Regulacja gaźnika piły łańcuchowej. Urządzenie, instrukcje, recenzje
Regulacja Carb piły łańcuchowej
Jakość i wydajność Twojej piły łańcuchowej zależy od wielu czynników, ale dzisiaj porozmawiamy o awariach gaźnika. Wiele zależy od pracy tego węzła, w tym od dobrego samopoczucia. Wziąłeś piłę łańcuchową w ręce, ale nie odpaliła lub zaczęła kichać i strzelać, całkowicie tracąc moc. Twój dzień jest zrujnowany, a myśli są w głowie — jaki jest powód, gdzie szukać mistrza i ile będzie kosztować naprawa.
Jednak nie powinieneś z góry rozpaczać, większość usterek gaźnika można naprawić własnymi rękami lub wyregulować w garażu sąsiada.
Poważne awarie
Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się nad gaźnikiem, nie mogłeś nie zauważyć, że wszystkie otwory w zespole są niezwykle małe. Nawet niewielkie zanieczyszczenia spowodowane złej jakości paliwem mogą prowadzić do niewłaściwej cyrkulacji paliwa lub powietrza. Tak, filtry są instalowane na wlocie i wylocie, ale nie zawsze spełniają swoje zadanie. Do czego to prowadzi? Każdy mechanik powie ci konsekwencje.
Główne awarie piły łańcuchowej spowodowane gaźnikiem:
- Wzrosło zużycie benzyny, z rury wydechowej wydobywa się gęsty czarny dym, wokół jest dużo spalenizny i sadzy;
- Silnik uruchamia się, ale kicha i strzela do gaźnika;
- Silnik stracił moc, piła łańcuchowa już się nie „ciągnie”;
- Nie udało Ci się uruchomić piły łańcuchowej;
- Nie można osiągnąć normalnej pracy silnika: obroty cały czas płyną;
- Piła łańcuchowa zatrzymuje się natychmiast po uruchomieniu silnika lub po gwałtownym naciśnięciu pedału przyspieszenia;
Jak widać, gwarantowane są nam problemy z wadliwym gaźnikiem. Co więcej, bez demontażu zespołu i jego późniejszej regulacji prawdopodobnie nie zostaną wyeliminowane. Dlatego warto lepiej poznać urządzenie gaźnika.
Urządzenie gaźnika
W tej krótkiej recenzji nie będziemy w stanie szczegółowo opisać wszystkich szczegółów gaźnika i dokładnie zapoznać się ze wszystkimi niuansami jego działania, ale skupimy się tylko na głównych punktach.
Gaźnik składa się z następujących elementów:
- Rurka z przepustnicą powietrza. Mały tunel aerodynamiczny, który ma za zadanie regulować przepływ powietrza. Przepustnica poprzeczna w zależności od położenia zmniejsza lub zwiększa ilość powietrza, zubożając lub wzbogacając mieszankę paliwową;
- Dyfuzor. Wykonany w formie przewężenia na końcu tunelu aerodynamicznego. Głównym zadaniem jest zwiększenie ciśnienia i prędkości powietrza po zmieszaniu z paliwem;
- Dysza lub atomizer. Przeznaczony do dostarczania paliwa i mieszania go z tlenem.
- komora lewitująca. Specjalny zbiornik, który zapewnia stabilny poziom benzyny na wlocie do kanału powietrza.
Jak działa gaźnik
Najczęściej problemy z gaźnikiem można naprawić ręcznie. Jednak do tego musisz zrozumieć podstawowe zasady jego pracy.
Zasada działania gaźnika:
- Po uruchomieniu silnika otwiera się przepustnica, przez którą powietrze dostaje się do gaźnika;
- W tunelu powietrznym i komorze pływakowej powstaje strefa niskiego ciśnienia, w wyniku której powietrze jest zasysane przez dyfuzor;
- Intensywność wlotu powietrza zmienia się w zależności od pozycji, w której ustawiona jest przepustnica;
- W tym czasie benzyna dostaje się do dyfuzora ze zbiornika piły łańcuchowej, gdzie miesza się z powietrzem;
- Powstaje tak zwana mieszanka paliwowo-powietrzna, która jest przesyłana kanałami dolotowymi bezpośrednio do komory spalania;
Okres regulacji gaźnika
Przed odebraniem klucza i śrubokręta wyjaśnijmy sobie, w jakich przypadkach działanie piły łańcuchowej można poprawić, regulując gaźnik.
Regulacja gaźnika jest konieczna, jeśli:
- Zużyte lub poluzowane śruby regulacyjne. Powodem tego może być zarówno fabryczne małżeństwo, jak i wibracja towarzysząca działaniu piły łańcuchowej. Dzięki tej awarii można wyregulować gaźnik bez wyjmowania go z piły łańcuchowej;
- Najczęstszą przyczyną awarii gaźnika jest zanieczyszczenie. Wina leży po stronie właściciela urządzenia. Oczywiście właściciel nie zwracał wystarczającej uwagi na czyszczenie i pielęgnację filtra powietrza i patrzył przez palce na jakość paliwa. W takim przypadku jedna korekta nie może już wyjść. Teraz musisz całkowicie zdemontować zespół, przedmuchać wszystkie kanały, wypłukać, usunąć kamień i kamień, a następnie zmontować i wyregulować;
- Nowa piła łańcuchowa nie wymaga regulacji. Jednak z czasem dochodzi do poważnego zużycia wszystkich elementów, w tym silnika. Twoja pilarka zaczęła działać słabo przy dużych prędkościach i pod obciążeniem. Ustawienia fabryczne już nie pomagają. W takim przypadku można wyregulować gaźnik zgodnie z innymi parametrami, jednak jest to rozwiązanie tymczasowe, w taki czy inny sposób konieczna jest naprawa silnika;
Regulacja gaźnika
Jak już wspomnieliśmy, producent ustala dość dokładne ustawienia, przy których pilarka powinna dobrze pracować. Jednak podczas pracy dochodzi do zużycia poszczególnych elementów i części, naruszane są ustawienia fabryczne.
Ruch dowolnej śruby regulacyjnej, nawet o ćwierć obrotu, może prowadzić do raczej nieprzyjemnych konsekwencji.
Jeśli zauważysz, że piła łańcuchowa działa nieprawidłowo, straciła moc, często zatrzymuje się bez wyraźnego powodu: czas wyregulować gaźnik.
Proces regulacji chińskiej piły łańcuchowej odbywa się poprzez manipulowanie trzema śrubami: H (wysoka), L (niska) i T. Śruba T, w zależności od tego, gdzie i przez kogo została wykonana, może być oznaczona jako S lub LA.
- Wysoki: reguluje pracę piły łańcuchowej przy dużych prędkościach, odpowiada za pracę głównej dyszy;
- Niski: odpowiedzialny za pracę silnika przy niskich prędkościach, odpowiedzialny za strumień jałowy;
- T (S, LA): za pomocą tej śruby reguluje się optymalny poziom prędkości biegu jałowego;
Rozpoczynając regulację gaźnika, znajdź paszport piły łańcuchowej z tabelą kątów obrotu śrub regulacyjnych. Regulację można przeprowadzić za pomocą specjalnego lub zwykłego płaskiego śrubokręta.
Instrukcje krok po kroku dotyczące regulacji gaźnika:
- Zamontuj pilarkę w dobrze oświetlonym pomieszczeniu lub na otwartej przestrzeni;
- Następny etap zależy od piły łańcuchowej. W niektórych modelach regulację można przeprowadzić bez zdejmowania osłony filtra powietrza. Inni producenci zakrywają śruby osłoną, którą należy zdjąć;
- Główny etap regulacji rozpoczynamy od manipulacji śrubami H i L. Dokręcamy je do oporu. Czując opór, cofnij się o półtora obrotu;
- Spróbuj uruchomić silnik. Jeśli się nie uruchomi, osiągnij pożądany efekt, obracając śrubę T zgodnie z ruchem wskazówek zegara, nie więcej niż ¼ obrotu;
W ten sposób znaleźliśmy parametry początkowe, aby rozpocząć regulację.
- Po uruchomieniu silnika pozwól mu się rozgrzać przez 8-11 minut;
- Za pomocą śruby L znajdź najwyższe obroty silnika i od tego miejsca odkręć śrubę o ¼ obrotu. Jeśli masz obrotomierz, najlepiej wykonać tę operację;
- Użyj śruby biegu jałowego (T), aby uzyskać normalną pracę pilarki na biegu jałowym;
- Sprawdź reakcję przepustnicy silnika, prowadź go w różnych trybach;
- Jeśli awarii nie można naprawić w domu, będziesz musiał skontaktować się z doświadczonym mechanikiem, który ma nie tylko wiedzę, ale także doświadczenie;
Powyższe dotyczy procesu regulacji najpopularniejszych gaźników instalowanych w chińskich pilarkach łańcuchowych. Proces regulacji niektórych markowych pilarek łańcuchowych może się nieznacznie różnić.
Jeśli to możliwe, drogie urządzenia powinny być naprawiane w specjalistycznych warsztatach.
Recenzje wideo
Przegląd chińskiej piły łańcuchowej: diagnostyka, naprawa i regulacja gaźnika
Przegląd czyszczenia, płukania i regulacji gaźnika piły łańcuchowej
Opinie właściciela
Aleksander Trofimenko, 33 lata, obwód czernihowski
„Chłopaki, mam piłę łańcuchową Sich 270. Pracuję z nią od dwóch lat, ale od jakiegoś czasu zaczęły się kłopoty i awarie. Długo nie mogłem zrozumieć, o co chodzi, potem okazało się, że ustawienia gaźnika zgasły. Zdjąłem, zdemontowałem, wyczyściłem, umyłem, zmontowałem, ustawiłem szczeliny, wyregulowałem ręcznie. Potem poszedł do sąsiada, pożyczył od niego obrotomierz i okazało się, że pomylił się o 1 obrotów. Czyli słuch jest dobry, a urządzenie w takich sprawach jest lepsze.
Aleksiej Iwanow, 47 lat, Twer
„Po zimie piła zaczęła słabo się uruchamiać, silnik pracował nierówno. Zmieniłem świecę zapłonową na Championa, wlałem świeże paliwo — nie pomógł ani jeden gram. Długo zastanawiałem się, dlaczego tak się dzieje, a potem zdałem sobie sprawę, że cały powód leży w zaopatrzeniu w paliwo. Mój węglowodan się zabrudził. Musiałem go zdmuchnąć i ustawić poprawki na nowy. Spędziłem na tym biznesie trzy dni i dwa zbiorniki benzyny. Może to dla ciebie zabawne, ale mam doświadczenie i wciąż ustawiam piłę łańcuchową — nie jestem zachwycony ”.
Sergey Akimov, 51 lat, Kraj Nadmorski
„Opowiem ci moją smutną historię. Dlaczego to smutne, ale dlatego, że nie powinieneś zadzierać z ustawieniami fabrycznymi, jeśli nic z tego nie rozumiesz. Krótko mówiąc, kupiłem piłę łańcuchową, uruchomiłem, działa świetnie — przez cały czas. Postanowiłem wyciąć dąb o średnicy 50-55 centymetrów. I wydawało mi się, że moc to za mało. Cóż, jak to nie wystarczy, to muszę go dołożyć i doszedłem do śrubek. Przekręcił je, a piła łańcuchowa działała coraz gorzej, a potem w ogóle się nie uruchamiała. Spędziłem dużo nerwów, czasu, a potem pieniędzy. Następnie dokonali regulacji w warsztacie i poradzili mi, abym więcej nie dotykał śrub krzywymi rękami. Kłoda wciąż leży nieodpiłowana”.