Sprzęt z przeszłości — ciągnik LTZ-55. Przegląd modeli, prace wideo, specyfikacje i recenzje
Ciągniki klasy trakcji 0,9 Lipieck Tractor Plant zaczęły produkować w 1956 roku — są to wersje T-25 i T-40. Zostały one zastąpione na początku lat 90. ulepszonym LTZ-55 z napędem na tylne koła.
Głównym celem tego modelu było wykonywanie wszelkiego rodzaju prac rolniczych, załadunek i rozładunek, transport towarów.
Następnie opracowano kilka modyfikacji ciągników LTZ-55 w celu wykonywania różnych określonych funkcji:
- LTZ-55A — model z napędem na wszystkie koła.
- LTZ-55AN to ciągnik z napędem na wszystkie koła o małym prześwicie do pracy na pochyłościach do 16°.
- LTZ-55N to wersja z napędem na tylne koła o małym prześwicie, przeznaczona do pracy na zboczach o kącie nie większym niż 16°.
- LTZ-55AL to ciągnik z napędem na wszystkie koła o zmniejszonym nacisku na glebę.
- Modele gąsienicowe T-50A i T-50B — modyfikacje ogrodnicze, przeznaczone do pracy w sadach, winnicach, pod względem podstawowych mechanizmów i podzespołów zostały zunifikowane z ciągnikiem kołowym T-42 i poprzednikiem gąsienicowym T-40B.
- Ponadto wyprodukowano modyfikacje LTZ-55 bez kabiny do uprawy bawełny, herbaty i innych roślin ciepłolubnych.
Opis i specyfikacje
Charakterystyczną cechą zmodernizowanego czterosuwowego silnika wysokoprężnego ciągnika LTZ-55 jest wysoka wydajność i przyjazność dla środowiska: przy tej samej objętości roboczej zwiększono moc i zmniejszono zużycie oleju napędowego.
D-144 — sprawdzony od dziesięcioleci, niezawodny silnik do ciężkiego sprzętu — rozściełacze asfaltu, tłocznie, betonomieszarki.
Parametry | wskaźniki |
silnik | D 144 |
Moc, KM | 50 |
Znamionowa liczba obrotów, rpm | 1800 |
Prześwit mm | 500 |
Wymiary (dł x szer x wys), mm | 3750h1710h2560 |
Zbiornik paliwa, l | 70 |
Masa podstawowa, kg | 2650 |
Zużycie paliwa, g/kWh | 249 |
Prędkość, km / h | 30 |
Szerokość toru, mm | 1375-1840 |
Długość podstawy, mm | 2145 |
Przekładnia zapewnia 8 prędkości (7 do przodu / 1 do tyłu). Kolumna wspomagania kierownicy ma regulację wysokości i nachylenia.
Ciągnik posiada napęd na tylne koła ze sztywnym tylnym zawieszeniem, z blokiem sprężynowym na przedniej osi.
W modelu ciągnika LTZ-55, być może po raz pierwszy, zwrócono szczególną uwagę na komfort i ergonomię: ciągnik jest wyposażony w szczelną kabinę z ogrzewaniem i wentylacją, izolację akustyczną, przewidziano regulację siedziska na wysokość i wagę kierowcy ciągnika znacznie zwiększa się powierzchnia przeszklenia kabiny.
Załączniki
Urządzenie maszyny zostało pierwotnie przemyślane pod kątem wygodnej agregacji z dodatkowymi narzędziami trzech typów:
- Półzawieszane mechanizmy, które niezależnie wykonują określone funkcje.
- Jednostki ciągnione, które są napędzane przez sprzężenie z korpusami roboczymi.
- Osprzęt, który w interakcji z różnymi komponentami i mechanizmami ciągnika LTZ wykonywał określone zadania.
Uniwersalny ciągnik do upraw rzędowych LTZ-55 jest w stanie, w agregacji z różnorodnym sprzętem (ponad 120 sztuk), wykonywać liczne operacje uprawowe: orkę, uprawę, odchwaszczanie, siew, uprawę międzyrzędową.
LTZ-55 znalazł zastosowanie w pracach domowych — odśmiecaniu i odśnieżaniu, w przemyśle leśnym, w operacjach załadunku i rozładunku, przewożeniu różnych towarów o wadze do 1,5 tony.
Cechy działania i naprawy
W celu zmielenia części i mechanizmów ciągnik jest dojeżdżany z częściową prędkością. W tym okresie zaleca się wykonywanie wszystkich prac, unikając zwiększonych obciążeń.
Po zakończeniu docierania konieczna jest wymiana oleju silnikowego i przekładniowego.
Należy regularnie czyścić korpus ciągnika z kurzu i plam oleju, sprawdzać ciśnienie w oponach oraz regulować pedały sprzęgła i hamulca co 50-100 godzin pracy.
Po zakończeniu prac polowych przeprowadzana jest konserwacja, a mianowicie: ciągnik jest oczyszczany z brudu, suszony, spuszczany olej i paliwo, części są smarowane, aby nie powstała korozja, przykrywane i odstawiane w suche miejsce.
Ciągnik LTZ-55 miał wszelkie powody, aby zająć najbardziej godne miejsce w linii uniwersalnego sprzętu tej klasy.
Jakościowo najprostszy projekt dopracowany w najmniejszym szczególe, zastosowanie zunifikowanych części, rozbudowana funkcjonalność, ekonomiczne zużycie paliwa (niższe niż w znanym MTZ-80), swobodny dostęp do głównych komponentów — wszystkie te kryteria sprawiły, że LTZ -55 jednorazowo uznany lider.
Ciągnik LTZ-55 nie jest wybredny pod względem jakości paliw i smarów. Konserwacja, zużycie paliwa, wymiana oleju odbywają się w trybie standardowym.
Technika jest bardzo łatwa w utrzymaniu, wśród niedociągnięć i usterek właściciele zauważają niezbyt dużą siłę pociągową, dlatego samochód z załadowaną przyczepą czasami nie rusza od razu. Występują wycieki paliwa i oleju.
Słabym punktem są szpilki sprzęgła odziedziczone po T-40, które być może nie zostały zaprojektowane do potężnego silnika LTZ-55. Chociaż wielu właścicieli zauważa, że przy wymianie kołków na oryginalne na T-40 problem zostaje wyeliminowany, co wskazuje na niską jakość materiałów i stopów w dzisiejszych produktach.
Na początku XNUMX roku z wielu powodów Lipiecka Fabryka Traktorów przestała istnieć.
Niemniej jednak, ze względu na wysoką łatwość konserwacji, ciągniki LTZ są nadal przedmiotem zainteresowania właścicieli sprzętu.
Wysoka jakość, optymalna wydajność przy niskich kosztach — to naprawdę wielka zaleta LTZ-55.
Główne awarie i ich usuwanie
Silnik nie uruchamia się: | Brak oleju lub paliwa; Brud dostał się do filtra powietrza lub paliwa; Świeca zapłonowa nie iskrzy; Gaźnik nie jest prawidłowo ustawiony. |
Hamulce nie działają: | Zwiększył się luz pedału (dostosuj jego położenie); Zużyta tarcza lub klocek hamulcowy (wymień odpowiednie części). |
Przegląd wideo
LTZ-55 w eksploatacji
Opinie właściciela
Sergey Petrovich, Wołogda:
„Ciągnik LTZ-55 jest moim niezawodnym pomocnikiem od 20 lat. Kupiłem go przypadkiem pod koniec lat dziewięćdziesiątych, prawie wycofany z eksploatacji. Odrestaurowałem to, co było możliwe, wstawiłem nowe węzły, musiałem wyeliminować dużo rdzy. Teraz mnie nie zawodzi, żeby nie porównywać z niektórymi dzisiejszymi traktorami, które zdarzyły się sąsiadom przed pierwszą wyprawą w pole. Brak łożysk plastikowych, najmniejsze pęknięcia i inne nieporozumienia”.
Анатолий:
„Kiedy farma się rozrosła, pojawiło się pytanie o zakup dużego ciągnika zamiast małego t-012. Kupiłem używany LTZ 55 w dobrym stanie, silnik był po kapitalnym remoncie. Pracuje godnie od 8 lat, nie zamierzam się zmieniać”.