KAMAZ-65115. Charakterystyka techniczna i eksploatacyjna. Recenzje właścicieli
KAMAZ-65115: wywrotka uniwersalna
Od pierwszych lat istnienia Kama Automobile Plant nie ustały próby stworzenia niezawodnej, łatwej w utrzymaniu i eksploatacji wywrotki do transportu materiałów budowlanych, rolniczych i innych ładunków masowych. W 1998 roku w zakładzie uruchomiono seryjną produkcję samochodu KamAZ-65115, który szybko zyskał popularność wśród potencjalnych klientów. Ze względu na wysoką wydajność i niezawodność model stał się jednym z najpopularniejszych na rynku, na szczególną pochwałę zasługuje zawieszenie wywrotki i jego wysoka zdolność do jazdy w terenie.
Auto ma klasyczny układ z formułą kół 6*4 i uchylną kabiną typu cabover, pod którą znajduje się silnik wysokoprężny. We wczesnych latach model był wyposażony w 240-konny silnik, który dość szybko przestał zaspokajać potrzeby konsumentów, pojawiły się pytania o komfort miejsca pracy kierowcy. W związku z tym w 2006 roku przeprowadzono głęboką zmianę stylizacji ciężarówki, która otrzymała całą serię nowych silników i bardziej nowoczesny wygląd. W szczególności zmieniono wygląd zderzaka, a samochód otrzymał również stylowe kwadratowe reflektory.
Wnętrze nowego auta otrzymało nowe fotele z zawieszeniem pneumatycznym z regulacją odległości od kierownicy, nachylenia oparcia oraz wysokości (niektóre modyfikacje nie posiadają takiej regulacji). Również kierowcy narzekają na brak poprzecznego podparcia pleców, nie ma tu koi. Kabina jest wyposażona w nowy, trzyczęściowy panel z tworzywa sztucznego z powłoką antyrefleksyjną, wyróżniający się dobrą ergonomią i zawartością informacji. W szczególności pojawiły się tutaj czujniki ciśnienia w oponach. Nowe samochody są wyposażone w tempomat, kolumna kierownicy ma hydrauliczne wspomaganie (GUR) i jest regulowana w dwóch płaszczyznach. Jednocześnie zastanawiający jest brak klimatyzatora, zamiast którego w kabinie jest obecnie zainstalowany wentylator.
Jak już wspomniano, KamAZ-65115 ma szeroki zakres. Jest używany jako robotnik rolny, na jego podwoziu można zamontować śmieciarkę, wywrotkę do transportu materiałów sypkich, dźwigi samochodowe, betonomieszarki i inne manipulatory. Nadwozie wywrotki jest ogrzewane, co odbywa się za pomocą spalin wydobywających się z tłumika.
Na rynku używanych pojazdów KamAZ-65115 wyprodukowany w latach 2000 — 2004 (przed zmianą stylizacji) jest sprzedawany w cenie 500 — 650 tysięcy rubli, samochód 2011 — 2013 można kupić za 1,8 — 2,2 miliona rubli. Koszt nowej ciężarówki zaczyna się od 2,5 miliona rubli.
Charakterystyka techniczna i eksploatacyjna KAMAZ-65115
Wymiary i ładowność
- Długość pojazdu: 6 milimetrów;
- Szerokość: 2 mm;
- Wysokość: 2;
- Zewnętrzny promień skrętu: 9 metrów;
- Objętość platformy: 10,5 metra sześcianu;
- Ciężar załadowanej ciężarówki: 10 050 kilogramów;
- Nośność KamAZ-65115: 15 ton;
- Ograniczenie prędkości pojazdu: 80 km/h;
- Kąt wspinania: do 25%.
Jednostka napędowa i zużycie paliwa wywrotki KAMAZ-65115
Pierwsze samochody z tej serii były wyposażone w krajowy ośmiocylindrowy silnik wysokoprężny KAMAZ-140.11-240. Silnik nie był zbyt przyjazny dla środowiska (Euro 1), ale dzięki swoim ustawieniom i obecności układu turbodoładowania rozwijał moc do 240 l/s. Po zmianie stylizacji KamAZ-65115 otrzymał nowe elektrownie.
Kamaz-740.62-280 — ośmiocylindrowy, krajowy turbodiesel o mocy 280 koni mechanicznych, montowany na wywrotkach od 2008 roku. Jednostka napędowa, podobnie jak inne turbodiesle KAMAZ, ma układ cylindrów w kształcie litery V, o pojemności roboczej 11,76 litra i średnicy cylindra 120 milimetrów. Zgodnie z normami środowiskowymi silnik ten spełnia wymagania normy Euro 3.
Kamaz-740.65-240 — jednostka napędowa ma podobną charakterystykę jak poprzedni silnik. Jest to ośmiocylindrowy, turbodoładowany silnik wysokoprężny w kształcie litery V z funkcją intercoolera i mocą znamionową 240 koni mechanicznych przy 1 obr./min. Po wprowadzeniu klasyfikacji środowiskowej w Rosji silnik otrzymał certyfikat zgodności z normami Euro 900.
Cummin 6ISBe 285 (Euro 3) — licencjonowana jednostka napędowa, która została niedawno wyprodukowana w Kama Automobile Plant. Strukturalnie jest to sześciocylindrowy rzędowy turbodiesel z technologią chłodzenia międzystopniowego. Objętość robocza silnika wynosi 6,7 litra, moc znamionowa 282 l/s, przy prędkości wału korbowego 2 obr/min. Wszystkie silniki są wyposażone w płaszczowo-rurowe wymienniki ciepła, które znacznie wydłużają żywotność silnika jednostki napędowej.
KamAZ-65115 słynie ze swojej wydajności, średnie zużycie paliwa tego samochodu nie przekracza 35 litrów na 100 kilometrów. W takim przypadku ciężarówka może być wyposażona w zbiorniki paliwa o pojemności 210, 350 lub 500 litrów. Należy również wspomnieć, że kiedyś produkowano samochody wyposażone w wyposażenie do balonów gazowych. Takie modyfikacje KAMAZ-65115 zostały wyposażone w 13 cylindrów o pojemności 80 litrów każdy, zamontowanych na ramie platformy.
Skrzynia biegów, hamulce i zasilanie KAMAZ-65115
Debiutanckie modyfikacje KamAZ-65115 były wyposażone w krajową dziesięciobiegową manualną skrzynię biegów. Obecnie na wywrotce zainstalowano 9-biegową „mechanikę” Zahnrad Fabrik i 16-biegową manualną skrzynię biegów tego samego producenta. Współdziałanie jednostki napędowej i skrzyni biegów odbywa się za pomocą membranowego jednotarczowego suchego sprzęgła z napędem hydraulicznym i pneumatycznym wzmacniaczem (PGU).
Model wyposażony jest w bębnowy układ hamulcowy, średnica bębna wynosi 400 mm, szerokość klocków hamulcowych 140 mm. Oprócz głównych, samochód wyposażony jest w hamulec pomocniczy, rezerwowy i postojowy, zasilany akumulatorami energii. Najnowsze modyfikacje KAMAZ-65115 są wyposażone w system przeciwblokujący ABC, który zapewnia maksymalne bezpieczeństwo maszyny podczas jazdy po drogach.
Przednie zawieszenie auta realizowane jest na zasadzie sprężyny z wykorzystaniem amortyzatorów hydraulicznych. Tylne zawieszenie jest wzmocnione dodatkowymi sprężynami, wyposażone jest również w balans, którego podstawą jest oś mocowana do ramy za pomocą wsporników.
Układy elektroniczne i obwody elektryczne KamAZ-65115 zasilane są dwoma akumulatorami 190 A / h, a samochód jest również wyposażony w regulator napięcia i dwukilowatowy generator 28 woltów.
Możesz zapoznać się ze schematem obwodu samochodu KamAZ-65115 tutaj:
Bardziej szczegółowe parametry techniczne i operacyjne wywrotki można znaleźć poniżej:
Parametry wagowe i obciążenia* | |
---|---|
Masa własna podwozia, kg | 7500:8050 |
— obciążenie przedniej osi, kg | 3800:4050 |
— obciążenie tylnego wózka, kg | 3700:4000 |
Dopuszczalna masa nadbudowy z ładunkiem, kg | 14650:17350 |
Masa całkowita pojazdu, kg | 22400:25200 |
— obciążenie przedniej osi, kg | 5500:6200 |
— obciążenie tylnego wózka, kg | 16900:19000 |
Silnik* | |
Model | 740.62–280 (Euro-3) |
Typ | diesel z turbodoładowaniem, z dochładzaniem powietrze-powietrze |
Maksymalna moc netto, kW (KM) | 206 (280) |
przy prędkości obrotowej wału korbowego, obr/min | 1900 |
Maksymalny użyteczny moment obrotowy, Nm (kg cm) | 1177 (120) |
przy prędkości wału korbowego, obr/min | 1250:1350 |
Lokalizacja i liczba cylindrów | W kształcie litery V, 8 |
Objętość robocza, l | 11,76 |
Otwór i skok, mm | 120 / 130 |
Współczynnik kompresji | 16,8 |
Model | 740.65–240 (Euro-3) |
Typ | diesel z turbodoładowaniem, z dochładzaniem powietrze-powietrze |
Maksymalna moc netto, kW (KM) | 176 (240) |
przy prędkości obrotowej wału korbowego, obr/min | 1900 |
Maksymalny użyteczny moment obrotowy, Nm (kg cm) | 980 (100) |
przy prędkości wału korbowego, obr/min | 1250:1350 |
Lokalizacja i liczba cylindrów | W kształcie litery V, 8 |
Objętość robocza, l | 11,76 |
Otwór i skok, mm | 120 / 130 |
Współczynnik kompresji | 16,8 |
System zasilania | |
Pojemność zbiornika paliwa, l* | 210 lub 350 lub 500 |
Sprzęgło | |
Typ | membrana, pojedyncza tarcza |
napęd | hydrauliczny z pneumatycznym wzmacniaczem |
główne koło zębate | |
Przełożenie* | 4,98 lub 5,43 |
Przenoszenie* | |
Typ | mechaniczna, 10- lub 9-biegowa |
Управление | mechaniczne, zdalne |
Sprzęt elektryczny | |
Napięcie, V | 24 |
Baterie, V/A h | 2 × 12/190 |
Generator, V/W | 28 / 2000 |
Hamulce | |
napęd | pneumatyczny |
Wymiary: średnica bębna, mm | 400 |
Szerokość okładziny hamulcowej, mm | 140 |
Całkowita powierzchnia klocków hamulcowych, cm2 | 6300 |
Koła i opony | |
Typ koła | dysk |
Typ opony | pneumatyczny, komorowy |
Rozmiar obręczy | 7,5-20 (190-508) |
Rozmiar opony* | 11,00 R20 (300 R508) lub 10,00 R20 (280 R508) |
Кабина | |
Typ* | umieszczony nad silnikiem, z wysokim lub niskim dachem |
Wersja* | spanie czy nie spanie |
Charakterystyka a/m o masie brutto 25200 kg | |
Maksymalna prędkość, nie mniej niż, km/h | 90 |
Kąt wspinania, nie mniej niż, % | 25 |
Zewnętrzny całkowity promień skrętu, m | 10 |
Wyposażenie dodatkowe* | |
— mocny start. | |
* W zależności od wyposażenia. |
Recenzja wideo KAMAZ-65115 na youtube
KamAZ-65115 — recenzja i przegląd właściciela:
Właściwości wewnętrzne, zewnętrzne, techniczne KAMAZ-65115:
KAMAZ-65115 z silnikiem Cummins:
Opinie właścicieli o wywrotce KamAZ-65115
Anton Sibiryakov, 45 lat, obwód omski:
Posiadam wywrotkę KamAZ-65115 od piątego roku, samochód został kupiony jako nowy, dziś przebieg wynosi ponad 120 tysięcy kilometrów. W tym czasie musiałem wymienić łożyska w przednich piastach, wymienić kilka sprężyn na tylnej osi, a pompa paliwa została wymieniona na gwarancji. Samochód jest napędzany sześciocylindrowym silnikiem wysokoprężnym Cummins, nie ma żadnych skarg na silnik. Zwracam uwagę na bryłę solidną, ogrzewaną, wykonaną z wysokiej jakości blachy, której wielkość pozwala na przewóz do 12 metrów sześciennych ładunku masowego.