Minitraktor ТZ Deutz. Przegląd, charakterystyka, załączniki, recenzje
Minitraktor ТZ-4k-14 Deutz
Pierwsze modele małogabarytowych urządzeń ogrodniczych pojawiły się na początku ubiegłego wieku. Niemiecka firma Siemens-Schuckertwerke, szwajcarski SIMAR i amerykański Beeman Tractor były jednymi z pierwszych, które wyprodukowały lekkie modele ciągników do uprawy roli.
Szczyt rozwoju minitraktorów przypada na lata po II wojnie światowej. Wiele obecnie znanych marek, do mechanizacji pracy ręcznej w rolnictwie, gospodarstwach osobistych, opracowało wiele unikalnych modeli mini-sprzętu, które stały się konstruktywną podstawą dla dzisiejszych modeli.
Czechosłowacki minitraktor TZ-4k-14 został wyprodukowany w 1951 roku w przedsiębiorstwie Agrostroj (Prosteev). Był to pierwszy mini traktor, który pojawił się w Związku Radzieckim. Popularne modele mini traktorów innych marek Deutz-Fahr, Mitsubishi, DongFeng stały się znane w krajach WNP znacznie później, w połowie lat dziewięćdziesiątych.
Produkcja ciągnika TZ-4k-14 w Czechach została zawieszona w latach 1990-tych. Obecnie zmodernizowane wersje minitraktora TZ produkowane są w fabrykach w Polsce, na Węgrzech, przez Agroservis Pavel Šálek sro w Czechach.
Czeski minitraktor TZ-4k-14 był aktywnie wykorzystywany w pracach budowlanych przed igrzyskami olimpijskimi-80. Dzięki swoim unikalnym właściwościom technicznym miniuniwersal szybko zyskał dużą popularność, niektóre okazy nadal z powodzeniem pracują na osobistych działkach. Urządzenie białoruskiego ciągnika MTZ-082 kiedyś zostało dokładnie skopiowane z czeskiego TZ.
Przegląd
Ciągnik TZ-4k-14 to jednostka z napędem na wszystkie koła z czterokołowym dwuosiowym rozstawem osi, hamulec nożny na tylnej osi i hamulec ręczny na przedniej osi. Ma długą żywotność, jest łatwy w zarządzaniu i utrzymaniu.
Ciągnik TZ-4k-14 został opracowany na podstawie słabszej wersji TZ-4k-10. Pierwsze modele ciągników były produkowane z różnymi silnikami, różniącymi się mocą — silnikiem Slavia 1D80 Fahr (9 KM) i 1D90TA (12 KM). Później opracowano 14-konny model z silnikiem Slavia 1D80 B, kołowym Deutz-Allis 9190 AWD.
Cechy czeskiego ciągnika ТZ Deutz:
- Wybór optymalnego trybu pracy dzięki skrzyni biegów typu rewers 4forward/4back.
- Możliwość pracy w rozstawie rzędów dzięki regulowanemu rozstawowi 0,7-1,0 m.
- Wysoka zwrotność dzięki przegubowej ramie o promieniu skrętu 1,9 m.
- Obecność mechanizmów różnicowych na obu osiach, możliwość zablokowania mechanizmu różnicowego przedniej osi za pomocą hamulców.
- Wydajna praca na stromych zboczach do 12° dzięki specjalnej konstrukcji, częściowo powtarzającej teren i prześwicie 0,37 m.
- Głębokość orki pługiem 21 cm przy szerokości roboczej 85 cm.
Charakterystyka
Parametr | Зoznaczający |
Długość ciągnika | 2750 mm |
Minimalna szerokość | 950 mm |
Maksymalna szerokość | 1170 mm |
Wysokość ciągnika | 1300 mm |
prześwit | 290 mm |
Prześwit przy portalach | 250 mm |
Rozstaw kół bezstopniowej zmiany przełożeń | 700-1000 mm |
Maksymalny promień skrętu | 1,9 m |
Maksymalny pochylony sufit | 8-12 stopni |
Waga | 870 kg |
Załączniki
Dzięki mechanizmowi odbioru mocy do podłączania osprzętu, uniwersalne możliwości minitraktora są znacznie rozszerzone. Możliwe jest hydrauliczne sterowanie agregatami zawieszanymi, zastosowanie jako napęd do urządzeń stacjonarnych. Miniciągnik TZ nadaje się do szerokiej gamy prac rolniczych, komunalnych i budowlanych.
- Widły
- Wiadro specjalne
- Rozdrabniacz gałęzi
- Brona talerzowa
- Kultywator
- Pług 2-skibowy PL5
- cyrkularka
- Pędzel
Ze względu na dużą przyczepność, z przyczepą, mini traktor może holować do 0,6 tony ładunku.
Instrukcja obsługi
Czeski ciągnik TZ wyróżnia się wysoką niezawodnością, współczynnikiem jakości podzespołów i mechanizmów, ekonomicznym zużyciem paliwa na poziomie 210 g/l, utrzymuje stabilne parametry pracy przez cały deklarowany przez producenta okres remontu.
Pierwszy start
Instrukcja dotycząca docierania zaleca staranne i dokładne testowanie wszystkich systemów operacyjnych w ciągu pierwszych 25-50 godzin pracy. W tym okresie zaleca się wykonywanie wszystkich prac, unikając zwiększonych obciążeń, przy zmniejszonych prędkościach.
Prawidłowa realizacja wszystkich tych zaleceń jest kluczem do długotrwałej pracy minitraktora.
Po zalecanym okresie wymień olej silnikowy, olej przekładniowy, filtr oleju silnikowego i wykonaj inne czynności zgodnie z instrukcją.
Utrzymanie
Konserwacja czeskiego minitraktora sprowadza się do następujących prostych kroków:
- Konieczne jest regularne czyszczenie korpusu minitraktora z kurzu i plam oleju.
- Monitoruj ciśnienie w oponach.
- Co 50-100 godzin pracy wyreguluj pedały sprzęgła i hamulca.
Po zakończeniu prac terenowych przeprowadzana jest konserwacja, a mianowicie:
- oczyść ciągnik z brudu, wysusz go,
- spuścić olej i paliwo
- smarować części, aby nie tworzyła się korozja,
- przykryć i odstawić w suche miejsce.
Jest bezpiecznie obsługiwany dzięki obecności sprzętu sygnalizacyjnego i oświetleniowego.
Maszyna nie wymaga wysokiej jakości oleju napędowego, oleju i smarów, podczas konserwacji wykorzystywane są niezbędne materiały eksploatacyjne do sprzętu tej klasy.
Podstawowe awarie i sposoby ich eliminacji
Prace naprawcze minitraktora TZ-4k-14 nie wymagają specjalnego sprzętu, dzięki czemu nawet skomplikowane awarie można wyeliminować samodzielnie. Znacznie więcej problemów pojawia się z powodu braku pełnego serwisu, niezbędnych części zamiennych, właściciele muszą używać komponentów, materiałów eksploatacyjnych z podobnych modeli ciągników.
Sprzęgło nie przekazuje momentu obrotowego:
- Nie ma luzu pedałów (trzeba to wyregulować);
- Tarcze napędowe są zużyte lub mają plamy oleju (należy je wymienić lub wyczyścić);
- Tarcze na wielowypustach sklejają się (sprawdź ich położenie i w razie potrzeby usuń zacięcie).
Załącznik nie podnosi się:
- Poziom oleju w układzie hydraulicznym spadł poniżej znaku minimum (dolej oleju);
- Pompa układu hydraulicznego jest wyłączona (włącz ją);
- Zablokowany hydrauliczny zawór nadmiarowy (zdemontuj i wyczyść zawór).
Zły hamulec:
- Zwiększył się luz pedału (dostosuj jego położenie);
- Zużyta tarcza lub klocek hamulcowy (wymień odpowiednie części).
Przegrzanie skrzyni biegów:
- Mały luz przekładni lub łożyska (regulacja);
- Brak oleju lub jego słaba jakość (dolej odpowiedni do tego modelu olej do wymaganego poziomu);
Rozrusznik nie działa:
- Zerwanie lub słaby kontakt drutu (przylutuj lub połącz);
- Słabe ładowanie akumulatora (naładuj go);
- Zwarcie (oczyść powierzchnię kolektora lub wymień szczotki);
- Słaby kontakt przełącznika magnetycznego (przekręć skok przełącznika o 2-3 obroty).
Obecnie pojawiły się centra serwisowe zajmujące się serwisem, sprzedażą minitraktorów TZ po remoncie kapitalnym i średnim oraz sprzedażą części zamiennych.
Przegląd wideo
Przegląd producenta ciągników TZ-4k-14
Przegląd orki minitraktorem TZ-4k-14
Przegląd działania minitraktora TZK-4 z pługiem dwuskibowym
Opinie właściciela
Igor:
„Czeski ciągnik TZ pracował dla mojego ojca od 1997 roku do dnia dzisiejszego. Jakieś 10 lat temu postawiłem go na remoncie, wymieniłem skrzynię biegów, coś innego. Teraz pracuję na działce o powierzchni 25 akrów. Bardzo niezawodny, przemyślany projekt.
Aleksander, Nowogród:
„Ciągnik TK kupiłem przypadkiem, używany, mam go już od 15 lat. W tym czasie przerobiłem wał korbowy, zmieniłem opony na przednich kołach. Porównuję z chińskimi mini traktorami z tych samych lat produkcji co mój TK, więc nie ma porównania. Chociaż nie możesz teraz znaleźć do niego oryginalnych części zamiennych, wszystko można naprawić. A z przyjaciółmi „Chińczycy” nie wychodzą z naprawy. Dawno, dawno temu wynaleziono dobrą technikę.