Wielkawola.pl

Recenzje Motobloki, Agrotechnika, Rolnicze
Рейтинг статьи
1 звезда2 звезды3 звезды4 звезды5 звезд

Wymiana oleju i konserwacja silników wysokoprężnych, benzynowych ciągników Neva

Ogólnie rzecz biorąc, istnieją dwa główne typy silników do ciągników Neva, które są klasyfikowane według paliwa — oleju napędowego i benzyny.

W rolnictwie stosuje się również agregaty elektryczne, ale często znacznie rzadziej.

Silniki diesla

Większość rolników stara się racjonalnie wydawać wszelkie zasoby, w tym paliwo do ciągników jednoosiowych. Silniki Diesla są uważane za bardziej ekonomiczną opcję niż silniki benzynowe ze względu na ich wolniejsze zużycie paliwa.

Ciągnik jednoosiowy z silnikiem wysokoprężnym „Neva” MB 23-SD27-SF

Główne zalety silnika wysokoprężnego to:

  • wysoka wydajność (współczynnik wydajności);
  • długi okres służby;
  • ekonomiczne zużycie paliwa;
  • nadaje się do dużych działek;
  • działa wydajniej przy niskich prędkościach;
  • ma większą siłę pociągową.

MB23-SD27-FS

Istnieje opinia, że ​​części silnika wysokoprężnego zużywają się mniej niż jego „konkurenta benzynowego”.

Według licznych recenzji na forach właściciele ciągników Neva MB-23SD potwierdzają, że żywotność silnika Diesla jest dłuższa niż jednostki benzynowej. Ponadto wysoka wydajność pozwala zużywać mniej paliwa, co oznacza, że ​​ta opcja jest bardziej akceptowalna finansowo.

Ważny! Aby przedłużyć żywotność ciągnika z silnikiem Diesla, konieczne jest od czasu do czasu uruchomienie ciągnika z pełną mocą, przynajmniej na kilka godzin, aby nie stał bezczynny przez lata — to znacznie zwiększyć żywotność silnika wysokoprężnego.

Główne problemy silnika wysokoprężnego i ich eliminacja

Bezawaryjna maszyna to marzenie każdego rolnika. Jednak w praktyce często zdarza się, że występują problemy z silnikiem ciągnika Neva.

Wymiana oleju w ciągnikach Neva pchanych, konserwacja silników wysokoprężnych i benzynowych

Ciągnik jednoosiowy z silnikiem wysokoprężnym „Neva” MB 23-SD27

Najczęstsze problemy i czynniki prowadzące do awarii silnika wysokoprężnego to:

  • zagęszczenie paliwa (eliminowane przez rozcieńczenie paliwa);
  • zablokowanie dyszy (eliminowane przez czyszczenie);
  • niska temperatura powietrza (na przykład podczas pracy na zimno);
  • niskie ciśnienie wtrysku paliwa (dostosuj układ wtryskowy);
  • niski stopień sprężania w cylindrze (spowodowany wieloma przyczynami, m.in. poluzowaniem nakrętek głowicy cylindra, eliminowanym przez regulację nakrętek; uszkodzeniem uszczelek, które eliminuje się przez wymianę; zniszczeniem pierścieni tłokowych, ich zakleszczeniem; uszkodzeniem elementy zespołu cylinder-tłok zbyt duży luz między zaworami, który jest niwelowany poprzez regulację wielkości szczeliny zakleszczenie trzpienia zaworu – pomoże to w demontażu zaworu w celu przepłukania go i oczyszczenia prowadnicy).
Weiterlesen:
Motobloki Kama. Przegląd gamy modeli, charakterystyk, recenzji

Kolejnym poważnym problemem jest awaria transmisji. Głównymi przyczynami tych niepowodzeń są:

  • poślizg sprzęgła spowodowany niewyważeniem paska lub linki, duże zużycie tarcz lub sprężyn;
  • sprzęgło nie rozłącza się całkowicie (konieczne jest sprawdzenie przydatności tarcz ciernych i napięcia linki);
  • skrzynia biegów emituje wysoki poziom hałasu (pierwszym krokiem jest sprawdzenie poziomu i jakości oleju, a także poziomu zużycia kół zębatych i łożysk. W razie potrzeby wymień zużyte części);

Wreszcie, jeśli prędkości nie są włączone w ciągniku Neva z silnikiem Diesla, przyczyny mogą być następujące:

MB23-SD27
  • niesprawne końce kół zębatych (problem ten można wyeliminować poprzez demontaż skrzyni biegów i szlifowanie lub wymianę wadliwych kół zębatych);
  • łożyska i wielowypusty wału są zużyte, przez co wały są przesunięte wzdłuż osi (pomaga założyć kolejny zestaw pierścieni zabezpieczających i oczywiście wymienić łożyska);
  • układ sprzęgła jest źle ustawiony (jeśli nowicjusz jeździ ciągnikiem prowadzącym, prawdopodobnie zastosowano niewłaściwą metodę zmiany biegów. W takim przypadku regulację układu sprzęgła należy powierzyć profesjonaliście).

Kluczowe punkty konserwacji silnika Diesla

W celu nieprzerwanej pracy ciągników Neva z silnikiem Diesla, producent zaleca wykonywanie następujących prac konserwacyjnych silnika:

MB23-SD23
  • sprawdzanie poziomu oleju, uzupełnianie lub wymiana oleju;
  • regulacja linki sprzęgła
  • kontrola biegów;
  • sprawdzenie zespołów ciernych sprzęgła;
  • sprawdzanie i dokręcanie śrub i nakrętek;

Bez wątpienia przed zainstalowaniem ciągnika Neva z silnikiem Diesla „na biegu jałowym” należy wykonać następujące czynności:

  • zabrakło paliwa przed zatrzymaniem silnika;
  • pozostaw silnik do całkowitego ostygnięcia, a następnie spuść pozostałe paliwo ze zbiornika.

Konserwację filtra silnika Diesla należy przeprowadzić po 8-50 godzinach pracy (w zależności od stopnia obciążenia i czasu ciągłej pracy).

Po 100 godzinach pracy należy wymienić olej, wyczyścić filtr oleju i skrzynkę rozdzielczą oleju oraz przeprowadzić prace smarne.

Po 500 godzinach pracy wykonywane są te same czynności, co podczas konserwacji po pierwszych 50-100 godzinach pracy, dodatkowo usuwane są osady węglowe i zanieczyszczenia z pokrywy cylindra, filtrów oleju i skrzynki rozdzielczej oleju. Należy również odkamienić zbiornik na wodę.

Weiterlesen:
Przegląd ciągnika benzynowego Patriot Volga. Specyfikacje, recenzje właścicieli, wideo

Silniki benzynowe

Wymiana oleju w ciągnikach Neva pchanych, konserwacja silników wysokoprężnych i benzynowych

Motoblok benzynowy «Neva» MB 23S-9,0PRO

Silnik benzynowy ciągnika Neva ma następujące zalety w porównaniu z silnikami wysokoprężnymi:

  • łatwiejsza w utrzymaniu;
  • paliwo nie zamarza na mrozie (na przykład, jeśli konieczne jest odśnieżenie terenu);
  • nadaje się do gleby lekkiej (nie dziewiczej);
  • sprawdziły się dobrze w pracy na małych powierzchniach;
  • poziom hałasu takiego silnika jest niższy niż silnika wysokoprężnego;
  • niższy koszt.

Główne problemy silnika benzynowego i ich eliminacja

MB 23S-9,0PRO

Pomimo wielu pozytywnych opinii rolników na temat działania dowolnego typu silnika, czasami właściciele gruntów nadal muszą radzić sobie z awariami podczas pracy na polu.

Główne problemy w działaniu silnika benzynowego to:

  • spadek mocy po biegu jałowym ciągnika pchanego (możliwą przyczyną takiej awarii są osady na ściankach gaźnika i układzie paliwowym, eliminowane jest przez czyszczenie i krótkotrwałą pracę na biegu jałowym „w celu rozgrzania”);
  • zatkany gaźnik (usuwany przez czyszczenie);
  • zablokowanie węża benzynowego (eliminowane przez czyszczenie);
  • zatkany filtr powietrza (wymaga czyszczenia);

Jeśli silnik nie uruchamia się, prawdopodobnymi przyczynami tego stanu są:

  • zbyt duży kąt nachylenia ciągnika prowadzonego (instalować na płaskiej powierzchni);
  • dopływ paliwa jest zepsuty (pomoże czyszczenie układu paliwowego);
  • zatkany filtr (zalecana wymiana lub czyszczenie);
  • awaria świecy (odkręć, wyczyść, jeśli to konieczne — wymień);

Jeśli silnik benzynowy zgaśnie lub działa nieprawidłowo, przyczyną mogą być:

  • silnik po prostu się nie rozgrzał;
  • świeca jest brudna (oczyść i usuń osady węglowe);
  • niesprawne magneto (alternator) — wymiana pomoże;
  • pojawił się biały dym (prawdopodobną przyczyną jest benzyna niskiej jakości lub przechylony traktor, olej wypływa i dostaje się na zawór, tam się pali i jest źródłem dymu).

Konserwacja silnika benzynowego — na co zwrócić uwagę

Wymiana oleju w ciągnikach Neva pchanych, konserwacja silników wysokoprężnych i benzynowych

Ciągnik benzynowy „Neva” MB 23B-10,0

Główne prace konserwacyjne silników benzynowych ciągników Neva to:

  • monitorowanie poziomu oleju
  • wymiana oleju zgodnie z zaleceniami producenta
  • kontrola układu zapłonowego,
  • kontrola układu zasilania paliwem,
  • konserwacja filtra powietrza (zwykle wykonywana po 50 godzinach). W razie potrzeby taką konserwację można wykonać wcześniej, zwłaszcza jeśli ciągnik Neva jest używany w zakurzonych obszarach.
Weiterlesen:
Przegląd pługa Caiman Vario 70S TWK + ciągnik z operatorem prowadzącym. Specyfikacje, recenzje

MB 23B-10.0

Olej do silników benzynowych jest tankowany przy użyciu marki oleju stosowanego tylko do tego typu silnika lub uniwersalnego, odpowiedniego zarówno do ciągników benzynowych z silnikiem Diesla, jak i benzyny Neva.

Poziom oleju musi sięgać do specjalnego oznaczenia na szyjce wlewu.

Wymiana oleju w ciągniku jednoosiowym:

Pierwsza planowa wymiana oleju w silnikach ciągników jednoosiowych Neva odbywa się po 25-50 godzinach pracy.

Jeśli ciągnik prowadzony jest codziennie, olej należy wymieniać po 25 godzinach, jeśli rzadziej, to odpowiednio po 50. Konieczna jest wymiana oleju podczas zmiany pór roku, na przykład przed wiosną zbioru lub siewu.

Jaką benzynę uzupełnić?

Właściciele traktorów z silnikami benzynowymi nie zgadzają się, która benzyna lepiej wlać do ciągnika Neva. Na przykład dla «Neva MB-2» i wszystkich jego modyfikacji producent zaleca wybór wyłącznie benzyny AI-92 i AI-95.

Na forach rolniczych znajdują się odniesienia do tego, że ciągniki prowadzone z tyłu działają lepiej na benzynie o niskiej liczbie oktanowej, na przykład marka AI-80. GOST 2084-77 reguluje podział benzyny na zimę i lato. Oczywiście, wysokooktanowe benzyny są mniej korozyjne i bardziej stabilne chemicznie, dlatego domyślnie nadają się do większości ciągników pchanych.

Jaki olej wybrać?

Wymiana oleju w ciągnikach Neva pchanych, konserwacja silników wysokoprężnych i benzynowych

Istnieją dwa rodzaje oleju — do silników dwusuwowych i czterosuwowych.

Typ silnika określa oznaczenie fabryczne.

Oleje dzielą się na:

  • syntetyczny (mineralny)
  • pół syntetyczny

Oleje do silników motobloków Neva stosuje się w zależności od pory roku, na przykład w sezonie zimowym lepiej jest stosować oleje syntetyczne, są mniej wrażliwe na spadki temperatury. Latem stosuje się oleje półsyntetyczne.

Standard API definiuje trzy rodzaje olejów — do silników benzynowych i wysokoprężnych oraz uniwersalne. W silnikach benzynowych stosuje się oleje z pierwszą literą S, a drugą, określoną przez jakość oleju (A, B, C, F, G) w porządku malejącym jakości. W przypadku silników Diesla stosuje się oleje z pierwszą literą C.

W przypadku olejów odpowiednich zarówno do silników wysokoprężnych, jak i benzynowych stosuje się podwójne oznaczenie, na przykład SG / CD. Drugi znak w oznaczeniu wskazuje na jakość oleju, im bliżej litery do początku alfabetu, tym niższa jakość oleju (oznaczenie CD wskazuje, że olej silnikowy jest lepszy niż produkt z oznaczeniem CD).

Weiterlesen:
Motoblok Lynx MBR7-10. Przegląd, charakterystyka, recenzje

Dokładnie zapoznaj się z instrukcją obsługi ciągnika z operatorem prowadzącym. Producent wskazuje, jaki olej należy wlać do silnika lub skrzyni biegów, dlatego wskazane jest przestrzeganie tych zaleceń.

Na przykład w przypadku motobloku Neva MB-2 producent zaleca stosowanie oleju przekładniowego TEP-15 (-5°C do +35°C) GOST 23652-79, TM-5 (-5°C do -25°C) GOST 17479.2 -85 odpowiednio do SAE90 API GI-2 i SAE90 API GI-5. W przypadku „Neva” MB-1 zalecany jest olej przekładniowy zgodnie z GOST 23652-79 (TAD-17I, TAP-15V i inne).

Popularne dziś marki: MOTUL, ESSO, MOBIL, LUKOIL, SHELL, Valco, Yarneft, KAMA OIL, Leol, WOG, UNIOIL, Krol, Spectrol.

Wymiana oleju w ciągniku jednoosiowym Neva

Przede wszystkim należy zdecydować, czy trzeba wymienić olej? Możliwe, że jego poziom jest nadal wystarczający do sprawnej pracy ciągnika jednoosiowego. Jeśli konieczna jest wymiana oleju, ustaw ciągnik na płaskiej powierzchni i wyczyść powierzchnię wokół korka bagnetu, aby napełnić silnik olejem. Ta wtyczka znajduje się na spodzie silnika.

Jak określić poziom oleju po napełnieniu? Bardzo proste — z bagnetem. W celu sprawdzenia poziomu oleju należy wytrzeć korek miarki do sucha, a następnie nie przekręcając go włożyć do otworu wlewu oleju. Po śladzie oleju na bagnecie możesz określić, na jakim poziomie jest.

Ważny! Poziom oleju silnikowego nie może przekraczać znaku maksymalnego. Jeśli w zbiorniku jest za dużo oleju, może zacząć wyciekać. Zwiększy to marnotrawstwo oleju, a tym samym koszty eksploatacji.

Przed sprawdzeniem poziomu oleju poczekaj, aż silnik ostygnie. Niedawno uruchomiony silnik lub skrzynia biegów poda nieprawidłowy odczyt poziomu oleju i będzie on wyższy niż w rzeczywistości. Gdy części są chłodne, poziom można dokładnie zmierzyć.

Olej do motobloku Neva z silnikiem Subaru

Osobno warto wspomnieć o modelu Neva z silnikiem Subaru. To bardzo popularny model, zwłaszcza wśród początkujących rolników. Jednostka jest dość potężna, z dużym zasobem motorycznym, dlatego jest tak popularna. Producent zaleca stosowanie oleju przekładniowego TEP-15 (-5°С do +35°С) GOST 23652-79, ТМ-5 (-5°С do -25°С) GOST 17479.2-85 zgodnie z międzynarodowymi system klasyfikacji olejów silnikowych o lepkości SAE90 API GI-2 i SAE90 API GI-5. Objętość napełniania 2.2 l.

Weiterlesen:
Przegląd motobloków Khoper MT 80E. Opis, charakterystyka, opinie

W przypadku silnika Robin Subaru odpowiedni jest olej samochodowy #20 lub #30, a także 10W-30 (zgodnie z klasyfikacją SAE). Klasa oleju: SE lub wyższa. Jakość nie powinna być gorsza niż SG. Na przykład przy wyborze olejów z różnymi oznaczeniami zaleca się wybór oleju SJ, a jeśli nie jest dostępny, oleju z oznaczeniem SH, jeśli nie jest dostępny.

Najważniejszym zaleceniem w zakresie konserwacji silnika jest przestrzeganie harmonogramu przejścia z eksploatacji w ciepłym sezonie do eksploatacji w zimnych porach roku. Gdy temperatura powietrza spadnie poniżej +4°C, należy zmienić olej silnikowy z letniego na zimowy. Tę samą procedurę należy przeprowadzić w odwrotnej kolejności przy przechodzeniu na tryb letni, kiedy temperatura powietrza będzie stale przekraczała +4°C.

Poziom oleju w skrzyni biegów

Aby sprawdzić, czy w skrzyni biegów jest wystarczająca ilość oleju, odkręć śrubę otworu kontrolnego, która zwykle znajduje się po prawej stronie. Jeśli olej zacznie wypływać spod śruby, jego poziom jest normalny. Jeżeli olej nie wypływa, należy go uzupełnić. Uzupełnianie należy wykonać za pomocą lejka i węża. Wąż wkłada się do otworu wlewowego, następnie dolewa się olej, a gdy zaczyna wylewać się z otworu kontrolnego, oznacza to, że jego poziom osiągnął normę.

Po dolaniu oleju korek otworu kontrolnego jest mocno skręcony, korek wlewu jest zamknięty. Resztki oleju należy całkowicie usunąć z powierzchni suchą szmatką. Rodzaje oleju do skrzyni biegów i silnika są zasadniczo różne! Do skrzyni biegów wlewa się olej przekładniowy, a do silnika zwykły olej silnikowy.

Jeśli ciągnik prowadzący nie jest używany (jest w magazynie), olej należy wymieniać co najmniej raz na 1-2 lata.

Ważny! Dolewanie i wymiana oleju to nie to samo. Aby ciągnik prowadzony przez długi czas działał bezawaryjnie, konieczne jest przestrzeganie harmonogramu wymiany i monitorowanie poziomu oleju w skrzyni biegów.

голоса
Рейтинг статьи
Ссылка на основную публикацию
Adblock
detector