Przegląd motobloku MTZ-09N. Urządzenie, charakterystyka, działanie, opinie
Opis
Ten model Białorusi został opracowany w 1992 roku w celu zastąpienia wycofanego z produkcji MTZ-05 i cieszy się największym zainteresowaniem wśród całej rodziny motobloków fabryki Smorgon. Pomagają w wykonywaniu prawie wszystkich prac rolniczych, przewożeniu towarów, usuwaniu śmieci i śniegu.
Białorusini są szeroko znani nie tylko w krajach WNP, ale także w krajach bałtyckich. W Internecie jest wideo — recenzje na temat użytkowania ciągnika MTZ-09N nawet ze Stanów Zjednoczonych.
Cecha motobloku MTZ-09N
- Posiada solidną i mocną obudowę wykonaną ze stali wysokostopowej.
- Waga konstrukcji to 179 kg.
- Możesz zmienić liczbę obrotów białoruskiego silnika w zależności od mocowania i wymaganej prędkości obrotowej.
- Rozstaw kół można regulować od 45 do 70 cm.
- Działa bardzo cicho i płynnie.
- Wszystkie dźwignie sterujące Białorusi są dobrze przemyślane i umieszczone tak, aby można było łatwo prowadzić ciągnik.
- Prześwit MTZ-09N wynosi 29,5 cm, jest to standardowa wysokość dla ciągników jednoosiowych Smorgon.
- Maksymalna waga załączników dla Belarus-09N wynosi 650 kg.
Modyfikacje
W 1992 roku w MTZ-09N zainstalowano standardowe silniki fabryczne UD-15 lub UD-25. Drugi był mocniejszym silnikiem dwusuwowym. Jednak dziś nie mogą już konkurować z nowoczesnymi modelami. I jest wiele filmów — recenzje dotyczące konieczności wymiany silnika i tego, jak najlepiej to zrobić.
Teraz najpopularniejszym silnikiem Belarus-09N jest Honda GX270. Ten model silnika jest przeznaczony do długotrwałej i ciągłej pracy. Działa na paliwie wysokooktanowym (92 lub 95). Moc Hondy GX270 wynosi 9 koni mechanicznych, a maksymalna prędkość wału korbowego wynosi 3600 obr./min.
Można również znaleźć modyfikacje z chińskimi silnikami Kipor KG280 i Lifan LF177. Mają podobne deklarowane cechy. Ale jednocześnie opinie o pracy Białorusi z takimi silnikami są gorsze i często zawodzą.
Również silniki do MTZ-09N są dostarczane z Czech. I jest modyfikacja z silnikiem Motor Jikov GH1509.
Recenzja wideo ciągnika MTZ-09N z silnikiem Honda GX270
Jeśli Twoim priorytetem jest moc, to jest modyfikacja ciągnika jednoosiowego MTZ-09N 02 przeznaczony do 13 koni mechanicznych. To najwyższa moc nie tylko z całej serii zakładu Smorgon, ale także spośród wszystkich ciągników jednoosiowych.
Na takich Białorusiach zainstalowany jest silnik Weima. Motoblok MTZ-09N 02 o mocy 13 KM przeznaczony do pracy z najcięższymi, dziewiczymi glebami, które nie były wcześniej uprawiane.
Recenzja wideo Motoblocka MTZ-09N 02
Analogi
Wybierając analog MTZ-09N, konieczne jest skorzystanie z kosztów i cech.
Najbliższa opcja to chińska Konik polny. Jest taniej, ale opinie właścicieli na ten temat są gorsze niż o Białorusi.
- Motoblok konik polny
- Motoblok Żubr
- Motoblok Centaur
- Motobok Neva
Nieco słabszy, bo o 8 koni mechanicznych, możesz podnieść ciągniki prowadzone:
- Bizon;
- Centaur;
- Neva.
Ponieważ ich właściwości są niższe, ich koszt jest również nieco niższy. Jednak opinie dotyczące ich właściwości użytkowych są lepsze.
Charakterystyka
Marka silnika | Honda GX270, Kipor KG280 i Lifan LF177 |
Masa ciągnika jednoosiowego w stanie wysyłki z fabryki (napełnionego olejem, wyposażonego w główny osprzęt roboczy, bez części zamiennych), kg | 176 |
Znamionowa siła ciągnąca, kN (kgf) | 1,0 (100) |
Liczba biegów do przodu/do tyłu | 4 / 2 |
Prędkość jazdy, km/h, do przodu/do tyłu | 2,6-11,4/3,0-5,35 |
Prześwit mm | 295 ± 5 |
Rozstaw kół ciągnika prowadzącego, mm | 450±30, 600±30,700±30 |
Wymiary całkowite, mm | X x 1780 846 1070 |
Największa masa holowanej przyczepy, kg | 650 |
Promień skrętu na torze 450 mm, m, nie więcej | 1 |
Maksymalne obciążenie pionowe działające na zaczep motobloku od masy załadowanej przyczepy, kg | 50 |
Moc znamionowa, kW (KM) | 6,6 (9) — dla 09H |
Prędkość obr/min | 3600 |
Jednostkowe zużycie paliwa, g/kW.h | 319 |
Pojemność tankowania, l: miska olejowa zbiornik paliwa kąpiel olejowa przekładni | 1.1 6 3.5 |
paliwo | A-92 JP 38.001.165 |
Granice temperatury, w których można eksploatować ciągnik prowadzący, ° С | od -20 do +30 |
Instrukcja obsługi
Motoblok MTZ-09N jest bezpretensjonalny w obsłudze, jednak w celu przedłużenia jego żywotności konieczne jest odpowiednie monitorowanie jego stanu.
- Przed każdą jazdą wizualnie sprawdzaj, czy nie ma żadnych uszkodzeń. Zaleca się sprawdzenie niezawodności wszystkich połączeń śrubowych.
- Często pojawiają się recenzje dotyczące szybkiego pojawiania się rdzy. Po każdej pracy należy usunąć resztki ziemi lub śniegu, aby zapobiec korozji na Białorusi.
- Konstrukcja zbiornika gazu MTZ-09N przewiduje pobieranie paliwa na wysokości 2 cm Ta decyzja inżynierów została podjęta, aby zapobiec przedostawaniu się brudu i kurzu do układu paliwowego z dna zbiornika gazu. Wielu właścicieli MTZ-09N o tym nie wie i pisze recenzje w niezrozumieniu, dlaczego jest paliwo, ale ciągnik prowadzący nie uruchamia się.
- Na podstawie recenzji ludzie często nie zwracają uwagi na poziom oleju. Przy niewystarczającym smarowaniu elementów ciągnika prowadzącego będzie ostry dźwięk i szybkie zużycie części. To nie może być dozwolone.
- Zaleca się napełnianie skrzyni korbowej silnika olejem serii 10W-30. Jest to uniwersalny smar na każdą pogodę, który może zapewnić niezawodne działanie Białorusi o każdej porze roku. Objętość skrzyni korbowej motobloku MTZ-09N wynosi 0,6 dm3. Aby wymienić olej w skrzyni korbowej, całkowicie spuść ten, który tam jest, napełnij spłukiwanie i pozostaw go na biegu jałowym. Odbywa się to w celu usunięcia pozostałości wydobycia z silnika. A potem wlewa się nowy czysty olej.
- W gorących okresach roku zaleca się napełnianie przekładni M-10V2 lub M-10G2. Jeśli masz pod ręką M-6z/10V, możesz go również użyć jako alternatywy.
- Zimą zaleca się wypełnianie mniej lepkim M-8G2. Alternatywnie możesz użyć M-4z/10V.
- Aby wymienić olej, należy rozgrzać skrzynię biegów, następnie wymienić miskę i całkowicie spuścić olej. Po napełnieniu poziomu nowym i przeprowadź go przez system na biegu jałowym.
- Pomimo pory roku konieczne jest wlanie 3,6 litra oleju.
Możesz pobrać fabryczną instrukcję obsługi ciągnika MTZ-09N pod tym linkiem Instrukcja obsługi motobloku Białoruś MTZ-09N
Urządzenie
Bieganie
Jeśli zostałeś nowym właścicielem Belarus-09N, to przed jego pierwszym użyciem powinieneś wjechać. Wielu jest zdezorientowanych tą procedurą. Dlaczego tak potężny traktor pchany miałby działać? Jednak na podstawie recenzji i instrukcji użytkowania należy to zrobić bezbłędnie.
Dotarcie jest kluczem do długotrwałej pracy ciągnika MTZ-09N. W tym czasie wszystkie jego części układają się na swoim miejscu, smarują i ocierają o siebie.
- Podczas tej pracy nie można korzystać z ciągnika z pełną wydajnością, ale należy pozwolić mu pracować bez osprzętu.
- Następnie konieczne jest wjechanie z osprzętem, ale nie pracuj z nim, ale po prostu zwiększ wagę ciągnika.
- Wtedy możesz zacząć działać w terenie. Ale praca musi być wykonana w pełni. Np. maksymalny pług można zanurzyć o 20 cm, a podczas docierania o połowę — 10 cm.
Przegląd docierania ciągnika jednoosiowego MTZ-09N
Ważne! Konieczne jest zrozumienie zasady włączania i wyłączania wału odbioru mocy, radzić sobie z tym podczas docierania. Ponieważ prędkość większości załączników będzie zależeć od liczby przesyłanych obrotów.
silnik
Fora mają dużą liczbę recenzji od właścicieli ciągnika MTZ-09N dotyczącego silników w starym stylu, ma silnik UD-15 lub UD-25. Teraz nie mają już znaczenia i można je zastąpić. Najczęściej na ich miejscu instalowane są Lifan lub Honda.
Teraz Belarus-09n jest produkowany z silnikiem Honda GX270.
Na podstawie opinii i praktyki właścicieli są one uważane za punkt odniesienia dla silników do maszyn ogrodniczych. Zaleca się zainstalowanie starego.
- Jego moc to 9 koni mechanicznych.
- Objętość tego modelu to 270 cm3.
- Prędkość wału podczas pracy z silnikiem Hondy wynosi 3600 obr./min.
Silnik Lifan LF177 jest uważany za tańszą alternatywę dla Hondy GX270. Zgodnie z deklarowanymi cechami są identyczne, ale są produkowane w Chinach, a to mówi samo za siebie. Chociaż o jego pracy jest wiele pozytywnych recenzji.
Zawory
Nie wystarczy tylko zainstalować dobry silnik, trzeba monitorować jego stan i okresowo regulować zawory. Ponieważ luka w nich może się zmienić.
Aby uniknąć kosztownych napraw silnika, konieczna jest okresowa regulacja zaworów.
Dzięki dużej szczelinie wymagana ilość benzyny nie dostaje się do silnika i zaczyna wydawać specyficzne dźwięki.
W razie wątpliwości sprawdź i ustaw prawidłową szczelinę. Możesz do tego użyć żyletki. Jego szerokość powinna wynosić od 0,1 do 0,15 mm. Jest to luz, który powinien znajdować się w normalnym stanie zaworów.
Każdy właściciel ciągnika jednoosiowego MTZ powinien wiedzieć, jak prawidłowo ustawić odstęp. Możesz znaleźć wiele filmów dotyczących tej procedury.
Regulacja zaworów:
- Odkręć nakrętkę i umieść cienkie ostrze pod zaworem;
- Następnie kilkakrotnie obróć koło zamachowe, ostrze nie powinno przeszkadzać w jego ruchu, jednak nie powinno być szczeliny.
Gaźnik
Jeśli podczas pracy silnik działa nieprawidłowo i nie wytwarza niezbędnej mocy, należy wyregulować gaźnik.
Aby nie dokonywać napraw podczas prac rolniczych, zaleca się regulację gaźnika po przerwie zimowej.
Ponieważ ciągnik MTZ-09N był nieczynny przez długi czas, połączenia śrubowe mogły się poluzować.
Regulacja gaźnika:
- Dokręć śruby gaźnika regulujące maksymalny i minimalny gaz, aż się zatrzymają, a następnie odkręć o pół obrotu;
- Następnie włącz minimalną liczbę obrotów za pomocą dźwigni sterującej. Praca silnika motobloku MTZ-09N nie powinna się zatrzymać!
- Za pomocą śruby, która odpowiada za położenie przepustnicy, reguluje się prędkość biegu jałowego. Silnik musi pracować bezgłośnie.
- Wyreguluj dopływ paliwa do gaźnika za pomocą śrub paliwowych. Jeśli go włączysz, dopływ paliwa zmniejszy się, jeśli go odkręcisz, wzrośnie.
Czy gaźnik jest prawidłowo ustawiony?
Najprostszym sposobem, aby upewnić się, że Twoja Białoruś działa poprawnie, jest sprawdzenie stanu świec. Są papierkiem lakmusowym silnika. Jeśli są czyste, wszystko jest w porządku w urządzeniu, jeśli nie, to w ciągniku MTZ-09N występują pewne usterki i konieczne jest przeprowadzenie napraw.
Sprzęgło
Sprzęgło odpowiada za przeniesienie zmiany biegów z dźwigni sterującej na skrzynię biegów. Dlatego osiągi ciągnika jednoosiowego zależą od jego stanu. Musisz zrozumieć, jak prawidłowo wyregulować sprzęgło, aby działało poprawnie.
Awarie sprzęgła można natychmiast zidentyfikować:
- Jeśli prowadzi, a dźwignia jest całkowicie wciśnięta, Białoruś próbuje się oddalić, wtedy śruba regulacyjna jest poluzowana i należy ją dokręcić.
- Jeśli sprzęgło jest zwolnione, a ciągnik prowadzący nie wykonuje wymaganej liczby obrotów lub jest całkowicie na swoim miejscu, należy poluzować śrubę.
Wielu właścicieli Białorusinów uważa, że trudno jest samodzielnie wyregulować sprzęgło. Jednak recenzja wideo pokazuje, że jest to dość proste.
Przegląd wideo regulacji sprzęgła w ciągniku jednoosiowym MTZ
PPC
MTZ-09N jest wyposażony w 6-biegową skrzynię biegów:
- 4 biegi do przodu;
- 2 do jazdy do tyłu.
Prędkość jazdy do przodu może wynosić od 2,6 km/h na pierwszym biegu do 11,4 km/h na 4 biegu. Oznacza to, że możesz wybrać optymalną prędkość dla określonego rodzaju pracy.
Jazda do tyłu jest również regulowana. Belarus-09N może cofać się z prędkością do 5,35 km/h.
Recenzja wideo urządzenia skrzyni biegów MTZ
Jednak skrzynia biegów, jak każde inne urządzenie, ma tendencję do awarii.
Naprawa skrzyni biegów:
- Jeśli podczas pracy usłyszałeś hałas w skrzyni biegów, to przede wszystkim musisz sprawdzić ilość oleju na Białorusi. Jeśli to nie wystarczy, to należy je dodać.
Poziom oleju należy sprawdzać przed każdą jazdą. Praca bez niego może spowodować poważne uszkodzenie skrzyni biegów. Wyboru oleju należy dokonać zgodnie z instrukcją obsługi.
- Jeśli wszystko jest w porządku z elementami smarującymi, ale hałas nie zniknął, najprawdopodobniej uszkodziły się koła zębate skrzyni biegów. Muszą być natychmiast wymienione. Nie wolno pracować z wadliwymi biegami, ponieważ mogą się kruszyć i ucierpi cała skrzynia biegów.
- Często zdarza się, że jeden bieg się nie włącza, a to 4. Powód tego jest banalny. Rzadko się włącza i tylko podczas najtrudniejszej pracy. Dlatego w samej dźwigni może być brak smarowania. Aby rozwiązać ten problem, smaruj olejem przez noc. Nie ma uszczelek, a olej powinien swobodnie tam iść i smarować. Jeśli problem pozostanie, będziesz musiał całkowicie zdemontować i naoliwić wszystkie sekcje skrzyni biegów.
elektryczność
Standardowo Białoruś jest wyposażona w konwencjonalny rozrusznik. Nie jest to zbyt wygodne, ponieważ w sezonie zimowym trudno go uruchomić. A jeśli weźmiemy pod uwagę nasze mroźne zimy, staje się to całkowicie niemożliwe.
Dlatego rozrusznik elektryczny jest teraz bardziej powszechny. W razie potrzeby można na niego przekształcić ciągnik MTZ-09N.
Konwersja na rozrusznik elektryczny:
- To wymaga generatora. Dostarcza prąd elektryczny do rozrusznika elektrycznego. Do tych celów dobrze nadaje się generator samochodowy.
- Następnie stary rozrusznik jest usuwany, a na jego miejsce instalowany jest rozrusznik elektryczny i podłączany do generatora.
Recenzja wideo instalacji generatora na ciągniku jednoosiowym MTZ
Wielu właścicieli interesuje się kwestią światła. Standardowo nie ma reflektorów. I możesz je umieścić tylko wtedy, gdy zainstalujesz generator. Napięcie generatora wystarcza zarówno dla rozrusznika, jak i światła.
Przegląd wideo instalacji reflektorów i ich podłączenia do generatora
Recenzje wideo
Przegląd odśnieżania Białoruś-09N
Przegląd ciągnika MTZ z nożem
Przegląd hillingu z ciągnikiem MTZ przerobionym na mini-traktor
Przegląd działania kopaczki do ziemniaków KM-1 na ciągniku MTZ-09N
Opinie właściciela
Oto, co właściciele ciągnika MTZ-09N piszą na forach o jego urządzeniu i niuansach pracy.
Kraj:
„Moja osobista opinia na temat prędkości jest taka, że prędkość dla ciągnika prowadzącego jest zbyt mała, ciąg ciągnika prowadzącego jest wystarczający nawet przy niskich prędkościach — nie chcę go przeciążać przez dodawanie gazu. Problem rozwiązałem instalując 16-calowe koła od narzędzi rolniczych (siewników), bieżnik w jodełkę, prędkość wzrosła, orka idealnie, jest wystarczająca moc, prędkość podczas orki jest taka sama jak przy jeździe konia. Zwiększyła się również prędkość transportu. Jedynym minusem jest to, że podczas pracy kosiarką na pierwszym biegu jedzie wolno, na drugim za szybko. Tutaj wkraczają 12-calowe koła. Nawiasem mówiąc, felgi do kół pasują do samochodu NIVA-Taiga, wystarczy odciąć wszystko, co zbędne w środku i przyspawać płytę adaptera.”