znaleźć tutaj:
Model | 740.50–360 (Euro-3) |
Typ | diesel z turbodoładowaniem, z dochładzaniem powietrze-powietrze |
Moc znamionowa, netto, kW (KM) / przy prędkości wału korbowego, obr/min | 250 (340) / 2 |
Moc znamionowa, brutto, kW(KM) / przy prędkości wału korbowego, obr/min | 265 (360) / 2 |
Maksymalny moment obrotowy, netto, Nm (kgcm) / przy prędkości wału korbowego, obr/min | 1 (451) / 148 — 1 |
Lokalizacja i liczba cylindrów, szt | W kształcie litery V, 8 |
Objętość robocza, l | 11.76 |
Otwór i skok, mm | 120 / 130 |
Stopień sprężania, % | 16.5 |
Parametry wagi | |
Masa własna. kg | 9 350 |
Obciążenie przedniej osi masą własną samochodu, kg | 4 580 |
Obciążenie tylnego wózka masą własną samochodu, kg | 4 770 |
Waga brutto | 26 000 |
Nacisk na oś przednią przy pełnej masie pojazdu, kg | 6 000 |
Obciążenie tylnego wózka z całkowitą masą samochodu, kg | 20 000 |
Pełna masa pociągu drogowego, kg | 46 000 |
Obciążenie na SSU, kg | 16 500 |
Masa naczepy brutto, kg | 36 500 |
System zasilania | |
Pojemność zbiornika paliwa, l | 600 |
Skrzynia biegów | |
Model | ZF16S151 |
Typ | mechaniczny, szesnastobiegowy |
Управление | mechaniczne, zdalne |
Przełożenia w biegach | |
1 | 13,80-11,54 |
2 | 9,49-7,93 |
3 | 6,53-5,46 |
4 | 4,57-3,82 |
5 | 3,02-2,53 |
6 | 2,08-1,74 |
7 | 1,43-1,20 |
8 | 1,00-0,84 |
3X | 12,92-10,80 |
Koła i opony | |
Typ koła | dysk |
Typ opony | pneumatyczne, promieniowe |
Rozmiar obręczy | 9.0 — 22.5 |
Rozmiar opony | 315/80 R22.5 |
Ogólna charakterystyka | |
Maksymalna prędkość (o wadze 46 000 kg), km/h | 90 |
Sprzęt elektryczny | |
Napięcie | 24 |
Baterie, V/Ah | 2х12 / 190 |
Generator, V/W | 28 / 2 000 |
Sprzęgło | |
Typ | membrana, pojedyncza tarcza |
napęd | hydrauliczny z pneumatycznym wzmacniaczem |
główne koło zębate | |
Typ | podwójne, z centralną przekładnią stożkową i planetarnymi kołami zębatymi, |
Przełożenie | 5.11 |
Кабина | |
Typ | umieszczony nad silnikiem, z bardzo wysokim dachem |
Egzekucja | dwuosobowa, z hamulcami aerodynamicznymi |
Hamulce | |
napęd | pneumatyczny |
Średnica bębna, mm | 420 |
Szerokość okładziny hamulcowej, mm | 180 |
Całkowita powierzchnia klocków hamulcowych, cm2 | 7 200 |
KamAZ-6460: przegląd wideo samochodu
KAMAZ-6460: wygląd zewnętrzny, wnętrze, silnik i podwozie:
Ciągnik siodłowy KamAZ-6460 to odnowiona wersja w najwyższej konfiguracji:
Ciągnik siodłowy KAMAZ-6460 po renowacji:
Co piszą na forach: recenzja właścicieli KamAZ-6460
Alexander Rogulin, 37 lat, region Twerski:
Postanowiłem zająć się transportem dalekobieżnym, nie chciałem kupować używanego samochodu zagranicznego: kupiłem nowy KamAZ-6460. W zasadzie normalny samochód, jeśli nie jest przeciążony, to silnik i zawieszenie wytrzymają długo. Jednocześnie jest tu wystarczająco dużo ran, z których jednym jest grzejnik, który ciągle przecieka. Lutowanie jest całkowicie niemożliwe ze względu na cienki materiał, który bardziej przypomina folię.