KamAZ-65117: charakterystyka ciężarówki, opis i recenzje
Opis
Jeden z najlepiej sprzedających się krajowych samochodów ciężarowych, produkowany od 2004 roku do naszych czasów. Kiedyś KamAZ-65117 był uważany za model zaawansowany, ale z biegiem lat stał się nieco przestarzały, chociaż nie stracił na znaczeniu na rynku. Ciężarówka służy do transportu różnego rodzaju ładunków (w tym kontenerów), jako ciągnik pokładowy, a na jej platformie zamontowane są również izotermiczne furgonetki, dźwigi samochodowe, różne manipulatory i nadbudowy. Często samochód jest używany jako wywrotka zbożowa, chłodnia, wojsko wykazuje zainteresowanie tym modelem, na jego podstawie montuje się różne urządzenia, samochód może służyć do transportu sprzętu wojskowego i personelu.
Zewnętrzne, wewnętrzne, koszt nowego i używanego KAMAZ-65117
W 2004 roku pierwsze modele KamAZ-65117 nie różniły się zbytnio od innych ciężarówek Kama Automobile Plant. Całości dopełniały kabiny w starym stylu z dużym zderzakiem w kolorze nadwozia, okrągłymi reflektorami i klasyczną osłoną chłodnicy. Producent w tamtych czasach niewiele dbał o komfort kierowcy. W tej formie samochód był produkowany zaledwie przez kilka lat, po czym przeprowadzono głęboką zmianę stylizacji. Kabina otrzymała bardziej nowoczesny wygląd, z opływowymi reflektorami, nowym zderzakiem i dwupoziomowym podparciem. Dzięki zamontowaniu nowej jednoczęściowej szyby przedniej i podwójnych lusterek zewnętrznych o różnych kątach widzenia znacznie poprawiono widoczność z fotela kierowcy.
Nowa kabina otrzymała zawieszenie pneumatyczne, które znacznie zmniejszyło wibracje w kabinie i zwiększyło komfort kierowcy. Wewnątrz kabiny zainstalowane są dwa lub trzy siedzenia, siedzenie kierowcy ma mechanizmy regulacji w kilku płaszczyznach. Tutaj również montowany jest śpiwór, istnieje możliwość zamontowania stolika. Deska rozdzielcza pozostała jednoczęściowa, ale teraz jest wykonana z odpornego na uderzenia tworzywa sztucznego z powłoką antyrefleksyjną. W niektórych wersjach wyposażenia ciężarówka jest wyposażona w elektrycznie sterowane szyby, klimatyzację i podgrzewane siedzenia. Również w takich konfiguracjach samochód jest wyposażony w żarówki halogenowe i ulepszone światła przeciwmgielne.
Koszt nowego KamAZ-65117 w najprostszej konfiguracji z konwencjonalnym nadwoziem zaczyna się od 3 740 000 rubli, wywrotkę z platformą można kupić za 2,8 miliona rubli.
Samochody z zainstalowanym CMU i manipulatorem Kanglim mogą kosztować około 7 milionów rubli. Na rynku sprzętu używanego jest wystarczająco dużo ofert sprzedaży KAMAZ-65117 z przebiegiem. Cena takich aut uzależniona jest od roku produkcji, przebiegu oraz stanu technicznego. Ciężarówka, bez poważnych problemów technicznych, oferowana jest w cenie 1,7 miliona rubli.
Charakterystyka techniczna i eksploatacyjna
Wymiary gabarytowe i charakterystyka wagowa
- Długość pojazdu z platformą: 9 milimetrów;
- Długość korpusu: 6 mm;
- Szerokość bez lusterek zewnętrznych: 2 mm;
- Wysokość kabiny: 2 mm;
- Całkowity zewnętrzny promień skrętu: 10 mm;
- Masa własna samochodu (po zmianie stylizacji): 9 kilogramów;
- Ładowność pojazdu pokładowego: 14 000 kg;
- Masa brutto KAMAZ-65117 w pociągu drogowym: 38 ton;
- Objętość platformy wynosi 48,3 metrów sześciennych.
- Polecana przyczepa: NEFAZ-8332-01;
- Rozstaw osi (tylne osie): 1 milimetrów;
- Rodzaj kół: dysk;
- Typ i rozmiar opon: komorowe lub bezdętkowe, 11.00 R20 lub 11.00 R22,5;
- Wspinaczka: 25%
- Czas przyspieszania do prędkości 60 km/h: 36,9 sekundy;
- Maksymalna prędkość na drodze utwardzonej: 100 km/h.
Elektrownia i zużycie paliwa KAMAZ-65117
Większość modeli samochodów przed stylizacją była wyposażona w krajowy silnik wysokoprężny KamAZ-740.30-260. Strukturalnie ta jednostka napędowa to ośmiocylindrowy silnik wysokoprężny z układem cylindrów w kształcie litery V. Silnik jest wyposażony w technologię turbodoładowania i ma system wymuszonego dochładzania powietrza (CAC). Przy objętości roboczej 10,86 litra jednostka wytwarza do 260 koni mechanicznych przy prędkości 2 obr./min. Zadeklarowana w instrukcji obsługi żywotność silnika tego turbodiesla wynosi 200 800 kilometrów. Pod względem ilości emitowanych szkodliwych substancji KAMAZ-000-740.30 spełnia normę środowiskową Euro 260.
Przestarzały KamAZ-740.30-260 został zastąpiony bardziej nowoczesnym i ekonomicznym silnikiem Cummins ISB6.7e5 300. Ze względu na swoją konstrukcję jest to turbodoładowany rzędowy sześciocylindrowy silnik z wymuszonym chłodzeniem powietrzem. Pojemność skokowa silnika wynosi zaledwie 6,7 litra, a przy 292 obr/min rozwija on moc 2 koni mechanicznych. Agregat Cummins ISB500e6.7 5 wyposażony jest w nowoczesny system paliwowy Common Rail, który gwarantuje głębokie spalanie paliwa, co zmniejsza jego zużycie i emisję szkodliwych substancji do otaczającej przestrzeni. Również w tym silniku zapewnione jest podgrzewanie powietrza przed rozruchem. Pod względem wydajności środowiskowej turbodiesel Cummins ISB300e6.7 5 spełnia normy Euro 300.
Zużycie paliwa uzależnione jest od zamontowanego silnika oraz stanu technicznego auta. Ciężarówka wyposażona w licencjonowany silnik Cummins spala latem 26 litrów paliwa, a zimą około 27,5 litra. Zużycie paliwa przez silnik KamAZ-740.30-260 może osiągnąć 35-41 litrów, w zależności od warunków pracy. W standardzie samochód wyposażony jest w zbiornik paliwa o pojemności 500 litrów.
KAMAZ-65117: transmisja i zasilanie
Obecnie większość ciężarówek jest wyposażona w mechaniczną dziewięciobiegową skrzynię biegów ZF 9S1310. Ta nowoczesna skrzynia biegów zapewnia wysokie właściwości trakcyjne i dobrą dynamikę jazdy. Zmiana biegów odbywa się zdalnie, z kabiny ciężarówki, za pomocą dźwigni wahliwej. Współdziałanie skrzyni i silnika odbywa się za pomocą membranowego sprzęgła jednopłytkowego, wyposażonego w napęd hydrauliczny i pneumatyczny wzmacniacz.
Obwody elektryczne i urządzenia elektryczne KAMAZ-65117 są zasilane dwoma 12-woltowymi akumulatorami, na podwoziu zainstalowano również 2-kilowatowy generator i falownik napięcia.
Schemat ideowy instalacji elektrycznej pojazdu dostępny jest tutaj
Hamulce i zawieszenie KAMAZ-65117
Podobnie jak większość ciężarówek KamAZ, KamAZ-65117 jest wyposażony w cztery układy hamulcowe: główny, zapasowy, pomocniczy i postojowy. Dodatkowo producent przewidział pneumatyczny system zwalniania. Główne hamulce samochodu to bębnowe z pneumatycznym wzmacniaczem, na każdym kole zamontowany jest bęben o średnicy 400 milimetrów, o szerokości okładziny hamulcowej 140 mm.
Wózek zaprojektowano na ramie nitowanej wzmocnionej dwoma podłużnicami z belkami poprzecznymi. Głównymi elementami przedniego zawieszenia są dwupiórowe resory współpracujące z hydraulicznymi amortyzatorami teleskopowymi. Tylne zawieszenie jest podobnego typu, ale jest wzmocnione dodatkowymi sprężynami.
Szczegółowe parametry techniczne i operacyjne samochodu KamAZ-65117 można znaleźć w tabeli:
Ładowność pojazdu, kg | 11575 / 14500 |
Masa całkowita pojazdu, kg | 20000 / 24000 |
obciążenie tylnego wózka, kg | 15600 / 18000 |
obciążenie przedniej osi, kg | 4400 / 6000 |
Pełna masa pociągu drogowego, kg | 34000 / 38000 |
Masa przyczepy brutto, kg | 14000 |
Masa własna | 8425 / 9425 |
obciążenie tylnego wózka, kg | 4950 / 5450 |
obciążenie przedniej osi, kg | 3475 / 3975 |
Model silnika | Cummins ISB6.7e5 300 (Euro 5) |
Maks. użyteczny moment obrotowy, Nm (kgcm) | 1087 (111) |
przy prędkości obrotowej wału korbowego, obr/min | 1300 |
Maksymalna moc netto, kW (KM) | 215 (292) |
przy prędkości obrotowej wału korbowego, obr/min | 2500 |
Objętość robocza, l | 6,7 |
Lokalizacja i liczba cylindrów | rząd 6 |
Typ silnika | diesel z turbodoładowaniem, z dochładzaniem powietrze-powietrze |
Model KP | ZF9S1310 |
Przełożenia w biegach | 1-9,48; 2-6,58; 3-4,68; 4-3,48; 5-2,62; 6-1,89; 7-1,35; 8-1,00; 9-0,75; ЗХ-8,97 |
Typ | mechaniczny, dziewięciobiegowy |
Управление | mechaniczne, zdalne |
Liczba biegów KP | 9 |
napęd | pneumatyczny |
Wymiary średnica bębna, mm | 400 |
Szerokość okładziny hamulcowej, mm | 140 |
Recenzja wideo KamAZ-65117
Uczciwa recenzja KamAZ-65117:
KamAZ-65117: pierwsze wrażenia z samochodu, jazda próbna:
Przegląd kabiny KamAZ-65117:
Co piszą na forach: recenzje właścicieli i kierowców KamAZ-65117
Arkady Udaltsov, 38 lat, Terytorium Krasnojarska:
Pracuję w KamAZ-65117 już czwarty rok, moje wrażenia są dwojakie. Z jednej strony dość niezawodne importowane komponenty: silnik, skrzynia biegów, sprzęgło, osie, wały kardana. Z drugiej strony straszna jakość zgromadzenia krajowego. Wydaje się, że z roku na rok powinien rosnąć, ale z jakiegoś powodu dzieje się dokładnie odwrotnie. Zabija, że nawet nakrętki na nowych maszynach w piastach są odkręcane, bo „rzemieślnicy” zapominają włożyć korek w te same nakrętki. Hydrauliczne zamki kabiny nie wytrzymują, winda puka, gumki na drzwiach pękają sześć miesięcy po zakupie. To był dobry pomysł, ale jakość wykonania wszystko zepsuła.