Kaskada motobloków. Przegląd, charakterystyka, instrukcja obsługi
Opis
Kaskada motobloków jest powszechna w Rosji i krajach WNP. Ich twórcom udało się połączyć wszystko, co niezbędne dla tego typu sprzętu: długą żywotność, łatwość konserwacji i świetną funkcjonalność.
Motobloki Cascade są w stanie wykonywać szeroki zakres zadań dzięki osprzętowi, a jednocześnie są łatwe w obsłudze, zmieniają biegi, wszystkie dźwignie znajdują się w intuicyjnym miejscu.
Dzięki dużemu wyborowi modeli w każdej serii, klienci mogą wybrać najlepszą opcję w oparciu o potrzeby i cenę.
Są one produkowane w zakładzie w Permie „Reduktor”. Ciągniki prowadzone przez firmę są cenione za wysoką jakość komponentów i długą żywotność. Produkcja motobloków rozpoczęła się w czasach sowieckich i trwa do dziś.
Produkty posiadają certyfikat ISO 9001. Dzięki temu systemowi wszystkie maszyny są produkowane według standardowej technologii i ze standardowych komponentów. Oznacza to, że zarówno pierwszy, jak i sto pierwszy ciągnik Cascade będzie tej samej jakości.
Dzięki tym urządzeniom możliwe jest zastąpienie pracy ręcznej pracą zautomatyzowaną w większości prac rolniczych. Kaskadowe ciągniki jednoosiowe pomogą Ci usunąć zanieczyszczenia z Twojego terytorium, uprawiać ziemię, sadzić, kopać i pielęgnować ziemniaki, kosić trawę, usuwać śmieci i wiele więcej.
Wszystkie ciągniki z operatorem prowadzącym Cascade mają 2 biegi do jazdy do przodu i jeden do jazdy do tyłu.
Zakład w Permie oferuje kilka modyfikacji każdego ciągnika prowadzącego, dlatego konieczne jest zrozumienie ich dekodowania.
Oznaczenie bloków silnika Kaskada występuje w następującej formie:
MBH-XX-YY-ZZ | |
X-XX | oznaczenie serii motobloków; |
YY | oznaczenie modyfikacji ciągnika prowadzącego; |
ZZ | oznaczenie kolumny kierownicy. |
Zakład w Permie produkuje 6 różnych serii ciągników pchanych X-XX (każdy z nich omówimy bardziej szczegółowo poniżej):
- MB6-06;
- MB6-08;
- MB61-12;
- MB61-21;
- MB61-22;
- Motobloki Cascade z silnikiem Lifan.
Oto modyfikacje prezentowane w ciągnikach pchanych Cascade (YY):
- 02 — modele ze wzmocnioną skrzynią biegów;
- 04 — modele z podstawową skrzynią biegów;
- 05 — modele ze wzmocnioną skrzynią biegów i szerszym zakresem prędkości;
- 06 — wersja 05 z dodatkowym odblokowaniem kół;
- 07 — wersja 05 z automatycznym zwalnianiem koła.
Poniżej dekodowanie kolumny kierownicy:
- 01 — standardowy;
- 02 — obrotowy.
W sumie zakład w Permie oferuje 51 różnych modyfikacji ciągników Cascade! Jaki inny producent może pokazać taką ilość sprzętu?
Przyjrzyjmy się bliżej każdej serii.
Kaskada MB6-06
Główną różnicą we wszystkich seriach jest zainstalowany silnik i jego moc znamionowa. Na tej podstawie istnieje ich główny cel i miejsce działania.
MB 6-06 to pierwsza seria starych radzieckich traktorów pchanych Cascade, która jest uważana za podstawową i jest przeznaczona do użytku na średniej wielkości działkach ogrodowych.
Specyfikacje Cascade MB 6-06 | |
Głębokość orki | do 32 cm |
Szerokość orki | 31 lub 61 cm Ten ciągnik jednoosiowy może pracować jednocześnie z dwoma pługami; |
Waga urządzenia | 105 kg |
Prędkość maksymalna | osiąga 10 km/h podczas pracy na miękkim podłożu. |
Zmiana biegów odbywa się za pomocą specjalnej dźwigni.
Jednak głównym czynnikiem jest silnik. W starym Cascade MB6-6 zainstalowany jest silnik DM-66 firmy Kaluga o następujących cechach:
- moc 6 hp.;
- pojemność silnika 317 cmXNUMX3;
- jeden cylinder o średnicy 76 mm;
- moment obrotowy może osiągnąć 14,2 Nm;
- waga urządzenia to 25 kg.
Silnik uruchamiany jest za pomocą rozrusznika ręcznego z linką. W silniku dodatkowo zainstalowany jest dekompresor, co ułatwia proces rozruchu.
Zbiornik paliwa przeznaczony jest na 4,5 litra benzyny. Zaleca się stosowanie AI-80, 92 lub 95. Średnie zużycie paliwa na godzinę wynosi około 1,9 — 2 KM.
Zgodnie z instrukcją obsługi należy wlać olej serii 10W-30 lub 10W-40.
Koszt nowego ciągnika prowadzącego Cascade z serii MB6-06 wynosi od 31 do 33 tysięcy rubli. Luch, Neva MB i Salut 5BS o mocy 6 KM są w tym samym przedziale cenowym.
Kaskada MB6-08
Te ciągniki jednoosiowe cieszą się największą popularnością z całej rodziny urządzeń z zakładu w Permie, przewyższają MB-6-06. Jego prędkość maksymalna to 10,3 km/h. Maksymalna głębokość orki wynosi 30 cm, a szerokość pola uprawnego może wynosić 45, 60 i 95 cm.
Maszyny te są wyposażone w silniki DM-68 produkcji Kaluga ze specjalną pompą olejową. Doskonale smaruje wszystkie powierzchnie trące, przedłużając w ten sposób żywotność całego ciągnika prowadzonego Cascade. Zaleca się stosowanie oleju serii 10W-30 lub 10W-40. MB6-08 jest zasilany ręcznym rozrusznikiem.
Charakterystyka techniczna silnika DM-68 | |
Tom | 317 cm3 |
moc | 6 HP |
moment obrotowy | 14,2 Nm |
Typ | 1-cylindrowy o średnicy 76 cm i stopniu sprężania 6,64 |
Zaleca się stosowanie paliwa AI-80, 92 i 95. Pojemność zbiornika benzyny wynosi 3,3 litra. Ciągnik prowadzący Cascade MB6-08 zużywa średnio 1,85-1,95 litra paliwa w ciągu godziny intensywnej pracy.
Cena tego modelu zaczyna się od 33400 rubli. Na tej podstawie analogi Cascade MB6-08 są takie same jak w modelu 6-06: Neva MB i Salyut 5 BS. Jednak Cascade jest lepszej jakości.
Kaskada MB61-12
To już ulepszony model, który jest wyposażony w przekładnię łańcuchową i sprzęgło pasowe.
Maksymalna głębokość uprawy wynosi 26 cm, a waga ciągnika Cascade serii MB61-12 wynosi 94,5 kg. Najwyższa prędkość to 13 km/h.
W kaskadzie motobloków MB61-12 zamiast silników Kaluga instalowane są importowane czterosuwowe silniki B & SI / C. Są wyposażone w system rozruchu gaźnika i wymuszone chłodzenie powietrzem. Zawory i wałek rozrządu znajdują się na górze.
Silnik B& ma znaczną żywotność i następujące cechy:
- Objętość — 206 cm3;
- Moc silnika — 6 KM;
- Jeden cylinder o średnicy 68 cm;
- Najwyższy moment obrotowy to 12,6 Nm;
- Zmiana biegów odbywa się za pomocą wygodnej dźwigni.
Trudno powiedzieć, który silnik jest lepszy. Różnica między silnikiem SI/C a B& to większa moc — 7,5 KM i większy moment obrotowy.
Silnik ten pracuje wyłącznie na wysokooktanowym paliwie AI-92 lub AI-95. Zbiornik przeznaczony jest na 3,6 litra benzyny. Średnie zużycie paliwa wynosi 1,6-1,8 litra na godzinę pracy.
Do smarowania silnika zaleca się stosowanie syntetycznych olejów silnikowych 5W-30 i półsyntetycznych 10W-30.
Ciągnik prowadzący Cascade MB61-12 jest uruchamiany ręcznie.
Koszt i analogi
W zależności od mocy zmienia się również koszt ciągnika Cascade z serii MB61-12. Oto kilka przykładów:
- 6,0 koni mechanicznych będzie kosztować od 34 900 rubli;
- 6,5 koni mechanicznych będzie kosztować od 40140 XNUMX rubli;
- 7,5 koni mechanicznych zaczyna się od 45 400 rubli.
Te ostatnie nie są zbyt popularne, ponieważ podczas pracy duża moc nie jest szczególnie zauważalna, a ich koszt jest o około 50% droższy.
Najbliższe analogi to Pozdrawiam 100 z identycznymi silnikami Neva MB-2B-6 i Neva MB-2B-6,5.
Kaskada MB61-21
Głębokość uprawy w tym modelu wynosi od 10 do 20 cm, co wystarcza do korzystania z ciągników Cascade na terenach prywatnych i do wszystkich prac rolniczych.
Masa urządzeń z tej serii to 105 kg.
Najwyższa prędkość uprawy to 13 km/h.
Cascade MB61-21 wykorzystuje mechaniczne sprzęgło pasowe.
Bloki silnikowe tej serii są wyposażone w silniki Robin-Subaru EX-21. Ich moc może wahać się od 6 do 7 koni mechanicznych.
Najpopularniejszy jest model o mocy 7 KM. oraz następujące cechy:
- Objętość — 211 cm3;
- Najwyższy moment obrotowy to 13 NM;
- Jeden cylinder o średnicy 67 mm i stopniu sprężania 8,5;
- Biegi przełącza się za pomocą dźwigni.
Silnik pracuje na benzynie AI-92 lub AI-95. Pojemność zbiornika paliwa wynosi 3,6 litra. Na godzinę intensywnej pracy zużywa się od 1,65 do 1,85 litra paliwa.
Zimą zaleca się stosowanie oleju syntetycznego 5W-30, w pozostałej części roku można uzupełnić olejem 10W-30.
Cena motobloków Cascade MB61-21 wynosi od 40 do 48 tysięcy rubli.
Z tymi samymi silnikami dostępne są modele innych producentów:
- Salut 100 R-M1;
- Ulubiony;
- Neva MB-3S;
- Rzemieślnik 23030S;
- Kajman Vario 60S.
Kaskada MB61-22
Modele z tej serii mają masę 105 kg. Maksymalna głębokość orki wynosi 32 cm Motoblocks Cascade MB61-22 jest przeznaczony do pracy z najcięższymi obszarami i dużymi obszarami.
Jest wyposażony w nowoczesny silnik Honda GX-220, który uważany jest za wzorzec wśród silników do małych maszyn rolniczych. Silnik ma wysoką sprawność i długą żywotność.
Dzięki chłodzeniu powietrzem praca może być wykonywana przez długi czas bez zatrzymywania się.
Silnik Honda GX-220 ma następujące cechy:
- Objętość — 196 cm3;
- Moc od 6 do 7 KM;
- Zbiornik paliwa jest zaprojektowany na 4,5 litra;
- Używaj benzyny o liczbie oktanowej co najmniej 92;
- Zużycie paliwa wynosi od 1,4-1,7 litra na godzinę pracy.
Cena motobloków Cascade MB61-22 zaczyna się od 41 tysięcy rubli.
Przy podobnych kosztach i silniku Honda GX-220 prezentowane są modele następujących producentów:
- Newa;
- Rusłan;
- MTZ;
- Ulubiony;
- Promień;
- Sztuczne ognie.
Motobloki Cascade z silnikiem Lifan
Najdroższą częścią ciągnika jednoosiowego jest silnik. A jeśli spojrzysz na MB61-22, to ma zainstalowany silnik Honda GX-22. Ma doskonałą wydajność i długą żywotność. Jednak jego cena jest wysoka.
Niedawno na rynek weszła chińska firma Lifan. Oferuje silniki identyczne do Hondy, ale po znacznie niższych kosztach.
Wielu nie ufa chińskiemu producentowi. Jednak silniki Lifan szybko zyskały zaufanie i są teraz bardzo poszukiwane.
- Silnik Lifan 168MT
- Silnik Lifan-170F
- Silnik Lifan LF177
- Silnik Lifan 168 F-2
Wszystkie cechy tego modelu są identyczne z MB61-22. W tym samym czasie cena ciągników Cascade z silnikiem Lifan zaczyna się od 33 tysięcy rubli. A to o 8 tys. mniej. I sprawia, że wielu właścicieli myśli o celowości przepłacania.
Analogi tego modelu to Luch, Calibre MK-6 Lifan i Salyut -5.
Minitraktor z bloku silnika Kaskada
Wielu właścicieli przerabia swój traktor pchany na mini traktor, ponieważ nogom ciężko jest stale chodzić za sprzętem i szybko pojawia się zmęczenie. O wiele łatwiej jest nim sterować siedząc.
Najłatwiej to zrobić, kupując adapter. W sieci istnieje wiele opcji dla takich produktów różnych producentów.
Jeśli jest to dla Ciebie zbyt proste lub z jakiegoś powodu nie chcesz tego robić, traktor prowadzący Cascade można przekonwertować i zmontować ręcznie. Jednak konieczne jest rozpoczęcie takiej modyfikacji tylko wtedy, gdy jesteś pewien, że możesz ukończyć to, co zacząłeś.
Do montażu najlepiej nadają się modele Cascade MB 61-21, MB61-22 lub z silnikiem Lifan. Do tych celów potrzebna będzie duża moc silnika, a w starych radzieckich modelach może to nie wystarczyć.
Do zmiany będziesz dodatkowo potrzebować:
- Rozmiar kanału 80 do stworzenia ramy;
- Reduktor i silnik (wyjście z ciągnika jednoosiowego)
- Most (pasuje z sowieckiego Moskwicza);
- Przekładnia kierownicza (odpowiednia z VAZ);
- „Wahadło” belki przedniej na poprzeczce PAZ;
- Piasty (mogą być dostarczone z VAZ).
Przed przystąpieniem do montażu należy zapoznać się ze zdjęciami, schematami i rysunkami montażu. Na forach jest ich bardzo dużo.
Zamiast przejściówki lub przeróbki na mini traktor, do poruszania się można użyć zwykłej przyczepy:
Jeśli chcesz je samodzielnie zaktualizować, powinieneś najpierw szczegółowo opisać schemat połączenia kinematycznego i lokalizację części, a dopiero potem przystąpić do montażu.
Recenzje wideo
Ten film pokazuje pracę sowieckiej kaskady:
Ten film pokazuje, jak gleba jest frezowana za pomocą ciągnika prowadzonego Cascade:
Zimą ciągnik Cascade i lemiesz pomogą w odśnieżaniu:
Film przedstawia orkę i wskazówki od właściciela, jak zrobić to poprawniej pługiem PTS-1-18:
Opinie właściciela
Fora są głównym miejscem wymiany informacji. Na nich użytkownicy opisują swoje wrażenia na temat działania ich jednostki.
Władimir pisze:
Ten rower służy mi już od 6 lat. I przez ten czas nigdy mnie nie zawiódł. Z jego pomocą orzę, pielęgnuję i przewożę towary. Duży wózek umożliwia bezproblemowy transport towarów wielkogabarytowych. Bazując na doświadczeniu mogę powiedzieć, że maksymalna prędkość poruszania się to około 15-17 km/h. Do uprawy ogrodu o powierzchni 5 akrów potrzeba około litra paliwa.
Sonda: Która kaskada jest lepsza?
Jaki model motobloków Cascade Twoim zdaniem jest TOP?