KAMAZ-65116. Linia silników i zużycie paliwa. Szczegółowy opis, charakterystyka techniczna i eksploatacyjna
KAMAZ-65116: nowoczesny domowy ciągnik siodłowy
Udział krajowych samochodów ciężarowych w rynku przewozów długodystansowych jest nieznaczny i ledwie przekracza 5%. Być może dlatego inżynierowie i projektanci Kama Automobile Plant przywiązują dużą wagę do stworzenia konkurencyjnego ciągnika siodłowego. Debiutanckie samochody KAMAZ-65116 stosunkowo niedawno opuściły linię montażową fabryki samochodów — w 2009 roku, ale już zdążyły zdobyć popularność wśród krajowych przewoźników.
Strukturalnie KamAZ-65116 niewiele różni się od innych ciągników produkowanych w fabryce samochodów Kama. Główne elementy i zespoły samochodu są zamontowane na podłużnej ramie, która jest wzmocniona dwoma podłużnicami i belkami poprzecznymi. Ten trzyosiowy samochód ciężarowy, z dwiema osiami napędowymi, ma formułę sześć na cztery koła, co pozwala na zastosowanie go z równym powodzeniem zarówno w transporcie międzynarodowym, jak i na terenach miejskich. Obecnie produkowanych jest kilka modyfikacji ciągnika, wszystkie mają między sobą niewielkie różnice, które omówimy poniżej.
Zewnętrzne, wewnętrzne, koszt KamAZ-65116
Wygląd samochodu mile zaskakuje, wydaje się, że projektanci i projektanci wykonali dużo pracy na zewnątrz. Zniknęły kanciaste linie kabiny, charakterystyczne dla wcześniejszych modeli, nowy grill, odporny na uderzenia plastikowy zderzak, jednoczęściowa przednia szyba i lusterka o różnych kątach widzenia. Błotniki nabrały zaokrąglonego wyglądu, a teraz samochód jest chroniony przed brudem z przednich kół, a także poprawiły się jego właściwości aerodynamiczne.
Do wnętrza ciągnika prowadzą dwa wygodne stopnie z powłoką antypoślizgową. Zainstalowane są tu fotele Grammer z regulacją we wszystkich płaszczyznach. Za oparciami znajduje się wygodny śpiwór. Producent zadbał o zamontowanie nowoczesnej trzyczęściowej tablicy rozdzielczej z powłoką antyrefleksyjną i dogodnym usytuowaniem tablic informacyjnych. Kolumna kierownicy posiada hydrauliczny wzmacniacz i mechanizm regulacji wysokości. Opcjonalnie KAMAZ-65116 może być wyposażony w klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby, radio oraz podgrzewane siedzenia.
W przypadku nowego KamAZ-65116 w podstawowej konfiguracji producent jest prosty około 4 milionów rubli, wywrotka tego modelu będzie kosztować 150-200 tysięcy więcej. Na rynku wtórnym ciężarówki wyprodukowane w latach 2010-2012 sprzedawane są w cenie od półtora do dwóch i pół miliona rubli.
KamAZ-65116: opis i dane techniczne
Nośność i wymiary gabarytowe
- Długość podwozia: 6 milimetrów;
- Wysokość sprzęgu siodłowego (SSU): 1 mm;
- Szerokość bez lusterek: 2 mm;
- Wysokość kabiny: 2 mm;
- Zewnętrzny całkowity promień skrętu: 10,7 metra;
- Maksymalny kąt wspinania: 18;
- Masa własna ciągnika: 7 kg;
- Dopuszczalna masa zabudowy: 15 500 kg;
- Maksymalne obciążenie siodła: 15 ton;
- Maksymalna waga ciągnika KamAZ-65116 w ramach pociągu drogowego: 37,85 tony;
- Rodzaj kół: dysk;
- Typ i rozmiar opony: komorowa / bezdętkowa — 11.00 R20 / 11.00 R22;
- Maksymalna prędkość wózka: 90km/h.
Linia silników i zużycie paliwa KAMAZ-65116
Większość pojazdów KamAZ-65116 jest wyposażona w jeden z dwóch silników: KamAZ-740.51-280 lub Cummins ISB6.7e4 300. Oba silniki są niezawodne i mają długą żywotność, mają zupełnie inne cechy konstrukcyjne i właściwości.
KamAZ-740.51-280. Domowa ośmiocylindrowa jednostka napędowa z układem cylindrów w kształcie litery V (camber — 90) i pojemności roboczej 10,86 litra. Przy prędkości wału korbowego 2 obr./min silnik wysokoprężny rozwija moc znamionową 200 koni mechanicznych. Jednostka napędowa jest wyposażona w system turbodoładowania, który opiera się na dwóch turbosprężarkach i turbinie gazowej, a także w technologię wstępnego chłodzenia powietrza doładowującego. Ta jednostka napędowa pod względem szkodliwych emisji do atmosfery spełnia wymagania międzynarodowej normy Euro-260.
Cummins ISB6.7e4 300. Nowoczesny turbodiesel opracowany przez inżynierów i projektantów amerykańskiej firmy Cummins. Silnik ten jest produkowany w amerykańsko-rosyjskiej spółce joint venture Cummins KAMA, jest bardzo przyjazny dla środowiska i ma zmniejszone zużycie paliwa. Strukturalnie Cummins ISB6.7e4 300 to rzędowy sześciocylindrowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem i intercoolerem (ONC). Silnik ma pojemność 6,7 litra, ale jednocześnie rozwija moc 298 koni mechanicznych. Silnik jest wyposażony w układ paliwowy Common Rail z wysokociśnieniową pompą paliwową (wysokociśnieniową pompą paliwową). Deklarowana żywotność silnika Cummins ISB6.7e4 300 wynosi 1 000 000 kilometrów, jest certyfikowana na zgodność z indeksem Euro 4.
Zużycie paliwa KamAZ-65116 w trybie mieszanym wynosi około 36 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów latem i do 42 litrów zimą. Ciężarówki wyposażone w silniki Cummins zużywają o 12-15% mniej paliwa niż silniki krajowe. W podstawowej konfiguracji w samochodzie montowany jest zbiornik paliwa o pojemności 350 litrów.
Ostatnio na drogach przestrzeni poradzieckiej często można spotkać ciągnik siodłowy KamAZ-65116 wyposażony w instalację gazowo-dieslowską. W tym przypadku część oleju napędowego zastępowana jest tańszym metanem, co prowadzi do znacznych oszczędności w eksploatacji ciężarówki.
Transmisja i zasilanie KAMAZ-65116
Większość modyfikacji tego ciągnika siodłowego jest wyposażona w licencjonowaną skrzynię biegów ZF 9 S 1310 TO. Z założenia jest to dziewięciobiegowa „mechanika” z demultiplikatorem i przełożeniami 9,48 — 0,75. Ręczna skrzynia biegów wyposażona jest w pompę zapasową, która zapewnia regularne działanie układu wspomagania kierownicy w przypadku awarii pompy głównej. Pośrednikiem w interakcji silnika i skrzyni biegów jest suche sprzęgło membranowe z napędem hydraulicznym i pneumatycznym wzmacniaczem.
Zasilacz KamAZ-65116 jest realizowany na jednożyłowym okablowaniu o napięciu 24 woltów. Obwody elektryczne i urządzenia elektryczne ciągnika zasilane są dwoma 12-woltowymi akumulatorami i dwukilowatowym generatorem 28-woltowym. W kabinie kierowcy zainstalowany jest falownik do regulacji napięcia.
Układ hamulcowy i zawieszenie KAMAZ-65116
Hamulce KamAZ-65116 są realizowane zgodnie z klasycznym schematem — na każdym kole zainstalowany jest mechanizm o średnicy bębna hamulcowego 400 mm i szerokości okładziny hamulcowej 140 mm. Całkowita powierzchnia nakładek to 6 cm3. Samochód wyposażony jest w cztery układy hamulcowe, z których wszystkie mają wspólne części i zespoły, ale działają całkowicie autonomicznie i w razie potrzeby mogą się powielać. Producent zadbał również o zainstalowanie mechanizmu awaryjnego zwalniania koła.
Większość głównych elementów i zespołów samochodu jest przymocowana do ramy, której konstrukcja jest wzmocniona wzdłużnymi dźwigarami i belkami poprzecznymi. Oba wózki ciągnika wyposażone są w stabilizatory zapobiegające przetoczeniu i przewróceniu się maszyny. Zawieszenie ciągnika siodłowego KamAZ-65116 jest realizowane na zasadzie sprężyny. Przed zawieszeniem półeliptyczne resory współpracują z amortyzatorami hydraulicznymi typu teleskopowego.
Szczegółowy opis, parametry techniczne i operacyjne KamAZ-65116 podano w tabeli:
Pełna masa pociągu drogowego, kg | 37850 |
Masa całkowita pojazdu, kg | 22850 |
Masa własna pojazdu, kg | 7200 |
Obciążenie sprzęgu siodłowego, kg | 15500 |
Nacisk na oś przednią, kg | 5050 |
Obciążenie tylnego wózka, kg | 17800 |
długość mm | 6520 |
szerokość | 2500 |
Wysokość mm | 2775 |
Odległość od środka, mm | 3190 |
Zwis przedni, mm | 1260 |
Zwis tylny, mm | 750 |
Rozmiar opony | 11.00 R22,5 |
Model skrzyni biegów | CPZF 9 |
model sprzęgła | MFZ 430 |
zawieszenie | wiosna |
Centralna blokada mechanizmu różnicowego | Jest |
Blokowanie międzykołowe | Jest |
Przełożenie napędu końcowego | 5,94 |
Diagnostyka głównych usterek KAMAZ-65116
Ciągniki siodłowe KAMAZ-65116, napędzane silnikiem Cummins ISB6.7e4 300, wyposażone są w elektroniczną jednostkę sterującą (ECU), która daje możliwość komputerowej diagnostyki pojazdu. W przypadku awarii zapala się przycisk „SPRAWDŹ” na desce rozdzielczej, który nie gaśnie dłużej niż 3 sekundy. W takim przypadku należy nacisnąć przycisk ECU i odczytać kod błędu migając lampką. Tabela, która pomaga odszyfrować kody błędów, jest podana tutaj:
Kod błędu | Opis |
---|---|
111 | Krytyczna awaria wewnętrzna ECM — błąd logiczny |
115 | Utrata głównych i rezerwowych sygnałów czujnika prędkości/pozycji wału korbowego — dane chaotyczne lub nieprawidłowe |
122 | Obwód 1 czujnika ciśnienia kolektora dolotowego — napięcie powyżej normalnego lub zwarcie z obwodem wysokiego napięcia |
123 | Obwód 1 czujnika ciśnienia kolektora dolotowego — napięcie poniżej normalnego lub zwarcie z obwodem niskiego napięcia |
124 | Obwód czujnika ciśnienia w kolektorze dolotowym nr 1 — dokładny, ale powyżej normy — umiarkowana dotkliwość |
131 | Obwód czujnika położenia pedału lub dźwigni przyspieszenia nr 1 — napięcie powyżej normy lub zwarcie z obwodem wysokiego napięcia |
132 | Obwód czujnika położenia pedału lub dźwigni przyspieszenia nr 1 — napięcie poniżej normy lub zwarcie z obwodem niskiego napięcia |
133 | Czujnik pozycji pedału lub obwód dźwigni 1 zdalnego przyspieszenia — napięcie powyżej normy lub zwarcie z obwodem wysokiego napięcia |
134 | Obwód czujnika 1 pedału zdalnego sterowania lub położenia dźwigni przyspieszenia – napięcie poniżej normalnego lub zwarte z obwodem niskiego napięcia |
135 | Obwód 1 czujnika ciśnienia w przewodzie głównym smarowania — napięcie powyżej normalnego lub zwarcie z obwodem wysokiego napięcia |
141 | Obwód 1 czujnika ciśnienia w przewodzie głównym smarowania — napięcie poniżej normy lub zwarcie do obwodu niskiego napięcia |
143 | Czujnik ciśnienia na głównej linii układu smarowania silnika — dane dokładne, ale poniżej normy — średnia surowość |
144 | Obwód 1 czujnika temperatury płynu chłodzącego — napięcie powyżej normy lub zwarcie z obwodem wysokiego napięcia |
145 | Obwód 1 czujnika temperatury płynu chłodzącego — napięcie poniżej normalnego lub zwarcie z obwodem niskiego napięcia |
146 | Temperatura płynu chłodzącego – dane są dokładne, ale powyżej normy – średnia waga |
151 | Temperatura płynu chłodzącego — dokładna, ale wyższa niż normalna — najpoważniejsza |
153 | Obwód 1 czujnika temperatury kolektora dolotowego — napięcie powyżej normalnego lub zwarcie z obwodem wysokiego napięcia |
154 | Obwód 1 czujnika temperatury kolektora dolotowego — napięcie poniżej normalnego lub zwarcie do obwodu niskiego napięcia |
241 | Prędkość pojazdu kołowego — błędne lub nieprawidłowe dane |
242 | Wykryto zakłócenia czujnika prędkości pojazdu kołowego — nieprawidłowe tempo zmian |
245 | Obwód sterowania wentylatorem — napięcie poniżej normy lub zwarcie do obwodu niskiego napięcia |
249 | Obwód 1 czujnika temperatury otoczenia — napięcie powyżej normalnego lub zwarcie z obwodem wysokiego napięcia |
252 | Poziom oleju silnikowego — błędne lub błędne dane |
253 | Poziom oleju silnikowego — dokładny, ale poniżej normy — najwyższa dotkliwość |
256 | Obwód 1 czujnika temperatury powietrza otoczenia — napięcie poniżej normy lub zwarcie z obwodem niskiego napięcia |
271 | Obwód 1 modułu dostarczania pompy paliwa — napięcie poniżej normalnego lub zwarcie do niskiego obwodu |
272 | Obwód modułu podawania pompy paliwa 1 — napięcie powyżej normalnego lub zwarcie z obwodem wysokiego napięcia |
281 | Moduł dostarczania pompy paliwa 1 — reakcja mechaniczna nieprawidłowa lub nieuregulowana |
285 | SAE J1939 Multipleksowa operacja sieciowa Numer grupy parametrów (PGN) przekroczenie limitu czasu — nieprawidłowa szybkość aktualizacji danych |
286 | SAE J1939 Błąd konfiguracji sieci multipleksowej — naruszenie kalibracji |
287 | SAE J1939 Multiplexed pedał przyspieszenia lub czujnik położenia dźwigni — złe dane odebrane przez sieć |
288 | SAE J1939 Multipleksowany zdalny pedał przyspieszenia lub czujnik położenia dźwigni — nieprawidłowe dane odebrane przez sieć |
292 | Wejście 1 pomocniczego czujnika temperatury — instrukcje specjalne |
293 | Obwód wejściowy pomocniczego czujnika temperatury 1 — napięcie powyżej normalnego lub zwarcie z obwodem wysokiego napięcia |
294 | Obwód wejściowy pomocniczego czujnika temperatury 1 — napięcie poniżej normy lub zwarcie do niskiego |
295 | Ciśnienie atmosferyczne — chaotyczna natura lub błąd danych |
296 | Wejście pomocniczego czujnika ciśnienia 1 — instrukcje specjalne |
297 | Obwód wejściowy pomocniczego czujnika ciśnienia 1 — napięcie powyżej normalnego lub zwarcie do wysokiego napięcia |
298 | Obwód wejściowy pomocniczego czujnika ciśnienia nr 1 — napięcie poniżej normy lub zwarcie do niskiego |
322 | Obwód przekaźnika zaworu elektromagnetycznego wtryskiwacza cylindra 1 — niski prąd lub obwód otwarty |
323 | Obwód przekaźnika zaworu elektromagnetycznego wtryskiwacza cylindra 5 — niski prąd lub obwód otwarty |
324 | Obwód przekaźnika zaworu elektromagnetycznego wtryskiwacza cylindra 3 — niski prąd lub obwód otwarty |
325 | Obwód przekaźnika zaworu elektromagnetycznego wtryskiwacza cylindra 6 — niski prąd lub obwód otwarty |
331 | Obwód przekaźnika zaworu elektromagnetycznego wtryskiwacza cylindra 2 — niski prąd lub obwód otwarty |
332 | Obwód przekaźnika zaworu elektromagnetycznego wtryskiwacza cylindra 4 — niski prąd lub obwód otwarty |
334 | Temperatura płynu chłodzącego — błędne lub nieprawidłowe dane |
343 | Ostrzeżenie o błędzie wewnętrznym ECM — błąd logiczny |
351 | Obwód zasilania wtryskiwacza — błąd logiczny |
352 | Obwód zasilania czujnika 1 — napięcie poniżej normy lub zwarcie do obwodu niskiego napięcia |
386 | Obwód zasilania czujnika 1 — napięcie powyżej normalnego lub zwarcie do obwodu wysokiego napięcia |
415 | Ciśnienie w głównej linii układu smarowania silnika — dane są dokładne, ale poniżej normy — najcięższy poziom |
442 | Napięcie akumulatora 1 — Dokładne, ale wyższe niż normalne — Umiarkowana dotkliwość |
449 | Obwód 1 czujnika ciśnienia Common Rail wysokiego ciśnienia — dane dokładne, ale powyżej normy — najpoważniejszy (silnik ISB) |
449 | Obwód 1 czujnika ciśnienia Common Rail wysokiego ciśnienia — dane dokładne, ale powyżej normy — najpoważniejszy (silniki ISC lub ISL) |
451 | Obwód 1 czujnika ciśnienia Common Rail wysokiego ciśnienia — napięcie powyżej normalnego lub zwarcie z obwodem wysokiego napięcia |
452 | Obwód 1 czujnika ciśnienia Common Rail wysokiego ciśnienia — napięcie poniżej normalnego lub zwarcie do obwodu niskiego napięcia |
471 | Poziom oleju silnikowego — dokładny, ale poniżej normy — najniższa dotkliwość |
488 | Temperatura kolektora dolotowego 1 — dokładna, ale powyżej normy — umiarkowana dotkliwość |
499 | Obwód czujnika poziomu oleju — napięcie poniżej normalnego lub zwarcie do obwodu niskiego napięcia |
528 | Przełącznik wyboru pomocniczej krzywej momentu obrotowego — błędne lub nieprawidłowe dane |
529 | Wejście/wyjście pomocnicze 3 — napięcie powyżej normy lub zwarcie z obwodem wysokiego napięcia |
553 | Obwód 1 czujnika ciśnienia Common Rail wysokiego ciśnienia — dane dokładne, ale powyżej normy — najpoważniejsze |
554 | Obwód 1 czujnika ciśnienia common rail wysokiego ciśnienia — błędne lub błędne dane |
555 | Ciśnienie gazu w skrzyni korbowej — dane są dokładne, ale powyżej normy — średni poziom dotkliwości |
556 | Ciśnienie gazu w skrzyni korbowej — dane są dokładne, ale powyżej normy — najwyższy poziom dotkliwości |
559 | Obwód 1 czujnika ciśnienia Common Rail wysokiego ciśnienia — Dane są dokładne, ale poniżej normy — Umiarkowane nasilenie |
559 (silniki ISC i ISL) | Obwód 1 czujnika ciśnienia Common Rail wysokiego ciśnienia — Dane są dokładne, ale poniżej normy — Umiarkowane nasilenie |
1876 | Obwód czujnika temperatury układu oczyszczania gazów spalinowych 3 — napięcie powyżej normy lub zwarcie z obwodem wysokiego napięcia |
1877 | Obwód czujnika temperatury układu oczyszczania gazów spalinowych 3 — napięcie poniżej normy lub zwarcie z obwodem niskiego napięcia |
1878 | Temperatura w układzie oczyszczania spalin 3 — chaotyczne lub nieprawidłowe dane |
1879 | Obwód czujnika różnicy ciśnień filtra cząstek stałych EGR — napięcie powyżej normy lub zwarcie z obwodem wysokiego napięcia |
1881 | Obwód czujnika różnicy ciśnień filtra cząstek stałych EGR — napięcie poniżej normy lub zwarty z obwodem niskiego napięcia |
1883 | Czujnik różnicy ciśnień filtra cząstek stałych EGR — dane chaotyczne lub nieprawidłowe |
1896 | Sterownik zaworu EGR — nieprawidłowa kalibracja |
1899 | Czujnik różnicy ciśnień na zaworze EGR — dane dokładne, ale powyżej normy — średnia surowość |
1911 | Obwód 1 czujnika ciśnienia Common Rail wysokiego ciśnienia — dane dokładne, ale powyżej normy — najpoważniejsze |
1921 | Spadek ciśnienia filtra cząstek stałych EGR — dokładny, ale wyższy niż normalny — umiarkowana dotkliwość |
1922 | Spadek ciśnienia filtra cząstek stałych EGR — dokładny, ale wyższy niż normalny — najpoważniejszy |
2195 | Zabezpieczenie silnika (wejście czujnika akcesoriów 3) — instrukcje specjalne |
2265 | Obwód elektrycznej pompy zalewania paliwa — napięcie powyżej normalnego lub zwarcie do obwodu wysokiego napięcia |
2266 | Obwód elektrycznej pompy paliwa zastrzykowej — napięcie poniżej normy lub zwarcie z obwodem niskiego napięcia |
2292 | Zawór siłownika układu paliwowego — dane dokładne, ale wyższe niż normalne — umiarkowana dotkliwość |
2293 | Pożądany przepływ zaworu uruchamiający układ paliwowy mniejszy niż oczekiwany — Dokładne, ale poniżej normy — Umiarkowane nasilenie |
2311 | Błąd w łańcuchu 1 zaworu wykonawczego układu paliwowego — obecność warunku |
2321 | Obroty silnika/pozycja — dane chaotyczne lub nieprawidłowe |
2322 | Czujnik prędkości/położenia wałka rozrządu — dane chaotyczne lub nieprawidłowe |
2345 | Prędkość turbosprężarki 1 — nieprawidłowe tempo zmian |
2346 | Temperatura na wlocie turbiny turbosprężarki (szacunkowa) — dokładna, ale wyższa niż normalna — najniższa dotkliwość |
2347 | Temperatura na wylocie sprężarki turbosprężarki (szacunkowa) — dokładna, ale powyżej normy — najniższa dotkliwość |
2363 | Obwód zaworu elektromagnetycznego hamulca silnika nr 2 — napięcie poniżej normy lub zwarcie z obwodem niskiego napięcia |
2367 | Obwód zaworu elektromagnetycznego hamulca silnika 2 — napięcie powyżej normalnego lub zwarcie z obwodem wysokiego napięcia |
2639 | Spadek ciśnienia na filtrze cząstek stałych układu oczyszczania spalin – dane są dokładne, ale powyżej normy – najniższy poziom dotkliwości |
2646 | Temperatura chłodziwa — stan zapisany |
2659 | Temperatura chłodziwa — stan zapisany |
2963 | Temperatura płynu chłodzącego — dokładna, ale powyżej normy — najniższa dotkliwość |
2964 | Temperatura kolektora dolotowego 1 — dokładna, ale powyżej normy — najniższa dotkliwość |
2973 | Ciśnienie w kolektorze dolotowym 1 — nieprawidłowe lub nieprawidłowe dane |
KamAZ-65116: przegląd wideo ciągnika
Ciągnik siodłowy KAMAZ-65116 ze zaktualizowaną kabiną:
Wywrotka na podwoziu KamAZ-65116
Pociąg drogowy KAMAZ-65116 z naczepą platformową NEFAZ-9334-01:
KamAZ-65116: recenzje właścicieli i kierowców
Jakow Siergiejew, 57 lat, obwód Archangielsk:
Pracuję nad KamAZ-65116 już trzeci rok, silnik Cummins, skrzynia biegów również jest importowana. Ogólnie dobry samochód, gdyby nie do domowego montażu: cały czas trzeba coś podrasować, poprawić, piszczy w kokpicie w ogóle od pierwszego dnia. Główne węzły zachowują się normalnie.