Status prawny i uprawnienia minitraktora. Rejestracja, prawa, paszport
Status prawny i uprawnienia do mini traktora
Minitraktor to z jednej strony narzędzie produkcji, środek mechanizacji, z drugiej samojezdna maszyna należąca do kategorii pojazdów. Jest dość oczywiste, że to właśnie ze względu na podejście do technologii – narzędzia czy transportu, toczą się niekończące się dyskusje na temat rejestracji minitraktora czy nie, uzyskania praw czy nie.
Rejestracja w Gostekhnadzor
Przede wszystkim rozważ kwestię rejestracji. Odpowiedź jest jednoznaczna – wymagana rejestracja. Jest to przewidziane przez prawo, ponadto w przypadku kradzieży minitraktora prawdopodobnie nie będą zaangażowani w poszukiwanie niezarejestrowanego sprzętu.
Rejestracja to cywilizowany sposób rejestracji sprzętu w miejscu zamieszkania właściciela.
Każdy nowy fabryczny mini traktor zakupiony w oficjalny sposób jest dostarczany z niezbędnymi dokumentami, z których głównym jest paszport maszyny samobieżnej (PSM), który jest niezbędny nie tylko do rejestracji, ale także do serwisu gwarancyjnego.
Za badanie techniczne minitraktora na zgodność z normami domyślnie płaci producent lub dystrybutor. Jednak w przypadku zakupu przez Internet lub w inny sposób modeli mini traktorów, które nie są oficjalnie sprzedawane w Rosji, mogą pojawić się pewne trudności z kontrolą techniczną, o czym należy wcześniej pamiętać.
W Gostekhnadzor oprócz rejestracji wydawany jest oficjalny dokument umożliwiający właścicielowi obsługę minitraktora.
Aby zarejestrować nowy lub używany mini traktor, musisz skontaktować się z Gostekhnadzorem Federacji Rosyjskiej w miejscu rejestracji.
Dokumenty do rejestracji mini traktora:
- Umowa sprzedaży ciągnika.
- Oryginał paszportu pojazdu samobieżnego z podpisem ostatniego właściciela. Jeżeli właścicielem jest osoba prawna, wymagany jest podpis i pieczęć przedsiębiorstwa lub organizacji. Jeśli sprzęt był wcześniej zarejestrowany w Gostekhnadzor, PSM powinien mieć odpowiednie znaki.
- Zaświadczenie o rejestracji, jeśli minitraktor byłby już zarejestrowany.
- Kopia zgłoszenia celnego ładunku, poświadczona w określony sposób: plomba mokra z podpisem sprzedawcy i napisem „Kopia jest poprawna”.
- Pokwitowanie zapłaty cła państwowego.
- Miniciągniki o prędkości znamionowej powyżej 25 km/h wymagają polisy ubezpieczeniowej.
Prawa i inne dokumenty
Jeśli kupiłeś mini traktor i jesteś absolutnie pewien, że w żadnym wypadku nie będziesz musiał jechać na drogi publiczne i przecinać się z policją drogową, możesz nie otrzymać licencji. Ponieważ to policja drogowa jest odpowiedzialna za wszystko, co porusza się po drogach, ma prawo zwrócić się do sprawcy w najszerszym zakresie prawa.
Ale, jak pokazuje doświadczenie życiowe, jeśli właściciel nie ma dokumentów na minitraktor, nie ma prawa prowadzić i faktycznie kontrolować pojazdu. Jeśli minitraktor jest używany nie tylko w obrębie gruntów rolnych, ale musisz także przewozić towary po drogach z przyczepą, dotrzeć do miejsca pracy, właściciel będzie potrzebował specjalnych dokumentów kierowcy — uprawnień kierowcy ciągnika.
Uprawnienia do kierowania minitraktorem uzyskuje się w dziale MREO.
Prawo jazdy ciągnika składa się z sześciu kategorii: A, B, C, D, E, F. Kategoria A uprawnia do kierowania skuterami śnieżnymi, skuterami śnieżnymi i innymi pojazdami terenowymi. Kategoria F przeznaczona jest dla kierowców dużych ciągników.
Pozostałe cztery kategorie są przydzielane właścicielom pojazdów kołowych i gąsienicowych, w zależności od mocy silnika.
Charakterystyka kategorii praw
kategoria | Typ podwozia | Moc silnika, kWKM |
В | Gąsienicowe, kołowe | Do 25,7 35 |
С | Koło | 25,7-110,3 35-150 |
D | Koło | Ponad 110,3 150 |
Е | Gąsienica | Ponad 25,7 35 |
W przypadku używania ciągnika do prac budowlanych, gospodarczych, komunalnych kwestia uzyskania praw jest jednoznaczna, ponieważ w tych przypadkach podczas eksploatacji minitraktor staje się pełnoprawnym uczestnikiem ruchu drogowego. Tylko certyfikowany kierowca, który został przeszkolony i zdał odpowiednie egzaminy, będzie mógł prowadzić samochód. Dodatkowo będziesz potrzebować przepustki do miejsca pracy od pracodawcy.
Jazda ciągnikiem z przyczepą
Gdy taki pojazd z podłączoną przyczepą wjeżdża na drogę publiczną, staje się uczestnikiem ruchu.
Dla kierowców mini traktorów istnieją takie wymagania:
- Masa przewożonego ładunku i rozkład obciążenia wzdłuż osi nie mogą przekraczać wartości ustalonych przez producenta dla tego pojazdu.
- Przed rozpoczęciem jazdy i podczas jazdy kierowca musi kontrolować umiejscowienie, zabezpieczenie i stan ładunku, aby nie spadł, powodując zakłócenia ruchu.
- Transport ładunku jest dozwolony pod warunkiem, że:
— nie ogranicza pola widzenia kierowcy;
— nie utrudnia kontroli i nie narusza stabilności pojazdu;
— nie obejmuje zewnętrznych urządzeń oświetleniowych i odblasków, znaków rejestracyjnych i identyfikacyjnych, a także nie zakłóca percepcji sygnałów ręcznych;
— nie wytwarza hałasu, nie pyli, nie zanieczyszcza drogi i środowiska.
Prowadzenie domowego mini traktora
Niektórzy rzemieślnicy własnymi rękami z improwizowanych środków potrafią tworzyć unikalne projekty, które działają nie gorzej niż odpowiedniki fabryczne. Jednak po drogach publicznych nie można poruszać się pojazdami domowej roboty. Zgodnie z prawem taki produkt, jak ciągnik prowadzący, jest uważany za przeszkodę w ruchu lub uprawnionego uczestnika ruchu, jak pieszy z taczką.
Aby jednak takie okazy mogły legalnie jeździć po drogach, muszą przejść kontrolę techniczną, mieć w swojej konstrukcji obowiązkowe elementy: lusterka, kierunkowskazy, światła hamowania, cyfry itp. Oczywiście wykonanie wszystkich badań może potrwać dłużej niż sam wynalazek, więc takie arcydzieła rzadko uzyskują oficjalny status.
Modyfikacje napędu na wszystkie koła, a także ciągniki fabryczne, muszą być bezbłędnie zarejestrowane w Gostekhnadzor.
Dokumenty do rejestracji sprzętu domowej roboty:
- wniosek o rejestrację ciągnika przerobionego lub wyprodukowanego we własnym zakresie;
- dowód osobisty ze znakiem stałego lub czasowego pobytu;
- oryginały lub kopie paragonów sprzedaży zakupionych podzespołów, części i zespołów, które zostały użyte do produkcji ciągnika.
Na podstawie tych dokumentów serwis Gostekhnadzor przeprowadza przegląd techniczny ciągnika:
- Przeprowadza badanie pod kątem zgodności z normami państwowymi.
- Sporządza się akt, który wskazuje, czy zmontowana konstrukcja spełnia normy techniczne.
- Sprawdza, czy sprzęt spełnia wymogi ekologii i bezpieczeństwa ruchu drogowego: czy jest wyposażony w niezbędne urządzenia sygnalizacyjne i oświetleniowe, czy jest wystarczająco odporny na przewrócenie, czy właściwości hamowania są wystarczające i tak dalej.
Jeżeli wszystkie normy techniczne i środowiskowe są w porządku i zostanie udowodnione, że minitraktor zmontowany samodzielnie nadaje się do eksploatacji, jego właścicielowi wydawany jest paszport techniczny i tablica rejestracyjna, a po zdaniu odpowiednich egzaminów na prawo jazdy świadectwo kierowcy ciągnika z wyznaczoną kategorią.
Niezależnie od tego, który minitraktor kupiłeś, niezwłocznie skontaktuj się z Państwowym Urzędem Nadzoru Technicznego Federacji Rosyjskiej z niezbędnym pakietem dokumentów w celu terminowej rejestracji statusu prawnego Twojego asystenta.