KamAZ-6520: jednostka napędowa i zużycie paliwa. Transmisja, zasilanie. Opinie
KAMAZ-6520: nowoczesna wywrotka do dużych obciążeń
Ze względu na szybki rozwój branży budowlanej wzrosło zapotrzebowanie na ciężkie wywrotki. W Fabryce Samochodów Kama rozpoczęto prace nad takim samochodem, którego pierwsze egzemplarze zjechały z linii montażowej w 2003 roku. Od tego czasu KamAZ-6520 pozostaje liderem w segmencie ciężkich wywrotek, maszyna jest poszukiwana i jest produkowana do dziś. Oprócz branży budowlanej ciężarówka jest często wykorzystywana jako nośnik drewna, nośnik zboża, KDM (kombinowane pojazdy drogowe), betonomieszarki są montowane na podwoziach, montowane są dźwigi samochodowe i inne manipulatory.
Dzięki swojej konstrukcji KAMAZ-6520 jest podwoziem trzyosiowym z układem kół 6 * 4 i silnikiem z przodu. Charakterystyczną cechą tego modelu jest całkowicie metalowa spawana platforma, która jest w stanie wytrzymać duże obciążenia. Ze względu na imponujący rozmiar nadwozia i dużą ładowność KamAZ-6520 otrzymał przydomek Mammoth.
Pomimo faktu, że produkcja KamAZ-6520 rozpoczęła się w 2003 roku, kiedy zakład opanował już produkcję nowych kabin, wywrotka była nadal wyposażona w przestarzałą kabinę, zaprojektowaną pod koniec lat 70. ubiegłego wieku. Jednak już w 2004 roku samochód został przestylizowany i otrzymał bardziej nowoczesną i komfortową kabinę ze zmodyfikowanym zderzakiem i reflektorami. W kabinie zainstalowano dwa wygodne fotele (siedzenie kierowcy ma regulację w kilku płaszczyznach), kierowca otrzymał lusterka boczne o lepszej widoczności oraz regulowaną kolumnę kierownicy ze wspomaganiem (GUR). Obecnie salon wyposażony jest w klimatyzację, zainstalowano tu trzysekcyjną, nowoczesną tablicę przyrządów z powłoką antyrefleksyjną. Niektóre samochody są wyposażone w miejsce do spania.
Dziś możesz kupić nową wywrotkę KamAZ-6520 w cenie 4 800 000 rubli. Na rynku pojazdów używanych cena ciężarówki zależy od stanu technicznego, roku produkcji i przebiegu. Możesz kupić samochód w stanie roboczym w cenie od 1,5 do 3 milionów rubli.
Charakterystyka techniczna i eksploatacyjna KAMAZ-6520
Wymiary i ładowność
- Długość: 7 800 milimetrów;
- Szerokość: 2 mm (bez lusterek);
- Wysokość: 3 110 — 3 160 mm;
- Prześwit (prześwit): 190 mm;
- Minimalny całkowity promień skrętu: 9 mm;
- Masa własna wywrotki: 12 kg;
- Objętość nadwozia: bez nadbudówek — 12 metrów sześciennych, z nadbudówkami — 18 metrów sześciennych. metrów, modyfikacja KamAZ-6520-23072-63 (nośnik ziarna) — 33 metry sześcienne;
- Maksymalna dopuszczalna ładowność: 20 000 kilogramów;
- Maksymalny kąt podnoszenia platformy wywrotki: 50;
- Największy kąt pokonania wzniesienia: 25%;
- Maksymalna prędkość wózka: 90 km/h.
Jednostka napędowa i zużycie paliwa ciężkiej wywrotki KAMAZ-6520
Debiutanckie modyfikacje ciężarówki napędzane były silnikiem wysokoprężnym w kształcie litery V KAMAZ-740.51-320 (Euro 2), wyposażonym w układ turbodoładowania i intercooler powietrza doładowującego. Silnik miał pojemność roboczą 11,76 litra i moc znamionową 320 koni mechanicznych. W tym czasie większość ciężkich ciężarówek Kamaz była wyposażona w tę jednostkę napędową. Jednak silnik nie był zbyt ekonomiczny, w wyniku czego został zastąpiony przez nowocześniejsze turbodiesle.
Cummins ISLe+350. Nowoczesny sześciocylindrowy rzędowy turbodiesel. Silnik ma pojemność skokową 8,9 litra i moc znamionową 334 koni mechanicznych. Silnik jest wyposażony w układ paliwowy Common Rail oraz turbosprężarkę HX40 z regulowaną ścieżką wydechu. Zwracamy również uwagę na obecność technologii intercoolingu, która ogranicza emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Silnik Cummins ISLe +350 spełnia normy Euro 4.
KAMAZ 740.63-400. Ta jednostka napędowa jest zgodna z normami Euro 3, ma pojemność roboczą 11,76 litra i rozwija moc znamionową 400 KM przy prędkości wału korbowego 1 obr./min. Strukturalnie silnik jest „ósemką” w kształcie litery V z turbiną i układem chłodzenia powietrza doładowującego.
Wywrotka jest wyposażona w zbiornik paliwa o pojemności 500 litrów, czasami instalowany jest dodatkowy zbiornik o pojemności 350 litrów. Zużycie paliwa zależy od warunków pracy i silnika. KamAZ-6520, wyposażony w silnik krajowy, latem zużywa do 45 litrów paliwa, zimą zużycie wzrasta o 7-10 litrów. Silniki Cummins ISLe +350 są bardziej ekonomiczne i zużywają o 12-15% mniej oleju napędowego niż krajowe odpowiedniki.
Skrzynia biegów, zasilanie KAMAZ-6520
Nawet w wersjach przedstylizacyjnych wywrotki KamAZ-6520 zainstalowano nowoczesną skrzynię biegów ZF-8S1820 wyprodukowaną przez Zahnrad Fabrik. Ta ośmiobiegowa manualna skrzynia biegów zapewniała komfortową obsługę samochodu i była wysoce niezawodna.
Obecnie większość pojazdów KamAZ-6520 jest wyposażona w 16-biegową manualną skrzynię biegów ZF 16S1820. Skrzynia biegów składa się z głównej czterobiegowej skrzyni biegów z rozdzielaczem i demultiplikatorem. Zaletami tej skrzyni są niski poziom hałasu, łatwość zmiany biegów oraz możliwość zastosowania intaradera ZF (retardera wtórnego). Współpraca silnika ze skrzynią biegów odbywa się za pomocą jednotarczowego sprzęgła membranowego z hydraulicznym wzmacniaczem i napędem pneumatycznym.
Układy elektroniczne i elektryczne samochodu zasilane są dwoma 12-woltowymi akumulatorami o pojemności 190 Ah. W kabinie kierowcy zainstalowany jest regulator napięcia, a ciężarówka jest również wyposażona w potężny dwukilowatowy generator 28 woltów.
Hamulce i zawieszenie KAMAZ-6520
Podobnie jak większość samochodów zakładu Kama, KamAZ-6520 jest wyposażony w hamulce bębnowe z akumulatorami energii, które zapewniają akceptowalne bezpieczeństwo podczas jazdy po drogach publicznych. Średnica bębna hamulcowego wynosi 400 mm, szerokość klocków hamulcowych 180 mm. Oprócz głównego układu hamulcowego w wózku zamontowany jest hamulec zapasowy, postojowy i pomocniczy. Nawet pierwsze wersje KamAZ-6520 były wyposażone w system przeciwblokujący ABC, który zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania awaryjnego.
Przednie zawieszenie samochodu jest wykonane z połączenia półeliptycznych podłużnych resorów i hydraulicznych amortyzatorów. Dodatkowo montowany jest tutaj drążek stabilizujący, który zapobiega niebezpiecznemu przewróceniu się auta. Tylna część zawieszenia wykonana jest w podobnym stylu, zastosowano tu również półeliptyczne resory, a dla zwiększenia stabilności kątowej zamontowano stabilizator poprzeczny.
Szczegółowe parametry techniczne i operacyjne ciężkiej wywrotki KamAZ-6520 podano tutaj:
Parametry wagowe i obciążenia | |
Masa własna pojazdu, kg | 12950 |
obciążenie przedniej osi, kg | 5230 |
obciążenie tylnego wózka, kg | 7720 |
Ładowność pojazdu, kg | 14400 (20000*) |
Masa całkowita pojazdu, kg | 27500 (33100*) |
obciążenie przedniej osi, kg | 7500 |
obciążenie tylnego wózka, kg | 20000 (25600) |
silnik | |
Model silnika | 740.63–400 (Euro-3) |
Typ silnika | diesel z turbodoładowaniem, z dochładzaniem powietrze-powietrze |
Maksymalna moc netto, kW (KM) | 294 (400) |
przy prędkości obrotowej wału korbowego, obr/min | 1900 ± 50 |
Maksymalny użyteczny moment obrotowy, netto, Nm (kgcm) | 1766 (180) |
przy prędkości wału korbowego, obr/min | 1300 ± 50 |
Lokalizacja i liczba cylindrów | W kształcie litery V, 8 |
Objętość robocza, l | 11,76 |
Otwór i skok, mm | 120 / 130 |
Współczynnik kompresji | 16,8 |
System zasilania | |
Pojemność zbiornika paliwa, l | 350 |
Sprzęt elektryczny | |
Napięcie, V | 24 |
Baterie, V/Ah | 2х12 / 190 |
Generator, V/W | 28 / 2000 |
Sprzęgło | |
Typ>Sprzęgło KAMAZ 6520 | membrana, pojedyncza tarcza |
napęd | hydrauliczny z pneumatycznym wzmacniaczem |
Skrzynia biegów | |
Model | ZF 16S 1820TO |
Typ | mechaniczny, szesnastobiegowy |
Управление | mechaniczne, zdalne |
Hamulce | |
napęd | pneumatyczny |
Typ | bęben |
Koła i opony | |
Typ koła | dysk |
Typ opony | pneumatyczny, komorowy |
Rozmiar obręczy | 8,5-20 |
Rozmiar opony | 12.00 R20 |
Кабина | |
Typ | znajduje się nad silnikiem |
Egzekucja | bez koi |
platforma zrzutowa | |
Objętość platformy, m3 | 16 |
Kąt elewacji platformy, grad | 50 |
Kierunek rozładowania | назад |
Charakterystyka m/m wagi brutto | |
Maksymalna prędkość, nie mniej niż, km/h | 90 |
Kąt wspinania, nie mniej niż, % | 25 |
Zewnętrzny całkowity promień skrętu, m | 9.3 |
Recenzja wideo KAMAZ-6520 na youtube
Zalety i wady KamAZ-6520 — recenzja sterownika:
KAMAZ-6520 Suite z silnikiem Cummins:
Usuwamy piastę i bęben w KamAZ-6520 — wskazówki od kierowcy:
Co mówią na forach: recenzje właścicieli i kierowców wywrotki KamAZ-6520
Aleksiej Nikonow, 50 lat, obwód smoleński:
W naszym przedsiębiorstwie pracują obecnie trzy KamAZ-6520. Zostały kupione nowe, teraz mają nieco ponad dwa lata, przebieg od 80 do 95 tys. Ogólnie samochód nie jest zły, chociaż nie różni się zdolnością przełajową — lepiej nie ruszać się na wiejską drogę. Kabina jest dość wygodna, jest wszystko, czego potrzebujesz do prowadzenia ciężarówki. Oczywiście były awarie, w mojej wywrotce musiałem zmienić podłużny drążek kierowniczy. Kolejne kłopotliwe (i nie tylko to KamAZ) grzejniki — czasami wydaje się, że są zrobione z folii, nie ma sensu lutować — też trzeba było je wymienić.