Odczynniki przeciwoblodzeniowe. Opis popularnych narzędzi, klasyfikacja, używany sprzęt
Działanie odczynników
Zima i wczesna wiosna to najbardziej traumatyczne okresy w roku. Dlatego zwyczajowo posypuje się tory specjalnymi środkami, które niszczą skorupę lodową.
Z reguły odczynniki te zawierają substancje przyjazne dla środowiska: zwykłą sól techniczną (chlorek sodu) lub preparaty chemiczne z chlorkiem magnezu lub wapnia.
Jak działają odczynniki?
Chlorek sodu lub inne środki zapobiegające oblodzeniu dosłownie topią pokrywę śnieżną.
W kontakcie z tlenem odczynnik oddaje ciepło i wnika głęboko w warstwę lodu, niszcząc jej wewnętrzną strukturę.
Aby utrwalić efekt, czasami stosuje się okruchy, które zapobiegają poślizgowi. Substancja jest rozprowadzana za pomocą sprzętu (wózek dozujący) lub ręcznie.
Nie zamarza w niskich temperaturach i zamienia lód w śnieżną owsiankę, którą łatwo usunąć z toru.
Zalety materiałów przeciwoblodzeniowych
- stosować w temperaturach do -35 C;
- zgodność z GOST, TU, GSTU;
- efektywna konsumpcja;
- długi okres trwałości (ponad rok);
- efekt przeciwpożarowy;
- minimalna toksyczność;
- niska cena.
Po pokryciu drogi materiałami przeciwoblodzeniowymi, zarówno dorośli, jak i dzieci mogą po niej bezpiecznie chodzić.
Bardzo ważne jest, aby zakupione preparaty zawierały karbamid lub inne inhibitory korozji. Dzięki tej substancji odczynnik nie powoduje korozji metalu, nie szkodzi psom i kotom, nie uszkadza butów, a po rozgrzaniu łatwo go wymiata.
Rodzaje i rodzaje odczynników
Materiały antylodowe występują w różnych rodzajach i są sprzedawane w gramaturach od 5 kg do 1 tony. Najtańsze są małe torebki odczynników, które zawierają tradycyjny chlorek wapnia i sód oraz inhibitory korozji.
Klasyfikacja odczynników:
- granulowany;
- substancje płynne (roztwór).
Substancje granulowane (zraszanie) można stosować zarówno po wytworzeniu się skorupy lodowej na drodze, jak i przed lodem.
Zwykle substancja jest rozrzucana rano lub wieczorem, kiedy temperatura powietrza jest najniższa.
Zużycie w temperaturze -10°C — 40 g/m2. Granulki nie tylko porządkują drogę, ale także przeciwdziałają zamarzaniu wody, czyli pojawianiu się nowej skorupy lodowej.
Najpopularniejsze są odczynniki granulowane: Ecosol, Biszofit, Bionord-extra, Geoodor, Galit na bazie soli technicznej i inne. To oni są wykorzystywani na przykład zimą przez stołeczne zakłady użyteczności publicznej.
Zalety: niska cena, bezpieczeństwo środowiskowe
Wady: czasami jezdnia pogarsza się, jeśli wybierzesz tanią ochronę przed oblodzeniem
Substancje płynne są używane rzadziej, ale ich zalety są również wysokie.
Najpopularniejszy odczynnik niestały: 28% roztwór modyfikowanego chlorku wapnia (CCM) oraz chlorku magnezu.
Traktowanie chodników i dróg tymi rozwiązaniami jest uważane za bardziej opłacalne ekonomicznie, ponieważ jego zużycie jest o 20-40% niższe niż w przypadku substancji ziarnistej.
Zazwyczaj płynne odczynniki są używane do posypywania nie ścieżek w pobliżu domu, ale dużego obszaru.
Wiele płynnych produktów nie jest zwyczajowo używanych w temperaturach poniżej -10 ° C, a także podczas obfitych opadów śniegu.
Najbardziej znane odczynniki płynne: Premelt, ESBG, Antiled (na bazie naturalnego Biszofitu) i inne.
Zalety: ekonomiczne zużycie i możliwość użytkowania na dużej powierzchni
Wady: krótki czas trwania (maksymalnie 3 godziny)
Ważne: stosowanie nowoczesnych odczynników jest bardziej efektywne niż posypywanie dróg piaskiem i zwykłą solą zimą.
Zużycie substancji jest 4 razy mniejsze, a poza tym nie jest konieczne oczyszczanie ścieżek z blokad piaskowych.
Zmycie odczynnika z chodników wcale nie jest trudne, ale najczęściej po prostu rozpuszcza się bez śladu.
Rozrzutniki, miarki, pojemniki na odczynniki
Do rozprowadzania odczynnika wzdłuż drogi lub chodnika używa się różnych narzędzi i urządzeń technicznych.
Jeśli potrzebujesz posypać małą ścieżkę w domu, wystarczy zwykła miarka.
Ale użycie płynnego odczynnika na autostradzie lub na przykład na podwórku dużego przedsiębiorstwa, centrum biznesowego, jest możliwe tylko przy użyciu cysterny.
Wygodniej jest również rozprowadzać suchy granulat na dużych powierzchniach za pomocą wózka, specjalnego sprzętu i rozrzutnika.
Do dystrybucji odczynnika użyj:
- rozrzutnik (dołączony sprzęt);
- kontenery z możliwością załadunku do 500 kg (z oknem i bez);
- specjalne kanistry do nalewania płynnej substancji;
- szufelki, łopaty, wiadra;
- wózek do rozlewania lub dozownik.
Rozszerzacz reprezentuje lejek i mechanizm obrotowy połączony z ciągnikiem lub innym specjalnym wyposażeniem. Dzięki rotacji materiał rozkłada się na odległość do 14-20 metrów.
Dla równomiernego topienia jest to bardzo wydajny sposób rozprowadzania odczynnika. Zużycie substancji jest dozowane, więc jest to również ekonomiczny sposób posypywania.
pojemniki idealny do przechowywania suchego odczynnika o każdej porze roku. Zabezpieczą granulki przed wodą i powietrzem, a w nowym sezonie możesz wykorzystać zeszłoroczne materiały do obróbki dróg.
Takie pudełka wykonane są ze wzmocnionego kompozytu, który niezawodnie chroni odczynniki nie tylko przed uszkodzeniem, ale także przed zamarzaniem.
kanistry często nie jest konieczne zamawianie, ponieważ płynne odczynniki są sprzedawane już w gotowych pojemnikach. Ale jeśli chcesz przelać go do wygodniejszego pojemnika, musisz złożyć zamówienie.
Do tych celów najlepiej jest używać puszek metalowych, a nie plastikowych.
Wózki dozujące pomieścić do 30 kg odczynnika. Z ich pomocą możesz obsłużyć długą drogę i chodnik bez ciągnięcia na sobie worków koncentracji.
Wózek jest sterowany mechanicznie i nie wymaga podłączenia do prądu ani innych urządzeń.
Usuwanie okruchów śniegu odbywa się za pomocą dużych łopat. Gdy tylko lód zaczyna się topić pod wpływem mieszanki chemicznej, jest ostrożnie grabiony na bok lub wynoszony na wózku.
Przed użyciem odczynnika zaleca się również oczyszczenie powierzchni z luźnego śniegu. Substancja jest rozprowadzana w ilości co najmniej 65 miligramów na metr kwadratowy.
Środki ochrony przed odczynnikami i solą do butów, powłok
Jedną z najpoważniejszych wad odczynników jest uszkodzenie butów, opon i wyrobów metalowych.
Aby zwalczyć ten problem, stosuje się dodatki hamujące, które sprawiają, że substancje masowe i płynne są bezpieczne dla innych.
Proporcja środków hamujących w każdym odczynniku powinna wynosić co najmniej 6%. Służą nie tylko do materiałów przeciwoblodzeniowych, ale również do ochrony np. betonu czy zbrojenia.
Rodzaje dodatków inhibitorowych:
- pasywatory (tworzą nierozpuszczalny film na powierzchni);
- substancje adsorpcyjne (również hamują korozję tworząc film).
Octany, azotany, mrówczany i karbamidy są często dodawane do kompozycji odczynników w celu ochrony metalu.
Główny rodzaj stosowanych inhibitorów ma działanie adsorpcyjne. Jeśli w mieszance jest zbyt wiele środków ochronnych, to również jest źle — zmniejszają się główne właściwości przeciwoblodzeniowe.
Dlatego należy bardzo ostrożnie dobierać skład, zwracając uwagę na przewagę soli tłuszczowych kwasów organicznych.
Wszystkie odczynniki z dodatkami ochronnymi nie brudzą się łatwo i nie plamią butów i ubrań przechodniów. Ale co najważniejsze, ze względu na swoje właściwości ochronne, nie powodują korozji jezdni, która jest wtedy bardzo trudna do odtworzenia.
Pamiętaj, że chlorki magnezu i wapnia są najbardziej agresywne w stosunku do produktów metalowych, dlatego jeśli planujesz rozpylać produkt na moście, parkingu lub placu zabaw, gdzie jest dużo produktów metalowych, lepiej wybrać bardziej delikatną ochronę.
Najniższą korozyjność obserwuje się w produktach z przewagą mrówczanu i chlorku sodu.
Spray Salton Expert służy również do ochrony butów, co chroni skórę, zamsz i nabuk przed szkodliwym działaniem szerokiej gamy substancji na drogach.
Popularne odczynniki
Wybierając produkt na swoje podwórko lub teren biurowy, warto przestudiować nie tylko nazwy najpopularniejszych marek na rynku odczynników, ale także wszystkie wady i zalety takiego zakupu.
- antylód: bardzo popularna substancja luzem do usuwania skorupy lodowej.
Zawiera chlorek magnezu, produkowany z naturalnego biszofitu.
Duże granulki, przypominające wyglądem lód, natychmiast korodują oblodzoną warstwę drogi.
Po uderzeniu w czystą drogę tworzy film, który zapobiega tworzeniu się lodu. Orientacyjne zużycie to około 50-70 g/m. mkw.
- Biszofit: główny sposób radzenia sobie z żywiołami na ulicach Moskwy.
Efekt po ekspozycji na lek — stopiony lód zamienia się w lepką „owsiankę”, którą należy oczyścić z drogi.
Preparat przyjazny dla środowiska, ponieważ wytwarzany jest z soli krystalicznej.
W mrozie do -20 C będziesz potrzebować 90 gramów odczynnika na 1 mXNUMX. powierzchnia m.
- Kret: firma produkuje produkty przeciwoblodzeniowe w różnych ilościach, w tym bardzo duże (do tony).
Najpopularniejszy Ecoroad do dróg, chodników, produktów wykorzystujących sól Bischofit, wióry granitowe, chlorek wapnia i inne substancje.
Wszystkie preparaty natychmiast zaczynają działać i bez wątpienia zawierają inhibitory korozji. Średnio wymagane jest do 70 gramów odczynnika luzem na metr kwadratowy.
- Topienie lodu (Icemelt): produkt krajowy wytwarzany przez Zirax.
Kompozycja zawiera chlorek sodu i chlorek wapnia. Zużycie bezpośrednio zależy od temperatury, ale średnio waha się od 20 do 70 gramów na metr.
- Bionord: popularna krajowa marka odczynnika (wytwarzana przez uralską fabrykę materiałów przeciwoblodzeniowych).
Istnieje wiele rodzajów produktów: od szamponu do mycia dróg po sypki granulat do mostów i wind.
Skład substancji jest wieloskładnikowy. Bionord całkowicie rozpuszcza się w trasie, a przy tym nie szkodzi butom ani środowisku.
Zużycie środków jest standardowe (średnio na poziomie do 65-70 gramów / mkw.).
- Nordway: płynny odczynnik, który kupowany jest głównie w dużych ilościach (do 1 tys. litrów).
Za 1 mkw. m wymaga około 500 mg. Substancje. Kompozycja zawiera roztwór octanowy, który dobrze radzi sobie w lodowatych warunkach.
Stosuje się go nie tylko na drogach, ale także np. na pasach startowych lotnisk, ponieważ substancja działa nawet
w temperaturach do -58 C. - Aquais: substancja ziarnista na bazie chlorku wapnia i sodu, inhibitor korozji.
Linia produktów oferuje produkty do chodników Aquais-Peshekhod, odczynniki na temperatury minus 25 i minus 31, na bazie soli Biszofit.
Sprzedawane w paczkach o wadze od 25 kg do 1 tony.
- Ultra: skuteczny i niedrogi środek czyszczący jest drogi zimą w temperaturach od +5 do -30 C.
Można łączyć z posypką z kawałków marmuru. Średnie zużycie — do 70 gramów na metr kwadratowy. m.
Wygodny w użyciu w rozrzutniku. Kompozycja zawiera granulki chlorku sodu (zmodyfikowanego) i chlorku wapnia.
- NKMM: najsilniejszy odczynnik stosowany na dworcach kolejowych, lotniskach.
56-60% substancji składa się z karbamidu, reszta to azotan wapnia, magnez. Odczynnik ma wysoki współczynnik przyczepności po usunięciu lodu z jezdni.
NKMM można stosować w temperaturach do -20 C. Podobny odczynnik pod względem skali narażenia: Nordway, wykonany na bazie octanu.
Jest również używany w krytycznych miejscach.
- PGM: substancja sypka, składająca się z soli technicznej w 75-85%. Reszta: chlorek wapnia 15-25% i inhibitor korozji 2-5%.
Bardzo przystępny cenowo produkt, który można stosować w mrozach do minus 25 C.
W przypadku niższych temperatur należy użyć innych odczynników. Do spożycia wystarczy 20-70 gramów na metr.
Pod marką PGM dostępne są również produkty płynne na bazie chlorku wapnia. Jeden kanister o pojemności 5 litrów wystarcza na przetworzenie 250 metrów kwadratowych. m.
- Ratmix: odczynnik na bazie chlorku sodu.
Możesz wybrać pakiety z serii Ecotor, jeśli potrzebujesz używać w niskiej temperaturze (do -21 C) lub Magnesalt lub Kayer do użytku w temperaturze -25-35 C.
Droższe preparaty zawierają węglan wapnia, magnez i inne silne preparaty, które powodują korozję lodu w dużych ilościach.
Już godzinę po posypaniu lekiem możesz wyczyścić ślady z okruchów lodu.
- FPES: silny odczynnik do dużych powierzchni. Może być stosowany w temperaturach do -31 C.
Jedno opakowanie o wadze 25 kg wystarcza na 400 m2. Zawiera tylko chlorek wapnia.
Możesz kupić woreczki marki A, B, C, w zależności od stopnia oblodzenia, z jakim masz do czynienia.
- Rockmelt: doskonały odczynnik na bazie soli mineralnej.
Bezpieczny dla zwierząt, ponieważ nie zawiera żadnych chemikaliów. Rockmelt stosuje się głównie w niskich temperaturach (do -15 C).
Może być stosowany zarówno na chodnikach, jak i na farmach.
W temperaturach do -6 C zużycie materiału wynosi 70 g/m2.
- HKNM: skrót oznacza modyfikację sodu chlorkiem wapnia.
Posiada doskonałe właściwości antykorozyjne i nie uszkadza metalu.
Często stosowany w robotach drogowych, do rozlewania na mostach. Sprzedawane w suchych granulkach.
Recenzje użytkowania
Przed zamówieniem dużej partii środków przeciw oblodzeniu wskazane jest zapoznanie się z recenzjami ich stosowania w Internecie. Charakterystyki techniczne odczynników mogą być podobne, ale w każdym przypadku ich działanie jest inne.
Dobre recenzje na temat odczynnika Ecoroad, który służy do oczyszczania dużych obszarów w wielu regionach Federacji Rosyjskiej, a także produktów zawierających chlorki i octany wapnia, magnezu, które są szeroko stosowane do oczyszczania dróg w Moskwie.
Popularne są również takie środki jak Icemelt, Biszofit, Bionord i wiele innych.
Jeśli mówimy o cenie, trudno znaleźć coś tańszego niż zwykła sól techniczna, ale ma ona negatywną właściwość korozji butów i psucia się felg samochodowych.
Należy pamiętać, że sól ma tendencję do gromadzenia się w glebie, co może uszkodzić trawniki. Najlepiej znaleźć zrównoważone produkty z ochroną antykorozyjną.
Muszą być używane ściśle według instrukcji, to znaczy nie ma wylewania nadmiaru i dopiero po oczyszczeniu terenu ze śniegu.