Wszystko o ciągnikach LTZ. Skład, obsługa i naprawa, wideo, opinie o pracy
o nas
Historia Lipieckiej Fabryki Traktorów sięga odległego 1932 roku, kiedy otwarto wysoko wyspecjalizowane warsztaty narzędziowe i mechaniczne zakładu Stankostroy.
W ciągu 7 lat przedsiębiorstwo stało się jednym z największych w Lipiecku, a w 1944 roku na jego podstawie powstała Lipiecka Fabryka Traktorów.
Pierwszym ciągnikiem, który zjechał z linii montażowej LTZ, była gąsienica Kirovets-35 z silnikiem benzynowym.
Później znane modele ciągników do uprawy rzędowej KD-35, T-38M, KDP-35, T-38 (gąsienica) i ciągników kołowych T-40, LTZ-55, LTZ-60, LTZ-155 w różnych modyfikacjach zostały wyprodukowane.
Zmodernizowane modele, które pojawiły się na początku lat 90. XX wieku, były przeznaczone do prac uprawowych i agrotechnicznych przy uprawach roślin.
W połączeniu z różnymi dodatkowymi narzędziami ciągnik LTZ był używany w pracach budowlanych, drogowych i komunalnych oraz był używany jako sprzęt do rozładunku i załadunku.
Losy zakładu potoczyły się tak, że po bankructwie w 2004 roku przedsiębiorstwo zostało zreorganizowane i początkowo wchodziło w skład koncernu Tractor Plants, a później w Agromash OJSC, jako filia Lipetsk Tractor.
W ostatnich latach podjęto próby przywrócenia produkcji zaktualizowanego modelu LTZ-155 wraz z partnerami.
Przegląd asortymentu
Na podstawie ciągnika T-40 na początku lat 90. opracowano modele LTZ-55 i LTZ-60, należące do klasy trakcji 1,4.
ciągnik kołowy LTZ-55 to uniwersalna maszyna ogólnego przeznaczenia o mocy 50 KM. Produkowany był do 2004 roku.
Wyprodukowano kilka modyfikacji: wersję z napędem na wszystkie koła z automatycznym włączaniem przedniej osi LTZ-55A, wersję o zmniejszonym nacisku na glebę LTZ-55AL, model o zmniejszonym prześwicie do pracy na stromych zboczach LTZ-55AN.
Uniwersalny LTZ-60 produkowane do 2009 roku. Model ten wyróżnia się układem kół 4×4, sztywnym tylnym zawieszeniem oraz sprężynowym z przodu. Wykonuje szeroki zakres prac rolniczych, gospodarczych, budowlanych. Opracowano wersje: LTZ-60AV o ulepszonej sterowności oraz LTZ-60AB o zwiększonej nośności hydraulicznej.
Ponadto wyprodukowano modyfikacje LTZ-60 z niską kabiną, z silnikami wysokoprężnymi z chłodzeniem wodnym i powietrznym oraz LTZ60ABL do pracy na mokrej glebie.
Na podstawie LTZ-60 wyprodukowano kilka modeli koparek z różnymi przystawkami EO-2101 i EO-2621, jako specjalistyczny sprzęt komunalny.
W dużym asortymencie zakład produkował różnorodne dodatkowe urządzenia i załączniki.
Ciągnik został uznany za najbardziej obiecujący model LTZ-155 na układzie scalonym, z trzypunktowym układem zawieszenia, identycznymi kołami i optymalnym osiowym rozkładem masy. Maszyna przystosowana jest do pracy w 2 trybach — standardowym i ekonomicznym.
Wygodna kabina posiada okrągłe przeszklenia.
Nowa wersja LTZ-155U nie posiada mechanizmu obracania tylnych kół, dzięki czemu promień skrętu wzrósł do 5,6 m, obniżono koszt maszyny.
Parametry techniczne i charakterystyka
Niewątpliwymi zaletami ciągników LTZ są kompaktowe wymiary o dość dużej mocy i przyczepności, dobra zdolność do jazdy w terenie, doskonała zwrotność, wysoki poziom konserwacji, dostępność i niski koszt znormalizowanych części zamiennych, racjonalna agregacja z różnymi mechanizmami montowanymi i ciągnionymi .
Ciągniki LTZ zostały wyposażone w wysokiej jakości niezawodne silniki wysokoprężne wiodących zakładów motoryzacyjnych, które sprawdziły się dobrze na innym sprzęcie (zakłady silnikowe w Rybińsku, Władimira, Mińsku).
Wiele modeli zostało wyposażonych w zmodernizowane silniki o zmniejszonej pojemności skokowej bez utraty mocy.
Konstrukcja modeli z napędem na wszystkie koła ma charakterystyczną cechę — w normalnych warunkach tylna oś działa, napęd na wszystkie koła włącza się automatycznie tylko na ciężkim podłożu.
Zainstalowane są hamulce pasowe z synchronicznym działaniem na wszystkie koła.
Prędkość ciągników LTZ wynosi 30-35 km/h. Dzięki układowi hydraulicznemu typu oddzielnego agregatu, możliwe jest łatwe instalowanie różnego typu narzędzi ciągniętych.
Masa maszyn i gabaryty są znacznie mniejsze w porównaniu do podobnych modeli innych producentów.
Stworzenie LTZ-155 umożliwiło wykorzystanie najnowszych technologii do uprawy różnych roślin.
Ze względu na agregację ciągnika z szeroką gamą osprzętu (18-rzędowy w porównaniu do 12-rzędowego w innych ciągnikach) zmniejsza się liczba przejazdów sprzętu, zwiększa się wydajność pracy, zmniejszają się koszty paliwa i herbicydów, a zasoby pracy są zwolnione.
Stosowanie takich metod agrotechnicznych zapewnia zachowanie żyznej warstwy gleby i wzrost plonów.
Funkcje obsługi i konserwacji
Dzięki dopracowanej konstrukcji wszystkie ciągniki LTZ wyróżniają się wysoką niezawodnością, trwałością podzespołów i mechanizmów. Potwierdza to bezpretensjonalność maszyn do jakości paliw i smarów.
Dzięki optymalnej zdolności produkcyjnej maszyn, wysokiej jakości wykonania, ciągniki nie wymagają docierania.
Przestrzeganie standardowego harmonogramu konserwacji gwarantuje ciągłą pracę bez remontów. Według czołowych projektantów inżynierii mechanicznej ciągniki LTZ wyróżniają się unikalnymi właściwościami konstrukcyjnymi i technologicznymi, po prostu nie ma podobnych modeli.
Dzięki wysokiej jakości montażowi, racjonalnemu dostępowi do głównych mechanizmów i systemów, unifikacji komponentów i części, ciągniki LTZ wyróżniają się dobrą konserwacją, trwałością i niezawodnością.
Nie bez powodu w niektórych gospodarstwach wciąż można znaleźć doskonale działające ciągniki zakładu Lipieck z odległej przeszłości, które w niczym nie ustępują współczesnym modelom.
Dziś na rynku sprzętu używanego ciągniki LTZ oferowane są w przedziale 135-350 tysięcy rubli. w zależności od roku produkcji i stanu auta.
Ciągniki LTZ nie wymagają wysokiej jakości paliw i smarów.
Jako olej silnikowy stosuje się nowoczesne oleje syntetyczne i półsyntetyczne do silników Diesla z uwzględnieniem sezonu eksploatacji sprzętu.
Litol-24 służy do smarowania trących się elementów i części.
Konserwacja, zużycie paliwa, wymiana oleju odbywają się w trybie standardowym.
Należy regularnie czyścić korpus ciągnika z kurzu i plam oleju, sprawdzać ciśnienie w oponach oraz regulować pedały sprzęgła i hamulca co 50-100 godzin pracy.
Po zakończeniu prac polowych przeprowadzana jest konserwacja, a mianowicie: ciągnik jest oczyszczany z brudu, suszony, spuszczany olej i paliwo, części są smarowane, aby nie powstała korozja, przykrywane i odstawiane w suche miejsce.
Usterki i naprawy
Silnik nie uruchamia się: | Brak oleju lub paliwa; Brud dostał się do filtra powietrza lub paliwa; Świeca zapłonowa nie iskrzy; Gaźnik nie jest prawidłowo ustawiony. |
Hamulce nie działają: | Zwiększył się luz pedału (dostosuj jego położenie); Zużyta tarcza lub klocek hamulcowy (wymień odpowiednie części). |
Rozrusznik nie działa: | Zerwanie lub słaby kontakt drutu (przylutuj lub połącz); Słabe ładowanie akumulatora (naładuj go); Zwarcie (oczyść powierzchnię kolektora lub wymień szczotki); Słaby kontakt przełącznika magnetycznego (przekręć skok przełącznika o 2-3 obroty). |
Spośród najważniejszych awarii właściciele zwracają uwagę na niewystarczający rozwój technologiczny kołków sprzęgła.
Zwiększona moc zmodernizowanych silników nie współgra z ich konstrukcją, co prowadzi do przedwczesnej awarii.
Występują wycieki paliwa i oleju.
Wśród niedociągnięć jest przeciętny poziom komfortu w kabinie kierowcy LTZ-55.
Wersje LTZ-60, LTZ-155 są bardziej ergonomiczne. Ale, jak zauważają sami kierowcy ciągników, cena odpowiada wygodzie.
Recenzja wideo
Ciągnik LTZ-155
LTZ-60AV
Opinie właściciela
Nicholas, Smoleńsk:
„W gospodarstwie mam dużo sprzętu. Ale najbardziej niezawodny jest ciągnik LTZ-60av.
Silnik Rybińskiej Fabryki Silników jest chłodzony wodą. Zmieniłem siedzenie i zainstalowałem piec samochodowy, zrobiłem okno. Z głównych mechanizmów nic nie zmieniłem, wszystko jest oryginalne i działa”
Peter:
„Żelazny samochód to niezawodny samochód. Zmień części i ponownie pracuj. Na dzisiejszych plastikowych zabawkach nie da się daleko posunąć, są one jakoś zawodne. Jeśli porównamy cenę LTZ, to jest ona dość zgodna z charakterystyką. Można wprowadzić różne ulepszenia w kokpicie, aby dopasować je do własnych potrzeb, a w głównym projekcie nie ma żadnych niedociągnięć.”
Alexander, obwód Lipieck:
„Kupiłem ciągnik ltz155 w 2002 roku z fabryki. Potem pojawiły się najnowsze modele. Było wystarczająco dużo niedoskonałości, musiałem sam majstrować. Ale przez cały okres eksploatacji nie było poważnych awarii.