Przegląd asortymentu motobloków Mole. Specyfikacje, recenzje
Motoblokowy Kret
Producentem motobloków Mole jest moskiewska fabryka JSC „MMP im. W.W. Czernyszew”. Firma rozpoczęła swoją działalność w latach 30. ubiegłego wieku. Jego specjalizacją była produkcja silników wysokoprężnych i tłokowych do samolotów wojskowych. W latach 80-tych zakład rozszerzył swój asortyment, dając pierwszeństwo maszynom rolniczym dla małych gospodarstw.
W 1983 roku wyprodukowano pierwszy motoblok Mole, którego model nosił nazwę MK-1. Ten model był przeznaczony do uprawy gleby, ale nadal brakowało osprzętu rozszerzającego funkcjonalność ciągnika. Następnie producent sfinalizował swój wynalazek i wyposażył go w funkcjonalne załączniki, dzięki którym możliwe było już wykonywanie całego zakresu prac rolniczych.
Przegląd asortymentu
Oferujemy zapoznanie się z głównymi modelami motobloków Mole:
- Mole MK 1A (modyfikacja 01 i 02).
- Kret 2
- Kret z silnikiem Diesla w trzech wersjach: WG 351, WG 352 i WG 353.
Kret MK 1A
Model ten wyposażony jest w dwusuwowy silnik o mocy 2,6 KM. Masa ciągnika jednoosiowego wynosi 48 kg. Silnik uruchamiany jest ręcznie. Regulowana szerokość uprawy — 60 cm, głębokość uprawy do 25 cm (w zależności od rodzaju gleby i przystawek do orki).
Kret MK 1A. ma dwie modyfikacje — 01 i 02. Rozróżnienie między nimi liczbą prędkości. Model 01 ma tylko jedną prędkość, a 02 jest wyposażony w 1 bieg do przodu i 1 bieg wsteczny. Koszt tego modelu to około 18 tysięcy rubli.
Charakterystyka
Typ silnika | 2-suwowy, chłodzony powietrzem |
Moc silnika | 6.5 KM |
Pojemność baku | 1,8l |
Szerokość przetwarzania | 60cm |
Głębokość przetwarzania | do 25cm |
Габаритные размеры | 130*81*106 cm |
Liczba prędkości | 1 do przodu |
Waga | 48kg |
Wydajność frezowania | 150-200m2/h |
Kret 2
Ciągnik prowadzący jest wyposażony w potężny czterosuwowy silnik benzynowy Greenfield. Jego siła ciągu wynosi 6,5 KM.
Jednostka posiada wzmocniony reduktor łańcucha oraz kolumnę kierownicy z regulacją wysokości. Przy masie motobloku 68 kg osiągnięto maksymalną głębokość uprawy 25 cm.Przekładnia ma dwa biegi: do przodu i do tyłu. Koszt tego modelu to około 22 tysiące rubli.
Charakterystyka
Silnik | LT 168 F-1 (GX200) |
Moc silnika | 6.5 KM |
Pojemność skokowa silnika | 196 sm3 |
Pojemność baku | 3.6l |
objętość skrzyni korbowej | 0.6l |
Szerokość przetwarzania | 60-100cm |
Głębokość przetwarzania | do 25cm |
Габаритные размеры | 130*55*110 cm |
Liczba prędkości | 1 do przodu / 1 do tyłu |
Waga | 68kg |
Kret z silnikiem Diesla
Ta jednostka jest przeznaczona do przetwarzania dziewiczych gruntów. Mocny silnik wysokoprężny G170F i szerokie opony pneumatyczne zapewniają wydajną uprawę i flotację. Istnieje kilka modyfikacji ciągników z silnikiem Diesla Krotov.
Kret WG 351
Moc silnika jest nieco zmniejszona (do 6 KM), silnik czterosuwowy, wysokoprężny, chłodzony powietrzem.
Przekładnia trzystopniowa, szerokość uprawy 110 cm, głębokość — 30 cm Masa ciągnika jednoosiowego wynosi 120 kg. Koszt takiego modelu to około 42 tysiące rubli.
Charakterystyka
Typ silnika | Diesel |
Moc silnika | 6,0 KM |
Pojemność skokowa silnika | 296cm³ |
Pojemność baku | 3,5 litrów |
Szerokość przetwarzania | 120cm |
Głębokość przetwarzania | do 30cm |
Sprzęgło | Dysk |
transmisja | bieg |
Liczba prędkości | 2 do przodu / 1 do tyłu |
WOM | jest |
Waga | 138kg |
Średnica koła | 10.0 (cale) |
Kret WG 352
Ta modyfikacja różni się od modelu 351 tylko obecnością elektrycznego rozrusznika do uruchamiania silnika. Cena jednostki to 46 tysięcy rubli.
Charakterystyka
Typ silnika | Diesel |
Moc silnika | 9,0 KM |
Pojemność skokowa silnika | 296cm³ |
Pojemność baku | 3,6 litrów |
Szerokość przetwarzania | 120cm |
Głębokość przetwarzania | do 30cm |
Sprzęgło | Dysk |
transmisja | bieg |
Liczba prędkości | 2 do przodu / 1 do tyłu |
WOM | jest |
Waga | 126kg |
Średnica koła | 10.0 (cale) |
Kret WG 353
To ciężki model, jego waga to 145 kg. Moc czterosuwowego silnika wysokoprężnego wynosi 9 KM. Ciągnik prowadzący ma trzy szybkie biegi z biegiem wstecznym.
Jednostka jest wyposażona w regulowaną kolumnę kierownicy i jest połączona z głównymi typami osprzętu. Ten model kosztuje około 52 tysięcy rubli.
Charakterystyka
Typ silnika | Diesel |
Moc silnika | 9,0 KM |
Pojemność skokowa silnika | 418cm³ |
Pojemność baku | 3,6 litrów |
Szerokość przetwarzania | 135cm |
Głębokość przetwarzania | do 30cm |
Sprzęgło | Dysk |
transmisja | bieg |
Liczba prędkości | 2 do przodu / 1 do tyłu |
WOM | jest |
Waga | 117kg |
Średnica koła | 10.0 (cale) |
Jeśli chodzi o elektryczną wersję ciągników pchanych Mole, tego modelu nie ma w ofercie. Jednak w Internecie znajduje się opis procesu przekształcania ciągników Mole w maszynę elektryczną, właściciele zauważają, że urządzenie jest bardzo ekonomiczne i prawie ciche.
Załączniki
Dodatkowe przystawki zwiększają funkcjonalność ciągnika jednoosiowego, zamieniając go w uniwersalne narzędzie rolnicze. W przypadku motobloków Mole możliwe jest agregowanie z dużym asortymentem osprzętu.
Frezy
Służy do uprawy gleby na określonej głębokości.
- Noże szablowe
- «Kurze łapki»
Frezy są dwojakiego rodzaju:
- W kształcie szabli (aktywna), złożona ze stalowych noży. Są one zawarte w pakiecie, ale ich liczba zmienia się w zależności od mocy ciągnika prowadzonego — słabsze modele mają 4 frezy, bardziej wydajne — 6.
- „Houndstooth”, mają trójkątne końcówki, które z łatwością przecinają nawet dziewiczą glebę, nie pozostawiając przyklejenia.
Adapter
Jest to specjalne urządzenie składające się z siedziska, ramy i dodatkowych kół (jednego lub dwóch), które jest montowane na ciągniku prowadzącym za pomocą zaczepu.
Dzięki adapterowi jednostka zamienia się w lekki mini-traktor.
Zwiastun filmu
Wózek przyczepy może mieć różne wymiary i ładowność. Maksymalna waga, jaką może przenosić, to 500 kg.
Głównym przeznaczeniem przyczepy jest przewóz ładunków jednostkowych i masowych.
Kosiarki
W lecie wskazane jest używanie ciągnika pchanego jako kosiarki, do tego wystarczy zakupić lub samodzielnie wykonać odpowiednie osprzęt.
- Segment kosiarki
- Kosiarka rotacyjna
- Kosiarka czołowa
Kosiarki są kilku typów:
- człon;
- obrotowy;
- czołowy.
Najpopularniejsza jest kosiarka segmentowa. Działa jak nożyczki.
Koła
Występują we wszystkich modelach Mole i służą do:
- transport towarów w połączeniu z przyczepą;
- do przekazywania ruchu do przodu podczas pracy z kosiarką i odśnieżarką;
- do transportu samego ciągnika jednoosiowego na miejsce pracy (następnie zdejmuje się koła, a na ich miejsce instaluje się frezy lub ucha).
Aby poprawić przyczepność jednostki do podłoża, koła wyposażone są w mocne bieżniki.
załącznik do toru
Zaczep ten zwiększa powierzchnię kontaktu z podłożem, poprawia przyczepność i flotację, szczególnie zimą.
ostrogi
Są to duże metalowe koła ze spawanymi żebrami, które nakłada się na wał zamiast kół pneumatycznych. Rolą łap jest transport ciągnika jednoosiowego do przodu i spulchnianie gleby żebrami.
Pług
Do orki używa się pługa obracalnego. Pełni podobne funkcje z kosami, ale bardziej istotne jest użycie pługa w pierwotnym przetwarzaniu dziewiczej gleby i jesienią, jako dodatkowej kontroli chwastów.
W innych przypadkach lepiej orać kosami – nie uszkadzają one żyznej warstwy gleby i doskonale ją pielęgnują.
Dmuchawa do śniegu
Zimą ciągnik pchany Mole w agregacji z zaczepem do pługa śnieżnego nadaje się do odśnieżania terenu.
- Dmuchawa do śniegu
- Pędzel
- ostrze łopaty
Istnieje kilka rodzajów odśnieżarek:
- odśnieżarka ślimakowa (odległość rzucania do 5 m, w pracę zaangażowany jest ślimak z ostrzami, wirnik);
- pędzel;
- ostrze (łopata, za pomocą której można pracować nie tylko ze śniegiem, ale także z innymi materiałami sypkimi).
Sadzarka do ziemniaków
Służy do mechanizacji procesu sadzenia ziemniaków.
Ziemniaki sadzeniaki wsypywane są do bunkra, specjalne urządzenie chwyta je jeden po drugim i wkłada do przygotowanej bruzdy na określoną głębokość. Następnie nad warzywem tworzy się grzbiet gleby. Odległość między bulwami ustalana jest z góry.
kopaczka do ziemniaków
Ten sprzęt pozwala szybko i sprawnie zbierać ziemniaki. Warzywa są wychwytywane i wyciągane, podczas gdy ziemia jest przesiewana specjalnymi prętami, pozostawiając ziemniaki w całości.
Wagi
Obciążniki są umieszczane na wale i kołach ciągnika z operatorem prowadzącym i pozwalają urządzeniu głębiej zagłębić się w glebę. Stosowanie środków ważących dotyczy maszyn, których waga nie przekracza 100 kg.
Zaczep
Jednym z najważniejszych elementów ciągnika jednoosiowego jest zaczep. To urządzenie pozwala agregować ciągnik z dowolnym osprzętem. Istnieją dwa rodzaje sprzęgieł: z regulacją i bez niej.
W modelach regulowanych można ustawić nie tylko poziom, ale również kąt natarcia.
Instrukcja obsługi
Kupując jakikolwiek sprzęt, warto sprawdzić obecność w zestawie instrukcji obsługi, która zawiera pełne informacje o tym urządzeniu:
- Urządzenie i montaż ciągnika jednoosiowego.
- Instrukcje do pierwszego uruchomienia, biegania.
- Utrzymanie.
- Awarie i sposoby ich usuwania.
- Wymagania bezpieczeństwa.
Urządzenie
Jednostka dostarczana jest w stanie częściowo zdemontowanym, ale informacje o prawidłowym montażu jednostki zawarte są w instrukcji, a wizualnie można zapoznać się z procesem oglądając przegląd wideo.
Przed rozpoczęciem pracy należy dokładnie dopasować wszystkie jego elementy.
Pierwszy start
Docieranie to szlifowanie wszystkich części silnika i jednostki bez obciążeń (lub z małymi obciążeniami) podczas pierwszych kilku godzin pracy (do 25 godzin). Instrukcje zawierają szczegółowy opis tego, jak przebiega ten proces i jak długo powinien trwać każdy krok.
Utrzymanie
Ta sekcja zawiera następujące informacje:
- pielęgnacja ciągnika za ciągnikiem (przed i po pracy);
- konserwacja jednostki w okresie zimowym;
- wycofanie z eksploatacji, pierwsze uruchomienie po długim przestoju;
- wymiana oleju po określonej liczbie godzin.
Zalecany olej przekładniowy to hydrauliczny MG-8A, klasa przekładni TAD-17. Pasek pasuje do oznaczenia A750, jego długość to 750 mm. (lub 785), szerokość — 12 mm.
Konserwacja składa się z kilku prostych zasad.
Przed rozpoczęciem pracy:
- sprawdź łączniki, dokręć je w razie potrzeby;
- sprawdzić stan napełnienia zbiornika paliwa (jeśli mieszanka paliwowa się skończyła, uzupełnij ją);
- sprawdzić obecność i ilość oleju w skrzyni korbowej.
Po zakończeniu pracy:
- oczyść urządzenie z kurzu i brudu;
- spłucz i wysusz;
- smarować ruchome części smarem;
- ukryj urządzenie przed bezpośrednim działaniem promieni słonecznych.
Podstawowe awarie i sposoby ich eliminacji
Motoblock nie zaczyna się dobrze, stragany:
- Problemy ze świecami zapłonowymi (przepalone, okopcone, mokre lub całkowicie suche).
- Magneto nie działa lub dotyka koła zamachowego.
- problemy z gaźnikiem (jeśli silnik jest benzynowy).
- zatkany filtr paliwa.
- węże niesprawne, paliwo nie jest dostarczane.
Po problemach z magneto lub świecami konieczne jest ponowne ustawienie zapłonu.
Skrzynia biegów dużo hałasuje, olej wypływa z uszczelek:
- Przyczyną hałasu może być brak oleju, wystarczy go napełnić i hałas ustanie.
- Drugim powodem jest to, że zapięcia są luźne, wystarczy je dokręcić i problem zniknie.
- Gdy uszczelki olejowe przeciekają, warto rozważyć ich wymianę.
Podczas wymiany silnika należy również zwrócić uwagę na wymianę koła pasowego, które może być wykonane z aluminium, żeliwa lub stali, a także z dwóch lub trzech pasm. Koła pasowe muszą znajdować się w tej samej płaszczyźnie, dopuszczalny jest błąd 1 mm.
Rozmiar koła pasowego ciągnika Mole zależy od rodzaju silnika, a także od średnicy lądowania, która jest zmienna: 18 mm; 19,05mm; 20 mm.
Przegląd wideo
Przegląd uprawy ciągnikiem jednoosiowym Mole 2
Przegląd urządzenia i funkcji ciągnika prowadzonego MK Mole
Opinie właściciela
Alexander, lata 27:
„Działam już czwarty rok Mole 2. Maszyna jest niezawodna, stabilna, zabiera ił w jednym przejściu. Doskonała mocna rama, mocne uchwyty. Ale z głębokością orki trochę przesadzili — dla mnie waha się od 13 do 17 cm.Silnik też nie zawsze mi odpowiada — grzeje się, pomimo osławionej «ochrony powietrza». W przyszłości planuję go wymienić — zobaczmy, czy problem z przegrzewaniem się rozwiązany.
Dmitrij, 31 lat:
„Mój Kret ma już siedem lat, nie ma wstecznego biegu, ale bardzo pomaga. Sprzęt łatwo się agreguje i pozostaje mi tylko kierować agregatem, sama maszyna pługi i sadzi, i zbiera — czego chcieć więcej (wszyscy pamiętamy jakie to uczucie po tych pracach wykonywanych ręcznie). Czasem staruszka trzeba naprawić, nie bez niego (uszczelki olejowe, filtr, gaźnik), ale nie żałuję zakupu. Oczywiście. za dwa lub trzy lata będziesz musiał wyskoczyć na nowy, mocniejszy i zaawansowany, ale ten nie pozostanie bezczynny ”.
Nikolay, lata 28:
„Odziedziczyłem traktor pchany, znalazłem go w „niezbyt” stanie. Postanowiłem ulepszyć, obejrzałem filmy w Internecie, przestudiowałem schematy, znalazłem niezbędne materiały i narzędzia, a teraz mam samobieżny ciągnik gąsienicowy. Przepuszczalność jest doskonała, pędzi jak czołg. Długo myślałem o tym, z czego będą zrobione tory, ale potem postanowiłem nie być sprytnym i kupiłem gotowe. Silnik został również zmieniony na Hondę, zaczyna się od pierwszego startu ”.