Urządzenie i naprawa motobloków Kaskada
Instrukcja obsługi i konserwacji
Motobloki Kaskada prezentowane w szerokiej gamie różnych modyfikacji. Dzięki temu znajdują zastosowanie na działkach rolniczych o różnej wielkości. Przy prawidłowej eksploatacji ciągniki Cascade pchane mogą działać przez długi czas. Konieczna jest jednak wiedza, jak prawidłowo konserwować i naprawiać te maszyny.
Jeśli kupiłeś ciągnik Cascade, przed rozpoczęciem pracy powinieneś zapoznać się z instrukcją obsługi.
Kupując tę maszynę z fabryki w standardzie, należy, jeśli kupiłeś ją z własnych rąk, poproś starego właściciela o dostarczenie instrukcji obsługi ciągnika Cascade. Jest to jednak książka, która czasami się gubi. Teraz w Internecie można znaleźć elektroniczną wersję instrukcji.
Oto kilka faktów, o których powinni wiedzieć ci, którzy posiadają ten sprzęt.
Olej i paliwo
Każdy właściciel powinien wiedzieć, z jakim olejem i paliwem współpracuje jego ciągnik Cascade.
Niezależnie od tego, jaki masz silnik (Rosyjski czy chiński Lifan), musisz używać tylko wysokiej jakości czystego paliwa AI-92 lub AI-95. Nie używaj starej lub brudnej benzyny. Może zatkać układ paliwowy.
Pobieranie paliwa ze zbiornika gazu nie następuje od dna zbiornika, ale nieco wyżej. Zapobiega to dalszemu przedostawaniu się brudu i kurzu do gaźnika i po prostu osiada na dnie.
Wymiana oleju w silniku ciągnika prowadzącego Cascade:
Zgodnie z instrukcją użytkowania zaleca się stosowanie radzieckich olejów według GOST. Jednak czas ZSRR już minął, a teraz można znaleźć importowane oleje silnikowe lepszej jakości o lepszych parametrach. Latem można zastosować z serii 15W-40, a zimą półsyntetyczny 10W-40.
Olej należy wymieniać po każdych 20 godzinach pracy ciągnika z operatorem prowadzącym Cascade.
Transmisja jest w podobnej sytuacji. Producent zaleca użycie radzieckiego TAP-15v lub TAD-17i. Jednak zamiast tego można użyć 75W-90 lub 80W-90.
Aby wymienić olej w skrzyni biegów, przechyl ciągnik prowadzący do tyłu i wyciągnij wtyczkę. Wcześniej zastępując pojemnik do opróżniania. Odpracowanie powoduje wielką szkodę dla gleby, więc nie można jej tam wylewać.
Dźwignie sterujące są smarowane litolem lub solidolem.
Pierwsze uruchomienie i docieranie
Pomyślne użytkowanie ciągnika jednoosiowego w przyszłości zależy od prawidłowego rozpoczęcia aplikacji. Ważnym krokiem jest włamanie.
To pierwsze godziny pracy nowego urządzenia. W ten sposób części ocierają się o siebie i wyraźnie wchodzą w rowki, więc nie wolno w tym czasie mocno obciążać urządzenia. Maksymalne obciążenie powinno wynosić połowę mocy maksymalnej. W przeciwnym razie części mogą ulec uszkodzeniu jeszcze przed rozpoczęciem pełnej eksploatacji.
Jeśli jesteś pierwszym właścicielem ciągnika jednoosiowego Cascade, napełnij skrzynię korbową olejem! Nie jest dostępny w fabryce. A jeśli zapomnisz go wypełnić, wystąpi nadmierne tarcie, a części ponownie ulegną awarii.
Ponieważ ciągniki jednoosiowe Cascade to przedstawiciele profesjonalnej rodziny, przy ich zakupie właściciel liczy na jego długą pracę i pomoc w pracach rolniczych, a także nie zapomina o dotarciu przed startem.
Poważne awarie
Motobloki Cascade zyskały ogromną popularność dzięki dużej liczbie kompatybilnych załączników i łatwej konserwacji. Z łatwością wyregulujesz i naprawisz prawie wszystkie części sprzętu.
Najczęstszą przyczyną awarii podzespołów jest normalne zużycie. Aby ciągnik jednoosiowy służył przez długi czas, konieczne jest dokonywanie regulacji i regularnych zaplanowanych przeglądów technicznych.
Główne wady to:
- Problemy ze świecami zapłonowymi (styk odpadł, szczelina zmieniona, utlenione)
- Brak oleju (trzeba sprawdzić jego poziom przed każdą podróżą);
- Uszczelka na cylindrze jest zużyta;
- Brud i zanieczyszczenia dostały się do układu paliwowego (dlatego benzyna nie dostaje się do gaźnika);
- Zmieniło się napięcie łańcucha lub paska na kole pasowym (w rezultacie zmienia się moment obrotowy).
Przyjrzyjmy się bliżej głównym awariom i sposobom ich naprawy.
- Transmisja bardzo się nagrzewa podczas pracy
Głównymi przyczynami takiego zachowania są zużycie łożysk ślizgowych, brak oleju przekładniowego lub jego zła jakość. Pierwszym krokiem jest próba wymiany oleju w skrzyni biegów na nowy. Jeśli to nie pomoże, zdemontuj skrzynię biegów i spójrz na stan łożysk. Najprawdopodobniej jeden z nich jest niesprawny.
- Motoblock nie działa równomiernie
Jeśli silnik pracuje stabilnie, a Cascade albo się ślizga, albo pęka, spójrz na stan bieżnika na kołach. Najprawdopodobniej wyblakł. Nie wolno pracować na zbyt zużytych oponach. Jeśli wszystko jest w porządku z ochraniaczami, przyczyną może być inny nacisk w kołach. Z tego powodu ciągnik prowadzący będzie stale prowadził w jednym kierunku i zachowywał się niewłaściwie.
- Motoblock Cascade wibruje podczas pracy
Taki niuans występuje, gdy zaczep jest nieprawidłowo podłączony lub nie jest całkowicie naprawiony. Przed rozpoczęciem pracy należy zawsze sprawdzić połączenia śrubowe i niezawodność ich zamocowania.
- Silnik jest trudny do uruchomienia
Tutaj może być kilka problemów:
- Najpierw przeprowadź kontrolę wzrokową pod kątem uszkodzeń;
- Jeśli wszystko jest w porządku, sprawdź, czy w baku jest benzyna (powinna być ponad połowa i dobrej jakości);
- Jeśli ciągnik prowadzący znajduje się na pochyłej płaszczyźnie, zainstaluj go na płaskiej powierzchni;
- Sprawdź cały układ paliwowy i czy jest zapas paliwa na całej linii;
- Sprawdź układ zapłonowy i sprawdź, czy jest iskra;
- Sprawdź działanie gaźnika i spróbuj poprawić mieszankę paliwową.
Urządzenie motoblokowe Kaskada
Motoblock Cascade to elektrownia z zainstalowanym jednocylindrowym silnikiem 4-suwowym. Wszystkie urządzenia Cascade są wyposażone w silniki DM lub Lifan. Wszystkie dźwignie sterujące są umieszczone na drążku kierowniczym. Skrzynia biegów znajduje się pod silnikiem. Również podłączone do silnika: skrzynia biegów, skrzynia biegów, dyferencjał, WOM i sprzęgło.
W wersji standardowej ciągnik Cascade jeździ z oponami pneumatycznymi 4×11.
Gaźnik
Ta część odpowiada za przygotowanie i dostarczenie mieszanki paliwowej.
Jeśli gaźnik miesza się w niewłaściwej proporcji, jest to natychmiast widoczne.
Najczęściej, aby przywrócić jego prawidłowe działanie, wystarczy po prostu wyregulować dopływ paliwa i powietrza do gaźnika. Odbywa się to w następującej kolejności:
- Całkowicie odkręć śruby regulacyjne, które odpowiadają za maksymalny i minimalny gaz. Po tym, jak śruby powinny zostać zwrócone półtora obrotu;
- Pozostaw silnik na biegu jałowym przez około 10 minut;
- Ustaw dźwignię kontrolującą prędkość silnika w najmniejszej pozycji. W takim przypadku silnik nie może przestać działać;
- Ustaw przepustnicę na najniższą prędkość biegu jałowego. Praca silnika powinna być jasna, bez obcych dźwięków;
- Następnie za pomocą śrub paliwowych wyreguluj dopływ benzyny (po dokręceniu śruby przepływ benzyny wzrasta, a po odkręceniu maleje).
90 procent wszystkich awarii gaźnika w ciągniku Cascade rozwiązuje się poprzez jego ustawienie. Jeśli problem będzie się powtarzał, spróbuj rozmontować i przepłukać gaźnik. Odbywa się to w celu usunięcia powstałej sadzy i żużla.
Konfigurowanie gaźnika ciągnika Cascade z operatorem prowadzącym:
Wyczyść gaźnik miękką szmatką nasączoną benzyną. Po usunięciu wszystkich żużli konieczne jest dokładne wysuszenie gaźnika. Najlepiej zrobić to za pomocą sprężarki powietrza, jeśli nie masz jej pod ręką, wytrzyj dokładnie suchą szmatką i pozostaw do wyschnięcia. Następnie zmontuj.
Jeśli podczas analizy zauważysz, że jakaś część gaźnika pękła, dalsza praca z taką częścią jest niedopuszczalna! Należy go wymienić na nowy.
Reduktor i skrzynia biegów
Poniżej znajdują się główne problemy, które pojawiają się podczas pracy ciągnika Cascade od strony skrzyni biegów, oraz sposoby ich rozwiązania:
Płynący olej
Zjawisko to może wskazywać:
- prosty przelew oleju w skrzyni biegów,
- znaczne zużycie lub nieprawidłowy montaż uszczelek olejowych na łożyskach,
- Zużyte podkładki, luźna nasadka lub ciała obce w zaworze powietrza.
Sprawdź każdą część powyższego i znajdź przyczynę, a następnie napraw problem.
Trudna zmiana biegów
Powodów jest tutaj kilka, spójrzmy na każdy z nich:
- Zużyte części w skrzyni biegów. Końce na kołach zębatych są najczęściej wymazane. Dlatego transmisji nie można naprawić i ciągle się psuje, a jej przełączanie nie jest kontrolowane. Należy zdemontować całą skrzynię biegów i sprawdzić koła zębate, jeśli są zużyte, postaraj się je jak najbardziej zmielić. Jeśli nie jest to możliwe, wymień go.
- Wypusty wału są zużyte lub niewspółosiowe. Do ich prawidłowej regulacji konieczne jest wyposażenie ich w dodatkowe pierścienie ustalające. Jeśli są zużyte, jest tylko jedno wyjście — zmienić.
- Nieprawidłowo ustawione sprzęgło. W rezultacie dźwignia zmiany biegów nie jest zablokowana w swojej końcowej pozycji. Może to być spowodowane niewłaściwym obchodzeniem się z ciągnikiem Cascade, gdy dźwignia jest zwolniona, aż zostanie prawidłowo zamocowana. W takim przypadku należy wyregulować sprzęgło, a następnie prawidłowo zmienić biegi.
Skrzynia biegów jest uważana za złożone połączenie węzłowe, w którym kilka części działa jednocześnie. Powinieneś rozpocząć naprawę skrzyni biegów ciągnika Cascade tylko wtedy, gdy jesteś pewny swoich umiejętności. Jeśli tak nie jest, powinieneś skontaktować się z ekspertami.
Sprzęgło
Przekładnia jest częścią ciągnika jednoosiowego Cascade, który jest przeznaczony do przenoszenia obrotów z silnika na wał, a od niego do osprzętu.
Skrzynia biegów ciągnika Cascade składa się ze sprzęgła, skrzyni biegów, mechanizmu różnicowego i przekładni głównej.
Najczęstszym problemem jest regulacja sprzęgła.
Jeśli ciągnik prowadzący Cascade „prowadzi” podczas pracy (dźwignia jest całkowicie wciśnięta, ale samochód próbuje poruszać się do przodu), należy lekko dokręcić śrubę regulacyjną.
Jeśli sprzęgło się ślizga (innymi słowy, gdy sprzęgło jest całkowicie zwolnione, urządzenie nie porusza się lub daje niewielką liczbę obrotów), należy je poluzować.
Po ostatecznej regulacji śruba sprzęgła powinna być pewnie zamocowana, aby podczas pracy znajdowała się w jednej pozycji i nie poruszała się.
Jeśli to nie pomoże, przyczyną może być koło zamachowe. Jest to urządzenie, które przenosi moment obrotowy z rozrusznika na wał korbowy.
Montaż i instalacja sprzęgła koła zamachowego:
Najczęściej obserwowane zużycie zębów korony koła zamachowego. To jest dokładnie ta część, która sprzęga się z wałem i przenosi obrót. I od czasu do czasu ułamują się w nich zęby.
Dlatego zamiast wymieniać całe koło zamachowe, możesz je po prostu naprawić, wymieniając koronę. Ta praca powinna być wykonywana tylko w warsztatach.
Pasy
Motobloki Cascade działają dzięki napędowi pasowemu. Są one ciągnięte na specjalnych krążkach. I konieczne jest ciągłe dostosowywanie ich napięcia, jeśli są osłabione, wtedy obrót z silnika pójdzie, ale nie dotrze do osprzętu.Z drugiej strony, jeśli napięcie jest wysokie, to po otrzymaniu dużego obciążenia po prostu pęknie.
Pasek może się również zużywać i w tym czasie, nawet przy normalnym napięciu, pękać.
Więzy
Jeśli nie chcesz stale monitorować napięcia pasów w ciągniku Cascade, można je zastąpić łańcuchami. Jest to bardziej praktyczna opcja, która gwarantuje ciągłą, niezawodną pracę bez awarii. Jedynymi wyjątkami są te momenty, kiedy łańcuch jest zbyt luźny i spał.
W takim przypadku konieczna jest dodatkowa wymiana rolek napinających na koła zębate o odpowiednim rozmiarze.
Wyraźnym plusem jest to, że łańcuchy wytrzymują znacznie większy nacisk niż paski. Motobloki Cascade są profesjonalne, a ich waga to 160 kg, a osprzęt daje jeszcze większe obciążenie. Łańcuchy pękają znacznie rzadziej, więc wybór w ich kierunku jest oczywisty.
Zapłon
Zapłon to część, która napędza silnik ciągnika pchanego Cascade. Pod koniec pracy silnik jest również wyłączany przez zapłon.
Ciągniki jednoosiowe Cascade są standardowo wyposażone w rozrusznik ręczny. A silnik uruchamia się ręcznie za pomocą kabla. Jest to trudne do wykonania, a rozrusznik często nie uruchamia się za pierwszym razem. Jest to szczególnie widoczne zimą, kiedy temperatura powietrza jest niska, a części silnika są chłodzone.
Dlatego często rozrusznik ręczny jest zastępowany elektrycznym. Do działania takiego urządzenia konieczne jest dodatkowe wyposażenie ciągnika prowadzącego Cascade w akumulator. Za jego pomocą napędzany jest rozrusznik elektryczny.
Regulacja zapłonu silnika bloku silnika w następującym filmie:
Ważne jest, aby monitorować stan świec i odstęp między nimi. Zapalają i spalają mieszankę paliwową. W stanie normalnym powinny być mocno zamocowane w rowkach i mieć stałą szczelinę 0,6-0,7 mm.
Nasadki mocy muszą wyraźnie przylegać do świec zapłonowych. Nie powinny zawierać osadów węgla i żużla, ponieważ zakłóca to powstawanie iskry i jej dostarczanie. Jeśli osady węglowe nie zostaną usunięte, świecę należy wymienić na nową.
Opinie
Istnieje wiele recenzji na forach internetowych dotyczących pracy z ciągnikami Cascade, a oto niektóre z nich.