Wielkawola.pl

Recenzje Motobloki, Agrotechnika, Rolnicze
Рейтинг статьи
1 звезда2 звезды3 звезды4 звезды5 звезд

Urządzenie motobloku MTZ. Podstawowe awarie, konfiguracja, konserwacja

Urządzenie motobloku MTZ. Podstawowe awarie, konfiguracja, konserwacja

Urządzenie motoblokowe MTZ

Motobloki MTZ zaczęły być produkowane w czasach sowieckich. Ich główną zaletą jest prostota i łatwość konserwacji. Dlatego nie ma problemów, aby poradzić sobie z urządzeniem Białorusi. Najpopularniejszym modelem jest MTZ-05.

Urządzenie motobloku MTZ. Podstawowe awarie, konfiguracja, konserwacja

Motoblok MTZ-05

Poniższy schemat pokazuje szczegółowo lokalizację głównych elementów roboczych ciągnika prowadzącego.

Urządzenie motobloku MTZ. Podstawowe awarie, konfiguracja, konserwacja

Schemat motobloku MTZ-05

Przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac naprawczych należy zapoznać się z tym schematem. Odrzuci wiele pytań dotyczących lokalizacji lub nazwy głównych części urządzenia.

Urządzenie motobloku MTZ. Podstawowe awarie, konfiguracja, konserwacja

Silnik Lifan 168 F-2

silnik

Na podstawie informacji zwrotnych możemy zidentyfikować główne problemy pojawiające się podczas eksploatacji oraz sposoby ich rozwiązania.

Uruchomienie silnika MTZ jest trudne

  • Brak paliwa lub jego zaopatrzenie jest utrudnione. W takim przypadku należy sprawdzić obecność paliwa w zbiorniku gazu. Jeśli jest benzyna, sprawdź i wyczyść filtry paliwa. Sprawdź, czy gaźnik jest mocno połączony z głowicą. Oceń wydajność pompy paliwowej.
  • Problemy w układzie zapłonowym. Sprawdź połączenia przewodów z iskrownikami i świecami zapłonowymi. Upewnij się, że magneto działa, jeśli daje iskrę. Być może izolacja elektrod w świecach zapłonowych lub przerwa między nimi jest zerwana. Zacznij od szybszego nacisku na pedał. Sprawdź działanie akceleratora.

Wał korbowy obraca się powoli lub w ogóle się nie porusza

  • czy przewody rozrusznika i akumulatora są dobrze zamocowane;
  • ładowanie akumulatora i jego użyteczność;
  • jak ciepły jest silnik;
  • czy występuje poślizg wolnego koła w rozruszniku. Jeśli taka sytuacja wystąpi, konieczna jest całkowita wymiana sprzęgła;
  • stan smarowania kół napędowych i wielowypustów;
  • czystość kolektora;
  • stan pędzli;
  • stan uzwojeń twornika (w przypadku naruszenia wymień całe urządzenie).

Urządzenie motobloku MTZ. Podstawowe awarie, konfiguracja, konserwacja

Rozrusznik

Silnik uruchamia się, ale rozrusznik się nie wyłącza

W takim przypadku przede wszystkim należy zdemontować rozrusznik i upewnić się, że działa. Być może napęd rozrusznika na wale lub zwora przekaźnika trakcyjnego utknął.

Motoblock działa szarpanie

  • niestabilna praca układu zapłonowego;
  • świece są sadza;
  • brud w gaźniku.

Silnik MTZ nie wytwarza pełnej mocy

Urządzenie motobloku MTZ. Podstawowe awarie, konfiguracja, konserwacja

Świeca zapłonowa
  • umyj i osusz świece zapłonowe, a także ustaw odstęp między nimi;
  • dostosować skład mieszanki paliwowej na biegu jałowym;
  • wyczyść gaźnik;
  • upewnij się, że zapłon jest ustawiony prawidłowo;
  • na Białorusi było za duże obciążenie, a przepustnica bardzo się otworzyła, włożyła ją na miejsce.
Weiterlesen:
Motobloki Centaur MB 1081D. Przegląd, charakterystyka, recenzje

Podczas pracy układ gaźnika przelewa się olejem.

Urządzenie motobloku MTZ. Podstawowe awarie, konfiguracja, konserwacja

Gaźnik K60V
  • usunąć osady węglowe i wytrzeć zawór;
  • igła blokująca nie przylega całkowicie;
  • pompa paliwowa dostarcza za dużo paliwa;
  • załóż więcej uszczelek do pompy paliwa.

Wymiana silnika

Najczęściej silnik jest wymieniany na stare Białoruśi 05 i 09. Są one wyposażone w fabryczne silniki UD-15 i UD-25. Ich zasób pracy od lat 90. już dawno się wyczerpał. Dlatego silniki Hondy i Lifan są obecnie uważane za bardziej odpowiednie.

Urządzenie motobloku MTZ. Podstawowe awarie, konfiguracja, konserwacja

Silnik Honda GX270

Nowe fabryczne modele motobloków MTZ-09N są wyposażone w silniki Honda GX 270. Są uważane za najbardziej niezawodne do użytku w ogrodnictwie.

Wymiana silnika na nowy to trudne zadanie, ponieważ wszystkie układy muszą być wyraźnie połączone zgodnie z odpowiednim schematem.

Wymień silnik dokładnie według schematu. Jeśli coś pójdzie nie tak z zamiennikiem, Białoruś zacznie zachowywać się nieprzewidywalnie przy odbiorze dużych ładunków.

Recenzja wideo wymiany silnika w ciągniku jednoosiowym MTZ

Jak zwiększyć prędkość ciągnika MTZ?

Urządzenie motobloku MTZ. Podstawowe awarie, konfiguracja, konserwacja

Bieg

Wielu właścicieli MTZ jest zainteresowanych tą kwestią, ponieważ chcą jak najlepiej wykorzystać swój ciągnik.

Aby to zrobić, możesz ulepszyć koła zębate i wymienić standardowy na wyrazić.

  • Standardowo koło napędzane ma 61 zębów, a półoś 12 zębów.
  • Szybkobieżne koło zębate ma 55 zębów, półoś ma 15 zębów.

Podczas modernizacji prędkość obrotowa silnika pozostaje bez zmian, ale znacznie wzrasta prędkość obrotowa półosi, a co za tym idzie całego ciągnika.

Tabela pokazuje zmianę prędkości na każdym biegu

numer transmisjiPrędkość ciągnika prowadzonego z tyłu w konfiguracji fabrycznej (km/h)Prędkość ciągnika jednoosiowego wyposażonego w szybkie biegi (km/h)
12,3,5
23,66,0
35,28,6
49,215,3

Urządzenie motobloku MTZ. Podstawowe awarie, konfiguracja, konserwacja

Koła 4×10

Innym sposobem na zwiększenie prędkości ruchu Białorusi jest zainstalowanie kół o większej średnicy.

Tutaj wszystko jest proste, im większa średnica, tym większą odległość pokona w jednym obrocie.

Bieganie

Jeśli jesteś pierwszym właścicielem ciągnika MTZ, to przed jego pełnym użyciem konieczne jest dotarcie.

Ta procedura jest konieczna, aby części fabryczne przyzwyczaiły się do siebie i zaczęły stabilnie pracować.

Ponieważ jeśli natychmiast położysz na nim ciężki pług i zaczniesz orkę, części mogą nie być ze sobą ciasno połączone ze względu na ich niewielką chropowatość, a każdy element przekładni może łatwo zawieść.

Weiterlesen:
Jak uruchomić traktor z operatorem NEVA? Regulacja zaworu, urządzenie, awarie i naprawy

Urządzenie motobloku MTZ. Podstawowe awarie, konfiguracja, konserwacja

Zwiastun filmu

Dla Białorusinów włamanie powinno trwać od 10 do 12 godzin. W tej chwili wystarczy pozwolić silnikowi pracować przy lekkim obciążeniu. Na przykład może to być zwykła przyczepa, którą można podłączyć do ciągnika prowadzącego i jeździć.

regulacja

Do prawidłowej pracy konieczne jest ustawienie ciągnika z operatorem prowadzącym przed wyjazdem w pole do pracy.

Ustawienie ciągnika jednoosiowego jest szczególnie istotne, gdy sprzęt był bezczynny w garażu zimą, kiedy połączenia mogą się poluzować.

Jeśli jesteś pierwszym właścicielem i właśnie kupiłeś Białoruś, to powinna być już założona przez zakład Smorgon. Jednak nadal zaleca się ponowne sprawdzenie wszystkich systemów operacyjnych silnika.

Kroki strojenia silnika:

  1. Dostosuj mieszankę paliwową, ponieważ jest kontrolowana za pomocą specjalnych śrub, które należy okresowo wymieniać.
  2. Ustaw wymagany luz między zaworami, jest to konieczne, aby dostarczyć wymaganą ilość mieszanki paliwowej do gaźnika.
  3. Wyreguluj gaźnik, aby uzyskać wymaganą prędkość silnika przy minimalnej i maksymalnej przepustnicy.
  4. Sprawdź ciśnienie w oponach, powinno być takie samo, na poziomie 2 atmosfer, w przeciwnym razie podczas pracy MTZ poprowadzi w jednym kierunku, a kontrola będzie trudna.

Serwis

Sprawdzanie poziomu oleju bagnetem

Motoblok MTZ jest bezpretensjonalny w konserwacji, ale jego stan powinien być monitorowany.

  • Po wykonaniu prac polowych należy go oczyścić z resztek brudu, co zapobiegnie powstawaniu korozji ciągnika pod wpływem wilgoci.
  • Jeśli lakier został uszkodzony, należy go poprawić specjalną farbą z tego samego powodu.
  • Konieczne jest sprawdzenie poziomu oleju w specjalnych zbiornikach. I utrzymuj to na właściwym poziomie. W przeciwnym razie tarcie wystąpi bez smarowania, a zużycie części znacznie wzrośnie. Z tego samego powodu konieczne jest nasmarowanie osi manetek Litolem lub Solidolem.

Eksploatacja

  • Po uruchomieniu silnika należy powoli podnieść pedał do pozycji poziomej.

Ważne! Zabrania się pracy z całkowicie opuszczonym pedałem.

  • Sam motoblok jest bezużyteczny, działa za pomocą specjalnych załączników. Musi być bezpiecznie przymocowany szpilką do ogranicznika! W przeciwnym razie połączenie może zostać przerwane i sprzęt odleci z ciągnika. Jeśli jest z tyłu, to znaczy przed operatorem, może to spowodować poważne uszkodzenie zdrowia tego ostatniego.
  • Zabrania się włączania biegu wstecznego podczas jazdy ciągnika prowadzącego do przodu.
Weiterlesen:
Brait Motoblock BR-80. Przegląd, specyfikacje, opinie właścicieli

System smarowania

Urządzenie motobloku MTZ. Podstawowe awarie, konfiguracja, konserwacja

Olej 10W-30

Do długiej i stabilnej pracy maszyny niezbędne jest jej odpowiednie smarowanie. Dzięki temu wszystkie części urządzenia będą działały długo i stabilnie.

Skrzynia korbowa MTZ jest zaprojektowana na 0,6 dm3 obrazy olejne. Zgodnie z instrukcją obsługi seria 10W-30 jest uważana za optymalną. Zaleca się brać olej z importu, jest droższy, ale też działa lepiej.

Ważne! Jeśli właśnie kupiłeś ciągnik jednoosiowy, oznacza to, że w skrzyni korbowej nie ma oleju. Trzeba go wlać. Nie wolno uruchamiać się bez oleju.

Po pierwszym 25 godzin pracy, konieczne jest przeprowadzenie pierwszej wymiany oleju. Należy to robić regularnie. Instrukcja obsługi ciągnika z operatorem prowadzącym wyraźnie określa, po ilu godzinach pracy należy wymienić olej w ciągniku z operatorem prowadzącym MTZ.

Przed wymianą silnik nagrzewa się. Dzięki tej sztuczce olej staje się bardziej płynny i łatwiejszy do wydostania się z silnika.

Algorytm wymiany oleju:

  1. Korek jest zdejmowany z szyjki zbiornika oleju.
  2. Pod otworem spustowym umieszcza się pojemnik.
  3. Korek spustowy jest wyjęty ze zbiornika oleju.
  4. Pozostań w tej pozycji przez 15 minut.
  5. Korek spustowy jest włożony na swoje miejsce.
  6. Olej wlewa się do wymaganego poziomu, a jego poziom sprawdzamy miarką.
  7. Pokrywka jest przykręcana.

Wybór oleju przekładniowego może być dla wielu mylący. Logiczne jest, że transmisja powinna być wypełniona, ale tak nie jest. W tym przypadku nie ma dużego obciążenia przekładni, jak w samochodach.

Jeśli wlejesz gęstszy olej przekładniowy, taki jak TAp-15 lub TAD-17, obsługa ciągnika jednoosiowego będzie utrudniona.

Ciągnik prowadzący z olejem przekładniowym nie może wytworzyć wymaganej mocy. Dlatego wlewa się tutaj również olej silnikowy wyprodukowany według radzieckich GOST: M-10V2 lub M-10G2 (letnie opcje oleju) i M-8G2 (w sezonie zimowym).

Algorytm wymiany oleju przekładniowego:

  1. Umieść pojemnik pod otworem spustowym skrzyni biegów.
  2. Odkręć korek spustowy i spuść zużyty olej.
  3. Napełnij nową i zamknij korek.
  4. Przepuścić olej przez układ przekładni na biegu jałowym.
Weiterlesen:
Urządzenie, konserwacja i obsługa ciągnika prowadzonego Oka

Jeśli wlejesz olej powyżej znaku, ciągnik prowadzący będzie go prowadził przez cały układ, a jego nadmiar wypłynie ze zbiornika oleju i punktów połączeń.

Regulacja sprzęgła

Sprzęgło jest łącznikiem między skrzynią biegów a dźwignią sterującą. Dlatego musisz wiedzieć, jak to dostosować.

Jeśli sprzęgło nie działa, awarie są widoczne natychmiast:

  • Gdy sprzęgło jest całkowicie wciśnięte, a ciągnik jednoosiowy jest wyrwany, śruba regulacyjna poluzowała się i należy ją dokręcić.
  • Jeśli sprzęgło jest zwolnione, a ciągnik prowadzący nie osiąga wymaganej prędkości lub stoi w miejscu, należy lekko poluzować śrubę.

Przegląd wideo regulacji sprzęgła w ciągniku prowadzącym MTZ-05

PPC

Jeśli podczas pracy zaczął dobiegać dziwny dźwięk ze skrzyni biegów, warto natychmiast przerwać pracę. To pierwszy znak, że coś jest nie tak w pudełku. Transmisja może być również bardzo gorąca.

  • Najczęstszym problemem jest brak oleju lub zła jakość. Do napełniania najlepiej jest używać importowanych analogów, w tym przypadku możesz uchronić się przed złym olejem. Jeśli to po prostu za mało, dodaj to. Sprawdź poziom przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac.
  • Jeśli wymieniłeś olej, ale hałas pozostaje, problem tkwi w kołach zębatych. Powinny zostać zastąpione nowymi. Nie wolno pracować z wadliwymi biegami.

Jeśli występuje problem ze zmianą biegów, ich samoczynnym wyłączaniem lub zacinaniem się, przyczyn może być kilka.

  • Przede wszystkim wyreguluj sprzęgło, jeśli jesteś pewien prawidłowego ustawienia, czytaj dalej;
  • Części skrzyni biegów są zużyte, zdemontuj i sprawdź ich stan, w razie potrzeby wymień na nowe;
  • Zużyte wielowypusty wału.

Ważne! Jeśli końce obracających się kół zębatych są zabrudzone kurzem i przylegającym do nich olejem, zmiana biegów nastąpi spontanicznie, nie można pracować z takim ciągnikiem.

Generator

Ciągniki z operatorem prowadzącym MTZ są standardowo sprzedawane bez generatora. Przy modernizacji ich baterią korzystanie z Białorusi staje się o wiele przyjemniejsze. Umożliwia to umieszczenie rozrusznika elektrycznego zamiast tradycyjnego i zamontowanie światła. Dzięki akumulatorowi i rozrusznikowi elektrycznemu bez problemu uruchomisz traktor pchany, a światło pomoże w wykonywaniu prac w ciemności.

Weiterlesen:
Kultywator silnikowy Neva MK-200. Przegląd modyfikacji, charakterystyk

Recenzja wideo instalacji generatora na ciągniku jednoosiowym Białoruś

Wibracje motobloków

Koło zamachowe

MTZ jest przemyślany w taki sposób, aby zminimalizować wibracje, które powstają podczas jego pracy. Osiąga się to dzięki nowoczesnym łożyskom, ciężkiej konstrukcji, ulepszonemu tłokowi i kole zamachowemu.

Z biegiem czasu drgania mogą narastać podczas pracy. W takim przypadku należy sprawdzić stan łożysk, przy ich zużyciu znacznie wzrastają wibracje pochodzące z mechanizmu korbowodu.

Koło zamachowe odpowiada za przekazywanie obrotów. Dlatego w silniku wszystko może być w porządku, ale po przeniesieniu na koło zamachowe już powstają wibracje. Jeśli jest uszkodzony, należy go wymienić na nowy.

Minitraktor od MTZ

Wielu właścicieli MTZ modernizuje traktor pchany w mini traktor. Najłatwiej to zrobić za pomocą adaptera. Pozwala na wykonanie większości prac siedząc na nim.

Dla Białorusinów dostępne są specjalne adaptery typu Horse. Podczas ich modernizacji ciągnik jednoosiowy niewiele przypomina swoją dawną postać. Okazuje się, że zwykły ciągnik o mniejszym rozmiarze. Jeśli go zainstalujesz, prędkość Białorusi trochę się zmieni, ponieważ będzie musiał dźwigać nie tylko ciężar zaczepu, ale także samego konia. Ale ta strata będzie nieznaczna, ponieważ silniki Hondy pozwalają pracować z zaczepem do pół tony. A waga konia to około 100 kg.

Urządzenie motobloku MTZ. Podstawowe awarie, konfiguracja, konserwacja

Adapter Horsam IS-2

Możesz sam spróbować zmontować i zainstalować mini traktor. Istnieje wiele różnych schematów i rysunków, jak to zrobić. Zaleca się jednak, aby zrobić to samodzielnie tylko wtedy, gdy jesteś pewny swoich umiejętności. W przeciwnym razie szanse na modernizację są niezwykle małe.

Dzięki starannej dbałości o pracę i terminową konserwację ciągnika MTZ będzie on służył przez długi czas.

голоса
Рейтинг статьи
Ссылка на основную публикацию
Adblock
detector