Zapłon piły łańcuchowej. Urządzenie, awarie i ich eliminacja, recenzje
Zapłon piły łańcuchowej
Piła łańcuchowa, jak każde urządzenie napędzane silnikiem spalinowym, ma układ zapłonowy. Odpowiada za zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze silnika. Dzieje się tak dzięki dostarczeniu wyładowania elektrycznego, które przebija przestrzeń między elektrodami świecy zapłonowej.
Oczywiste jest, że bez zapłonu paliwa żaden silnik nie uruchomi się i nie będzie działał. Problem polega jednak nie tylko na tym: jakość piły łańcuchowej zależy od tego, jak dokładnie ustawiony jest zapłon. Innymi słowy, paliwo zapala się na czas lub nie na czas. Dlatego pilarka z uszkodzonymi ustawieniami wymaga naprawy. Rozwiązywanie problemów można powierzyć doświadczonemu mechanikowi, ale możesz samodzielnie naprawić zapłon piły łańcuchowej.
Ważne: nowe pilarki są dostarczane z wyregulowanym zapłonem, nie ma potrzeby demontażu i montażu narzędzia natychmiast po zakupie.
Niektóre chińskie pilarki są wyposażone w świece zapłonowe niskiej jakości — warto mieć w zestawie kilka świec zapłonowych.W naszej recenzji przedstawimy Ci urządzenie i zasadę działania układu zapłonowego, jego główne problemy i sposoby napraw je.
Konstruktywne komponenty
Wszystkie dwusuwowe silniki benzynowe mają podobną zasadę działania, dlatego układ zapłonowy w nich ma typową budowę i urządzenie.
Zapłon piły łańcuchowej:
- Magneto: urządzenie, które przekształca energię mechaniczną w energię elektryczną, dostarcza impuls prądu do świecy zapłonowej piły łańcuchowej;
- Świeca zapłonowa: przeznaczona do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej poprzez wyładowanie między elektrodami;
- Magneto
- Świeca zapłonowa
- Przewód elektryczny;
- Przycisk wyłączania silnika.
Świece są iskrowe, łukowe, żarowe i katalityczne. W pilarkach łańcuchowych do silników dwusuwowych stosuje się świece zapłonowe. Schemat obwodu zapłonu piły łańcuchowej pokazano na obrazku.
Błędy zapłonu
Najczęściej myślimy o naprawie po tym, jak pilarka przestała się uruchamiać lub pojawiły się wizualne oznaki poważnego uszkodzenia.
Oznaki wadliwego zapłonu:
- Piła łańcuchowa rusza, ale biegnie nierówno (troit), często kicha i strzela;
- Moc piły łańcuchowej wyraźnie spadła;
- Po ostrym naciśnięciu spustu gazu występują awarie silnika;
- Piła łańcuchowa nie zaczyna się dobrze na zimnej, truchtać mocno, aż się rozgrzeje;
- Znacznie zwiększone zużycie paliwa;
Jeśli takie wady pojawiły się w działaniu Twojej piły łańcuchowej, nadszedł czas na diagnozę, regulację i ewentualnie naprawę układu zapłonowego.
Ustalenie lokalizacji usterki:
Przede wszystkim należy sprawdzić świecę, jeśli nagromadziło się na niej dużo osadów węgla, to przyczyna awarii jest najprawdopodobniej związana z działaniem gaźnika, grupy tłoków lub jakością paliwa. Jeśli wizualnie świeca wygląda dobrze, nie rzuca się i jest sucha — upewnij się, że jest iskra.
- Odkręć świecę zapłonową, załóż na nią kabel zapłonowy;
- Używając szczypiec z izolowanymi uchwytami, wciśnij gwinty świecy zapłonowej do obudowy silnika;
- Pociągnij mocno uchwyt rozrusznika do siebie i sprawdź, czy nie ma iskry;
Jeśli nie ma iskry, wymień świecę zapłonową na nową i ponownie przetestuj. Po upewnieniu się, że jest iskra, uruchamiamy silnik. Ale co, jeśli nie ma iskry nawet na działającej świecy? Kontynuujemy poszukiwania:
- Testujemy kabel elektryczny pod kątem przerwy i niewystarczającego kontaktu ze świecą zapłonową. Sprawdzamy przydatność sprężyny w nasadce świecznika i obecność kontaktu z kablem zbrojonym;
Aby sprawdzić stan okablowania, najlepiej użyć testera.
- Sprawdzamy szczelinę między modułem zapłonowym a obwodem magnetycznym koła zamachowego. Nie powinno być więcej niż 0,3 — 0,4 mm.
Prawidłowy luz można ustawić za pomocą szczelinomierza, nie brakuje ich i są dostępne za niewielką opłatą.
Diagnozowanie usterki za pomocą multimetru
Awarię cewki zapłonowej można również określić za pomocą tak zwanej metody sprzętowej. Jednak do tego musisz mieć multimetr, za pomocą którego przeprowadzana jest diagnostyka.
Diagnostyka zapłonu krok po kroku za pomocą multimetru:
- Ustawiamy multimetr w pozycji, w której strzałka ma około 200 omów.
- Studiujemy instrukcje dotyczące piły łańcuchowej. Odkrywamy optymalną rezystancję uzwojenia cewki zainstalowanej w naszym modelu (w większości nowoczesnych pił łańcuchowych liczba ta waha się od 3-5 omów);
- Podłączamy multimetr do uzwojenia pierwotnego cewki i mierzymy rezystancję, jeśli jest to normalne, kontynuujemy testowanie;
- Podłączamy multimetr do uzwojenia wtórnego cewki, porównujemy uzyskane odczyty z odczytami wskazanymi w instrukcji obsługi;
- Podłączamy multimetr do otworu cewki, do którego wkładane są przewody. Jeśli urządzenie podaje normalne odczyty, dochodzimy do wniosku, że cewka działa. Jeśli wyniki pomiarów są dalekie od optymalnych, będziesz musiał wymienić zespół (cewkę) na nowy;
Rozwiązywanie problemów z przeglądem wideo za pomocą multimetru
Regulacja zapłonu
Jak już zauważyliśmy, układ zapłonowy można regulować zarówno w warsztacie, jak i w domu. Aby to zrobić, będziesz potrzebować zwykłych kluczy, śrubokręta i sondy 0,4 mm (możesz zrobić sondę własnymi rękami z improwizowanych materiałów — zwykły papier do kopiarki, plastikowa butelka itp.).
- Klucze
- Zestaw sondy
- Śrubokręt
Regulacja zapłonu piły łańcuchowej krok po kroku:
- Diagnozowanie problemu;
- Demontujemy osłonę ochronną;
- Wyjmujemy moduł za pomocą świecznika i kabla elektrycznego. Przeprowadzamy ich oględziny, w razie potrzeby wymieniamy na nowe;
- Instalujemy moduł zapłonowy, ale nie dokręcamy śrub mocujących do oporu;
- Moduł zapłonowy i koło zamachowe
Obszar określamy za pomocą magnesu na kole zamachowym;
- Ustawiamy szczelinę prawidłowo, zgodnie z parametrami określonymi w instrukcji obsługi;
- Dokręcamy śruby mocujące moduł do oporu, sprawdzamy ustawienia sondą, w razie potrzeby ponownie wyreguluj;
- Zakładamy osłonę ochronną i sprawdzamy, czy świeca nie ma iskry;
- Wkręcamy świecę, uruchamiamy piłę łańcuchową;
Ważne: podczas naprawy zapłonu piły łańcuchowej należy zwrócić szczególną uwagę na ustawienie prawidłowej szczeliny między modułem a kołem zamachowym.
Należy również sprawdzić, czy koło zamachowe nie chwyta przeciwwagi na module. Jeśli tak się stanie, możesz mieć awarię łożyska lub luz na wale.
Urządzenie startowe
Często producenci pił łańcuchowych wyposażają swoje jednostki w rozruszniki, które działają na prawie tej samej zasadzie, a mianowicie: uchwyt znajduje się w rowku korpusu piły, przez który przechodzi sznur. Gdy rączka jest gwałtownie podniesiona, wyciąga się również linkę, która zahacza o bęben zapadkowy. W ten sposób aktywowany jest bęben ze szprychami, który znajduje się na wale. W tym czasie wał korbowy wykonuje kilka obrotów, co powoduje kompresję mieszanki paliwowej, która w tym momencie znajduje się między głowicą cylindra a tłokiem. Natomiast podczas opuszczania rączki grzechotka i sworznie tracą kontakt, co powoduje zatrzymanie wałka.
Wraz ze wzrostem mocy piły łańcuchowej wzrasta ilość mieszanki paliwowej, która powinna się zapalić po uruchomieniu piły łańcuchowej. W takim przypadku, aby uruchomić silnik, konieczne jest zwiększenie liczby szarpnięć linki rozrusznika. Aby przyspieszyć powrót mechanizmu bębnowego, producenci stosują specjalną stalową sprężynę powrotną rozrusznika, która ma doskonałą elastyczność.
W przypadku pęknięcia sprężyny należy: wyjąć klatkę mechanizmu, wyciągnąć sprężynę, mocując jej górną część palcem i lekko pociągając rączkę rozrusznika w bok. Następnie nawiń nową część, unikając załamań i skręcenia nowego elementu sprężynowego, a następnie ostrożnie zamocuj klips.
Przegląd wideo
Przegląd, jak ustawić luz cewki
Przegląd ustawienia luzu na pile łańcuchowej
Omówienie wymiany cewki w piły łańcuchowej
Opinie właściciela
Jakow Sinelnikow, 56 lat, Chabarowsk
„Kupiłem starą piłę łańcuchową. Cóż, jak stara — leżała z dziadkiem przez trzy lata w garażu. Próbowałem zacząć — nic się nie stało. Spojrzałem na świecę, nie wydaje się zalewać, jest sucha. Ściągnięty i sprawdzony — brak iskry. Musiałem zdemontować i odsłonić lukę. Zamiast sondy wyciąłem domowy produkt z plastikowej butelki, włożyłem go i wyregulowałem. Pilarka działa idealnie — najważniejsze jest ustawienie szczeliny i prawidłowy montaż. Przy okazji wymieniłem też świecę zapłonową.
Jarosław Stembitsky, 37 lat, obwód żytomierski
„Po zimie piła nie ruszyła. Długo ciągnąłem rozrusznik — ręka była zmęczona, ale nie chciała odpalić. Potem zgadłem odkręcić świecę i sprawdzić, czy nie ma iskry — głucho, nic nie ma. Zdjąłem osłonę ochronną, spojrzałem — szczelina jest normalna. Mam wszystko z powrotem i nie zacznie się od nowa. Dzień kopania aż zgadłem, żeby sprawdzić kontakt na świecy. Okazało się, że wyskoczyła sprężyna. Dlaczego i kiedy — nie mam pojęcia.
Siemion Starodubcew, 54 lata, Krasnodar
„Wiosną sprzątałem ogród, piła łańcuchowa zaczęła kichać, a potem całkowicie wymarła. Spojrzałem na świecę — była całkowicie mokra, widać powodzi. Wyczyściłem gaźnik, wymieniłem świecę — nie odpali. Wyglądał — bez iskry. Rozebrałem zapłon i znalazłem przyczynę — kabel wysokiego napięcia całkowicie się stopił. Dlaczego tak się stało, nadal nie rozumiem. Zmieniłem kabel z modułem — teraz wszystko działa bez zarzutu.