Urządzenie i naprawa ciągnika jednoosiowego OKA
Zalety motobloków Oka
Motoblok „Oka” to poważna technika dla prawdziwych profesjonalistów, przeznaczona do wykonywania szeregu prac na ziemi, w letnim domku, może być używana jako miniodśnieżarka w połączeniu ze specjalnymi przystawkami.
Główne zalety ciągników jednoosiowych Oka, dzięki którym stały się one tak popularne wśród rolników i mieszkańców lata:
- ekonomiczne silniki o niskim poziomie hałasu
- rozwija prędkość z przyczepą — 10 km.h;
- niewielki rozmiar (niezmontowany sprzęt można przewozić nawet w bagażniku samochodu);
- możliwość przetwarzania nie tylko zadbanych gleb, ale także dziewiczych gruntów;
- wielofunkcyjność (używana do podlewania, czyszczenia, transportu itp.).
Ciągnik prowadzący jest wyposażony w silnik czterosuwowy, skrzynię biegów, kierownicę, sprzęgło i dwa koła. Zamiast kół na ciągniku prowadzącym można zamontować cztery noże do uprawy gleby.
silnik
- Silnik Robin Subaru EX 21
- Silnik Mitsubishi, 6 KM
- Silnik Lianlong LL-160F
- Silnik Honda GX270
W zależności od modyfikacji ciągnik jednoosiowy Oka jest wyposażony w silniki różnych producentów (DM-1M, DM-1M1, MITSUBISHI GT600 6,0 / 4,4, I / C 6,0 KM 6,0 / 4,4, Honda GX-200 6,5 / 4,8, Lifan 168 F-2A 6,5/4,8, Vanguard 6,5 KM 6,5/4,8, Lianlong 168F-1A 6,5/4,8, Robin Subaru EX 17 6,0/4,4, Robin Subaru EX21 7,0/5,2, KADVI 168F-2A).
Jedną z popularnych modyfikacji jest Oka z silnikiem Lifan. . Ten silnik jest ekonomiczny, a jego funkcjonalność pozwala na instalowanie go w sprzęcie o niewielkich rozmiarach (kultywatory silnikowe, ciągniki jednoosiowe). Lifan jest produkowany w Chinach, stał się trwałym i niezawodnym silnikiem.
Wybór modelu jest dokonywany w zależności od tego, jaką powierzchnię operator będzie obrabiał ciągnikiem jednoosiowym, a także od głównych zadań (orka, uprawa, kopanie ziemniaków itp.), które urządzenie będzie wykonywać.
Awarie silnika
Zobaczmy, dlaczego silnik w ciągniku Oka może być śmieci? Tak więc główne powody, dla których silnik nie działa, a ciągnik prowadzący nie uruchamia się, mogą być następujące:
- niewystarczający poziom paliwa lub oleju;
- benzyna niskiej jakości;
- zablokowanie filtra paliwa lub oleju;
- problem ze świecami lub uszczelkami (wycieka olej; świece trzeba wymienić);
- kąt nachylenia został przekroczony podczas ustawiania ciągnika prowadzącego (powyżej 15 stopni, uruchom ciągnik prowadzący na płaskiej powierzchni);
- integralność okablowania jest zepsuta;
- zerwanie lub rozwarstwienie pasów transmisyjnych;
- niskie ciśnienie w oponach w połączeniu z którymkolwiek z powyższych powodów;
- próbować uruchomić silnik bez rozgrzewania;
- zbyt niska temperatura przechowywania ciągnika z operatorem prowadzącym, a także duży minus na ulicy przy uruchamianiu sprzętu (ciągnik z operatorem przechowuj w ciepłym pomieszczeniu; wlej ciepły olej do silnika i skrzyni biegów przy ujemnych temperaturach) .
Wymiana oleju
Zgodnie z instrukcjami producenta zaleca się stosowanie oleju przekładniowego TAD-17I lub TAP-15V do skrzyni biegów motobloków Oka oraz wszelkich olejów zgodnych z GOST 23652-79. Olejki można mieszać w różnych proporcjach.
Do silnika należy stosować olej do silników samochodowych typu M-53/10G1 lub M-63/12G1. Olej musi spełniać API: SF, SG, SH i SAE: 10W-30, 15W-30.
Częstotliwość wymiany:
- w okresie docierania po 20-25 godzinach;
- następnie po kolejnych 25 godzinach skrzynia biegów jest sprawdzana i uzupełniana olejem;
- po 50 godzinach pracy wymieniany jest olej przekładniowy;
- przy planowanych przeglądach technicznych po 100, 200, 500 lub więcej godzinach olej ze wszystkich zbiorników należy spuścić i wymienić na nowy.
Ponieważ obecnie zakład produkcyjny produkuje modyfikacje ciągnika Oka tylko z silnikami benzynowymi, do tankowania należy wybrać benzynę AI 92 lub 95.
Zakładanie i wymiana pasów
Rozmiary pasów do ciągnika prowadzonego Oka i modyfikacje | |
Pasek napędowy do jazdy do przodu: | A-1180 vn I GOST 1284.1-89; A-1213 I GOST 1284.2-89. |
Pasek napędowy biegu wstecznego: | Z(0) 1400 I lub Z(0) 1400 vn I GOST 1284.1-89. |
Pasy zdejmuje się ręcznie, poluzowując śrubę regulacyjną. Pasy zastępowane są podobnymi, o odpowiedniej szerokości i długości. Zaleca się zakup części zamiennych, m.in. i pasy w sklepach z markowymi częściami zamiennymi do ciągników jednoosiowych. Takie sklepy współpracują bezpośrednio z producentami.
Przegląd wideo wymiany pasków motoblokowych:
Skąd wiesz, czy pasek jest ciasny?
Jeśli naciśniesz pasek ręką, powinien on tylko lekko zgiąć się po naciśnięciu. Jeśli zwisają, silnik zabrzęczy, może nawet pojawi się niebieski dym z przegrzania. Zużyte pasy wpuszczone w kieszenie pasów należy wymienić. Najpierw odkręć nakrętki mocujące ramę pasa. Następnie za pomocą śruby regulacyjnej napiąć pasy, okresowo sprawdzając ręcznie stopień naprężenia.
Te same manipulacje wykonuje się po zainstalowaniu nowych pasów w celu ich regulacji.
oświetlenie
Najpopularniejsze modyfikacje niestety nie są jeszcze wyposażone w reflektor, ale niektórzy właściciele sprzętu sami regulują ten niuans.
W podstawowych modelach produkowanych przez Kadvi nie ma światła na ciągniku prowadzącym.
Bardzo łatwo jest wykonać oświetlenie na ciągniku prowadzącym, do tego zwykle używa się podstawowego generatora elektrycznego. Połączenie wykonuje się w następujący sposób:
- urządzenie generujące prąd jest podłączone do przycisku na kierownicy;
- z przycisku ułóż niezbędne przewody do sprzętu elektrycznego (na przykład reflektor);
- przewody są w jakikolwiek sposób izolowane od uszkodzeń mechanicznych i wody (najczęściej stosuje się rurę karbowaną).
Jeśli moc generatora jest wystarczająca, reflektor będzie jasny. Przy braku mocy przy niskich obrotach silnika kontrolka zgaśnie. Niektórzy rzemieślnicy zmieniają generator motobloków na samochód lub ciągnik.
Jak zrobić światło dla traktora prowadzącego lub mini traktora własnymi rękami:
W każdym razie, nawet bez użycia generatora, możesz zapalić światło na ciągniku z tyłu. Wszystko czego potrzebujesz to akumulator 12 V i lampa LED. Akumulator można wyjąć z roweru elektrycznego lub skutera.
Zaleca się umieszczenie go między skrzynią biegów a silnikiem. Zgodnie z powyższym schematem z generatorem elektrycznym podłączony jest akumulator. Przewody z akumulatora poprowadzone są do włącznika, a następnie do reflektora lub innego osprzętu elektrycznego.
Pamiętaj, aby zaizolować przewody.
Skrzynia biegów
Właściciele motobloków Oka, jak każdy inny sprzęt, czasami napotykają awarie. W tym w działaniu skrzyni biegów.
Następnie przyjrzymy się najczęstszym trudnościom, ich prawdopodobnym przyczynom i sposobom rozwiązania problemu:
- olej płynie na wale wyjściowym: mankiet półosi mógł się zużyć (pomoże wymiana mankietu);
- skrzynia biegów jest zablokowana (jednym z powodów jest otwarty obwód; należy go wymienić);
- Nie mogę zmieniać biegów (należy rozebrać skrzynię biegów i wymienić zepsute części);
- mechanizm odłączania półosi jest zepsuty (pomoże regulacja napięcia linki sterującej osią).
Poniższy rysunek przedstawia schemat przekrojowy skrzyni biegów z ciągnikiem jednoosiowym
W przypadku naruszenia normalnej pracy uszczelek, a mianowicie przy przepływie oleju, uszczelki należy usunąć, sprawdzić pod kątem pęknięć, zużycia. Wymień w razie potrzeby.
Regulacja gaźnika
Zawory gaźnika Motoblock wymagają okresowej regulacji. Naruszenie normy odległości między zaworami powoduje zmianę częstotliwości stopni dystrybucji gazu, w efekcie silnik nie osiąga deklarowanej mocy. Jeśli szczelina jest duża, pojawia się hałas, same zawory są zdeformowane.
Gdy tylko podczas pracy ciągnika z operatorem prowadzącym w silniku pojawi się jakikolwiek obcy hałas, należy wyregulować gaźnik. Do regulacji potrzebny jest śrubokręt, klucz i ostrze (w końcu luz zaworowy wynosi od 0,1 mm do 0 mm).
W motoblokach MB-1D zastosowano gaźnik membranowy model DM 1.08.100. Widok zewnętrzny gaźnika DI1.08.100 przedstawia poniższy rysunek:
1 — pełna śruba przepustnicy; 2 — mała śruba gazowa; 3 — dźwignia przepustnicy powietrza; 4 — minimalna prędkość ślimaka; 5 — kołnierz; 6 — urządzenie dozujące; 7 — rura odgałęziona; 8 — odpływ: 9 — spinka do włosów; 10 — nakrętka; 11 — złączka wlotowa; 12 — przycisk.
Regulacja odbywa się w następujący sposób:
- nakrętkę zaworu odkręcamy śrubokrętem,
- ostrze jest włożone i nakrętka jest dokręcona.
- Po zakończeniu procesu obudowa gaźnika jest na swoim miejscu.